Test Toyota ProAce Nomad Vanderer: Ať každý den stojí za to
Už jste někdy seděli v práci a doslova fyzicky na sobě cítili každou minutu, každý nový mail, každou pozvánku na meeting přes Teams, a říkali si „Stojí mi tohle za to“? Vždyť život je tam venku, a vy svému zaměstnavateli odevzdáte za každou korunu pár sekund svého života. Nešlo by s časem naložit i lépe?
Covid zamával s trhem práce tak, jak jsme ho znali, a spousta lidí začalo pracovat z domova. Pokud jste chirurg, home office by pro vás přinášel jisté zajímavé výzvy, ale spousta klasických „kancelářských krys“ si na práci z vlastního obýváku zvyklo, a nehodlají se do kanceláří vracet ani v době, kdy už je pandemie naštěstí dávno za námi. Lidé si totiž během uplynulých dvou let začali víc vážit vlastního času, a zjistili, že to, co ušetří za cestu do práce, z práce, tím že se nemusí každé ráno až tak upravovat – samozřejmě pokud na ně nečeká v 9:00 nějaký on-line meeting – můžou otočit ve svůj vlastní volný čas. Hodinky totiž každému tikají stejně rychle, a pokud denně obětujete 8-10 hodin práci, k tomu přidáte hodinku cesty, něco projíte a prospíte, dojde vám, že na samotný život toho tolik nezbývá.
Řada lidí si tak uvědomilo, že pokud je jejich kancelář tam, kde leží počítač, tak vlastně ani nemusí pracovat z domova. Proč nemít kancelář kdekoliv po světě. Moderní nomádství zažívá v poslední době velký rozmach, a automobilky na to samo sebou reagují a poskytují širokou nabídku modelů s tovární úpravou, aby si lidé nemuseli vozy upravovat sami. Pokud jste skromní, nemusí váš dům na kolech představovat nějaký pompézní obytný autobus. Žít se dá i v autě, které není o moc větší než obyčejný osobák – samozřejmě to přináší jisté kompromisy, ale co v životě ne. Zkuste si představit tohle – probudíte se do mlžného rána v rakouských Alpách, uvaříte si kávičku, otočíte na pánvi pár vajec, otevřete si k tomu počítač, a odbavíte svojí denní agendu. Odpoledne se vydáte na trek na jeden z nedalekých vrcholů, večer vše pobalíte, a další ráno se již můžete probouzet s pohledem na italské Dolomity. Takhle můžete pokračovat klidně až na Francouzskou riviéru, nebo překročit hranice Evropy, a objevit, po čem vaše srdce touží. Ještě nedávno byste museli mít kvůli něčemu takovému našetřenou spoustu peněz, a v práci – alespoň dočasně – skončit. Dnes vám k tomu stačí Toyota.
Trochu oklikou se tak dostáváme k testovanému autu. Toyota ProAce Nomad Explorer má totiž v kratším provedení rozměry podobné dnešním SUV, přesto dokáže ve svém nitru schovat vše, co na cestách budete potřebovat k žití. Spaní? Bez problému. Střešní stan poskytne plnohodnotné spaní na posteli s rošty. Rozbalit ho zvládne i dítě. Stačí povolit dvě pojistky, a o zbytek už se postarají hydraulické vzpěry. Pokud by na vás ale byla už zima, můžete rozložit lůžko i uvnitř. Auto je vybaveno nezávislým topením, takže ani sněhová vánice vám plány nezhatí. V zadní části vozu je vestavěná kuchyňka s tekoucí vodou, lednicí i plotnou. Součásti výbavy je i přenosný plynový vařič. To kdyby jste měli chuť si uvařit na nějakém odlehlejším místě, nebo venkovní povětrnostní podmínky neumožňovaly vybalit „polní“ kuchyň. To je je totiž jedna z nevýhod přestavby menších dodávek. Veškeré vaření a mytí musíte dělat venku.
Velice chytré je příslušenství Makita, které je napájeno bateriemi. Od kávovaru přes vysavač až po kompresor, všechno využívá stejný typ baterií – můžete je tedy dle potřeby prohazovat a během cesty je dobít v dokovací stanici.
Auto je taky vybaveno výkonnou baterií, která je umístěna pod sedačkou řidiče, takže dokáže být dostatečně dlouho soběstačné. Když si tedy v pustině rozbalíte kancelář, nemusíte se bát, že nebude z čeho nabíjet počítač. Pro všechny případy je zde ale i campová zásuvka.
ProAce se dá koupit i v provedení s prodlouženou karoserií a rozvorem, a ta je ještě lépe přizpůsobena nomádskému životu. Kratší provedení se ale bez problémů vejde i do podzemních garáží, a s jeho manévrováním nebude mít problém ani méně zkušený řidič.
Pokud jde o to, jak auto jezdí, asi vás ničím nepřekvapím. Je to stále ta stejná Toyota/Peugeot/Citroën/Opel platforma, která si získala velkou oblibu ať už u lidí, co potřebují pracanta, nebo něco hodně prostorného. Na rozdíl od Francouzů si ale Toyota zachovala provedení se spalovacím motorem. A to rovnou tím nejlepším. Dvoulitrový diesel o výkonu 130 kW a 400 Nm je pro podobné auto naprosto ideální řešení. Má dostatek síly, a v průměru si řekne o slušných 7-8 litrů. Ke spárování s osmistupňovým automatem taky nemám moc výtek. Je pravda, že se jeho zvuk pod zátěží dostává do kabiny výrazněji, než by se mi líbilo, ale raději budu snášet dieselové nýtování, než abych se nechal přesvědčit, že podobný nástroj svobody je nejlepší na baterky. Chování podvozku je postaveno především kolem komfortu, a i když v sobě ProAce nezapře užitkový základ, je to auto, které prostě funguje, a nijak neruší.
Jízdně se toho opravdu moc nezměnilo, a ani markýza se nijak zásadně nepodepsala na zhoršení akustické pohody. Je tedy pravda, že vyříznutá střecha mírně zhoršila tuhost karoserie, a je cítit, že se auto občas kroutí – o čemž vám dá vědět občasným zaskřípěním – ale jinak je to pořád ten stejný pohodář, který vás spolehlivě dostane do cíle vaší cesty. A u podobného stejně záleží jen to onom „B“
Krátký Nomád není ultimátní obytné auto. Přeci jen mu chybí sprcha a záchod. Pokud ale máte srdce dobrodruha, dá se pár kompromisů přežít. Konec konců, kempů i čerpacích stanic je všude dostatek. Je to ale auto, které má ve své podstatě vše důležité, poskytne vám obrovské množství svobody, a prostor naložit se svým časem dle svého. Je to takový základní balíček moderního nomáda, který možná nevydá na plnohodnotný život na kolech, ale určitě vám otevře cestu ke spoustě zážitků. Základní cena Toyoty ProAce Verso s dvoulitrovým dieselem je 819.000, v konfigurátoru si pak už jen stačí vybrat jaká obytná vestavba bude pro vás ta pravá. Nejlevnější varianty se pohybují již kolem 55.000 bez DPH.
Plusy
– Rozměry
– Variabilita
– Motor
Mínusy
– Kuchyňka by byla lepší uvnitř
« BMW představuje modernizovanou X5 a X6 Ceny starších ojetých aut rostly loni rychleji, zájem o ně se zvyšuje »