TEST Volkswagen Amarok Canyon 2.0 BiTDI – Nezastavitelný
Amarok patří mezi ty nejkomfortnější a nejpoužitelnější pick-upy na trhu a to zejména z hlediska každodenní použitelnosti a cestovního komfortu. Paket Canyon se tak zaměřuje na vylepšení ještě jednoho podstatného aspektu vozu – terénní schopnosti!
Vůz je tak doplněn o křiklavou oranžovou barvu, sedmnáctipalcová kola Roca obutá do terénních pneumatik, zatmavené zadní svítilny, trubkové nádstavce prahů a také designový rám na korbě. Nechybí ani světelná rampa na střeše, která podtrhuje drsný chlapácky vzhled. Mimo pneumatiky se tak jedná spíše o image záležitost, ty jediné mají vliv na lepší průchodnost. V interiéru hrají na emoce sedadla ve světlé kůži prošívaná oranžovou nití, sportovně tvarovaný volant protkávaný taktéž oranžovými švy. Paket Vás výjde na 126.848 Kč a rampa na střeše přijde na dalších 37.440 Kč. Nic levného, ale celkový efekt je výborný a Amarok se stává velmi přitažlivým vozem, který láká na pořádné dobrodružství.
Prostě sednout a vyrazit na pořádnou expedici do zapomenutých krajin a těžkého terénu. S Amarokem vlastně není problém jet jakkoli daleko, protože komfort, který nabízí je téměř bezkonkurenční a z běžně dostupných pick-upů v Evropě neznám lepšího. Tlumení nerovností je naprosto excelentní a podvozek je příjemně plavný, ale ne houpavý. K tomu si připočtěte špičkové odhlučnění interiéru a dostanete auto, které bude ideálním společníkem pro všechny účely. Kvalita interiéru je, na tuto třídu, také nadprůměrná a zcela tu chybí takový ten “užitkový” look. Sedadla jsou pohodlná, volant dobře padne do ruky a klasické ovládací prvky koncernu Volkswagen zklamat prostě nemůžou. Člověk se tu cítí velmi dobře a navíc takový rozhled a prostor je čistě návykový. Jediné, co ruší klid na palubě, je aerodynamický hluk od světelné rampy na střeše. Ta také může za vyšší spotřebu, ale nikdo Vás nenutí si za ni připlácet… Nicméně její svítivost zejména v noci a v lese přijde vhod.
Pod kapotou bilo nejsilnější naftové srdce BiTDI, tedy čtyřválcový dvoulitr přeplňovaný dvěma turby a dávající výkon 132 kW a 420 Nm. To vše se posílá na kola pomocí osmistupňové převodovky ZF. Ta je to nejlepší, co můžete v tomto segmentu dostat. Konkurence lepší skříň nenabídne a dost možná lepší ani na trhu není všeobecně. Řazení probíhá rychle, hladce a převodovka nezaváhá ani v náročných podmínkách. I právě tato skříň dělá z Amaroku nejpoužitelnější cestovní pick-up všech dob. V terénu navíc ještě více ulehčuje ovládaní auta a snižuje nároky na schopnosti řidiče. Sice nelze kombinovat s redukcí a mezinápravou, ale to na schopnostech mimo cestu nic nemění.
Škoda, že právě pouze dvoulitr je vrcholem nabídky. 132 kW sice není málo, ale s těžkým Amarokem má motor co dělat. Opravdu citelné je to v dálničních rychlostech či v táhlých stoupáních. V terénu nebo městě pomáhá krátké zpřevodování a nízko položené maximum točivého momentu a dynamika je relativně solidní. Jasně, od tohoto auta se nečeká, že bude trhat asfalt, ale třílitrový šestiválec by určitě nebyl od věci a vše by bylo tak nějak poklidnější a nemusel by se plyn tlačit do podlahy tak moc.
Nicméně motor má příjemnou reakci na pokyny a nechá se snadno vytáčet. Dokonce je i kultivovaný a v kabině o něm téměř nevíte. Díky stálému pohonu všech kol, terénním pneumatikám a rampě na střeše se spotřeba tohoto Amaroku pohybovala o dost výše, než u civilní verze. Pod deset se ji podařilo stlačit jen mimo město klidnou jízdou. Na dálnici a ve městě rostla úměrně zátěži, ale můžeme mluvit o celkovém průměru 11 litrů.
Podvozek je naladěný zejména pro naprostý komfort, ale to neznamená, že je na silnici méně schopný zatáčet i při dynamických nárocích. Mezi pick-upy Amarok hledá konkurenci těžko i v této oblasti. Odskakování zádě, natřásání nebo špatný grip se tady opravdu nekoná. Řízení sice moc zpětné vazby nepobralo, ale auto poslouchá na slovo a jde přesně tam, kam jej nasměřujete. Za volantem si ani neuvědomujete, jak velké auto řídíte. Skvělá ovladatelnost dává pocit, že sedíte v normálním autě. Dokud teda nebudete chtít zaparkovat nebo vjet do podzemních garáží
No a v terénu? To je prostě pohádka! Jediným limitem je strach řidiče, jinak platí pravidlo, že Amarok Canyon zvládne skoro všechno. Vzal jsem ho v našich podmínkách do opravdu těžkého terénu a ani jednou jsem auto nezaznamenal zaváhat. Amarok Canyon s absolutní jistotou stoupal do strmých kopců po kořenech stromů, šutrech, v blátě a brodil se hlubokými kalužemi a brody. Nic to pro něj nebylo ani, když doslova lítal vzduchem. Za jeho volantem se tak nějak cítíte nezastavitelní a to je přesně to, o čem tato edice měla od počátku být. A plní to na sto procent.
Plusy
- Design
- Komfort
- Kultivovanost
- Terénní schopnosti
- Automatická převodovka ZF
Minusy
- Chybí silnější motor v nabídce
Cena v základní výbavě: 841 197 Kč
Cena v testované výbavě: 1 207 824 Kč
Základní výbava: Šest airbagů, pohon 4×4, elektrické ovládání bočních oken, manuální klimatizace, tempomat, šestnáctipalcová litá kola, centrální zamykání s dálkovým ovládáním atd.
Výbava testovaného vozu: Paket Canyon (+126.848,-), Světelná rampa „Canyon“ (+37.440,-), závěr diferenciálu vzadu (+17.717,-), parkovací čidla vpředu a vzadu (+13.888,-), paket Světla a výhled (+5.895,-), mlhové světlomety (+2.341,-), povrchová úprava ložné plochy (+17.388,-).
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Volkswagen Amarok Canyon 2.0 BiTDI |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1968 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 132 / 4000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 420 / 1750 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 179 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 10.1 / 7.6 / 8.5 |
Emise CO2: | 224 |
Rozměry a hmotnosti | |
Objem nádrže (l): | 80 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1996 / 1044 |
Rozměr pneu: | 245/70 R 17 |
« Porsche Panamera Exclusive Series Nové BMW X6 M – Na Nordschleife stejně rychlé jako M3 E92! »