TEST TOYOTA AURIS HSD – Zahoďte předsudky
Hybrid Synergy Drive. Tato malá plaketa na pátých dveřích doplněná nápisy Hybrid na blatnících je přesně to, co činí mou Toyotu Auris jedinečnou v záplavě jejích méně technicky nadaných sourozenců.
Většinu kolemjdoucích zaujal bílý perleťový lak, který se přece jen v této třídě zatím tolik nenosí a až na druhý pohled nebo spíše poslech zjistili, že je něco přeci jen jinak. Mezi všemi těmi klepotajícími vznětovými a cvakajícími zážehovými motory je neslyšně plující Auris něco jako bílý obláček na bouřící obloze. Jsem zvyklý, že lidé otáčí hlavami za hlučnými sporťáky, ale tohle byl pocit naprosto nový a nutno dodat, že rozhodně ne špatný.
Nicméně vozů schopných provozu pouze na elektrickou energii je stále jako šafránu, protože při pohledu na hodnoty jejich dojezdu, padá na člověka deprese. Já vím, že jsou v tuto chvíli koncipovány na jízdu výhradně po městě, ale když vůz nezvládne cestu o víkendu na chatu, zájem o něj bude nevalný. Proto Auris disponuje hybridním pohonem, který mu dovolí neslyšný a především ekonomický provoz v městské aglomeraci v pracovní dny a stále můžete vzít děti k babičce.
Což mě přivádí k dalšímu nespornému kladu tohoto vozu, a tím je vnitřní prostor. Při pohledu zvenčí by se jen málokdo odvážil posadit do vozu čtyři vzrostlé dospělé jedince, ale opak je pravdou. Díky dnes modernímu tvarování ve stylu miniMPV dokáže Auris takovou posádku pojmout bez sebemenších potíží. Na co už bude ovšem krátký, je pokus jet v této konfiguraci na dovolenou, protože baterie potřebují místo a tím nákladový prostor vozu okradly o značnou část jeho praktičnosti, ale nebojte se, s velkým pátečním nákupem si, jak jsem osobně vyzkoušel, poradí snadno.
Interiéru také mimo nespornou prostornost nechybí jiskra. Efektně a zároveň efektivně na mě působil malý designový trik, kdy plochy na dosah posádky byly potaženy měkčenou vrstvou, zatím co ty vzdálenější mohly nadále spořit výrobní náklady. Pozornosti zároveň neunikne ani palubní počítač se dvěma displayi vloženými do rychloměru a otáčkoměru. Grafika by si sice zasloužila modernější provedení, ale i tak informační displaye v „budících“ ladily s hi-tech zaměřením vozu. Co již v interiéru potěšilo méně, byly základní sedáky, ze kterých rozložitější osoby, jako je má maličkost, v zatáčkách padají. Na druhou stranu v této třídě vozů to není nic neobvyklého a pokud se zdržíte dynamických ambicí v serpentinách, nikdy na tento problém nenarazíte.
Dynamické ambice mi u tohoto vozu ostatně samy dovedly pořádně zamotat hlavu. Po prvních několika kilometrech s bezestupňovou převodovkou jsem dospěl k názoru, že Auris v této specifikaci nebude mít zábavu za volantem ani v příplatkové výbavě. Po několika dnech jsem ovšem musel zcela otočit, protože navzdory všemu, co napovídalo nezáživné jízdní vlastnosti, svedl hybridní Auris vybavený bezestupňovou převodovkou divy. Zpočátku plynulé zrychlení působilo velmi pomalu, ale to jen do doby než jsem začal věnovat pozornost prudce vzrůstajícím údajům na rychloměru. Výsledkem byla velice příjemná jízda na dálničním limitu a Auris neměl daleko k tomu, aby mě přimněl i k jeho překročení. Stejně zvláštně působilo předjíždění, kdy jsem se snažil důkladně propočítat vzdálenost nutnou k předjetí a pokaždné jsem byl překvapen, jakou vzdálenost jsem připočítával zcela zbytečně. Zde se zároveň nachází i jediná kaňka v jinak úspěšně složených zkouškách a tou je hlučnost benzinového agregátu. Jak jistě víte, bezestupňová převodovka nemá předem definovány rychlostní stupně. Podle míry sešlápnutí plynového pedálu pouze určí optimální otáčky a zrychlování nese na svých bedrech proměnný převod. Rovnice je tedy jednoduchá. Zrychlení je přímo úměrné hluku. Tato vlastnost je jedinný důvod, proč preferovat klidnější jízdu, ačkoli je vůz nadmíru připraven pro jakoukoli situaci.
U dynamiky se však ještě chvíli zdržíme, protože další příjemné překvapení na mě čekalo na klikatých okresních cestách. Spousta z vás se jistě domnívá, že nárust hmotnosti způsobený aplikací hybridního systému bude mít negativní dopad. A opět je opak pravdou. Hmotnost byla totiž díky bateriím pod podlahou nákladového prostoru přidána na těch správných místech, tak aby zajistila vozu maximální možnou míru neutrality při průjezdu zatáčkou. Výsledkem jsou rychlosti, které by vám u mnohých vozů této třídy přivodily pouze nedotáčivou charakteristiku vedoucí k pomalému opuštění stopy tzv. po čumáku. Zde opravdu smekám svůj klobouk před konstruktéry.
Na závěr by bylo záhodno vzpomenout ještě hlavní parametr při výběru hybridního vozu a tím je spotřeba. Neřeknu asi nic nečekaného, když prohlásím, že hlavní bonus hybridního ústrojí se projeví v městském provozu. Především v době dopravní špičky, kdy k připojení zážehového motoru dochází jen velmi zřídka a vždy naprosto neznatelně. Díky tomu je možné spotřebu udržet pod hranicí tří litrů na sto kilometrů. Pokud ovšem spravedlivě rozdělíme městský provoz, mimoměstský provoz a dálnice, kombinovaná spotřeba se bude nacházet okolo šesti litrů, což je hodnota schopná poměřování se vznětovými konkurenty.
Vozy tohoto typu mají svou zákaznickou základnu relativně jasně vymezenou, ale ta zároveň stále narůstá. Pokud tedy potřebujete praktický a zároveň kompaktní, dynamický a zároveň úsporný, moderní a zároveň neokázalý vůz, rozhodně stojí Toyota Auris HSD za úvahu. Zahoďte své předsudky!
Plusy
- Poměr spotřeby a výkonu
- Neznatelný přechod mezi hybridními módy
- Kvalitní zpracování
Mínusy
- Menší úložný prostor
- Sedadla bez bočního vedení
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1798 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 100 / - |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 180 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 11.4 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | - / – / 3.8 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 279 / - |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1380 / 425 |
Rozměr pneu: | 195/65 R15 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 4245 |
b) šířka (mm): | 1760 |
c) výška (mm): | 1510 |
d) rozvor (mm): | 2600 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1525 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1525 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 900 / 1020 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 650 / 960 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1010 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 950 |
k) šířka vpředu (mm): | 1470 |
l) šířka vzadu (mm): | 1470 |
délka sedáku vpředu (mm): | 500 |
délka sedáku vzadu (mm): | 460 |
výška opěradla vpředu (mm): | 570 |
výška opěradla vzadu (mm): | 630 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano |
« Donkervoort D8 GTO s motorem TFSI [video] Alfa Romeo 4C přijde o karoserii z karbonu »