Test Toyota Yaris GR Sport 1.5
Toyota Yaris bezesporu patří k nejoblíbenějším malým vozům, které si na českém trhu můžete koupit. Milují ho mladí začínající jezdci i starší lidé. Mnozí jej využívají jen na přesuny po městě, avšak znám i jedince, kteří se nebojí s autem jet na druhý konec republiky a zase zpět. Každý si na něm najde to své oblíbené a nenechá na auto dopustit.
Pamatujete si na předchozí verzi Toyoty Yaris GRMN, po které se zaprášilo a 400 ojedinělých exemplářů zmizelo během mrknutí oka? Tak teď tu máme pomyslnou náplast na bolavé srdíčko pro ty, kteří koupi Toyoty GRMN nestihli. Po týdenním testu mám ale stále rozporuplné pocity, co si vlastně o tomhle autě skutečně myslet. Toyota Yaris GR byla tedy inspirována její legendární sestrou GRMN, avšak postrádá kompresorem přeplňovanou osmnáctistovku. Motor je trošičku jiný. Možná vás překvapí, možná trošku zklame, ale o tom si povíme později.
Co vzhled? Yaris GR má být výrazně sportovnějším modelem než je obyčejný Yaris. Tak, abyste je od sebe vždy bezpečně rozpoznali. Odlišení naleznete v mnoha prvcích, jako je například sportovní maska chladiče, krytky zpětných zrcátek, černá střecha v kontrastu k bíle barvě karosérie, plaketky s nápisem GR a také to nejdůležitější, a tím je podvozek. Světlá výška byla snížena o 11 milimetrů. Auto také sedí na 17 palcových kolech z lehké slitiny. Sportovní prvky se podepsaly i v interiéru, který je jednoduchý, ale za to praktický. To, co vás bude nejvíce zajímat jsou sportovní sedačky, které skvěle obejmou tělo a také volant, který se převzal z Toyoty GT86 a skvěle tak padne do ruky. Ale jakoby mi tu stále něco chybělo.
Vrátím-li se k podvozku, tak ten je tuhý. Tak moc, že se z vás stane velmistr v objíždění výmolů na silnicích, protože veškeré díry, kterými projedete se automaticky přenáší do celé kabiny vozidla. Na druhou stranu, abych jen nehanila. Podvozek je doplněný tlumiči Sachs Performace s tlustším stabilizátorem přední nápravy. Díky tomu také auto skvěle drží v zatáčkách, takže si s ním užijete i trochu zábavy tam, kde byste to možná ani nečekali. Jenže problém nastává v něčem jiném. Auto mimo to, že chce působit sportovním dojmem, má také hybridní motor. V tomto momentě mi Yaris přijde jakoby trpěl rozdvojenou osobností a nevěděl, kterou z nich si vybrat. Podvozek by chtěl na okrsky, ale hybrid logicky patří spíše do města, než na delší vzdálenosti. Co s tím?
Jedině volit zlatou střední cestu. Nutno podotknout, že GR zůstal stejný pohon, který dosahuje v uvozovkách pouhých 111 koní, což na sportovní hračku pro velké pány je docela málo. Ve finále v autě není ani manuální převodovka, protože hybridní systém s bezestupňovou e-CVT převodovkou se vyrábí pouze s automatem, a tak odpadá i zábava s manuálem. Na druhou stranu auto nemusí být nutně pro zkušené jezdce, ale mohlo by být vhodnou variantou pro začínající řidiče a řidičky, kteří by si rádi aspoň trošku připadali cool se sportovním vozem, kterým Yaris GR nejen svým vzhledem a způsobem stále je.
Motor je tedy kapalinou chlazený zážehový čtyřválec o objemu 1.5 litru a doplňuje ho střídavý synchronní elektromotor s permanentními magnety. Druhý elektromotor je pak ve formě generátoru. Elektronicky řízená planetová převodovka e-CVT je s rozdělovačem točivého momentu se stálým převodem 3190.
Spotřeba je také ožehavé téma. Když budete jezdit jako blázne nehledě na to, jak těžkou nohu máte, snadno se může stát, že se na konci měsíce budete ve výpisu z účtu divit, za co jste to vlastně utráceli. S těžkou nohou můžete totiž jezdit i za 7 litrů, a to na malé auto je celkem dost. Pokud si ale sportovní chvilky necháte na jindy a raději zvolíte ekonomičtější jízdu, pak se spotřeba může pohybovat klidně i okolo pěti litrů. Avšak, kdo by chtěl jezdit eco, když má sportovní Yaris?
Podíváme se ještě do interiéru vozu. Po usednutí za volant vás obejmou, jak už bylo řečeno, sportovní sedačky, které vás drží pevně na místě v ostrých zatáčkách a jsou celkem pohodlné, i když jedete trochu delší cestu. Středový panel sází na praktičnost, takže tu nenajdete žádné designové vychytávky ani dotykové blbosti. Obrazovka infotainmentu reaguje rychle, avšak obzvlášť v zimních měsících bych oceňovala, kdyby obrazovka reagovala i na dotyk přes rukavici, přestože jsem si vědoma, že tuto možnost nenabízí zatím mnoho automobilek. Přeci jen než se auto zahřeje, chvíli to trvá. K tomu se váže i věc, kterou bych zde také očekávala, ale není tu. A tím je výhřev předních sedaček. V dnešní době mi to přijde už běžné, než aby to v takovém voze chybělo. Ale možná jsem jen zhýčkaná.
Při objevování interiéru vám oko musí zavadit i o řadící páku, která mi vykouzlila úsměv na tvářit, neboť jsem si v jednu chvíli říkala, že by se hodila svým vzhledem spíše do tanku než do malého autíčka, jakým je Yaris GR. Ale to je čistě subjektivní názor. Co mě potěšilo byly úložné prostory, přijde mi například úplně super odkládací plocha v levé části nad výfukem klimatizace, kam se skvěle vejde třeba telefon a nemá šanci při rychlé jízdě ani vypadnout.
Velmi mě překvapil také prostor na zadních sedačkách, a to i v případě, že vepředu sedí člověk s více jak 180 centimetry. Místa bylo dost a kolena se nemusela bouchat o sedačku před sebou. Dalo by se tedy tvrdit, že Yaris solidně klame tělem. Na první pohled malý, ale ve skutečnosti celkem dost prostorný.
Tak co na něj říkáte? Já vám nevím, ale podle mě je škoda, že taková nadějné auto vlastně ve své podstatě ztrácí svůj prvotní smysl, kterým měla být hlavně sportovnost a kterou mu také tým Gazoo Racing vnuknul. Od sportovního vozu bych očekávala vyšší výkon, ale pro mladší řidiče zcela ideální volba, díky které se pořádně vyjezdí a u některých jedinců nebude trpět ani jejich ego.
Plusy
– Zajímavě laděné detaily interiéru
– Multimediální systém u audiosestava
– Spousta chytré výbavy
– Vzhled
– Nízká spotřeba
Mínusy
– Výkon až ve vyšších otáčkách
– Ovládání palubního počítače
– Tuhý podvozek
– Projev převodovky CVT
« Podobu nového Subaru Levorg prozrazuje téměř produkční prototyp Funkce ostřikovačů v zimním období nabírá na důležitosti a je třeba vybrat vhodnou směs »