volkswagen-arteon-exterior-1

TEST Volkswagen Arteon 2.0 BiTDI – Nový vrcholný model není pro každého!

3. 10. 2017 • Novinky, Testy, VW

Motor: 95%

Podvozek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 70%

Arteon boří designové hranice značky Volkswagen a konečně nabízí osobitý a svěží styl. S nejsilnějším naftovým motorem se jedná o pohodlného a svižného společníka na dlouhé cesty. Zamrzí však identický interiér s modelem Passat a příliš sterilní jízdní vlastnosti.

Verdikt:

Volkswagen na to jde ostře a Arteon není pouhým nástupcem minulého CC, ale rovnou a hrdě vstupuje do čistě prémiového segmentu. Vůz je sice postaven na platformě MQB a většinu dílů si bere z aktuálního Passatu, ale svým celkovým pojetím míří o pořádný kus dále. začíná to už designem, který je v rámci značky Volkswagen opravdu dost velkým překvapením – je odvážný, svěží a nenese nejmenší známku unifikace s ostatními modely. Volkswagen kladl důraz především na sportovní siluetu a správný tvar evokující atletické sportovní nářadí. Začíná to už dost nízkou maskou, sníženým profilem střechy a zkoseným čelním oknem. Z profilu je patrno několik prolisů a zejména vytažené zadní blatníky, které dodávají potřebný šmrnc.

Jsem moc rád, že VW neupustilo od bezrámových dveří, které postupně vymírají napříč celým automobilovým světem. Co se týká rozměrů, Arteon si polepšil oproti předchozímu CC o 60 mm na konečných 4862 mm. Šířka poté činí 1871 mm a výška 1450 mm. Rozvor se zvětšil výrazně, a to hned o 131 mm na celkových 2837 mm. Poslední veličina může za velký nárůst místa pro cestující na zadních sedadlech. Ačkoliv se opticky jedná o čtyřdveřové coupé, ve skutečnosti je Arteon liftback, a tak se otvírá zadní víko i s oknem a díky tomu je kufr dobře přístupný a navíc poměrně velký – má totiž objem 563 litrů, po sklopení zadních sedadel pak až 1557 litrů.

arteon5

Interiér je pak přímo převzatý z modelu Passat a to je jen dobře. Ergonomie a architektura interiéru je perfektní a ti, kdo jsou zvyklí na ovládání Volkswagenů posledních let, nebudou po ničem tápat. Dokonce i dotyková obrazovka rádia případně navigace zůstala zachována ve spodnější části palubní desky a nepřesunula se na její vrchol, jak je tomu poslední dobou zvykem. Velkým plusem je tradičně vynikající zpracování a výběr materiálů.

Po technické stránce zaujme nový Volkswagen Arteon mimo jiné vyspělými motory, které mohou pohánět přední nebo všechna kola, a inovativním konceptem digitalizovaných zobrazovacích a ovládacích prvků. Mezi ně patří zcela digitální a individuálně programovatelný panel přístrojů Active Info Display, průhledový displej a nový informační a zábavní systém „Discover Pro“ s 9,2“ displejem opatřeným skleněným povrchem a s ovládáním gesty.

arteon6

S celkovým konceptem modelu Arteon ladí inovativní asistenční a komfortní systémy. Mezi ně patří tři novinky. Nová generace adaptivního tempomatu ACC zohledňuje nyní omezení rychlosti, resp. údaje o průběhu trasy a automaticky těmto okolnostem přizpůsobuje rychlost jízdy. Nová, dynamická funkce natáčení světlometů do zatáček s předvídavým řízením rozpoznává na základě dat GPS a údajů navigačního systému o průběhu trasy, kdy bude vůz projíždět zatáčkou a osvětlí ji ještě dřív, než začne řidič měnit směr jízdy. Další zvýšení úrovně bezpečnosti nabízí druhá generace asistenta pro stav nouze (Emergency Assist). Dojde-li k náhlé zdravotní indispozici řidiče, začne asistenční systém v rámci svých technických limitů vůz brzdit a zároveň s ním přejede do krajního jízdního pruhu vpravo, pokud to dopravní situace umožňuje.

Superdiesel mění pravidla

Zajímavá je také technika pod karoserií, a to v podobě nejsilnější naftové motorizace 2.0 BiTDI. Název vůbec nedává tušit, co je tato jednotka zač, vždyť dvakrát přeplňovaných naftových čtyřválcových dvoulitrů je na trhu spousta. Jenže tady je vše jinak. Nejvýstižnější jsou parametry: 176 kW ( 240 koní ), 500 Nm a stovka za 6.2 vteřin! Když Volkswagen oznamoval, že chystá naprosto bezkonkurenční diesel, asi málokdo to bral vážně a teď je tady a boří veškeré zažité pravidla. Ne jen výkonem, ale celkovým projevem!

arteon3

Základem motoru je zesílený blok z klasického dvoulitru, včetně dvojice vyvažovacích hřídelů. Hlava válců má o 30 procent větší průtok vzduchu a to zásadní je dvojice nestejně velkých turbodmychadel Borg Warner. Ta jsou umístěna mezi motorem a přepážkou kabiny. Větší nízkotlaké turbo si vystačí pouze s pneumaticky ovládaným wastegatem a pracuje při vysokých otáčkách motoru. Menší vysokotlaké turbo využívá k regulaci plnicího tlaku měnitelné rozváděcí lopatky, s nimiž přímo pohybuje krokový motorek. Pro maximální objemovou účinnost přeplňování, je stlačený vzduch veden přes výměník voda/vzduch, který je namontovaný přímo na sacím potrubí. Dráha stlačeného vzduchu je tak kratší a účinek je mnohem razantnější.

Po prvním seznámení plynového pedálu s podlahou zažijete šok – Arteon Vás jednoduše nakopne a katapultuje pryč. Zrychlení je opravdu monstrózní, neutichající a dechberoucí. Je úplně jedno jak rychle jedete a jaké máte otáčky, vůz vždy razantně zatáhne a neúnavně akceleruje. Minimálně v rámci čtyřválcových motorů je tato jednotka bezkonkurenční a troufám si říci, že jede i líp, než některé šestiválce. Výborná je i odezva plynového pedálu a samotný zvuk motoru. Cože? Zvuk dieselu? Jo! Hned sem si vzpomenul na Audi A7 3.0 BiTDI, které znělo fantasticky. Tady to samozřejmě není tak dobré, je to čtyřválec, ale v rámci svého segmentu je zvuk opět na špičce a to samé platí o kultivovanosti chodu motoru. Koncern Volkswagen se evidentně hodně snaží a výsledky jsou překvapující. A spotřeba? Předpisově se dá jezdit za 6 litrů, dálniční tempo si řekne o nějakých 7,5 a pokud začněte využívat plný potenciál motoru, tak se dostanete někam ke 14 litrům, ale to už se bavíme o jízdě na samé hranici.

Jízdou překvapí

Pochvalu si zaslouží i jízdní projev, kterému de facto není co vytknout. Při klidném jízdě a v komfortním režimu je auto příjemný, tichý a kultivovaný společník pro každý den. Pokud ale chcete, můžete zapnout sportovní režim a Arteon naplno projeví svou sílu a dovolí vám užít si spoustu radosti. Arteon je v této verzi opravdu rychlý a podvozek zvládá i zatáčet. Chování je přísně neutrální, na limitu se dostavuje obligátní nedotáčivost, ale je fakt daleko.

arteon7

Arteon BiTDI je výhradně spjat s automatickou převodovkou, konkretně se sedmistupňovým dvouspojkovým DSG. Převodovka řadí rychle a inteligentně, nedosahuje však jemnosti měničových automatů. Nicméně necuká a s motorem je sladěna na jedničku. DSG však není jedinou výhradní volbou, se kterou je nejsilnější naftový motor spjat, dostanete k němu totiž i pohon všech čtyř kol 4Motion. Jedná se o pátou generaci systému s mezinápravovou spojkou Haldex. V praxi funguje připojování zadní nápravy velmi rychle a neznatelně.

Pryč jsou doby, kdy podobný systém pomáhal primárně v přímce a při rozjezdu na povrchu se zhoršenou trakcí. Poslední generace Haldexu plně supluje stálé čtyřkolky a v tomto případě je ještě umocněn diferenciálem XDS, který elektronicky nahrazuje závěru. V zatáčkách tak umí přibrzdit vnitřní kolo a vůz ochotněji zatáčí.

S tím se úzce pojí i řízení. To je v aktuální generaci o pořádný kus lepší. Auto na něj parádně reaguje a dokonce je výrazně strmější a přesnější. Díky tomu si jde s autem krásně hrát a přesně ho vodit po silnici na milimetry. Samozřejmě je klasicky přeposilované a bez zpětné vazby, ale celkově je to slušný pokrok. Jako standard k BiTDI dostanete i adaptivní podvozek DCC, ten nabízí tři defaultní režimy tuhosti tlumičů – Sport, Normal a Comfort. A nebo jej můžete nechat v automatickém režimu, kdy se podvozek adaptuje sám dle aktuálních podmínek. Po vzoru všech aktuálních koncernových vozů je i tady možnost individuálního režimu, kde si jednotlivé prvky nastavíte sami. Jedná se o řízení, podvozek, mapy motoru a převodovky.

arteon4

DCC je výrazně lepší v tlumení nerovností a přenášení rázů, které trápí základní podvozek. Tady jsem nic takového nepozoroval a naopak si všiml klasického příjemného pohupování a plavnosti v komfortním režimu, což je na denní použití v Česku naprosto ideální. A to i na velkých kolech. Po nastavení sportovního režimu naopak podvozek ztuhne a začne kopírovat cestu. Pokud autu začnete opravdu šlapat na krk, tak Vás mile překvapí kolik toho podvozek snese. Nenaklání se a výborně drží zvolenou stopu. Ve spolupráci s 4Motion pohonem je tak Arteon velmi rychlý i na klikatých silnicích.

Vytknout se tak dá snad jen přílišná sterilnost jízdních vlastnosti, ale nemyslete si, že je to špatně. Arteon je především stylový cestovní vůz a ne driftovací sporťák. Možná jen trochu zamrzí, že uvnitř VW model neodlišil více, pořád máte pocit, že jedete v Passatu. Je to jednoduše jeho stylovější varianta pro lidi, kteří se chtějí odlišit, ale zároveň si ponechat tradiční hodnoty a přednosti Volkswagenu.

arteon2

Další motorizace v průběhu

Volkswagen bude modelovou řadu Arteon postupně rozšiřovat. Nabídka výbavové linie Arteon Elegance bude začínat motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW/150 k s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Cena této verze byla stanovena na 1 055 900 Kč, zatímco Arteon R-Line se stejnou kombinací motoru a převodovky vyjde na 1 068 900 Kč. Motory TDI o výkonu 110 kW/150 k, resp. 140 kW/190 k a TSI o výkonu 140 kW/190 k budou k dispozici od poloviny května. Ve druhé polovině července bude následovat TDI o výkonu 140 kW/190 k ve spojení s pohonem všech kol 4Motion a na konec října je plánováno uvedení vstupního motoru 1.5 TSI s výkonem 110 kW/150 k, který bude možné pořídit již za 890 900 Kč ve spojení s šestistupňovou mechanickou převodovkou.

Vstupní verze modelu Arteon nabídne velmi rozsáhlou sériovou výbavu, která zahrnuje mimo jiné 17“ kola z lehké slitiny s pneumatikami AirStop o rozměru 225/55 R 17, systém preventivní ochrany cestujících PreCrash, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist, adaptivní tempomat ACC s předvídavým řízením a funkčností do rychlosti 210 km/h, systém rozšířené ochrany chodců, třízónovou automatickou klimatizaci Climatronic, parkovací senzory ParkPilot, služby Security & Service po dobu 10 let, audiosystém Composition Media s 8“ displejem a 8 reproduktory, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS a celou řadu dalších prvků.

arteon8

Nový vůz kategorie „gran turismo“ si mohou čeští zákazníci objednávat u autorizovaných prodejců Volkswagen nejprve ve spojení se dvěma exkluzivními výbavovými liniemi „Elegance“ a „R-Line“ a oběma nejvýkonnějšími motory TSI (206 kW/280 k) a Bi-TDI (176 kW/240 k). Ceny těchto vrcholných verzí začínají od 1 319 900 Kč (TSI Elegance 4Motion DSG), resp. 1 313 900 Kč (Bi-TDI Elegance 4Motion DSG).

Plusy

Silný motor
Prostor na zadních sedadlech
Hladce řadicí převodovka
Komfortní naladění podvozku
Jisté jízdní vlastnosti
Výbava na úrovni prémiových aut

Minusy

Vysoká pořizovací cena
Na některé asistenty se ještě nelze plně spolehnout

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz