TEST Toyota Auris Touring Sports 1.6
Touring Sports… Velmi odvážný název pro kombi nižší střední třídy. A opravdu je to jen “atraktivní” název pro zcela obyčejné rodinné auto. Ne, Auris opravdu nechce být sportovní a ani není. Blbě zvolené jméno pro nás petrolheady, ale zřejmě dobrý marketingový tah pro běžnou klientelu značky Toyota. DO redakčního testu zavítal Auris s benzínovou šestnáctistovkou s atmosferickým plněním o výkonu 132 koní a 160 Nm točivého momentu. Osobně mám malé atmosféry rád, většinou jsou naprosto nezničitelné a dokáží potěšit svým apetitem po otáčkách a příjemným projevem.
Jenže vůz tyto naděje zcela pohřbil. Motoru se do otáček vůbec nechtělo, akcelerace byla velmi vlažná a tak nějak to prostě vůbec nejelo. Ne, nečekal jsem zázraky, ale ani takovou tragédii. Vinu dávám především manuální šestistupňové převodovce, která má velmi dlouhé převody a není s motorem dobře sladěna. Přitom atmosférická jednotka je jinak bez výrazné chyby a potěší i příjemným zvukem. Výhodou však je, že Auris TS nabízí šestistupňovou převodovku, což v této cenové relaci a třídě není vůbec zvykem. Navíc má příjemný chod, přesné a krátké dráhy.
Nechci být úplně kritický a nečekám od rodinného kombi sportovní ambice, ale výraznější dynamika by potěšila rozhodně každého. Když už se ale Toyota dostala do tempa, tak fungovala velmi přesvědčivě. Je to klasická atmosféra a tak se musí točit, potom jsou reakce motoru okamžité a dá se jet velmi svižně. Výrazným plusem celého auta je podvozek, ten Toyota uměla vždy a i tady se jedná o nadprůměr ve svém segmentu. Působí velmi dospěle, je kultivovaný, pohodlný a příjemně měkký. Tím nemyslím, že se zběsile naklání v zatáčkách, ale že sofistikovaně žehlí nerovnosti a nepřenáší dovnitř výraznější rázy. Při rychlém průjezdu zatáček navíc nabídne překvapivé množství gripu a jízdní stability. Na limitu je pak vůz přirozeně nedotáčivý. Jízdními vlastnostmi mě tak Auris TS překvapil naopak ve velmi dobrém světle. A líbilo se mi i řízení. Není zbytečně přeposilované, je přesné a má dobrou odezvu.
Teď ale zpátky k vozu, jeho designu a praktičnosti. Toyota nikdy nedělala rodinné auta výrazného designu, vždy to byl maximální konzervatismus ve spojení s účelovou praktičností. Takový je i vzhled tohoto kombi. Ničím nepřekvapí a ničím také neurazí. Trochu mi však přijde disproporční – zadek auta je ostře řezaný a výrazněji tvarovaný, než předek, který se nese v usedlém duchu. Naopak se mi líbil interiér. Efektně a zároveň efektivně na mě působil malý designový trik, kdy plochy na dosah posádky byly potaženy měkčenou vrstvou, zatím co ty vzdálenější mohly nadále spořit výrobní náklady.
Zajímavý je i obří dekor táhnoucí se celým interiérem, dodává šmrnc. Středovému panelu dominuje dotykový display s infotainment systémem. Kaplička s provozními budíky je v minimalistickém stylu, doplněna o velký palubní počítač. Celkově tak interiér působí kvalitně ( je tak i vyroben a zpracován) a elegantně. Co již v interiéru potěšilo méně, byly sedáky, ze kterých v zatáčkách prostě vypadnete. Slovo boční vedení jim bylo zcela neznámé.
A nesmíme zapomenout na českou disciplínu v hodnocení velikosti kufru, přeci jen je to kombi a to je u něho zcela zásadní, nebo ne? Auris Touring Sports disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 530 litrů. V rámci své třídy je jeden z největších. Potěší však hlavně jeho tvar. Velký vstupní otvor bez hran umožňue převezení neobvykle velkých věcí. Třeba pračku, nebo ledničku. Autis TS však nabídne i velmi solidní prostornost uvnitř interiéru. Žádny z cestujících si na nedostatek místa kolem sebe rozhodně stěžovat nebude.
K praktičnosti a užitné hodnotě patří i spotřeba. Ta je úměrná jízdnímu stylu, ale všeobecně atmosferické motory patří k tomu nejlepšímu, co se odběru paliva týče. S vozem jsem jezdil pod 7 litrů, i když jsem mu opravdu šlapal na krk. Uvolněná jízda nevyžadující nároky na dynamiku sníží spotřebu těsně pod šest litrů. A to je velmi slušné.
Ve výsledku se tak jedná o velmi povedené kombi, které nabídne zajímavý vzhled, kvalitní interiér, solidní výbavu a hlavně skvělou užitnou hodnotu a praktičnost. Pro větší dynamiku bych možná doporučil jinou motorizaci, pokud nejste vyloženě náročný na jízdní projev, šestnáctistovka bude velmi uspokojivá.
Plusy
- Podvozek
– Jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Řízení
– Zpracování interiéru a výbava
– Velký kufr s dobrou nákladovou hranou
Mínusy
- Dlouhé převody
– Boční vedení sedadel
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R16 |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 97/132 v 6400 |
Točivý moment (Nm) | 160 v 4400 |
0-100 km/h (s) | 10,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4560 |
Šířka (mm) | 1760 |
Výška (mm) | 1475 |
Rozvor náprav (mm) | 2600 |
Zavazadlový prostor (l) | 530 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 354 900 Kč |
Základní cena test. verze | 374 900 Kč |
« Blog Dominika Valáška: Co rok dal a vzal Subaru WRX STI se představí již v Detroitu »