DSC_3957

TEST Toyota Land Cruiser 79 6×6 – Když je Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6 moc nóbl

13. 9. 2016 • Novinky, Testy, Toyota

Když před pár lety Mercedes představil šestikolovou bestii G 63 AMG 6×6, svět se mohl zbláznit. Movití zákazníci si doslova zpřerážely ruce, aby se na ně dostalo. Nikdo však netuší, že G 6×6 není ani zdaleka prvním pick-upem s šesti koly a jako pracovní nástroj se nehodí prakticky k ničemu – už jen kvůli extrémní ceně. Pro pracanty je tady odolnější a mechaničtější kousek, kterým je Toyota Land Cruiser 79 6×6.

Toyota řady J70 je legendární off-road, který vždy šlapal na paty známému Land Roveru Defenderu. Dnes, s odchodem tohoto britského krále, se má právě Toyota J70 stát plnohodnotnou náhradou. Nenajdete v ní spousty nesmyslné elektroniky, ale jen pořádnou mechanickou klasiku, která je v nejnáročnějších podmínkách žádaná a nezbytná. Z této řady Land Cruiser můžete mít spousty typů vozů (různé pick-upy, klasické off-roady atd.), které vám budou následně upraveny dle vlastních požadavků. Tyto speciály pak používají dělníci v lomech či pracovníci, kteří za svým pracovištěm musí daleko do divočiny. Dnes tu ale nejsme kvůli těmto upraveným Land Cruiserům, ale kvůli jednomu extrémně speciálnímu, přivítejte sedmdesát devítku 6×6.

Celým názvem Toyota Land Cruiser 79 6×6, je vyráběna společností NSV, která vznikla v Austrálii a s vývojem šestikolky začala už před 20 lety. Kvůli větší klientele se tato firma přesunula do ropného království Dubaje, kde je dodnes. Nyní vlastní sama Toyota 51 % akcií této firmy a s výrobou šestikolky tak výrazně pomáhá. Dnes už ale nemusíte letět přes Středozemní moře, abyste spatřili tento vůz na vlastní oči, protože nám ho až před vrata dovezl český automobilový prodejce Dajbych. My jsme ho pro vás pečlivě otestovali v nejtěžším terénu a dali mu, co proto. Dobrou zprávou je, že společnost Dajbych dělá vše pro to, aby vůz dostal homologaci a mohl se prodávat i u nás. Tímto bychom této společnosti chtěli poděkovat za možnost otestování tohoto skvostného vozu.

Výsledkem přestavby od NSV je 6080 milimetrů dlouhý, 1770 milimetrů široký a 2025 milimetrů vysoký kolos, který má rozvor 3640 milimetrů a je tak o 845 milimetrů delší a o 70 milimetrů vyšší než původní sériová verze. Rozvor narostl o 460 milimetrů. Vůz váží docela nízkých 2420 kilogramů a lze na něho naložit až 3330 kilogramů nákladu a přívěs o hmotnosti 3500 kilogramů. Máte-li v papírech zaškrtnutou jen kolonku B, rychle na něj zapomeňte.

1

V základním nastavení jsou poháněny dvě zadní nápravy, přičemž každá má svoji kardanovou hřídel a uzamykatelný diferenciál. Dle potřeby je možnost připojit i nápravu přední a uzamknout buď dva zadní nebo všechny tři diferenciály. Manuální převodovku s redukcí snad ani zmiňovat nemusím a později se v nabídce objeví i automat.

Speciálně je řešené zadní zavěšení, kdy jsou zadní kola odpružena listovými pery, ale zároveň spojena ramenem. To v případě nadzvednutí jednoho kola tlačí to druhé dolů – výsledkem je vynikající trakce. NSV má tuto vychytávku patentovanou a u konkurence ji budete hledat marně.

Pod kapotou testovaného kousku se nachází 4.2-litrový naftový šestiválec turbo, jenž má výkon 147 kW (200 koní) a točivý moment 320 Nm. K mání je i naftová čtyři-dvojka bez turba nebo dvojice benzinových motorů – v jednom případě atmosféricky plněný a v druhém přeplňovaný. Průměrná spotřeba zatím měřena nebyla, ale můžete si ji představit už jen díky tomu, že vzadu se nachází dvě 90 litrové nádrže, u provedení double cab jen jedna.

3

V našem pracovním provedení s klasickou přidělanou korbou se nejedná o nikterak krásné auto, což však nahrazuje svoji funkčností. Na 6×6 můžete najít třeba i úchyty pro lana, díky nimž lze toto monstrum přemisťovat i vrtulníkem. Komu se nelíbí drsný vzhled pracanta, může volit i modernější a líbivější křivky  ”normálního” pick-upa, takovou variantu si můžete prohlédnout na videu výše, je nádherná!

Uvnitř najdete jen to potřebné, vysoká sedadla, pořádný volant, kvalitní a odolné materiály, velkou řadící páku a jeden displej poskytující informace o vozidle. Žádné moderní vychytávky tu nehledejte, o tom to není – avšak ve srovnání s Land Roverem Defenderem se jedná o kosmickou loď.

Po nastartování se ozve absolutně skvělý a nakažlivý zvuk. Lépe znějící naftový motor jsem v životě neslyšel. Pusťte si nějaký starý americký film s pořádným tahačem. Přesně tak 6×6 zní! Řízení je tuhé a spojkový pedál není pro žádné slečinky. V základním režimu a na normální silnici se chová zcela normálně, jen si musíte dávat pozor na nepřirozenou délku, a tím to končí, ”normální” auto. Překvapilo mě, jak zatáčí, žádný sporťák to samozřejmě není, ale motor má slušný zátah a svižnější jízda mu vůbec nevadí.

2

Dojíždíme k lesu, kde se do pekelně strmého kopce táhne blátitá cesta a já si po zkušenostech s obyčejnými off-roady a SUV říkám, že to nemám šanci vyjet. Ale omyl, stačilo zařadit redukci a pohon všech šesti kol a v momentě jsem nahoře, a to jsem ani nemusel používat uzávěrky diferenciálů! Na holičkách nezůstane ani při extrémně prudkých nájezdech, v řece nebo při křížení náprav. Těžký Český terén je pro toto něho jen ranní rozcvičkou a pro opravdové využití schopností byste museli někam hodně daleko. My jsme jeli terénem, kde se odváží jen málo aut a nepotřebovali jsme ani jednou uzamknout diferenciály, což napovídá o schopnostech tohoto auta.

Otázkou tak zůstává jen to, jestli se ho u nás dočkáme. Vůz zatím neprošel homologací, a i když projde, určitě si ho nebude moct koupit každý. Cena se odhaduje na 2.4 milionu korun bez daně a připlatit si lze za opancéřování, naviják a ostatní zajímavé komponenty. Hlavním cílem tak budou armádní složky a velké firmy.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz