Test Toyota Yaris GRMN. Lepší než nejlepší
Toyota, zdá se, přišla na to, že kdysi dávno patřila mezi značky s největší produkcí sportovních vozů na světě. Po letech nudných hybridů přišla naděje v podobě zábavného coupé GT86 a brzy se ukáže nová generace legendárního modelu Supra. Mezitím se ovšem objevilo ještě něco více neuvěřitelného – sportovní Yaris!
Rovnou říkám, že to je obrovský úlet, protože tento vůz má s původním Yarisem společného pramálo. Změněn byl podvozek, brzdy, výfukový systém, řízení, převodovka, samosvorný diferenciál a především motor. V dnešní downsizingové době totiž napadlo někoho z Toyoty (a ten si zaslouží minimálně Nobelovu cenu) vzít motor z Lotusu Exige a dát ho pod kapotu této městské tašky! Chápete to? Motor z Lotusu v Yarisu… Neuvěřitelné!
Tím motorem není nic jiného než benzínová osmnáctistovka s kompresorem! Schválně, kolik aut dnes používá tento druh přeplňování? Skoro žádná a rozhodně ne v této třídě! Konečný výkon se zastavil na hodnotě 212 koní a 250 Nm. Čtyřválec 2ZR-FE pracuje s duálním časováním ventilů, systémem vstřiku paliva původně určeným pro šestiválec a s mechanickým kompresorem Magnusson-Eaton.
Yaris tak dosprintuje na stovku za 6,4 sekundy a utne jej až omezovač rychlosti na 230 Km/h. Pořád vidím ty nevěřící pohledy řidičů třílitrových manažerských dieselů, když jim Yaris v dálniční rychlosti ujel z dohledu… Pružné zrychlení je absolutně dechberoucí. Dalším důležitým údajem je totiž váha 1135 kg! Teď už zřejmě máte lepší představu o jakou raketku se jedná.
Motor má ostrou a okamžitou reakci typickou pro přeplňování kompresorem. Navíc nechybí ani lineární gradace a pořádný zvuk, je to jeden z nejlépe znějících čtyřválců na trhu, který se svým projevem a charakterem velmi blíží závodním autům. Kombinace prskajícího sportovního výfuku využívajícího aktivní klapku a typického svištění kompresoru vytváří krásně charakterní a přirozený zvuk. Taky je docela vtipná záležitost, když lidé čekají, že se ze zatáčky vyřítí velký sportovní vůz a on přijede vlastně vcelku nenápadný Yaris. Změny na karoserii jsou totiž jen velmi malé. Jedná se o decentní křídlo na konci střechy, středovou koncovku výfuku a několik nápisů GRMN.
O to větší zábava to je a ta se naplno rozpoutá na pořádné točité silnici. Podvozek Yarise je totiž mistrovské dílo, které vás vtáhne do děje a vyžaduje zkušenější ruce. GRMN je vybaveno tlumiči Sachs Performance a kratšími pružiny, díky čemuž je světlá výška o 24 mm nižší. Stabilizátor má průměr 26 mm a mezi předními koly nechybí mechanický diferenciál Torsen. Posilněné brzdy mají kotouče o velikosti 275 mm vpředu a 278 mm vzadu.
Kombinace těchto faktorů proměňují městskou Toyotku v nejlepší auto s předním pohonem, které si nemůžete koupit a také to nejlepší, jaké jsem kdy řídil! Neexistuje zde žádné nastavení jízdních režimů, tuhosti podvozku, nic. Je to od výroby ostré auto, které z vás ve městě vyklepe duši jako vesnický bouchač místní diskotéku. V akci jej však budete zbožňovat. Nespoutaný nástup výkonu, výbušný charakter a hravý podvozek, který na požádání utahuje stopu. Stačí pustit plyn a Yaris projede celou zatáčku bokem, úchvatné. Prostě klasický grázlík!
Čistá stopa mu jde také, samosvor netahá za volant a vůz má dostatek trakce a velké množství gripu. Na okresce umí být tak rychlé, že zahanbí i o třídu větší sourozence. Dost dobře si dovedu představit, že by s ním měl problém i takový matador třídy, jakým bezesporu je Mégane R.S. Nejvíce mi připomíná starší Clio R.S. jen s tím rozdílem, že Yaris je výrazně rychlejší a výbušnější. Analogový charakter a absence zbytečné elektroniky z něj dělají zjevení a absolutní řidičskou nirvánu.
Samozřejmě má i slabé stránky. Vedle senzačního a strmého řízení tu je dost vysoká a kompromisní pozice za volantem. Převodovka by mohla mít lepší kulisu a hlavici nebo třeba spotřeba, která moc pod 10 litrů nepadá. To je ale nic proti faktu, že si jej už stejně nemůžete koupit, protože všechna auta určená pro Evropu jsou prodaná. Bylo jich pouhých 400, což znamená, že jejich cena na trhu ojetin bude prudce stoupat a několik jich rozhodně skončilo u spekulantů, kteří cenu vyšponují ještě dále. Podotýkám, že GRMN své majitele přišlo na celých 850 000 Kč. No jo, každá sranda něco stojí…
Plusy
– Motor a jeho projev
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Hravost
– Řízení a přesná převodovka
– Zvuk
– Nenápadný vzhled
Minusy
– Vysoká pozice za volantem
– Vyšší spotřeba
– Už si ho nekoupíte
« Lancia Kappa po prezidentu Václavu Havlovi má nového majitele Top 5 aut střední třídy, se kterýma nemůžete šlápnout vedle »