Subaru XV IMG_1994

TEST Subaru XV 2.0D 2014

13. 8. 2014 • Novinky, Subaru, Testy

Motor: 85%

Převodovka: 70%

Podvozek: 90%

Interiér: 65%

Praktičnost: 70%

Terénu se nebojící crossover s vylepšeným podvozkem

Verdikt:

Subaru se drží tradice typické pro americké automobilky, přichází tak každý rok s mírně upravenými verzemi svých vozů. Nejde o velké facelifty, jaké vídáme u evropských výrobců, spíše se opravují drobné nedostatky a jemně ladí další detaily. Typickým úkazem takovéto činnosti je omlazený model XV, který se nám do rukou dostal ve verzi Comfort s naftovým motorem a manuální šestistupňovou převodovkou. Jde tedy o pravděpodobně nejoblíbenější kombinaci na evropském trhu a musíme se přiznat, že i nám sedí nejlépe.

1

Zvenku si všimnete jenom nového světle zeleného laku. Ten je však novinkou pouze pro evropský trh, za mořem ho znají již od zahájení prodejů. Je opravdu výrazný a na silnicích s ním budete nepřehlédnutelní, něco podobného má snad jenom Volkswagen v nabídce pro kupé Scirocco. Zde ale také všechny exteriérové novinky končí. Uvnitř si změn všimnou jenom znalci, přepracován byl totiž středový panel a jeho tlačítka, pořád se ale nemůžeme zbavit dojmu, že za evropskou konkurencí je Subaru o několik let pozadu. Vše funguje jak má, ve středové loketní opěrce naleznete dnes už vyžadované připojení USB a AUX, pořad to však není úplně ono. Displej na vrcholu palubní desky má obvyklé funkce ukazující všemožné provozní údaje, rozdělení přenosu výkonu na jednotlivá kola atd. Zde se nic nezměnilo, včetně ovládání tlačítky na volantu. Pochválit musíme vylepšené odhlučnění podběhů kol, více izolační hmoty udělalo svou práci a rány odspoda vás tak již nebudou obtěžovat.

3

Teď se však dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu – jinak naladěnému podvozku. A tady se také konají největší zázraky. U dříve testovaných kusů jsme si stěžovali na přílišnou prkennost podvozku a nesubarovské chování. Inženýři z Japonska se chytili za nos a přinesli spoustu drobných vylepšení, jejichž následkem se XV opět může hrdě postavit mezi své bratry. Přední náprava má předělané horní uložení a upravené tlumiče pro rychlejší reakce na silnici. Přední vzpěry také byly doplněny o pružinu pro propružení směrem dolů, omezuje se tím odskakování vnitřních kol a zabraňuje to přizvedávání karoserie při projíždění zatáčkou. Omezilo se tím také naklánění v zatáčkách a celkově se zlepšila stabilita při rychlejší jízdě. Zadní náprava je nově stejně jako u WRX STI kompletně na unibalovém uložení, oproti staršímu řešení s pryžovými pouzdry. I zde najdeme upravené tlumiče a k tomu jinak nastavené stabilizátory. Celkově shrnuto je Subaru XV modelového roku 2014 autem, jakým mělo být od začátku – dostatečně pohodlné i v rozbitém terénu a zároveň solidně ovladatelné při rychlé jízdě po silnici.

4

Kombinace manuální šestistupňové převodovky a naftového čtyřválce dává dohromady úsporný vůz s perfektními terénními schopnosti. Na rozdíl od aut s převodovkou CVT totiž oplývá opravdovým stálým pohonem všech kol s poctivým mezinápravovým diferenciálem s omezenou svorností. Nemusíte se tak bát ani opravdu těžkého terénu. Převodovka sice nenabízí redukci a ve výbavě není ani asistent pro sjezd kopců, ve skutečnosti vám to ale moc chybět nebude. V praxi se hodí standardní asistent pro rozjezd do kopce, spojka tak zůstane ušetřena neopatrných rozjezdů. Světlá výška má v nejhorším bodě 220 mm, čímž XV překoná nejedno rádoby terénní SUV a svým systémem pohonu všech kol je všechny zadupe do země. K převodovce máme pouze jednu výhradu. Po zhruba 18 tisících najetých kilometrech má na všech převodových stupních nepěknou vůli. Těžko říct, nakolik je to vina náročného života novinářského auta. Řazení samotné ale každopádně fungovalo hladce i přes možná trochu delší dráhy, než by bylo potřeba.

2

Motor samotný je klasická jednotka boxer používaná napříč modelovým portfoliem Subaru. Zde má výkon 147 koní (108 kW) ve 3600 otáčkách a kroutící moment 350 Nm mezi 1600 a 2400 otáčkami za minutu.Nastartování po trochu delším žhavení zatřese celým autem, po zahřátí ale působí velmi kultivovaně a hlavně je motor celkem úsporný. Po najetých zhruba osmi stech kilometrech ukazoval palubní počítač 6,4 litru, a to jsme zvládli spoustu kilometrů po dálnici stabilní rychlostí 130 km/h a v náročném terénu strávilo XV dalších nejméně 50 kilometrů. A to v nádrži na 60 litrů nafty zbývala téměř čtvrtina.

5

Subaru XV 2.0 D je v dnešní době příjemně odolné, v terénu schopné a perfektně ovladatelné auto. Musíte ale trochu slevit ze svých nároků na kvalitu zpracování interiéru a cenově také není úplně nejdostupnější. Za 841 000 Kč včetně příplatku za onu žabičkově zelenou metalízu ale moc jiných univerzálnějších aut neseženete. Snad jedině Forester mu zvládne šlapat na paty, ten je ale pro mnoho lidí už příliš veliký. Volba je na vás, nás XV příjemně chytilo za srdce.

Plusy

  • Terénní schopnosti
  • Pružný motor
  • Tuhá karoserie
  • Dobře naladěný podvozek

Mínusy

  • Cena
  • Zpracování interiéru
  • Vůle v převodovce

 

První cena vozu 589 000 Kč (1.6i X Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 779 000 Kč (2.0D X Active)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 841 000 Kč (2.0D XS Comfort)

 

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 108 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600 – 2400
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6,8 / 5 / 5,6
Emise CO2: 146
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 380 / —
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 – 1560 / 470 – 400
Rozměr pneu: 225/55 R 17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz