tesla-model-s-p85d-exterior-18

Test Tesla Model S P85D. Může fungovat i v naších podmínkách?

3. 2. 2018 • Zábava

Tesla je nepochybně fenoménem a současně závanem budoucnosti, který si můžeme reálně užívat už dnes bez výrazných omezení. Upřímně, testu tohoto auta jsem se dlouhou dobu záměrně vyhýbal, nebyl jsem totiž připraven. Elektromobily a hybridy všeobecně nebyly zrovna mým oblíbeným segmentem, ale najednou se něco zlomilo. Nejen uvnitř mě, ale automobilky v této oblasti ušly opravdu velkou cestu a konečně mohu říci, že tyto produkty dávají smysl. Samozřejmě se to týká především plugin hybridů a velkých elektromobilů s dostatečným dojezdem, i když u nich stále mírné omezení v nutnosti plánování cesty i s dobíjením, jsou. Jenže Tesla vám to vynahradí svým jízdním projevem i zcela neopakovatelnou atmosférou na palubě.

Nutno zmínit hned na začátku, že situace týkající se dobíjecích stanic se zlepšuje a dokonce i těch rychlodobíjecích. Samotná Tesla letos otevřela velkokapacitní stanici Tesla Superchargers ve Vestci u Prahy, kde si zdarma můžete dobít jakýkoli vůz tohoto výrobce, další stanice je například přesně uprostřed dálnice D1. Reálný dojezd kolem 400 kilometrů však není vůbec marný a v okolních zemích směrem na západ, je možností k dobití nespočetně více. I tak je elektromobil stále ve značné nevýhodě oproti plugin hybridům, které prostě po vybití jedou na spalovací motor. To je ale jiné téma, pojďme se mrknout na Teslu Model S.

tesla4

Ta vstoupila na trh v roce 2012 a ihned spustila lavinu zájmu a Tesla nestačila plnit objednávky. Vůz je od základu navržen jako elektromobil s dlouhým dojezdem, a jeho unikátní koncepce s akumulátory umístěnými v podlaze a hnacími motory na nápravách přináší samá pozitiva. Tesla Motors nejprve navrhla základní plošinu s jednoduchým obvodovým rámem, jehož součástí a zároveň zpevňujícím prvkem jsou právě akumulátory. V případě námi testované verze P85D mají kapacitu 85 kW. Karoserie je z 97 procent z hliníku a veškeré hnací komponenty spolu komunikují bezdrátově. Auto nemá převodovku ani hnací hřídel.

Design a celkový tvar vozidla podléhal přísným aerodynamickým podmínkám (proto jsou kliky dveří vysouvací) a konečný součinitel odporu vzduchu činí jen cx = 0,24. Za vzhledem stojí bývalý designer Mazdy nebo Volkswagenu Franz von Holzhausen. Názor na vzhled nech si udělá každý sám, vůz však ničím nešokuje a snaží se být zejména elegantní. Takový Fisker Karma na to šel přesně naopak.

Na úspěchu Modelu S se zcela jistě podepsal také jednoduchý systém objednávek. Nemusíte totiž ani jezdit do speciálního Design Studia (například do Mnichova, Lince nebo Vídně), kde vám vysněnou konfiguraci doslova sestaví před očima. Auto si prostě objednáte přes internet, vyberete měsíc dodání, zaplatíte 2.000 eur zálohu a počkáte, až bude doručeno. Pro Teslu je bohužel Česko „ostatní Evropou“, převzetí tedy vždycky probíhá v evropské centrále v nizozemském Tilburgu. Volba servisu ale není nikterak omezena (jezdí se každý rok nebo po 20.000 ujetých kilometrech), přičemž Čechům nejvíce vyhovuje Mnichov nebo Vídeň.

tesla6

Tady se však dostáváme k jedné zásadní novince. Do oficiálního prodeje vozů Tesla se vrhla i společnost Alza.cz, což ještě více zjednodušilo celý systém. Teď už pro auto nikam nemusíte – koupíte jej na eshopu a ten vám ho doveze na vaši adresu! Alza pomůže i se servisem, kdy vám vůz bezplatně odveze do Rakouska a poskytne náhradní vozidlo. Tím to nekončí, máte k dispozici nabíjení zdarma na showroomu v Holešovicích či barvu a registrační značku na přání. Alza zašla tak daleko, že vám zařídí i realizaci dobíjecí stanice na vaší adrese. Navíc ji koupíte výrazně levněji a s lepší výbavou. Zdá se, že Teslu čeká ještě větší boom.

Interiér je oproti vnějšímu designu velkou revolucí. Tesla de facto odstartovala euforii tabletových interiérů a honbu za co nejnižším počtem hardware tlačítek. Ostatně v interiéru Tesly jsou reálně pouze dvě! Na otevření přihrádky a spouštěč výstražných světel. Toť vše. Zbytek se ovládá prostřednictvím obrovského centrálního tabletu, ale není se čeho obávat, ovládání je absolutně intuitivní. Pochválit musím grafiku, rozlišení i samotnou odezvu. Kompletní propojení s internetem znamená, že si můžete číst oblíbené weby nebo poslouchat rádio z druhé strany planety. Tesla za vás při autopilotu odřídí klidně celou magistrálu, což je v pražském provozu geniální věc.

tesla5

Zbytek interiéru je pak velmi jednoduchý a vzdušný, nejvíce mě šokovala absence jakékoli přihrádky ve výplních dveří a středového tunelu, je tam prostě hluboká mezera. Faceliftová verze to však řeší přídavnými gadgety dle přání. Zpracování je perfektní, palubní deska je obšita kůží a sedadla jsou velmi komfortní. Zajímavostí je převzatý ovladač “řazení” z vozů Mercedes-Benz a také ho najdete na pravé straně pod volantem. Kvůli rovnoměrné zástavbě baterií se sedí výše, než jsme u podobně velkých luxusních vozů, zvyklí. Vtipným detailem jsou příplatková sedadla v kufru proti směru jízdy. Ano, Model S uveze sedm cestujících.

Dosud jsem nezmiňoval výkon, to je takový zlatý hřeb. Verze P85D značí použití dvojice elektromotorů. Takto konfigurovaný vůz je vždycky čtyřkolkou, a protože jsou motory napojeny rovnou na kola, není zde žádná převodovka. Jednoduché řešení minimalizuje třecí ztráty, šetří prostor a snižuje váhu automobilu. V řeči čísel mají elektromotory výkon 165 a 350 kW a protože pracují zároveň, lze hodnoty jednoduše sečíst. Konečný výkon činí neuvěřitelných 700 koní a točivý moment 930 N.m dostupný od nulových otáček. To, co to znamená v praxi se jen těžko popisuje, neexistuje totiž podobné srovnání. Je to asi odstřel z praku!

tesla3

Tam, kde supersportovní auta ztrácejí na celém mechanismu pohonu a prokluzu kol nebo čekáním na vrchol výkonu a krouťáku, je už Tesla dávno fuč. Zrychlení z nuly na stovku proběhne za 3.2 sekundy, což je na 2.2 tuny vážící auto úctyhodné. Můžete namítnout, že podobně jsou na tom i nejlepší supersporty. Ano, ale ty stojí 3x tolik a nejsou to praktické sedany s minimální spotřebou. Nejvýmluvnější je ale pružné zrychlení, stačí se dotknout plynového pedálu a Tesla v jakékoli rychlosti vystřeli vpřed jako šíp. Je to něco neuvěřitelného. Za svůj život jsem podobně brutální zrychlení nezažil a to jsem řídil spoustu supersportů.

A jak jezdí? Vzduchový podvozek je příjemně pohodlný a zvládá ideálně filtrovat nerovnosti. Při běžné jízdě se fakt jedná o příjemné luxusní auto. Pokud vypnete režim Insane, nemusíte se bát ani přehnané odezvy na plyn. Systém bude rozdělovat omezený výkon na 400 koní citlivě a vhodně pro ekonomickou jízdu. Provoz po městě je tak absolutně fajn. Pokud se chcete projet rychle po okresce, stačí aktivovat sportovní režim a snížit podvozek. V zatáčkách se Tesla drží krásně, má skvělou trakci, ale samozřejmě jde cítit vyšší váha a rychlé tempo v zatáčkách ji až tolik nesvědčí. Řízení ostatně také nepobralo zrovna moc citu a zpětné vazby. Má však příjemný odpor, který si můžete dále zesílit, dle chuti, v nastavení auta. Brzdy jsou silné a netrpí klasickou necitlivostí při rekuperaci známou z ostatních elektromobilů. To mě osobně moc potěšilo.

tesla7

Spotřeba a reálný dojezd záleží na jízdním stylu a využívání akcelerace, ale v principu platí, že má Model S velmi malý odběr. Přesuny konstantní dálniční rychlostí znamenají odběr okolo 20 kWh na 100 kilometrů, kombinovaně jsem jezdil za 24 až 30 kWh/100 km, což při plném nabití akumulátorů znamená reálný dojezd 350 kilometrů. S trochou snahy a plynulosti ujedete klidně 400. Většina lidí má stále strach z náhlého vybití akumulátorů, jenže to není až tak opodstatněné. V České republice totiž v každém větším nákupním centru najdete nabíjecí stanice, díky kterým při napětí 400 V a proudu 32 A vůz nabijete asi za 3,5 hodiny.

Nejrychleji baterie dobijete prostřednictvím rychlonabíječek CHAdeMO. V Evropě je jich více než 1600 a najdete je u každého prodejce vozů Nissan, oprávněného prodávat elektromobily. Potřebujete pouze speciální adaptér, se kterým nabíjení na čtyřsetkilometrový dojezd zabere jenom dvě hodiny. Na Tesla Supercharger nabijete do plna za 30 minut! V našich končinách se tedy bez plánování delší cesty neobejdete, stačí ale vyrazit na západ od našich hranic a dobijete skoro na každém rohu.

tesla2

Tesla Model S je rozhodně milníkem a jedním z nejdůležitějších automobilů vůbec. Můžete namítat, že elektromobilita je tady s námi sto let a budete mít pravdu, jenže až Tesla dokázala využít tuto technologii v kombinaci s moderními prvky a proměnit ji v plnohodnotné využití v automobilu. Pokud budoucnost bez spalovacích motorů bude vypadat takto, jsem pro!

Plusy

Luxusní a prostorný interiér
Intuitivní ovládání infotainmentu
Bezkonkurenční zátah elektromotorů od nulových otáček
Skvěle odhlučněná kabina
Komfortní podvozek
Spotřeba energie při běžné jízdě
Image a vzhled
Velký dojezd na jedno nabití

Minusy

Nízko usazené zadní sedáky a jejich délka
Řízení bez zpětné vazby

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz