TEST Subaru XV 2.0D – Ideální Subaru
Na nové Subaru XV jsem se původně opravdu těšil a nemohl se dočkat představení pro ČR. Poprvé jsem měl tu čest se s ním osobně setkat v černé barvě a byl jsem z jeho designu unešen. Další setkání už bylo za volantem a to v našem testu s motorizací 1.6i CVT. A musím říct, že následovala velmi studená sprcha a mé původní nadšení rychle opadlo. Jsem velkým příznivcem Subaru a už kvůli značce samotné jsem doufal, že mnou testované XV 2.0d s manuální převodovkou na tom bude lépe.
Jak už jsem naznačil, celkový design exteriéru je opravdu povedený. Světlomety ve tvaru sokolího oka a tradiční šestiúhelníkovou masku doplňují ostře řezané hrany a naznačují, kudy se aktuálně bude design přídi vozů Subaru ubírat. Trošku mi to připomíná předposlední verzi Legacy, která vypadá oproti aktuálnímu, otřesně obtloustlému modelu naprosto skvěle. Z bočního pohledu je patrný dlouhý rozvor vozu oproti celkové délce a stále pokračujeme v povedených a sportovních tvarech. Třešničkou na dortu jsou krásná černá, 17“ kola v moderním designu s leštěnou obvodovou linkou. Pomalu se tedy dostáváme k zádi, kde nejeden pozorovatel prostor pro kritiku jistě najde. Ne každý totiž přijde na chuť baculatému zadnímu nárazníku, který je až moc protažený za páté dveře. Jinak ale XV působí velmi povedeně a robustní dojem umocňují široké blatníky a decentní lemování celé karoserie matnými černými plasty.
Otevření dveří pro mě znamená letos už poněkolikáté Deja Vu v podobě klasického stylu „plastic people“, kterým je Subaru známé. Tvrdé i měkčené plasty, občas nějaká kůže, ale vše na svém místě, funkční, jednoduché a dobře ovladatelné. Ideální pozici za volantem jsem našel celkem bez problémů a pohodu za ním v letním počasí dobře doplňuje střešní okno. Obyčejné sedáky sice v zatáčkách moc nepodrží, ale zato jsou pohodlné, a ani delší pobyt zde nijak neobtěžuje. Multifunkční tříramenný volant padne příjemně do ruky. Bíle podsvícená přístrojová deska má uspořádání v podobě dvou kulatých ukazatelů rychlosti a otáček a středového displeje, kde se zobrazuje zařazený převodový stupeň – trip A a B a stav nádrže. Po sepnutí zapalování se ručičky přístrojů rozběhnou na svoji maximální hodnotu a zpět. Tento efekt má být příslibem emotivních zážitků za volantem… škoda, že XV zůstalo jen u příslibů. Na vrcholu středového panelu palubní desky se krčí kaplička s multifunkčním 4,3” displejem, který zobrazuje velkou spoustu různých údajů. Konkrétněji ukazatel ekonomické a ekologické jízdy, hospodárnost jízdy, doba nečinnosti motoru a celkové množství ušetřeného paliva u systému Start/Stop, doba jízdy od poslední přestávky a další. Popravdě, jediné co jsem z toho kvanta informací při mém týdenním testu využil, byla venkovní teplota, čas, ukazatel průměrné spotřeby a obraz z parkovací kamery. Pro „hračičky“ to může být příjemné oživení, ale pokud umíte jezdit s lehkou nohou, tak mi přišly všechny ty rádoby vymoženosti celkem zbytečné. Po levé straně multifunkčního displeje pak najdeme ukazatel aktuálního nastavení ventilačního systému. Pod kapličkou jsou umístěny výdechy a následně audio s navigací. Celková prostornost interiéru je na hodně dobré úrovni a zvládat dlouhé cesty na zadních sedadlech nečiní problém ani vyšším postavám. Odkládacích prostor je v interiéru také dostatek. Objem zavazadlového prostoru 380l není žádnou závratnou hodnotou, a to byla plnohodnotná rezerva nahrazena pouze sadou na opravu pneumatik.
Pohon 4×4, stálá čtyřkolka je u Subaru samozřejmostí. XV s touto technikou funguje bravurně. O tom jsem se i sám přesvědčil při sjetí z asfaltky a brázdění kalužemi, bahnem a hlavně sněhem. Trakce je dostatek v každé situaci a Subaru vás nenechá prostě nikde. Je fér zmínit, že pokud si koupíte XV s automatickou převodovkou CVT, tak dostanete pohon všech kol na bázi vískozní spojky – tedy připojovatelnou zadní nápravu. Jen manuální převodovka nabídne stálý pohon 4×4 a mezinápravový diferenciál a věřte, že je to znát. Citelně se zlepší i jízdní vlastnosti na zpevněném povrchu, kdy auto jde krásně za volantem, reaguje na pokyny řidiče, zmizela nedotáčivost a nabídne konečně plnohodnotné svezení, jenž je hodno značky Subaru. Přitvrdil i podvozek. Ve městě možná až moc, ale odměnou jsou minimální náklony karoserie a neutichající grip.
Vyváženost jízdních vlastností a neutrálnost projevu je prostě fajn. Chová se přesně tak, jak se Subaru má chovat a v zatáčce je správně neutrální. Aby došlo k nedotáčivosti, musíte nájezdovou rychlost hodně přestřelit, a i tak se dá spousta situací napravit postupem „nepouštět plyn a ještě více utáhnout řízení“ a auto prostě zatočí. V dalších případech to za vás vyřeší stabilizace. Podvozku ideálně sekunduje motor, který nabízí přesně takový výkon, jaký je potřeba – dvoulitrový naftový plochý motor poskytuje výkon 108 KW a 350 Nm. V dnešní době, ne zcela typický boxer, nabízí svou absencí vyvažovací hřídele snížení vlivu třecích sil a spotřeby. Naopak však vzrostla citlivost a reakce na plyn, což je žádoucí, pokud jste rádi řidiči se svižným tempem jízdy. Přesná kulisa manuální převodovky zpříjemňuje proces řazení a účinné jsou i brzdy, které nevykazují známky vadnutí a jsou dobře dávkovatelné. Řízení je sice přeposilované, ale nabídne překvapivé množství informací a vždy víte, kde jsou přední kola.
Po celém světě jezdí spousta obyčejných a nezajímavých vozů, které jsou používány pouze jako dopravní prostředek z bodu A do bodu B bez jakýchkoliv emocí. Podle mě člověk, který se rozhodne koupit si automobil v autosalonu Subaru, to má v hlavě dobře srovnané. Ví, co od auta chce, co od něj očekává a rozhodně si nepřišel pro podobný, nudný dopravní prostředek. A je úplně jedno jestli má 20 nebo 60 let a jestli si začal vybírat z katalogu model Forester nebo WRX Sti. Takže je potřeba se i na tento vůz podívat jako na pravověrné a zábavné Subaru a ne jen jako na obyčejný Cross-Over.
Plusy
- Jízdní vlastnosti, řízení
- Světlá výška
- Ochrana karoserie plastem
- Kolenní airbag
Minusy
- Omezené možnosti individualizace
- Složitější ovládání navigace
Cena v základní výbavě: 709 900,- Kč
Cena v testované výbavě: 744 900,- Kč
Základní výbava:Stálý pohon všech kol, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, kolenní airbag, ABS, stabilizační program VDC, systém pomoci pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist), posilovač řízení, systém ISOFIX, imobilizér, 2DIN rádio s CD přehrávačem (s podporou MP3 a WMA), navigační systém s SD kartou, 6 repro, ovládání audia na volantu, tempomat, připojení AUX, klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, 17palcové disky kol, palubní počítač s barevným displejem a ovládáním na volantu, přední mlhovky, šestistupňová manuální převodovka, USB a AUX vstup, střešní ližiny a spojler, plastové lemy blatníků, sada na opravu pneu, metalický lak, vyhřívaná přední sedadla atd.
Výbava testovaného vozu:Navigace a Bluetooth Pioneer (35.000,-)
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Subaru XV 2,0D X |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1998 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 108 / 3600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 350 / 1600 – 2400 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 198 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 6.8 / 5 / 5.6 |
Emise CO2: | 146 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 380 / - |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1490 / 470 |
Rozměr pneu: | 225/55 R17 |
« Ford Mustang se čtyřválcem pro Evropu Lamborghini Veneno – Živě z Ženevy (oficiálně)! »