Test Volkswagen California 6.1 Beach
Usínat pod oblohou plnou hvězd. Ráno se probouzet při šumění moře. Prozkoumávat cizí země a přesto se cítit pořád jako doma: California 6.1 je čistá svoboda. Díky svému komfortnímu vnitřnímu vybavení a promyšleným detailům udělá z každé cesty nezapomenutelné dobrodružství. Prostorný interiér nabízí dostatek místa pro váš další rozvoj a hodně úložného prostoru. Vařit, spát, relaxovat – vše jako doma. Jen s celým světem přede dveřmi.
Tak láká Volkswagen na svou legendární Californii a ve své podstatě je plně vystihl. Volkswagen California je totiž středně velký užitkový vůz, který vám nabídne apartmán kdekoli si usmyslíte. Modernizovaná verze s označením 6.1 se dočkala úprav jak v interiéru, tak i co se týče bezpečnostních, informačních i zábavních systémů. Oproti ostatním obytným vozům je California samozřejmě menší, ale zase překvapí svými jízdními vlastnostmi. Vybavena je dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 nebo 146 kW v kombinaci s manuální šestistupňovou nebo automatickou dvouspojkovou převodovkou. K dispozici je také pohon všech kol 4Motion.
Model California dává svobodu už dlouhých 32 let, její existence totiž započala společně s třetí generací modelu transporter (T3). Aktuální šestá generace má po čerstvé modernizaci a přináší do světa campervanů nebývalou svěžest a technickou vyspělost.
Zvenčí se deriváty řady T6.1 změnily jen evolučně. Facelift přinesl jiné světlomety, masku chladiče a decentně pozměněný design nárazníků. Není důvod výrazně měnit něco, co léta funguje. Testovaný Multivan v dvoubarevném provedení a LED světly vypadal opravdu perfektně a není to jen mou subjektivní nákloností pro osobní dodávky. Ostatně, názor si můžete udělat v galerii pod tímto článkem.
To uvnitř se modernizovaná verze projevuje daleko více. Výbava s plně digitálním štítem Digital Cockpit působí luxusně a technokraticky. Ergonomie je fantastická a použité materiály také, i když tvrdší plasty převažují. Pořád je to přeci koncepčně dodávka.
V rámci modernizace byla vyvinuta řada inovativních prvků, které usnadní profesionálům pracovní den. T6.1 může být například vybaven rozhraním pro připojení úpravců s možností programování, které je využíváno již u modelu Crafter. Vývojáři věnovali velkou pozornost také digitalizaci, konektivitě a asistenčním funkcím, zvyšujícím především úroveň komfortu a bezpečnosti. Mezi novinky v nabídce tak patří internetové služby We Connect a We Connect Plus, které lze využívat díky jednotce OCU s kartou eSIM pro připojení k internetu.
Řízení usnadňuje rozsáhlá paleta asistenčních systémů, mezi něž patří například varování před projíždějícími vozidly při couvání z parkovacího místa, systém rozpoznávání dopravních značek, parkovací asistent Park Assist, zpětná kamera, Trailer Assist nebo Lane Assist. Digitální kokpit je jeden z nejlepších na trhu a nabízí nepřeberné množství zobrazení, variant a jeho rychlost a intuitivnost bere dech.
Pochválit musím posed a skvělá sedadla. Vždy, když usednu za volant Multivanu, mám chuť se vydat na druhou stranu Evropy. Věřte, že road trip v tomto autě je opravdová radost pro všechny cestující. Dělená sedadla v zadních řadách nabízejí neomezený komfort a za volantem si připadáte jako král silnic. California Beach představuje základ mezi obytnými Transportery. Po usednutí za volant testovaného kousku byste to ale rozhodně neřekli. Auto dostalo digitální přístrojový štít, infotainment s navigací Discover Pro, nezávislé topení, potahy Artvelour, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, vyhřívané čelní sklo a samozřejmě bohatou paletu technologických asistentů.
Při modernizaci dostala California také ovládací panel na stropní konzoli. Ten je vybaven dotykovou obrazovkou a slouží především pro kampování. Je v něm totiž integrováno ovládání kempovacího módu, osvětlení, topení a nebo třeba náklonoměr, který vám pomůže zaparkovat rovně, abyste nespali křivě. California je známí pro svůj střešní stan, v našem případě byl ovládán manuálně, ale manipulace byla velmi jednoduchá. Stan slouží jednak jako dvoulůžko a také zvětšuje prostor vespod například pro vaření. U plotny tak můžete pohodlně stát.
Stan má dostatek otvorů pro ventilaci a výhledy do okolí. V každém z nich navíc nechybí sítka proti hmyzu. Najdete zde také dostatek osvětlení a přítomnost USB portu pro nabíjení vašich mobilních telefonů. Prostoru pro spaní je zde dostatek a vejdou se zde i vyšší jedinci, ideálně do 190 cm.
Spát lze také dole. Je to pohodlnější, jelikož nemusíte šplhat na střechu. Zadní sedadlové lavice jednoduše sklopíte a natáhnete přes ně skládací matraci. Pod postelí vám pak v zadní části vznikne hodnotný úložný prostor. Samozřejmě sem můžete umístit zavazadla či náklad, který se dá od kabiny oddělit praktickou síťkou. Prosklení lze během chvíle kompletně zastínit. Každé okno má roletku a moskytiéru. Čelní okno má roletky ukryté v A-sloupcích a přední boční okénka se zakrývají pomocí neprůhledné látky s magnety všitými do lemů. Tma a soukromí je tedy zaručeno.
California Beach nabízí i malý vařič. Ten je nově skryt v tapecíru za předními sedadly. Stačí jej vysunout a ráno si můžete uvařit kafé a snídani. Deska s nerezovým povrchem dostala hořák s vlastním zapalování. Plynová bomba je přitom schovaná o kousek níž, vedle praktické odkládací kapsy. Nechybí ani malá elektricky napájená lednička. Pojďme jezdit.
TDI je evergreen a nemá cenu opakovat jeho vlastnosti. Daleko zajímavější je fakt, že implementace do Multivanu dopadla na jedničku. Motor o výkonu 146 kW autu bohatě stačí a poskytuje slušnou dynamiku. Potěšilo mě zlepšení úrovně akustického komfortu a izolace od vibrací dieselového agregátu. V kombinaci s výborně řadící převodovkou se jedná o výborného parťáka.
Podvozek je naladěný zejména na komfort a většinu času o něm nevíte. Prostě si jen tak v pohodlí plujete krajinou. V případě testovaného vozu zmíním jen zbytečně velká kola s malým profilem gum. Vypadají sice hezky, ale na ostrých nerovnostech nebo jámách o sobě dají vědět a zbytečně narušují jinak absolutně komfortní jízdu. Řízení má poměrně dlouhý převod a nulovou zpětnou vazbu, i tak je příjemné a s vozidlem se dobře manipuluje. Díky příplatkovému pohonu 4Motion se vyškrábete i do pořádného kopce a California dostane ještě jiný rozměr. Není problém se probudit s krásnými výhledy do údolí.
Jasně, není to plnohodnotný bydlík, na to mu chybí vlastní toaleta a koupelna. Vše ale vynahrazuje jízdní agilitou, příjemnou spotřebou do 8 litrů a také slušnou manévrovatelností. Je to pořád osobák, který je chytře vymyšlen, kvalitně vyroben a nabídne komfortní přespaní v divokém prostředí. Musíte se ale smířit s poměrně vysokou cenovkou. Ceníkové ceny začínají na 1 228 291 Kč bez DPH. Testovaný kus se díky příplatkové výbavě vyšplhal až na závratných 2.266.081 Kč.
Plusy
– Komfort a jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Prostornost a variabilita
– Střešní stan
– Vařič
– Pohodlné matrace
– Zpracování
– Motor
Mínusy
– Vyšší spotřeba s pohonem 4Motion
– Vysoká pořizovací cena
– Kola s nízkým profilem gum
« Test Suzuki V-Strom 1050 Modernizovaný Hyundai i30 N oficiálně »