toyota-gr86-2023-44

Test Toyota GR86: Dokonalý sporťák po všech stránkách

8. 10. 2023 • Novinky, Sportovní vozy, Testy, Toyota

Motor: 95%

Převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 90%

radost z jízdy: 100%

Verdikt:

Sportovní vůz Toyota GT86 se stal legendou. Společné dítě značek Subaru a Toyota totiž ctilo starou školu, naprostou orientaci na řidiče a zážitky za volantem. Nízká váha, ještě nižší těžiště, kompaktní rozměry, pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem a atmosférický boxer. Mělo to vlastně jen jeden problém, spousta lidí si stěžovalo na malý výkon a letargický projev motoru. Teď tu máme generaci novou, která používá stejný recept, ale přidává více koní.

toyota-gr86-2023-50

Pod kapotou i nadále zůstává vysokootáčkový čtyřválec s protiběžnými písty. Čtyřválcová jednotka s ventilovým rozvodem DOHC 16v používá stejný blok válců jako v minulosti, avšak zdvihový objem narostl z 1998 na 2387 cm3. Za tímto účelem se zvětšil průměr vrtání z 86 na 94 mm. Motor se shodným vysokým kompresním poměrem 12,5:1 vykazuje vyšší výkonový potenciál: maximální výkon narostl přibližně o 17 % z původních 200 k (147 kW) na 234 k (172 kW) při 7000 ot/min. Díky tomu se podařilo vylepšit zrychlení z místa na 100 km/h o více než jednu sekundu na 6,3 sekundy. Nejvyšší rychlost GR86 s manuální převodovkou činí 226 km/h. Narostl i točivý moment, jehož průběh byl odladěn tak, aby špičky 250 Nm vůz dosahoval podstatně dříve – při 3700 ot/min (u předchůdce GT86 maximum 205 Nm při 6600 ot/min).

toyota-gr86-2023-17

Dobře, akcelerace na stovku za 6,3 sekundy opravdu není ohromující a čím více elektromobilů nebo absurdně výkonných hothatchů přichází na trh, tím pomalejší se tento sporťáček bude zdát. To nejde zpochybnit. Jenže, rychlost v přímce není vše a už vůbec vám to nezaručí zábavu za volantem. Dopřejme tedy věčným kritikům a majitelům rychlejších, ale bezmezně nudných krabic dominantu alespoň v této disciplíně. Vždyť mnoho zábavy za volantem jinak nezažijí, že jo.

Nicméně rozdíl oproti minulé generace je to propastný. Výkon nyní narůstá lineárně a už v nízkých otáčkách motor táhne citelně lépe. Není zde žádné hluché místo a napříč celým spektrem otáček jednotka plynule zrychluje. GR86 je auto pro radost, čisté a nefalšované řidičské potěšení. Budete se těšit z dobře trefeného meziplynu, z neustálého řazení velice přesné převodovky ve správných otáčkách. Tady nestačí hodit cihlu na plyn a akcelerovat. Toto auto vás nutí řídit a hlavně vyžaduje, abyste řídit uměli. Skvělá je odezva na plyn, která je opravdu okamžitá.

toyota-gr86-2023-36

Vývoj podvozku se zaměřil na snižování hmotnosti a další snižování těžiště vozidla ve prospěch ještě ostřejšího handlingu a lepší odezvy. V širší míře se využívá hliník a další lehké, nicméně pevné materiály, resp. strategicky rozmístěné výztuhy rámu vozidla k dosažení vyšší tuhosti napříč celým vozidlem. V přední části vozidla jsou zabudovány příčné vzpěry ve spojích mezi zavěšením kol a rámem vozu, což se odráží v lepším přenosu zatížení od předních pneumatik a potlačení ohybů v bočním směru. Nové jsou i vysokopevnostní upevňovací prvky propojující rám s úchyty zavěšení kol; uvnitř kapoty je vestavěn nový příčný rám, nahrazující dříve používanou voštinovou konstrukci. Díky uvedeným opatřením se boční tuhost v přední části vozidla navýšila o 60 %.

Kompletní prstencová konstrukce v zadní části vozu propojuje horní a spodní část podvozku; nové upevňovací prvky, které podobně jako vpředu propojují rám s úchyty zavěšení kol, zajišťují lepší handling za působení sil příčného zrychlení při průjezdu zatáčkami. Vnitřní plechový panel pevně spojuje podvozkovou platformu s rámem horní konstrukce. Celková tuhost karoserie v krutu se zvýšila o 50 %.

toyota-gr86-2023-34

Systém zavěšení kol si GR86 vypůjčilo od předchůdce GT86 – nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson vpředu, resp. dvojité lichoběžníkové zavěšení na zadní nápravě, odladěné ve prospěch ještě lepší odezvy a stabilního jízdního chování. Samosvorný diferenciál Torsen zprostředkuje uklidňující jistotu ohledně držení stopy při zdolávání zatáček. Celková optimalizace vlastností tlumičů a charakteristiky pružin přispěla ke stabilitě vozu za všech situací a jeho předvídatelnému chování.

Pojďme ale jezdit. Usedám do skvostných sportovních sedadel a mačkám startovací tlačítko. Boxer zatřepe autem, zaburácí a ustálí se na hlasitém volnoběhu. I přes enormně velké koncovky výfuků však není auto přehnaně hlučné. Pedál spojky jde příjemně ztuha a kulisa manuální převodovky mě potěší už při prvním zařazení. Dráhy jsou krátké, přesné a opravdu tuhé. Vyrážím vpřed městu a GR86 se zde cítí překvapivě dobře. Není ucukaná a také nijak nepříjemně tvrdá. Podvozek bych spíše definoval jako příjemně tuhý. Ideální světlá výška nebrání přejezdům příčných zpomalovacích prahů. No a pak tu máme samotné řízení – dlouho jsem nevěřil, že se jedná o elektronický posilovač, protože ve volantu jde cítit naprosto vše. Takový feedback a komunikativnost dříve nabízel jen mechanický posilovač sportovních značek. Tuhost řízení je také ukázková.

toyota-gr86-2023-27

Nový elektrický posilovač řízení pracuje s převodovým poměrem 13,5:1. Obě krajní polohy třípaprskového volantu GR86 dělí jen 2,5 otáčky ve prospěch snadné manévrovatelnosti. Z důvodu snížení hmotnosti a zmenšení rozměrů používá sytém nový elektromotor zabudovaný přímo ve sloupku volantu. Upevnění převodky řízení je nyní tužší s použitím pouzdra z tvrdé pryže a nového tvaru upevňovací podložky.

Přede mnou se otevírá klikatá silnička, přepínám stabilizaci do sportovního dynamického módu a posílám plyn na podlahu. Už nemusíte čekat, než se motor dostane do vyššího spektra, ale stále musíte adekvátně pracovat s manuální převodovkou. Nová generace sice odpouští špatné řazení více, ale pořád platí, že je to atmosféra a musíte tedy motor točit a mít na výjezdu správné otáčky a převodový stupeň. Všemu adekvátně sekunduje podvozek, který při rychlé jízdě nabízí skvělé reakce na pokyny volantu a také přilnavost, kdy za každé okolnosti drží všechna kola v pevném kontaktu se silnicí. Ve výsledku tak GR86 neodskakuje ani na špatném povrchu a i přes tuhé naladění nabízí dobrou filtraci nerovností. Cítit lze i výrazně tužší karoserii, která přidává na agilitě a navíc se vůz vůbec nenaklání. To, jak poslouchá na povely od volantu je prostě návyková věc.

toyota-gr86-2023-42

Zbývá však ještě jedna podstatná věc – driftování! Zadní náhon, samosvor a motor vepředu se rovná ideální kombinaci házet zadkem kdekoli a kdykoli. V této disciplíně GR86 rozhodně nezklame, vlastně spíše překvapí, jak snadné je ji poslat bokem. S GR86 jsem jezdil bokem tak často a cítil se při tom tak samozřejmě, že jsem absolutně propadl jejímu kouzlu. Volantem jde krásně měnit úhel a díky bryskní reakci na plyn zase určovat délku. Prostě dokonalá souhra hlavních ovládacích prvků vozu! Já to auto miluji.

2022_gr86_dpl_dynamic_036

Rozdíl oproti minulé generaci tu ale je. Pokud chcete jezdit rychle a efektivně, už to není problém. Auto už nepoužívá úzké eco gumy a podvozek byl celkově přepracován. Nově tak můžete jezdit rychle i čistou stopou a nebudete se muset bát, že vám Toyota ustřelí zadkem do strany bez varování. Dříve to byla nervózní neposeda. Teď je to seriózní sporťák.  Na přední i zadní nápravě se používají kotoučové brzdy s odvětráváním o průměru 294, resp. 290 mm. Součástí standardní výbavy jsou řídicí systémy brzd – ABS, brzdový asistent, systém řízení trakce, systém kontroly stability vozu, asistent pro rozjezd v kopci, jakož i systém signalizace nouzového brzdění.

toyota-gr86-2023-59

Pojďme ale na chvíli zastavit, odhodit závodnické choutky vyhrát Czech Drift Series a usaďme se do interiéru. Uvnitř vozu najdete zcela nové materiály, stejně jako výrazně vylepšený infoservis. Nové materiály a obšití na přístrojovém panelu i ve dveřích, nový design volantu s rozšířeným komfortem ovládání, multifunkční informační systém a nové audio s displejem. Nový je i displej před řidičem o včetně ukazatele sportovních parametrů (teplota chladicí kapaliny, oleje a palubní napětí, křivka točivého momentu a výkonu, maxima bočního i podélného zrychlení, časomíra, data z palubního počítače a další). Změnou prošly i materiály a veškeré ovládací prvky. I když je na první pohled architektura podobná minulé generaci, vše je nové, lepší a kvalitnější.

2022_gr86_dpl_int_003 2021_kf3_gr86_interior_high_005

V úvodu jsem řekl, že GR86 se musí držet pod krkem, pořádně a bez servítek! To je věc, která mě na tomto autě snad baví nejvíce. Pro někoho skromný výkon může být zklamáním, ale opravdový řidič ocení, že s touto Toyotou se musí naučit jezdit, poznávat ji a zdokonalovat i své řidičské dovednosti. Nemá tupý turbomotor, kde je výkon přístupný všem a hned. Je to vůz, který si budete každý den vychutnávat víc a víc. Každá vyjížďka na vaši oblíbenou trasu bude výzvou, zda-li budete tentokrát rychlejší. GR86 vás naučí pracovat s otáčkami, se správným dávkováním plynu a také práci se stopou, přenosem váhy a v neposlední řadě z vás vytvoří mistra driftu.

Plusy

– Jízdní vlastnosti
– Pozice za volantem
– Řízení
– Hravost a čitelnost podvozku
– Převodovka
– Zvuk
– Motor
– Sedadla
– Spotřeba
– Řízení
– Vzhled

Minusy

– Málo místa na zadních sedadlech

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz