toyota-corolla-cross-2023-7

Test Toyota Corolla Cross: Pravidla evoluce

29. 11. 2023 • Novinky, Testy, Toyota, Videa

hybridní pohon: 85%

převodovka: 90%

podvozek: 95%

zpracování: 75%

praktičnost: 80%

Verdikt:

Evoluce je v přírodě naprosto běžná věc. Ba co víc, dokonce nezbytná pro přežití. Musíte se přizpůsobit prostředí a držet krok s predátory, jinak se z vás stane jen součást historie. V případě automobilů není evoluce přijímána tak dobře, protože pro přežití na automobilovém trhu v roce 2023 je povinnost nechat si narůst chůdy a stát se SUV. A řada fanoušků bere přeměnu zaběhlých modelů na SUV jako urážku. Jak se s tím popere legendární Corolla?

Hned z kraje vás můžu uklidnit. Cross tu není kvůli tomu, aby klasickou Corollu přesunul do učebnic dějepisu. Má jen kompletovat nabídku karoserií. Velikostí je někde kolem Karoqu a do rukou se mi dostala ve vrcholné motorizaci, což je atmosférický čtyřválec, kterému asistují dva elektromotory. Dvoulitr sám má 112 kW a nějakých 190 Nm. Přední elektromotor pak přidává 83 kW a 206 Nm, druhý přihazuje ještě 30 kW a 80Nm a je integrovaný přímo do zadní nápravy – jde tedy o čtyřkolku. Systémový výkon je 146 kW. Nezní to asi zrovna divoce, ale Corolla Cross je překvapivě lehká (především, když vezmeme v potaz fakt, že je to hybrid, automat a čtyřkolka) a váží jen kolem 1.5 tuny. Výkon vám tedy chybět nebude, nebojte – v řečí čísel, stovka je tam za 7.5 sekundy, o 1.2 sekundy tak předhoní zmiňovaný Karoq s dvoulitrovým dieselem.

toyota-corolla-cross-2023-3

Díky vydatné pomoci elektromotoru je auto taky příjemně pružné a má rychlé reakce na povely plynu. Systém boduje taky vychováním. Na každý den je to zkrátka po čertech příjemný parťák. Ke kolům se výkon samozřejmě dostává přes planetovou převodku, kterou vám kde jaký odborník na internetu shodí, protože je to přece jak vysavač. Já vám ale doporučím nejdřív jí ozkoušet. Při akceleraci drží motor konstantní otáčky, což může působit nepřirozeně, ale výhodou celého řešení je kultivovanost a taky schopnost motoru v každé situaci ihned přistoupit k ideálnímu výkonu. To přidává k efektivitě celého ústrojí a Corolla Cross si tak po městě vystačí kolem 4 litrů a ani mimo město jsem nepřekročil 5.5 litru. Čistě dálniční jízda se pak odehrává těsně za hranicí 7 litrů. Dost tedy záleží, kde trávíte nejvíc času.

Design Corolly Cross je poměrně konzervativní a rozhodně se Toyota nesnažila přijít s další extravagancí jako v případě C-HR. Šlo jim spíš o to představit model, který bude stravitelnější pro široké masy a za mě to plní. Zkrátka obyčejné, líbivé auto. Osobně vidím v designu inspiraci americkým obrem Toyotou Sequoia. Prolisy blatníků a „C“ sloupky jsou téměř identické. Což Crossu dodalo takový správně utilitární vzhled. Je fajn mít na trhu zase pořádně krabicovité SUV. To oceníte taky v kufru. Ten má v základu poměrně průměrných 436 litrů – ale jen po roletku. Díky tomu, že zadní sklo není skosené, můžete pohodlně nakládat až po střechu a základní objem výrazně navýšit.

toyota-corolla-cross-2023-16 toyota-corolla-cross-2023-17

Mírné zklamání se dostaví po otevření dveří. A nemám teď na mysli kvalitu zpracování nebo zvolené materiály, ale design samotný. Už jsou na něm zkrátka znát roky. Poprvé jsme ho viděli v Corolle před téměř pěti lety a až na větší displej se tu moc nezměnilo. Na tom tedy běží i zcela nový infotainment (a že už bylo na čase), který je daleko rychlejší, intuitivnější a taky umí bezdrátové CarPlay. Další novinka je se nachází za volantem a opět jde o displej. Přístrojový štít je nyní kompletně digitální. Hezky se na něj kouká, dobře se používá, tady nemám moc co vytknout. Vítám taky možnost ukládat si uživatelské profily. Když se v autě střídá víc lidí, není potřeba po každém přesednutí půl dne přenastavovat řadu věcí. Ostatně i ergonomie celé kabiny je velmi dobrá. Tlačítek je pomálu, ale každé má svůj smysl a ulehčuje vám každodenní soužití s vozem.

Velmi povedené jsou i sedačky. Ať už sedíte kdekoliv v autě, budete jako v peřince. Ve druhé řadě je pak místa tak nějak akorát. Není to zrovna na roztahovaní, ale i vyšší postavy se tu pohodlně posadí.

toyota-corolla-cross-2023-15 toyota-corolla-cross-2023-14

Už jsem to naznačil o pár řádků výš. V testu mám verzi s pohonem všech kol, lze volit ale i předokolku. Čtyřkolka samotná ale nevyužívá tradiční systém s hnací hřídelí propojující motor a zadní nápravu. Motor ve skutečnosti není se zadní nápravou spojený vůbec. O její pohon se stará elektromotor o výkonu 30 kW. Už z tohoto údaje vám musí být jasné, že nepůjde o žádný drsný offroad, protože zadek nemá dost výkonu na to, aby vás vytáhl z velké bryndy. Pro ježdění ve špatných podmínkách a zvýšení jistoty vozu na kluzkém povrchu ale stačí. Výhodou pak je, že takové řešení je daleko jednodušší a taky reaguje rychleji. Cross taky boduje slušnou světlou výškou přes 20 centimetrů. A z mých zkušeností je často světlá výška důležitější než propracovaná čtyřkolka – samozřejmě pokud se nebavíme o těžším offroadu. Takhle si auto hned tak někde neškrtne a po špatných cestách si to můžete uhánět skoro stejně pohodově, jako po silnici.

toyota-corolla-cross-2023-1

Kde stejně Toyota Corolla Cross prožije největší část života. A tady je to Corolla každým coulem. Je z ní strašně moc cítit, že je to auto pro lidi, které vlastně auta vůbec nezajímají. Vadí to ale vůbec něčemu? Pro někoho je auto jen nástroj přepravy, ne něco, k čemu ho táhnou emoce. A slovo „nástroj“ Corollu Cross perfektně vystihuje. Je to auto, které kolem sebe vůbec nevnímáte a ono dělá vše pro to, aby jste zapomněli na to, že jste nějakou cestu vůbec absolvovali. Podvozek je úžasně pohodlný. To ÚŽASNĚ bych rád podtrhl, protože moc aut, co dokáží tak spolehlivě vysávat všechen bordel z našich silnic, jsem tenhle rok nezažil. Kola pracují v zavěšení s naprostou volností, nerovnosti doslova gumují a podvozek vám o svojí práci nedává moc vědět ani po zvukové stránce. Potěšilo mě, že i přes tak plyšové ladění nemá karoserie sklony k houpání. Veškerá práce s hmotností vozu je skvěle kontrolována a vám tak zbývá jen držet se volantu a usmívat se na svět.

Corolla Cross v sobě má taky nečekanou dávku jistoty a když vám někde na okresce trochu foukne pod tašky, můžete zvýšit tempo do trochu sprostších rychlostí a ona se na vás neotočí zády. Dál ochotně plní každé vaše přání a vždy se na ní můžete spolehnout. Není v tom žádná radost ani zábava, spíš efektivita a přesnost japonského úředníka, ale přesně kvůli tomu si lidé taková auta kupují, ne? Aby dokonale sloužila, nebyla vtíravá a dělala, co vám na očích vidí. To, že na něj zapomenete ve chvíli, kdy odložíte klíče, je v tomhle případě spíš plus.

toyota-corolla-cross-2023-8

Toyota Corolla Cross je nenápadným přídavkem do stále bobtnající kategorie středních SUV a dala by se v klidu odsoudit jako „další do řady“. To by ale byla škoda. Toyota danému segmentu očividně dobře rozumí a představila auto, které rozhodně má své místo na trhu. Jezdí jak na létacím koberci, má povedený hybrid, který k životu moc žrádla nepotřebuje a ještě méně servisu. Navíc je tak akorát velké, aby vystačilo rodině i aktivnímu páru. Základní provedení se vejde pod 800 tisíc a čtyřkolka s nejsilnějším motorem pod milion, což je v kontextu konce roku 2023 vlastně fér nabídka.

Plusy

– Komfortní podvozek
– Spotřeba
– Kultivovaný hybrid

Mínusy

– Zastaralý interiér
– Průměrný kufr

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz