Test Subaru Outback 2.5i-S ES Limited: Dobrodruh
Subaru Outback je na trhu již více než čtvrt století, a jako první auto byl označován za crossover. To, co dnes ve velkém objevují automobilky a lidé to milují, tu tedy bylo již dávno. Tento model si zamilovali především milovníci aktivního života, kteří po svém boku potřebují houževnatého parťáka. Je stále ve formě, nebo už mu přibývající roky berou elán?
Zatímco v USA se již prodává nová generace, na starém kontinentu se musíme ještě chvíli spokojit s tou současnou. Subaru nám alespoň čas od času zkrátí čekání nějakou tou limitovanou edicí, jako v případě testovaného kousku. Jde o sérii 150 kusů, kterou charakterizují zrcátka lakovaná do matného chromu, chromové kliky, stříbrné ochranné prvky nárazníků, tmavá maska a 18 palcová kola. Uvnitř oko potěší ještě nový dekor, který vypadá skvěle. Jinak je to stále starý dobrý Outback. V této generaci patří dle mého k designově nejpovedenějším, a obláčkově modrá barva mu prostě sluší. Tradiční kulaté mlhovky, výrazná maska a světla s denním svícením ve tvaru protilehlých pístů motoru Boxer. Jde o jakousi směsici drsného dobrodruha a rodinného ochránce. Na první pohled auto, na které se můžete spolehnout za každé situace.
Uvnitř už jsou na autě znát roky. Outback je poslední model, který u nás ještě nepřešel na modernější interiér, po otevření dveří vás tak přivítá poměrně spartánsky vyhlížející kabina. To ale nemusí být jen špatně. Díky tomu, že auto vzniklo v trochu jiné době, je jeho ergonomie jaksi logičtější. Každá důležitá funkce má svoje (pořádné) tlačítko, a dotykové plochy najdete jen tam, kde to dává smysl. Celé ovládání je tak příjemně intuitivní a vůbec řidiče neruší. Pokaždé mě potěší, když si můžu sednout do nového auta, které je stavěné logicky a tak, aby fungovalo. Automobil není tablet, a neustálá snaha výrobců to změnit mi pije krev – díky za těch pár výjimek.
Interiér možná nepůsobí zrovna moderně, ale rozhodně působí kvalitně. Materiály jsou voleny s citem, dílenské zpracování je skvělé, a celé to působí tak nějak robustně. I tlačítka mají poctivý chod. Nevím jak vy, ale já si toho cením víc než posledních výstřelků módy. Dokonce i lesklý kryt kolem obrazovky infotainmentu je skleněný, ne žádný laciný klavírový plast. Infotainment jako takový je klasický Subarácký StarLink poslední generace, který je jednoduchý, rychlý a má plnou podporu Apple CarPlay i Android auto: co víc si přát.
V kabině vás ale nejvíc ohromí dvě věci. Tou první je prostor. Interiér je neuvěřitelně vzdušný, a nedovedu si představit postavu, která by se tu cítila stísněně. Řidičská pozice je vynikající, sedačky jsou spíš příjemná křesílka a loketní opěrky jsou snad ty nejnadýchanější polštářky v automobilovém průmyslu. Tohle auto zkrátka myslí na komfort a pohodu. Spousta místa je i na zadních sedadlech, tady si bez problému umím představit cestu třech dospělých. Kufr poté nabídne v základu 512 litrů, pro sklopení sedadel přes 1800. V případě dobrodružné výpravy bych v něm klidně spal.
Druhá věc, která zaujme, je ukázkový výhled z vozu. Subaru Outback sice vybavilo spoustou kamer – jednu najdete i v levém zrcátku a hlídá problémový slepý úhel – ale z auta je tak skvěle vidět, že by je snad ani nepotřebovalo. Tenké sloupky, zrcátka posunutá do dveří nebo bohaté prosklení vám poskytnou zcela nevídaný přehled o tom, co se děje kolem auta, díky čemuž je jízda bezpečná i bez toho, abyste se spoléhali na zástup elektronických pomocníků.
Ostatně bezpečnost by mohlo být druhé jméno Subaru. Automobilka si dala za cíl stát se nejbezpečnějším výrobcem aut na planetě. Tato generace Outbacku má oproti té předchozí tužší karoserii o 67 %. Taky zde najdeme nejnovější generaci systému EyeSight, který pomocí kamer za čelním oknem monitoruje dění před autem a má několik zajímavých funkcí. Například zabrání rozjetí proti překážce, umí držet vůz v pruhu, nebo vás upozorní, pokud se před vámi stojící vůz rozjede (například na křižovatce). Nejvíce si u tohoto systému ale cením toho, že o něm naprostou většinu času nevíte. Moderní bezpečnostní chůvičky jsou v naprosté většině případů přecitlivělé a neustále mají tendenci sahat vám do řízení. EyeSight je oproti tomu nastaven citlivě a je připraven zasáhnout až v poslední chvíli. Stále je řidič brán jako nejdůležitější prvek bezpečnosti, a tak by to mělo být. Auto je od základu navrženo tak, aby se dobře řídilo, aby z něj bylo dobře vidět, aby mělo jednoduché ovládání – jako takové dává předpoklad, že řidič má neustále přehled o dění kolem sebe a snižuje tak šanci na nehodu.
Pod kapotou je známá (a jediná) kombinace atmosférického čtyřválce a CVT převodovky LinearTronic. Čtyřválec objemu 2,5 litru produkuje 129 kW a 235 Nm. Pro pohyb nějakých 1700 kilogramů těžkého obrněného kombíku to bez problémů stačí. Díky CVT dokáže motor k výkonu přistupovat rychle a plynule, a určitě mi nepřišlo auto podvýkonované. Samozřejmě to není nic pro závodníky, a osobně bych uvítal možnost nějaké volby, ale strach z nízkého výkonu mít rozhodně nemusíte. Motor samotný je výtečně odhlučněn a je ukázkově kultivovaný, většinu času o něm tak vůbec nebudete vědět. Při klidné jízdě se i umí odměnit příjemnou spotřebou pohybující se mezi 7-8 litry. Převodovka LinearTronic má sedm virtuálních stupňů a během jízdy se chová jako tradiční měničový automat. Jízda je díky ní navíc příjemně plynulá a klidná. Často se setkávám s negativním postojem k tomuto typu převodovky, ale upřímně mu vůbec nerozumím. K takovému autu se hodí naprosto špičkově.
Z řádků výš vám musí být jasné, že je Outback dobré auto, ale „být dobré auto“ nemusí stačit k tomu, abyste si jej zamilovali. Pravá láska k Outbacku vzniká až ve chvíli, kdy se vydáte na cesty. Já osobně tohle auto miluji už od našeho prvního seznáme pár let zpět. Jedním z důvodů je absolutní odevzdání se komfortu. I přesto, že Outback nenabízí žádný chytrý podvozek, adaptivní tlumiče, nebo scanner vozovky, jde o jeden z nejkomfortnějších vozů na planetě. To, jak citlivě koly osahává povrch vozovky a poté dělá všechno pro to, aby se do kabiny nic nedostalo, je zkrátka kouzelné. Kdyby všichni jezdili Outbacky, tak by ministerstvo ušetřilo miliardy za opravy silnic, protože by vám bylo naprosto jedno, po čem zrovna jedete. Naštěstí si ale komfortní ladění nepodepsalo na rozbředlosti a auto v zatáčkách vůbec nepůsobí ospale, nebo utahaně. Naopak si zachovalo čitelnost a agilitu. Počítat sice musíte s náklony karoserie, ale jakmile si najde pohodlnou pozici v silentblocích, zůstane v ní a vykrouží oblouk s naprostou samozřejmostí – a světe div se, radostí.
Inženýři našli naprosto geniální nastavení, a i přes svoji povahu tenhle zvednutý kombík opravdu rád zatáčí… a vás to bude bavit také. Tohle je prostě stará škola, která mluví s řidičem jazykem, kterému rozumí, a vy se budete radovat z každé cesty. Stejně skvělé je řízení. To je přesné, má ideální odpor, a dokonce vám umí zprostředkovat nějakou tu zpětnou vazbu. Tohle auto jezdí tak, jak byste mu čistě od pohledu nikdy nehádali. Povedlo se i odhlučnění, takže ani dlouhé dálniční přesuny nebudou utrpení. Jenže Outback je od přírody dobrodruh, a jeho skutečné Já se projeví až mimo zpevněné cesty. Pocit, kdy můžete jet přes polní cestu klidně rychlostí 70 kilometrů v hodině, a auto je tak klidné, že můžete pustit volant, je k nezaplacení. A nezalekne se ani lehčího terénu, vlastně zahanbí většinu daleko drsněji se tvářících SUV. Nadstandardní světlá výška 20 centimetrů společně se spolehlivým symetrickým pohonem všech kol vám zaručí, že vás jen tak něco nezastaví. Outback je díkybohu stále věrný svojí filozofii – stále jde o houževnatého dobrodruha, který vás podrží za každé situace, a zároveň vás bude bavit řídit. Jedna z nejlepších ukázek toho, jak dobře může fungovat stará škola v novém podání. Subaru za něj chce rovný milion, v případě testovaného auta o 77.000 víc, a věřte mi, že za tuhle cenu vám nikde moc víc nenabídnou.
Plusy
– Bezpečnostní výbava
– Jízdní vlastnosti za všech okolností
– Robustnost
– Komfort jízdy
Mínusy
– Omezená nabídka motorů
« Ojeté auto vybírejte podle svého životního stylu Koronavirus navýšil počet vozidel se značkou v depozitu »