Test Subaru XV 2.0 iL e-Boxer: Vzorový příklad
Moderní svět se hemží crossovery. Ale co to „crossover“ vlastně je? Povětšinou je to auto založené na hatchbacku nižší třídy, kterému se zvedne podvozek, přidají nějaké plastíky, aby vypadal dobrodružněji a tím to hasne. Vznikají tak městská auta, která se tváří jako zmenšeniny velkých SUV, ale moc dobrodružství po nich raději nechtějte – pohon všech kol už vůbec ne. Přesto je tu jedno auto, které dokáže pojem crossover naplnit trochu víc. Taky je příbuzné s hatchbackem, taky má větší světlou výšku a plastíky, ale dobrodružství se rozhodně nebojí. Subaru XV je ideální ukázka toho, jak by takový Crossover měl vypadat.
Subaru XV z velké části přebírá designový jazyk z Imprezy, míchá do něj ale trochu toho SUV stylu. Vzniká tak zvláštní kříženec hatchbacku a teréňáku. Musím říct, že se mi XV líbí už od představení. Auto totiž není zvednuté jen o pár milimetrů, jako tomu bývá u konkurence: světlá výška tady činí 22 centimetrů! Výraz „hatchback na chůdách“ tak nabývá zcela nových rozměrů. A když XV pořádně proženete blátem a trochu ho zamažete, vypadá jen nějaká bláznivá kreace ze Šíleného Maxe – v tom nejlepším smyslu slova. Kombinace roztomilého městského vozítka a drsného dobrodruha vytváří skvělý kontrast, který prostě baví. Aktuálně se u nás nabízí již omlazená verze, která má trochu učesanou masku a pozměněné světlomety, změny nijak razantní ale nebyly. Jednou z novinek je zlatá barva, do které je oblečený i testovaný kousek – a ta mu náramně sekne.
Uvnitř se na první pohled nic nezměnilo. A to je dobře. Kabina XV je poctivě vyrobena, naplněna kvalitními materiály a okořeněna naprosto příkladnou ergonomií. Samozřejmostí je pro Subaru velké zaměření na bezpečnost a s tím související perfektní výhled z vozu. Nějaké novinky se přeci jen najdou. K dispozici jsou například nové barvy čalounění a nový je taky volant. Ten má menší průměr, možnost vyhřívání a přibylo na něm tlačítko „view“ které aktivuje přední širokoúhlou kameru (taky novinka pro omlazený model). Z pohledu uživatelské přívětivosti jde o jeden z nepovedenějších interiérů na trhu.
Hlavní ovládací prvky mají velká, logicky rozmístěná tlačítka, která mají jako bonus příjemný hutný chod. Displej infotainmentu má dobré zobrazovací vlastnosti, systém na něm běhá svižně a je snadný na obsluhu. Druhý displej se nachází navrchu palubní desky a zobrazuje informace o autě, jako třeba spotřebu, média, nebo asistenty. Před řidičem ale žádný displej nehledejte. Tady jsou tradiční analogové budíky s palubním počítačem uprostřed. A já si říkám „proč vlastně ne“. Osobně patřím mezi fandy moderních digitálních štítů, které poskytnou nevídanou míru svobody z pohledu zobrazených informací. Klasika u XV ale zase boduje čitelností, přehledností a nedovádí pozornost.
S prostorem jsem neměl nejmenší problém ani se svými 190 centimetry. Posaz je tradičně vyšší, ale neměl jsem pocit, že bych z auta trčel. Sedačky jsou velice komfortní, i když bych ocenil lepší boční vedení a o kousek delší sedák. V autě jsem ale absolvoval cestu do Rakouska a rozhodně jsem na nepohodlí netrpěl. Vzadu je situace podobná. Místa je zde dost i pro dospělého. XV se tak jeví jako skvělé auto pro aktivní rodiny, které chtějí něco kompaktnějšího než Outback nebo Forester. Jedinou překážkou by mohl být průměrně velký kufr, který v základu poskytne 340 litrů.
Jak jsem již naznačil, Subaru si zakládá na bezpečnosti. XV přijíždí na platformě SGP, která sbírá v nárazových testech jedno absolutní hodnocení za druhým. Auto je už pocitově velice robustní, a když na vás po otevření dveří vykoukne masivní konstrukce, hned v něj získáte důvěru. Hlavním mozkem bezpečnostních systémů je pak EyeSight, který pomocí stereo kamer za čelním sklem neustále hlídá dění před vozem. Umí tak zabránit střetu nebo rozjetí se proti překážce a pomáhá adaptivnímu tempomatu s funkcí držení v pruzích. Ten patří k nejlépe nastaveným, co jsem zažil. Akcelerace i brždění probíhají naprosto plynule, auto jede hezky uprostřed a nezmatkuje. Při cestě z Rakouska domů jsem téměř za volantem nebyl potřeba – a to ani mimo dálnice. EyeSignt je zkrátka nastavený velice citlivě a je tu aby řidiči pomohl, ne ho neustále otravoval.
Pod kapotou pracuje hybridní ústrojí, které je pojaté tak nějak po Subarovsku. Nejde totiž vyloženě ani o full hybrid, ani o mild hybrid – zkrákta e-Boxer. Dvoulitrový atmosférický boxer o výkonu 110 kW a 194 Nm doplňuje ještě elektromotor integrovaný do převodovky (ten přidá 12,3 kW a 66 Nm) a 118V baterie o kapacitě 0.6 kWh umístěná nad zadní nápravou. Oba elektrické členy byly umístěny do osy s motorem a co nejníž, aby nedošlo k narušení vyvážení auta. V nízkém zatížení je auto teoreticky schopné ujet čistě elektricky asi 1,6 kilometru (maximálně rychlostí 40 km/h). Hlavním úkolem elektromotoru je ale snižovat spotřebu a pomáhat benzínovému čtyřválci s reakcemi. Auto se tak hezky plynule rozjíždí, a čiperně reaguje na povely plynového pedálu. Po přepnutí voliče jízdních režimů do „sportu“ navíc elektromotor výrazněji promlouvá do chování motoru a auto působí hbitějším dojmem.
Nově je taky pro XV dostupná funkce e-Active shift control, která se aktivuje právě přepnutím do sportovního režimu. Je to systém automatického podřazování, který například při dynamickém průjezdu zatáčkou drží vyšší otáčky, abyste měli při výjezdu dostatečný výkon. Výkonu ale není pro 1,6 tuny těžký crossover zrovna na rozdávání. Na druhou stranu, ani mi zásadně nechyběl. Je ho prostě tak akorát. Auto jezdí plynule, klidně a ani rychlosti nad dálničním limitem mu nedělají vrásky. Motor je vždy párovaný s variátorovou převodovkou Lineartronic. Ta má sedm virtuálních stupňů a chová se vlastně jako klasický hydroměnič. Spousta lidí nadělá kolem variátorů velký povyk, pravdou ale je, že pro běžného uživatele je rozdíl oproti automatu prakticky nerozeznatelný. Výhodou je naopak plynulost a naprosto precizní dávkování výkonu v terénu (k tomu ale později). Pohonné ústrojí poslouží spíš klidným řidičům, ale však není potřeba neustále někam pospíchat. Pokud jde o potřebu, tak se mi ustálila po přibližně 1600 společných kilometrech na 7.2 litrech. Většina cest byla po dálnici, zbytek v Rakouských alpách. Výsledek je to tedy popravdě pěkný.
Tlačení do sedačky není nejsilnější stránka Subaru XV. Kde si vás ale rozhodně získá, jsou jízdní vlastnosti. Podvozek s vysokým zdvihem tlumičů vám brzy dovolí zapomenout na stav naších silnic. Bez problémů si poradí se všemi výmoly i nerovnostmi. Komfort, který dokáže vykouzlit je opravdu špičkový. Samotné pohodlí je ale jen jeden dílek skládačky. Tím druhým je samotná robustnost konstrukce. Z aute je totiž cítit, že mu drsnější zacházení vůbec nevadí. I příčné prahy slupne bez mrknutí oka. Nikdy se neozve žádný odmítavý zvuk ani na sobě XV nedá znát žádnou nervozitu. Tohle je jako stvořená na naše cesty. Skvělé taky je, že i přes poddajnost podvozku nemá auto sklony k houpání karoserie. Naopak, její pohyby jsou stále ukázkově kontrolovány. Výborný komfort si zkrátka nevybral daň na ovladatelnosti.
Na okreskách předvádí kompaktní XV až nečekanou jízdu. Do zatáček se sice umí trochu naklonit, ale není to nic nepříjemného – spíš vám tak dává vědět kam se přesouvá váha. Ochota držet se zvolené stopy je ale obrovská. Kam auto nasměřujete, tam se bez odmlouvání vydá. Ani stopa po nedotáčivosti. Navíc při tom působí neobyčejně uvolněně a lehkonoze. Ono si to prostě užívá. S jistotou skáče ze zatáčky do zatáčky a je při tom velice vstřícné k řidiči. Nezapomíná vám dávat vědět o tom, co se pod vámi děje, je hravé a nezáludné a jízda s ním je radost. Řízení je potom velice příjemné. Posilovač má ideální rychlost i hmotnost, pocit na volantu je naprosto přirozený a vedení auta je tak téměř intuitivní záležitost. Podvozek Subaru XV se povedl na výtečnou.
Kde se ale Subaru XV nejvíc vymyká běžným moderním crossoverům, jsou dovednosti v terénu. Už samotná světlá výška 22 centimetrů je doslova extrémní, ale i nájezdové úhly dokážou nadělat vrásky i velkým SUV (vpředu 18°, vzadu 29°, přejezdový 22°). Pokud budete na auto hodní a vezmete ho maximálně na polní cestu, tak si dost možná ani nevšimnete, že pod vámi už neubíhá asfalt. Na polňačkách můžete jet klidně osmdesát a uvnitř to není vůbec poznat. Auto necuká za volant, neklepe s vámi a tlumiče zavěšení pracují tak delikátně, že nebude mít sebemenší důvod zpomalit. Symetrický pohon všech kol navíc dává autu takovou trakci, že i na šotolině nebo prašném povrchu drží jako klíště. Je to klišé, ale je tady zkrátka cítit WRCéčkový rodokmen značky. Auto je tady tak dobré a zábavné, že nevyužívat ho mimo silnice by snad mělo být trestné.
Pokud na něj ale bude o trochu zlejší – což mu jistě udělá radost – a vezmete ho do těžšího terénu, budete žasnout nad tím, jak odhodlaně se prokousává dopředu. Díky velké světlé výšce a relativně krátkému rozvoru je opravdu nezastavitelné. Pokud se ale náhodou dostanete do úzkých, můžete využít systém X-Mode, který ve dvou režimech upravuje chování pohonu všech kol, převodovky a motoru. To už by ale musely být opravdu extrémní podmínky. Schopnosti XV i na silničních pneumatikách dalece přesahují to, co po autě běžný majitel bude chtít. Obrovsky mě překvapilo, jak jemně dokáže auto skrze převodovku LinerTronic dávkovat výkon a díky tomu se naprosto plynule rozjíždí i v místech, kde snad ani nemůže najít žádnou trakci. Systém pohonu všech kol navíc reaguje tak pohotově, že výkon rozlévá přesně tam, kam je potřeba. Čehož si nejvíc všimnete při křížení náprav. Tohle auto v sobě má zkrátka tolik potenciálu.
Subaru XV by mělo složit jako vzorový příklad při výrobě crossoveru. Jeho kompaktní rozměry se hodí v centrech měst, stále ale nabízí skvělý vnitřní prostor. Umí být ukázkově komfortní ale i hravé a zábavné na okreskách. Navíc nabízí skvělý pohon všech kol, díky kterému snese v terénu víc než jakýkoliv jeho konkurent. Jedinou nevýhodou může být omezená nabídka motorizací a průměrný zavazadelník.
Pokud jde o cenu, tak ta startuje na 660.000,-. Testovaný kousek v nejvyšší výbavě EXECUTIVE + potom vyjde na 980.000. To skutečně není málo, ale v každé výbavové variantě získáte v základu automat, pohon všech kol a pětiletou záruku. Zároveň dostanete auto, které je skutečně univerzální (ne jenom v brožurách výrobců). Moderní zákazníci crossoverů nejsou tolik nároční a vlastně jim stačí, když auto dobrodružně vypadá. Pro ty náročné, kteří chtějí opravdový crossover, tu naštěstí ještě je Subaru.
Plusy
– Prostorný interiér
– Skvělý podvozek
– Schopnosti mimo silnici
– Ovladatelnost
Mínusy
– Průměrný výkon
– Malý zavazadelník
« Poptávka po ojetinách roste kvůli obavám z covidu i u seniorů, kteří ještě donedávna auto nechtěli Test Mini Countryman Cooper S All4: Kempování se zábavou »