gt86

TEST Toyota GT86 – Řidičská nirvána!

13. 3. 2013 • Exkluzivní testy, Novinky, Sportovní vozy, Testy, Toyota

Upřímně říkám, že na málokteré auto jsem se těšil tak dlouhou dobu dopředu po objednání termínu pro redakční testování. Dokonce jsem se přistihl, jak odpočítávám dny. Není se však čemu divit, protože sportovní vůz Toyota GT86 se stala legendou ještě dříve, než se ukázal první produkční kus. Společné dítě značek Subaru a Toyota totiž ctí starou školu a naprostou orientaci na řidiče a zážitky za volantem. Nízká váha, nízké těžiště, kompaktní rozměry, pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem a atmosferický boxer. Zní to dokonale! První recenze ze světových médií pěly chválu, ale pak se najednou začalo mluvit o mírném zklamání ze samotného motoru a jeho průběhu výkonu. O to víc má zvědavost rostla.

Po několika dlouhých týdnech stojím v českém zastoupení Toyoty a přebírám si klíče od perletově bílé GT86. Mířím ihned do skvostných sportovních sedadel, vyvedené v kombinaci kůže a Alcantary a mačkám startovací tlačítko. Boxer zatřepe autem, zaburácí a ustálí se na hlasitém volnoběhu. I přes enormně velké koncovky výfuků však není auto přehnaně hlučné. Pedál spojky jde příjemně ztuha a kulisa manuální převodovky mě potěší už při prvním zařazení. Dráhy jsou krátké, přesné a opravdu tuhé. Hlavice je navíc převzatá z modelu WRX Sti, takže nemůže být jiná, než prostě skvělá. Vyrážím vpřed městu a GT86 se zde cítí překvapivě dobře. Není ucukaná (na to ji chybí výkon od spodku) a také nijak nepříjemně tvrdá. Podvozek bych spíše definoval jako příjemně tuhý. Ve městě tak sice cítíte každou nerovnost, ale auto se vás nesnaží naklepat jako řízek. Ideální světlá výška nebrání přejezdům příčných zpomalovacích prahů. Většina sportovních sedadel neumí nabídnout vyvážený kompromis, ale tady je tomu jinak. Skvěle drží, nabízejí ukázkový posed a ještě k tomu fantasticky drží tělo. A jsou pohodlná! No a pak tu máme samotné řízení – nevěřil jsem, že se jedná o elektronický posilovač, protože ve volantu jde cítit naprosto vše. Takový feedback a komunikativnost dříve nabízel jen mechanický posilovač sportovních značek. Tuhost řízení je také ukázková. Jdeme na okresky!

gt864

Přede mnou se otevírá klikatá okreska, přepínám stabilizaci do sportovního dynamického módu a posílám plyn na podlahu. Teď by většinou následovala věta o tom, jak mě auto zarazí do sedadla a zuřivě letí vpřed, jenže… GT86 vztekle poskočí a pak se velmi, velmi dlouho nic neděje. To “dlouho” znamená rozmezí 1.500 až 4.500 otáček! Po překročení této hranice se však motor nadechne stimulantu, zmagoří a naprosto maniakálně zatáhne a graduje až do omezovače v 7.500 otáčkách! GT86 musíte ždímat a drtit do poslední otáčky a odměnou vám bude velmi dobrá dynamika, skvělý zvuk a ukázková reakce na plyn. Pomalí budete ihned, co špatně trefíte zatáčku a ztratíte otáčky. Pak se musí počkat, než se motor přehoupne do vrchního spektra. A dynamiku ztratíte, i když blbě zařadíte – proces změny převodů musí být bleskový a přesný. Naštěstí kulisa převodovky je naprosto famózní a práce s ní je vyloženě radostí. Plochý motor navíc v otáčkách zní velmi dobře, je to takový typicky nakřáplý, chuligánský projev, který graduje a dává o sobě vědět víc a víc s každou otáčkou. GT86 má ideální sladění zvuku motoru a výfuků. Ani jedno se vzájemně nepřekřikuje, ale ideálně se doplňují! Boxer o sobě dává vědět i decentními vibracemi v interiéru, které zde dobře doplňují křivácký charakter celého auta.

gt865

Všemu adekvátně sekunduje podvozek, který při rychlé jízdě nabízí skvělé reakce na pokyny volantu a také přilnavost, kdy za každé okolnosti drží všechna kola v pevném kontaktu se silnicí. Ve výsledku tak GT86 neodskakuje ani na špatném povrchu a i přes tuhé naladění nabízí dobrou filtraci nerovností. Takto dobrý sportovní podvozek se jen tak nevidí, napadá mě jen Subaru WRX STi a tím jsem vlastně naznačil, odkud vítr vane. V kombinaci s tuhým a přesným řízením pak GT86 poslouchá na slovo a hbitě reaguje na každý povel. Je absurdně návykové, jak funguje. A pak tady máme to, čím se tento vůz proslavil asi nejvíce – drifting! Zadní náhon, samosvor a motor vepředu se rovná ideální kombinaci házet zadkem kdekoli a kdykoli. A v tomhle GT86 rozhodně nezklame, vlastně spíše překvapí, jak snadné je ji poslat bokem. Výkon 200 koní a 205 Nm sice asfalt netrhá, ale uzoučkými sedmnáctipalcovými koly protáčí o život. S GT86 jsem jezdil bokem tak často a cítil se při tom tak samozřejmě, že jsem absolutně propadl jejímu kouzlu. Navíc skvělé řízení ještě více umocňuje zážitek z jízdy driftem. Volantem jde krásně měnit úhel a díky bryskní reakci na plyn zase určovat délku. Prostě dokonalá souhra hlavních ovládacích prvků vozu! Miluji to auto!

GT86 svou přetáčivostí však není pro každého, protože i když jsem jel své oblíbené tratě a nechtěl jet bokem, tak sem neustále bojoval s přetáčivostí. Záď Toyoty si prostě pořád žije svým vlastním životem a dává o sobě vědět neustálou nervozitou a chutí se přetáčet. Rychlá jízda tak vyžaduje velké soustředění a citlivé zacházení s plynovým pedálem a hlavně hledání správného okamžiku, kdy v zatáčce můžete opět akcelerovat. Trochu neutrálnější nastavení by možná nebylo na škodu. Obdobně se GT86 chová i při prudkém brzdění, které je doprovázeno nutností kontrovat do stran. Nechápejte to jako nějaké větší mínus, ale člověk přeci nechce jet pořád driftem.

gt861

Pojďme ale na chvíli zastavit, odhodit závodnické choutky vyhrát Czech Drift Series a usaďme se do interiéru. Japonská auta, vyjma těch prémiových značek, nikdy nepatřila mezi etalon třídy v oblasti interiéru, jeho designu a zpracování. Vše vždy bylo dokonale funkční a orientované na řidiče, jenže tomu chyběl punc kvality a nádech luxusu. GT86 vám svým interiérem dech nevyrazí, ale zcela objektivně konstatuji, že Toyota a Subaru odvedli skvělou práci a vydali ze sebe maximum. Vnitřek je opět zcela funkční s jasnou orientací na řidiče a dobrou ergonomií, jenže nově přidává také smysl pro detail, kvalitní zpracování a sportovnost. Máme tady teda skvělá sedadla, vyvedená v křiklavě červené Alcantaře a s bočnicí v kůži. Volant má spodní a vrchní část vyvedenou také v červené a hlavním dekorem palubní desky je velká plocha z karbonu. Přístrojovému štítu dominuje velký otáčkoměr uprostřed a středovému tunelu pak display multimediálního rozhraní. Pod ním se ukrývají vkusné ovladače klimatizace v leteckém designu. Taktéž červená hlavice řadící páky z modelu WRX STi přesně zapadne do nastaveného designového směru a podtrhuje sportovnost. Hned za ní pak nalezneme tlačítka nastavení stabilizace. A to je vše! Vkusná kombinace toho nejdůležitějšího, skvělá ergonomie a líbivý design. GT86 je vlastně auto poskládané z toho nejlepšího z každé značky. Subaru poskytlo skvělé pohonné ústrojí, naladilo podvozek a převodovku. Toyota pak svůj um předvedla ve své pověstné pečlivosti a poskytla autu dokonalý look a funkčnost.

gt862

V úvodu jsem řekl, že GT86 se musí držet pod krkem, pořádně a bez servítek! A to je věc, která mě na tomto autě snad baví nejvíce. Pro někoho skromný výkon a mdlý projev ve středních otáčkách může být zklamáním, ale opravdový řidič ocení to, že s Toybaru se musí naučit jezdit, poznávat ho a tak zdokonalovat i své řidičské dovednosti. Není to tupý turbomotor, kde je výkon přístupný všem a hned. Je to vůz, který si budete každý den vychutnávat víc a víc. Každá vyjížďka na vaši oblíbenou trasu bude výzvou, zda-li budete tentokrát rychlejší. GT86 vás naučí pracovat s otáčkami, se správným dávkováním plynu a také práci se stopou, přenosem váhy a v neposlední řadě z vás vytvoří mistra driftu. A opravdu vás to neomrzí, protože postupné sžívání, zvykání si a následné zrychlování je silně motivující a zábavné. Děkujeme Japonsku!

A pokud by někoho zajímala spotřeba: Po dálnici se dá jezdit kolem 7 litrů, ve městě do 10 a kombinovaně za 8. Při opravdu ostré jízdě si GT86 řekne v průměru o 12 litrů na sto kilometrů. Slušné!

 

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Pozice za volantem
  • Řízení
  • Hravost a čitelnost podvozku
  • Převodovka
  • Zvuk
  • Motor
  • Sedadla
  • Spotřeba
  • Řízení
  • Vzhled

Minusy

  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Výkon v nižších a středních otáčkách
  • Design kol a rozměr pneumatik

Cena v základní výbavě: 799 900,- KčCena v testované výbavě: 837 400,- Kč Základní výbava:Xenonové světlomety, vyhřívaná a elektricky sklopná zrcátka, zadní spojler, sada na opravu pneumatik, mlhovky spojler, automatická duální klimatizace, ABS, VSC, TRC, přední, bočná a hlavové airbagy, kolenní airbag, zadní diferenciál LSD, tempomat, volant a řadicí páka v kůži, systém smart entry, multimediální systém Toyota Touch (displej 6,1“, 6 reproduktorů), kožená vyhřívaná sedadla, imobilizér, centrální zamykání atd. Výbava testovaného vozu:Multimediální balíček Toyota Touch and Go s navigací (15.000,-), perleťový lak karoserie (22.500,-)

Technické údaje
Motor Toyota GT86
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 6400 – 6600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.4 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 243 / -
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 365
Rozměr pneu: 215/45 R17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz