Test Toyota RAV4 Selection AWD. Má hybridní SUV smysl?
Toyota loni představila modernizovanou verzi svého evergreenu Rav4 a letos přišla s ještě jednou novinkou. Své nové SUV si teď můžete dopřát v prémiovém provedení Selection, které přidává kvalitnější materiály v interiéru a špičkovou kůži na sedadlech s prošíváním. RAV4 Selection má lakovány boční prahové lišty, spodní část předního nárazníku a kryty podběhů kol. Komplet doplňují nápisy Selection a stříbrné doplňky na prazích. Nechybí ani kryty zpětných zrcátek, střešní ližiny a ozdobné prvky na spodní části obou nárazníků ve stejné barvě. Toyota si tak slibuje zisk nové klientely, která vyžaduje prémiové zpracování, ale zároveň nebazíruje na značce. Trochu si tak ale Japonci kanibalizují svůj subrand Lexus, zejména když RAV4 vyjde levněji a paket Selection můžete pořídit i do nižších motorizací.
V redakci se nyní objevila módní hybridní varianta, která na trhu SUV stále není úplně běžná. Hybridy v tomto segmentu nabízí zejména prémie v podobě německého trojlístku a sesterského Lexusu. Ten ostatně ze sytému Toyoty plně vychází. V mainstreamových vodách je kousků málo. Zmíním třeba Outlander. Se stoupající trendem kategorie SUV a elektrifikace se ale v brzké době můžeme těšit na velké množství těchto kombinací. Jak ale funguje hybridní pohon ve velkém autě?
Pokud upustím od osobního názoru na kategorii SUV, jedná se v tomto případě o vůz designově kvalitní, což zdaleka není pro japonskou produkci typické. Na druhou stranu, srovnání s především německými konkurenty mu přece jen láme vaz. Doporučoval bych obrátit se spíše na evropské designéry, jelikož asijský vkus se od toho zdejšího liší víc než si vedení automobilky připouští. Chápu, že Evropa není a ani nemá být hlavním odbytištěm, a to především v jejich hybridních variantách. Tou je zcela jistě Severní Amerika, ale když se zamyslíte nad oblibou evropské produkce na tomto území a společenským statutem majitelů takových vozů, není moje úvaha naprosto zcestná.
Interiér zůstal po faceliftu oproti exteriéru takřka nedotčen. Samozřejmě je třeba mít na paměti, že se jedná pouze o facelift a při tom se architektura palubní desky mění jen velmi zřídka. Nová je grafika přístrojů, multimediální sytém, některá tlačítka a třeba volant. V naší výbavě Selection je interiér opravdu hezký na pohled, ale týká se to především sedadel a ozdobné kožené liště dekorující palubní desku. Ta však nese standardní japonsky tvrdé plasty v podivné kombinaci s nevzhledně velkými obdélníkovými tlačítky. Tady Toyota na konkurenci pořád hodně ztrácí.
Pokud se však podíváte na skutečný věk tohoto modelu, který je třeba počítat od vzniku celé generace nejen faceliftu, nemohu být přespříliš kritický. Několik zmatených linií a výše zmíněných chyb je jen pihou na kráse kvalitně provedeného a ergonomicky příjemného prostředí.
Pojďme tedy pod kapotu. Tam na nás čekají motory hned dva a další se nám schoval až k zadní nápravě. Jedná se o kombinaci 2,5 litrového benzínového čtyřválce a dvou elektromotorů. Společný výkon je 196 koňských sil a vůz váží 1,7 tuny. Nezní to nijak dramaticky, ale RAv4 dokáže na stovku zrychlit za 8.3 sekundy, což není vůbec zlé. Síla je na kola posílána prostřednictvím planetové převodovky e-CVT. Tady však pozor, i přes podobné označení se nejedná o variátor. e-CVT je jakousi formou diferenciálu, který proměnlivě rozmisťuje točivý moment na hnanou nápravu.
Systém v praxi funguje výborně a především kultivovaně. O procesu připojování spalovacího motoru vůbec nevíte, vše je prosté jakýchkoli vibrací nebo nežádoucích zvuků. e-CVT nabízí daleko lepší a hladší chod, než klasický variátor. Motor se tolik netrápí ve stejných a zbytečně vysokých otáčkách, díky čemuž vás neobtěžuje monotónním zvukem. K dispozici jsou i virtuální stupně, které si můžete řadit třeba pádly pod volantem. Daleko příjemnější je ale nechat systém pracovat samostatně.
Odezva a výkon jednotek je přímo úměrný zvolenému režimu. V ECO módu je auto dost otupělé a reakce jsou opožděné, do města se však hodí výborně, využívá totiž maximální množství jízdy na elektřinu. Spotřeba se v tomto režimu ani ve městě nepřehoupne přes 7 litrů. Sportovní režim pak baterie rychle vybije, využije totiž elektromotor k maximálnímu společnému výkonu.
Co může být pro někoho zklamáním a pro jiného naopak příjemným překvapením je nenucenost s jakou vůz zrychluje. To je dáno především typem převodovky. Elektromotory udělují vozu také výhodu točivého momentu. Do nedávna parametr vyhrazený výhradně pro vznětovou konkurenci. Hybridní systém Toyoty patří jednoznačně mezi světovou špičku. Poslední a zároveň nejdůležitější věcí bude, jak to všechno funguje dohromady. Čeká nás tedy jízda.
Stejně jako vždy jsem se snažil prověřit vůz ve všech možných podmínkách a pokud se bavíme o SUV, nesmí mezi nimi chybět ani výlet mimo silnici, i když v tomto případě pouze značně krátký a nenáročný. Na druhou stranu, člověk, který si koupí velkou čtyřkolku, bude očekávat schopnost dopravit se za zimními radovánkami. A dopraví se. Náhon přední nápravy obstarává kombinace spalovacího motoru s jeho elektrickým kolegou, zato zadní má na starosti už jen elektřina.
V praxi by se tedy mohlo zdát, že v momentě, kdy vyčerpáme veškerou energii z baterií, stává se nám z Toyoty Rav4 jen předokolka. Není tomu tak. V ten moment spalovací motor zaujme také pozici generátoru a umožní vám stále pokračovat v jízdě s pohonem všech kol. Co je však nad slunce jasné je, že tento systém skutečně není vhodný pro terénní zápolení. Starosti všedního dne však překoná bez větších obtíží. Všichni ale více či méně očekáváme spíše plavnou a pohodlnou přepravu po silnicích. A přesně tu auto plní na jedničku. Je komfortní, tiché a velmi kultivované až do momentu, kdy jej začnete nutit jezdit snad příliš rychle. Ve městě potěší poddajnost a filtrace podvozku. Konečná spotřeba se v kombinovaném cyklu držela pod 7 litrů, což platilo i ve městě. Čistě dálniční jízda znamenala odběr 7,5 litrů a po okreskách není problém jezdit za 5 litrů.
Takže ano, i velké SUV umí být ekonomické, svižné a kultivované. Hybrid tady dává smysl a opět se ukázalo, že Toyota je leaderem této technologie. V případě samotného modelu RAV4 musíte udělat jisté kompromisy ve zpracování interiéru, jinak se ale jedná o příjemné auto pro každodenní život. Jen nečekejte zábavu nebo emoce. Ty vám opravdu nenabídne.
Plusy
Síla a hladkost pohonného řetězce
Prostorný interiér
Sedadla paketu Selection
Drobné změny designu dokázaly změnit celkový dojem
Spotřeba
Komfortní podvozek
Odhlučnění
Minusy
Zpracování a použité materiály uvnitř
Multimediální systém je pomalý a nevzhledný
« Lexus LC s koly jako tryskové turbíny Test ojetiny Audi A4 Avant 2.0 TDI B8. Nestárnoucí záležitost »