Test Suzuki Ignis 1.2 DualJet 4×4 AllGrip. Nejlevnější čtyřkolka na trhu překvapuje
Dlouhou dobu jsem u kolegů četl chvalozpěvy na nový model Ignis od Suzuki. Většina se rozplývala nad jízdními vlastnostmi, pohonem všech kol a sympatickým vzhledem. Nezbylo, než si jej také vyzkoušet a najít pravdu. Nepopíratelný fakt je, že se jedná o nejlevnější vůz s pohonem všech kol na našem trhu, navíc zabalen do opravdu originální karoserie. Úzký, vysoký a prapodivně tvarovaný automobil způsobuje rozruch všude a budí zvědavost. Není divu, Suzuki se opravdu odvázalo a musím konstatovat, že v době unifikovaných krabic je Ignis opravdu příjemným oživením, ať už se vám líbí nebo ne.
Málokdo si to uvědomuje, ale Suzuki má s pohonem všech kol ohromné zkušenosti a nabízí jej mnoho dekád i v modelech, kde to nebývá obvyklé. Zmínit můžu stejnojmenného předchůdce, terénní legendu Jimny nebo třeba Swift. Jediným přímým konkurentem pro testovaný Ignis je vlastně jen Fiat Panda. I ten lze koupit s pohonem všech kol, ale je dražší a poměrně zastaralý. Ignis je sice novorozenec, ale svým pojetím je to pořádný oldschool. Můžete mít jeden jediný motor, tři výbavy a zvolit pohon 4×2 nebo 4×4. Tím motorem je navíc atmosféricky plněný čtyřválec 1.2 s dvojitým nepřímým vstřikováním paliva DualJet.
Výkon? 66 kW dostupný v 6000 otáčkách a krouťák 120 Nm ve 4400. To znamená jediné – Ignis musíte točit, ždímat a hrát si s otáčkami, aby ze sebe vydal to nejlepší. Je to jako návrat o jednu dekádu zpět a za volantem tohoto prcka se budete bavit. Motor má totiž skvělou odezvu na plyn, chuť jít do otáček a překvapivě lahodný zvukový projev. Slušná je i výsledná dynamika a reálná spotřeba, která málokdy přesáhne hodnotu 6 litrů. Nepodařilo se mi to ani při neustálé okrskové “palbě” s motorem v červeném poli. Klidným a předpisovým tempem počítejte s odběrem 4 litrů. neznám jiné vysoké čtyřkolky, co by jezdily za tak málo.
Dalším překvapením je i jízdní projev a samotný podvozek, který funguje snad až překvapivě dobře. Úzká a vysoká karoserie totiž na první pohled vyvolává pocity přesně opačné, ale Ignis je v zatáčkách opravdu král. Za hodně může i krátký rozvor, muší váha 945 kg a kola v rozích karoserie s minimálními převisy. Vůz se nenaklání, krásně drží stopu, ochotně se vrhá do zatáček a má velkou přilnavost. Pokud překročíte limit, projeví se obligátní nedotáčivost. Mimo město tak malé Suzuki umí hodně potěšit a bude vás bavit s ním zdolávat své oblíbené silnice. I řízení je dobré s relativně krátkým převodem a auto na něj navíc briskně reaguje. To jsem vážně nečekal!
Mimo zpevněné silnice je hlavní zbraní vozu již zmíněný pohon všech kol v kombinaci s vyspělým stabilizačním systémem Grip Control, který pomocí brzd supluje závěr nápravového diferenciálu. Pokud čekáte, že Ignis zvládne maximálně polní cestu, hned vás vyvedu z omylu. Zásluhou světlé výšky 180 mm, která také umožňuje přední a zadní nájezdové úhly 22, respektive 38,8 stupňů, se můžete vydat i do výrazně většího terénu, než by vás napadlo. Je to takový malý kapesní offroad.
Samotný pohon je také ze staré školy a na bázi pasivně pracující viskosní spojky. Není tady žádné vektorování točivého momentu, nic. Svorný účinek spojky dobře cítíte třeba při otáčení vozidla. Auto při tomto manévru poměrně výrazně zpomaluje. Výhodou je, že viskosní spojka je prakticky bezúdržbová (na rozdíl třeba od Haldexu). Pochvalu zaslouží doplňková funkce, umožňující sjíždět prudké svahy, aniž by musel řidiči brzdit. Stačí zařazená rychlost a tlačítkem na středovém panelu aktivovat funkci HDC. Auto bude v kopci brzdit samo a nepojede rychleji než přibližně 10 km/h.
Suzuki zaslouží pochvalu i za samotný interiér, jeho provedení a nápaditost. Moderná auta malého segmentu dávno hrají na smysly a snaží se vytvořit funky a cool atmosféru, jenže ne všude to funguje. Ignis je výjimkou a jeho barvy naplněný a krásnými detaily okořeněný vnitřek dokáže zaujmout. Palubní deska je jednoduchá, kvalitně zpracovaná a dominuje ji tablet s informačním systémem, který má velmi hezkou grafiku a rychlou odezvu. V mainstreamových vodách patří mezi ty nejlepší. Zajímavým detailem jsou výplně dveří a madlo v podobě zapuštěné hliníkové tyče nebo jednoduchý retro panel pro ovládání klimatizace. Opravdu krásné a svěží místo.
Ignis je navíc poměrně prostorný a pohodlně pojme čtyři dospělé. Možná vám přijde dát 362 000 korun za vůz velikosti krabičky a s prapodivným designem jako bláznovství. Dát tuto sumu za pořádnou čtyřkolku s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi, terénními schopnostmi a prostorným interiérem už zní jako skvělý nápad. Kombinace malého městského hatchbacku s terénním vozidlem dopadla na výbornou, jakkoli to znělo na začátku divně.
Plusy
Kultivovaný jízdní projev
Vynikající úspornost (nízká spotřeba paliva)
Přesné řazení
Pohon všech kol
Solidní jízdní vlastnosti s důrazem na komfort odpružení
Nízká hlučnost
Tuhá a zároveň lehká karoserie
Příznivá cena, bohatá výbava
Vynikající prostornost v podélném a svislém směru
Minusy
Nulová individualizace
Pouze jeden motor a jedna převodovka
S posuvnými zadními sedadly jen čtyřmístná kabina
Prostornost v příčném směru
Malý zavazadelník
« Toyota chce snížit počet obětí nehod o 1,3 milionu ročně Některá SUV můžou být rychlá jako supersporty. Je jich překvapivě hodně »