TEST Volkswagen Amarok Ultimate 2.0 BiTDI – Pořád na špičce
Amarok patří mezi ty nejkomfortnější a nejpoužitelnější pick-upy na trhu a to zejména z hlediska každodenní použitelnosti a cestovního komfortu. Tentokrát se mi do rukou dostal model Ultimate, který vychází z již tak bohatě vybaveného modelu Amarok Highline a díky mnoha zajímavým prvkům výbavy zaujímá postavení nového vrcholného modelu řady Amarok.
Mimořádně nápadné je detailní zpracování bi-xenonových světlometů s integrovanou řadou elektroluminiscenčních diod LED. Amarok Ultimate nabízí díky této změně nejen ještě lepší osvětlení vozovky při jízdě za tmy, ale i výrazně odlišný vzhled, k němuž přispívají rovněž dvě dvojité chromované lišty na masce chladiče. Tyto nové světlomety je možné objednat i pro všechny ostatní modely Amarok. Díky tomu je Amarok prvním pick-upem ve své třídě na světě, který se na přání dodává s bi-xenonovými světlomety a diodami LED pro denní svícení.
Další vizuální odlišností vrcholného Amaroku jsou stříbrné kryty vnějších zpětných zrcátek, zatmavená krycí skla zadních světlometů, osvětlení registrační značky diodami LED, leštěná 19″ kola z lehké slitiny v designu “Aragonit” s pneumatikami 255/55, speciální nápis, stylový kryt spodní části předního nárazníku ve stříbrném odstínu, chromovaný stylový rám za kabinou nad ložnou plochou a chromované boční prahové trubky.
Sériová výbava modelu Amarok Ultimate obsahuje kromě toho také parkovací senzory Park Pilot včetně zadní kamery Rear Assist, elektricky ovládaná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, alarm, vyhřívání sedadel vpředu a navigační systém RNS 315 včetně přípravy pro mobilní telefon. Interiér je zušlechtěn čalouněním sedadel Alcantarou v kombinaci odstínů antracit/titanově černá a speciálními velurovými podlahovými rohožemi. Lak karoserie si mohou zákazníci zvolit z odstínů bílá Candy, šedá Natural, stříbrná Reflex, modrá Starlight, hnědá Toffee a černá Deep. Pohon zajišťují motory TDI s výkonem 103 nebo 132 kW v kombinaci s pohonem zadních nebo všech kol a mechanickou převodovkou nebo samočinnou převodovkou (s výjimkou variant s paketem BlueMotion Technology).
Ceny modelu Amarok Ultimate začínají od 843 234 Kč (bez DPH), resp. 1 020 313 Kč (včetně DPH). Nic levného, ale celkový efekt je výborný a Amarok se stává velmi přitažlivým vozem, který láká na pořádné dobrodružství.
Prostě sednout a vyrazit na pořádnou expedici do zapomenutých krajin a těžkého terénu. S Amarokem vlastně není problém jet jakkoli daleko, protože komfort, který nabízí je téměř bezkonkurenční a z běžně dostupných pick-upů v Evropě neznám lepšího. Tlumení nerovností je naprosto excelentní a podvozek je příjemně plavný, ale ne houpavý. K tomu si připočtěte špičkové odhlučnění interiéru a dostanete auto, které bude ideálním společníkem pro všechny účely. Kvalita interiéru je, na tuto třídu, také nadprůměrná a zcela tu chybí takový ten “užitkový” look. Sedadla jsou pohodlná, volant dobře padne do ruky a klasické ovládací prvky koncernu Volkswagen zklamat prostě nemůžou. Člověk se tu cítí velmi dobře a navíc takový rozhled a prostor je čistě návykový.
Pod kapotou bilo naftové srdce BiTDI, tedy čtyřválcový dvoulitr přeplňovaný dvěma turby a dávající výkon 132 kW a 420 Nm. To vše se posílá na kola pomocí osmistupňové převodovky ZF. Ta je to nejlepší, co můžete v tomto segmentu dostat. Konkurence lepší skříň nenabídne a dost možná lepší ani na trhu není všeobecně. Řazení probíhá rychle, hladce a převodovka nezaváhá ani v náročných podmínkách. I právě tato skříň dělá z Amaroku nejpoužitelnější cestovní pick-up všech dob. V terénu navíc ještě více ulehčuje ovládaní auta a snižuje nároky na schopnosti řidiče. Sice nelze kombinovat s redukcí a mezinápravou, ale to na schopnostech mimo cestu nic nemění.
Výkon 132 kW sice není málo, ale s těžkým Amarokem má motor co dělat. Opravdu citelné je to v dálničních rychlostech či v táhlých stoupáních. V terénu nebo městě pomáhá krátké zpřevodování a nízko položené maximum točivého momentu a dynamika je relativně solidní. Po faceliftu naštěstí Volkswagen začal nabízet pro model Amarok i šestiválcový naftový třílitr, což by pro mě byla jasná volba!
Nicméně motor má příjemnou reakci na pokyny a nechá se snadno vytáčet. Dokonce je i kultivovaný a v kabině o něm téměř nevíte. Spotřeba tohoto Amaroku pohybovala okolo deseti litrů a při vyšší zátěži během týdenního testování, což je solidní hodnota.
Podvozek je naladěný zejména pro naprostý komfort, ale to neznamená, že je na silnici méně schopný zatáčet i při dynamických nárocích. Mezi pick-upy Amarok hledá konkurenci těžko i v této oblasti. Odskakování zádě, natřásání nebo špatný grip se tady opravdu nekoná. Řízení sice moc zpětné vazby nepobralo, ale auto poslouchá na slovo a jde přesně tam, kam jej nasměřujete. Za volantem si ani neuvědomujete, jak velké auto řídíte. Skvělá ovladatelnost dává pocit, že sedíte v normálním autě. Dokud teda nebudete chtít zaparkovat nebo vjet do podzemních garáží
No a v terénu? To je prostě pohádka! Jediným limitem je strach řidiče, jinak platí pravidlo, že Amarok zvládne skoro všechno. Vzal jsem ho v našich podmínkách do opravdu těžkého terénu a ani jednou jsem auto nezaznamenal zaváhat. Amarok s absolutní jistotou stoupal do strmých kopců po kořenech stromů, šutrech, v blátě a brodil se hlubokými kalužemi a brody. Nic to pro něj nebylo, ani když doslova lítal vzduchem. Za jeho volantem se tak nějak cítíte nezastavitelní a to je přesně to, o čem tato edice měla od počátku být. A plní to na sto procent.
Plusy
- Design
- Komfort
- Kultivovanost
- Terénní schopnosti
- Automatická převodovka ZF
Minusy
- Zhoršená manévrovatelnost
- Vyšší cena
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Volkswagen Amarok Canyon 2.0 BiTDI |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1968 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 132 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 420 / 1750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 179 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 10.1 / 7.6 / 8.5 |
Emise CO2: | 224 |
Rozměry a hmotnosti | |
Objem nádrže (l): | 80 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1996 / 1044 |
« Hra Pokemon Go má na svědomí několik zranění – Lidé se kvůli ní chovají bláznivě Škoda Yeti RS – Má 850 koní a je nejúchylnější Škodovkou »