subaru impreza wrx sti action (4)

TEST Subaru WRX STI 2016 – Na plný plyn!

2. 9. 2016 • Novinky, Sportovní vozy, Subaru, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

X-Factor: 90%

Poslední poctivá mechanická 4x4 na trhu. Je hlučná, tvrdá, nepohodlná a většinou času vás bude štvát... jenže pak dupnete na plyn a vymetete svou oblíbenou okresku a budete ji milovat!

Verdikt:

Poctivé a mechanické Subaru WRX STI je tady stále s námi a do nového modelového roku přichází s vylepšeným interiérem a jinými zrcátky. To je zcea zásadní důvod, proč ho podrobit opět redakčnímu testu. Ne, dobře, nebudu vám lhát. Tyto inovace sice opravdu dostalo, ale faktem zůstává, že využiji každé příležitosti, kdy se s tímto vozem můžu zase projet. Důvod je jednoduchý – je to poslední mechanický čtyřkolka na trhu, kterou cítíte každým smyslem, učíte se ji řídit a neskutečně si to vše užíváte.

Pořád tady je symetrický pohon všech kol doplněný o tři diferenciály – planetový vepředu, aktivní elektronický uprostřed a torsen vzadu. Ten prostřední je zásadní prvek, protože je nastavitelný z pohodlí paluby. Systém DCCD Vám umožní výběr ze tří automatických režimů anebo čistě manuální možnost volby preferované nápravy až po uzamknutí diferenciálu. Z STI tak můžete mít přetáčivou bestii anebo chirurgicky přesný skalpel.

Impozantní techniku dále doplňuje ikonický motor typu boxer. 2,5 litrový čtyřválec dává výkon 221 kW v 6000 otáčkách za minutu. Točivý moment 407 Nm je dostupný o 2000 otáček níže. Ano, motor je stejný jako v minulé generaci, ale změny tu jsou. Řídící jednotka dostala jiný software a je v konečném důsledku namapována ve stylu výbušnějších reakcí. S tím se pojí i odezva na plyn – Subaru uvádí, že 25% sešlápnutí se rovná 50% u staršího modelu.

sti1

To má samozřejmě za výsledek, že auto se rychleji a odhodlaněji vydává za povely plynu a působí dynamičtěji. Motor se nechá krásně vytáčet, chce se mu do otáček a po překročení 2000 se rozpoutává naprosté peklo. Přeplňování jde pocítit jen  v úplně spodním spektru, pak už je nástup výkonu lineární a velmi dramatický. 300 koňové stádo dokáže rozhýbat 1575 kg těžké STI na maximální rychlost 255 km/h a z toho prvních 100 km/h pokoří za 5.2 sekundy. Na papíře to vypadá hezky a ve skutečnosti je to ještě mnohem lepší.

Dalším zásadním prvkem je SI-DRIVE.  Ten dovoluje řidiči vybrat ze tří různých map motoru, a tak značnou mírou ovlivňuje nutnost Vaší další návštěvy čerpací stanice. V režimu Inteligent (I) je motor přiškrcený a jeho reakce na povely pedálem řádně otupeny. Jízda je hladší a pro použití v městském provozu znatelně příjemnější. S tímto režimem se mi na delší trase povedlo stlačit spotřebu až na 8.2 l/100 km! V režimu Sport (S) motor přiostří, snaží se o lineární odezvu a popravdě jsem ho používal minimálně.

Radši jsem razil přístup všechno nebo nic, Sport Sharp nebo Inteligent. Sport Sharp (S#) je tedy všechno – využití potenciálu motoru a všech 300 koní na maximum a ostré reakce plynového pedálu na podněty řidiče. Pod plným plynem se spotřeba na palubním PC pohybuje podle stylu jízdy od 14 po 25 l/100 km. Ve skutečnosti však není problém dosáhnout hodnot i o dalších 10 litrů vyšších, nicméně to už se dávno pohybujeme v mezích, kdy člověk na spotřebu ani nepomyslí, a hlavně se Vám v každé zatáčce exponenciálně zúročí.

sti4

Standardem a jedinou možností je manuální šestistupňová převodovka. S generační obměnou došlo na přepracování aretace mechanismu řazení. To maximálně zpřesnilo pohyb páky v dráhách a ty jsou navíc výrazně kratší. Potěšil mě i příkladně tuhý odpor celé kulisy. Takhle to má prostě vypadat, naprosto perfektní řazení, které Vás bude bavit! V kombinaci s přepracovaným strmějším řízením je to pak naprostý sen.

Na plný plyn

Všude jinde, než při rychlé jízdě mimo město je WRX STI nepohodlné, hlučné, tuhé a bude vás přivádět k šílenství svým hrubiánským chodem. Jenže tohle auto funguje až od určité rychlosti a tou je prostě šílená palba. Na jakémkoli povrchu dokáže jet s jistotou, a dokud auto vlastním jednáním nerozhodíte, tak dokonale drží stopu. Navíc neztratilo nic ze své zábavnosti. Neurvalým přidáním plynu, rozhozením volantem nebo prostě na brzdách se auto dá poslat krásně bokem.

sti2

Ne, že by to bylo něco nepochopitelného, ale takhle jednoduše Vám to staré WRX STI prostě nedovolilo. Je mnohem zábavnější a ovladatelnější, než kdy dřív. Přitom je úplně jedno, po čem zrovna jedete – uskákaná okreska, samá hluboká díra, krásný asfalt, šotolina nebo půlkou auta mimo cestu… Pořád bude naprosto stabilní a absurdně efektivní. Rychlost s jakou projíždí zatáčky je neuvěřitelná. Občas jsem viděl, jak spolujezdec chtěl strachy vytrhnout madlo dveří. Často jsem od kolegů četl, že je STI nedotáčivé, těžkopádné a pak to končilo závěrem, že si s autem nerozumí. Ano, chce to čas a hodně jezdit, chce to zvyk a porozumění a především to chce koule, protože tohle auto funguje jen za předpokladu, že ho nebudete šetřit. Není to však jen o tom držet plyn, ale o technice a správné manipulaci s vozem. Stručně řečeno – pokud je nedotáčivé, je to řidičská chyba. Nic víc, nic míň!

Tam kde se s běžným sportovním vozem brzdí, tam STI ještě jede pod plným plynem. Pak stačí ťuknout do čtyřpístkových odvětrávaných brzd Brembo, poslat to na apex a zase na plyn. Ohromné zlepšení je i v tuhosti karoserie, která se vůbec nekroutí a auto tak na volant reaguje ještě lépe. Achjo, asi jsem se zamiloval! Zase… Neznamená to však, že by se z auta stal blbuvzdorný stroj. Nároky na řidiče a jeho zkušenosti jsou pořád velmi vysoké a platí tady pravidlo, že s autem se musíte dlouze učit a seznamovat. To je pro mě ovšem velké plus, bude vás tak bavit delší dobu a z každého zlepšení a zrychlení budete mít obrovskou radost.

sti3

A to je zcela zásadní fakt, čím se v dnešní době liší od novější konkurence – je to mechanika, feeling a nutnost auto opravdu řídit a učit se. Když jsem sedl do nového Focusu RS tak mě šokovala jeho přívětivost, tupost a nulová odezva od všech zásadních komponentů. V řízení není nic cítit, kulisa převodovky je fádní a lehká, podvozek s vámi nekomunikuje a navíc tam sedíte jako na barové židli. Jenže běžný uživatel do něj sedne, dá plný a bude rychlejší, než v STI. Bude se u toho i přes absenci jakéhokoli feelingu bavit, protože jen zmáčkne tlačítko a Focus s ním prodriftuje zatáčku. Žádné nároky na zkušenosti, nic.

sti5

Je jen na vás, co preferujete a zda-li chcete zlepšovat svůj řidičský um nebo se nechat vodit za ručičku vyspělou technologií. Já volím starou poctivou, otravnou a únavnou mechaniku, kterou si musím odedřít!

Plusy

  • Dokonalé jízdní vlastnosti
  • Silný motor s ukázkovou odezvou
  • Perfektní manuální převodovka
  • Přesné, komunikativní a tuhé řízení
  • Kvalita interiéru
  • Symetrický pohon všech kol
  • Podvozek

Minusy

  • Nemám ho v garáži
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz