IMAG4028

TEST Toyota Auris Touring Sports 1.6

4. 1. 2014 • Novinky, Testy, Toyota

motor: 65%

převodovka: 70%

podvozek: 60%

zpracování: 65%

praktičnost: 85%

Auto, které nenadchne a ani neurazí

Verdikt:

Touring Sports… Velmi odvážný název pro kombi nižší střední třídy. A opravdu je to jen “atraktivní” název pro zcela obyčejné rodinné auto. Ne, Auris opravdu nechce být sportovní a ani není. Blbě zvolené jméno pro nás petrolheady, ale zřejmě dobrý marketingový tah pro běžnou klientelu značky Toyota.  DO redakčního testu zavítal Auris s benzínovou šestnáctistovkou s atmosferickým plněním o výkonu 132 koní a 160 Nm točivého momentu. Osobně mám malé atmosféry rád, většinou jsou naprosto nezničitelné a dokáží potěšit svým apetitem po otáčkách a příjemným projevem.

Jenže vůz tyto naděje zcela pohřbil. Motoru se do otáček vůbec nechtělo, akcelerace byla velmi vlažná a tak nějak to prostě vůbec nejelo. Ne, nečekal jsem zázraky, ale ani takovou tragédii. Vinu dávám především manuální šestistupňové převodovce, která má velmi dlouhé převody a není s motorem dobře sladěna. Přitom atmosférická jednotka je jinak bez výrazné chyby a potěší i příjemným zvukem. Výhodou však je, že Auris TS nabízí šestistupňovou převodovku, což v této cenové relaci a třídě není vůbec zvykem. Navíc má příjemný chod, přesné a krátké dráhy.

auris1

Nechci být úplně kritický a nečekám od rodinného kombi sportovní ambice, ale výraznější dynamika by potěšila rozhodně každého. Když už se ale Toyota dostala do tempa, tak fungovala velmi přesvědčivě. Je to klasická atmosféra a tak se musí točit, potom jsou reakce motoru okamžité a dá se jet velmi svižně. Výrazným plusem celého auta je podvozek, ten Toyota uměla vždy a i tady se jedná o nadprůměr ve svém segmentu. Působí velmi dospěle, je kultivovaný, pohodlný a příjemně měkký. Tím nemyslím, že se zběsile naklání v zatáčkách, ale že sofistikovaně žehlí nerovnosti a nepřenáší dovnitř výraznější rázy. Při rychlém průjezdu zatáček navíc nabídne překvapivé množství gripu a jízdní stability. Na limitu je pak vůz přirozeně nedotáčivý. Jízdními vlastnostmi mě tak Auris TS překvapil naopak ve velmi dobrém světle. A líbilo se mi i řízení. Není zbytečně přeposilované, je přesné a má dobrou odezvu.

Teď ale zpátky k vozu, jeho designu a praktičnosti. Toyota nikdy nedělala rodinné auta výrazného designu, vždy to byl maximální konzervatismus ve spojení s účelovou praktičností. Takový je i vzhled tohoto kombi. Ničím nepřekvapí a ničím také neurazí. Trochu mi však přijde disproporční – zadek auta je ostře řezaný a výrazněji tvarovaný, než předek, který se nese v usedlém duchu. Naopak se mi líbil interiér. Efektně a zároveň efektivně na mě působil malý designový trik, kdy plochy na dosah posádky byly potaženy měkčenou vrstvou, zatím co ty vzdálenější mohly nadále spořit výrobní náklady.

auris2

Zajímavý je i obří dekor táhnoucí se celým interiérem, dodává šmrnc. Středovému panelu dominuje dotykový display s infotainment systémem. Kaplička s provozními budíky je v minimalistickém stylu, doplněna o velký palubní počítač. Celkově tak interiér působí kvalitně ( je tak i vyroben a zpracován)  a elegantně. Co již v interiéru potěšilo méně, byly sedáky, ze kterých v zatáčkách prostě vypadnete. Slovo boční vedení jim bylo zcela neznámé.

A nesmíme zapomenout na českou disciplínu v hodnocení velikosti kufru, přeci jen je to kombi a to je u něho zcela zásadní, nebo ne? Auris Touring Sports disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 530 litrů. V rámci své třídy je jeden z největších. Potěší však hlavně jeho tvar. Velký vstupní otvor bez hran umožňue převezení neobvykle velkých věcí. Třeba pračku, nebo ledničku. Autis TS však nabídne i velmi solidní prostornost uvnitř interiéru. Žádny z cestujících si na nedostatek místa kolem sebe rozhodně stěžovat nebude.

auris4

K praktičnosti a užitné hodnotě patří i spotřeba. Ta je úměrná jízdnímu stylu, ale všeobecně atmosferické motory patří k tomu nejlepšímu, co se odběru paliva týče. S vozem jsem jezdil pod 7 litrů, i když jsem mu opravdu šlapal na krk. Uvolněná jízda nevyžadující nároky na dynamiku sníží spotřebu těsně pod šest litrů. A to je velmi slušné.

auris3

Ve výsledku se tak jedná o velmi povedené kombi, které nabídne zajímavý vzhled, kvalitní interiér, solidní výbavu a hlavně skvělou užitnou hodnotu a praktičnost. Pro větší dynamiku bych možná doporučil jinou motorizaci, pokud nejste vyloženě náročný na jízdní projev, šestnáctistovka bude velmi uspokojivá.

Plusy

- Podvozek
– Jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Řízení
– Zpracování interiéru a výbava
– Velký kufr s dobrou nákladovou hranou

Mínusy

- Dlouhé převody
– Boční vedení sedadel

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukce řadový čtyřválec
Palivo benzín
Plnění atmosférické
Zdvihový objem (cm3) 1598
Převodovka šestistupňová manuální
Poháněná kola přední
Podvozek
Pneumatiky vpředu 205/55 R16
Pneumatiky vzadu 205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) 97/132 v 6400
Točivý moment (Nm) 160 v 4400
0-100 km/h (s) 10,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 195
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,1
Objem nádrže (l) 50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4560
Šířka (mm) 1760
Výška (mm) 1475
Rozvor náprav (mm) 2600
Zavazadlový prostor (l) 530
Ceny
Základní cena modelu 354 900 Kč
Základní cena test. verze 374 900 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz