01

TEST Subaru Outback 2.0D vs. 2.5i CVT

7. 7. 2013 • Novinky, Srovnávací testy, Subaru, Testy

Srovnávání například s konkurencí je v automobilovém průmyslu naprosto běžné. Dnes tu máme ale spíš takový bratrovražedný souboj, kde se bude střílet do řad vlastních. Dostalo se mi totiž možnosti srovnat cenově, výbavově, designově i výkonově téměř stejné nové Outbacky. V době testování se jednalo o kompletní motorovou nabídku, jelikož pro Evropu určený Outback nabízel pouze dieselový dvoulitr s manuálem a benzínový dvouapůllitr s převodovkou Lineartronic. Varianta Boxer Diesel s převodovkou Linertronic přišla na trh teprve nedávno.

V designových prvcích dlouho rozdíly hledat nebudete. Diesel se liší sáním na kapotě pro přívod chladícího vzduchu, logem Boxer Diesel na pátých dveřích, a to je asi tak všechno. Popravdě jsem si musel na vzhled poslední verze Legacy, potažmo Outbacku, dlouho zvykat. Předchozí verze mi oproti aktuální přijde jako umělecké dílo, ale pokrok nezastavíš a narůstání veškerých rozměrů vozů také ne. Nový modelový rok 2013 přinesl novou masku, přední světlomety, přední nárazník s většími mlhovkami a nový design disků o rozměru 17“. Vůz teď působí o něco robustněji a změny exteriéru celkovému designu určitě pomohly.

x02

Na Subaru mám velmi rád jejich ergonomii. Ať sedím ve sportovním modelu nebo rodinném crossoveru, po nastavení ideální pozice jsem prostě „doma“ a za volantem se cítím opravdu dobře. Oba testované vozy mají stejné výbavové stupně Executive, takže ani v interiéru se moc odlišností nenajde. Samozřejmostí je 6-ti rychlostní manuál vs. volič automatické převodovky Lineartronic s pádly pod volantem a různé cejchování otáčkoměrů, ale tím zde výčet odlišností opět končí. Změnou u modelového roku 2013 je přesunutí tlačítka parkovací brzdy na středový tunel za řadící páku. Jelikož nesedím v modelu s žádným sportovním zaměřením, musím se pochopitelně smířit s horším bočním vedením sedadel. Zato ale nabízejí dostatek místa ve všech oblastech i pro postavy převyšující 190 cm a jsou dostatečně pohodlná při delším cestování. Také musím pochválit jejich vyhřívání, které je příjemně nastaveno a nemá v úmyslu vás připéct k sedáku jako například koncernové vozy už při nejslabším nastavení. Kožený volant s ideálně tlustým věncem výborně padne do ruky a optitronová přístrojová deska před řidičem s prostorovým zobrazováním má výbornou čitelnost. Kritiku si opět neodpustím u přepínání a mazání TRIPu A a B, které se ovládá přímo na přístrojovce, a tak je nutné se natahovat přes volant. Audio soustava má 4.3″ barevný displej, na kterém se mimo jiné zobrazuje při couvání obraz ze zadní parkovací kamery. Nastavení některých funkcí navigace bylo pro mě opět malým soubojem, ale už si na sebe postupně začínáme zvykat. Samozřejmostí pro pohodlí posádky je dvouzónová klimatizace a dostatek odkládacích prostor. S místem na zadních sedadlech je to stejné jako vepředu a na jeho nedostatek nemůže nikdo s konfekční velikostí „spodků“ ani pomyslet. Dělená zadní opěradla mají kromě klasického i sklápění pomocí páky přímo ze zavazadlového prostoru, čímž vznikne objem 1677 litrů. V nesklopeném uspořádání nabízí Outback objem 526 litrů zavazadlového prostoru a dokáže tedy pojmout opravdu hodně.

x03

Základní popis máme za sebou a můžu konečně přejít ke srovnávání těch zásadnějších odlišností. Motory mají tedy stejný počet válců a oba jsou typu Boxer. Diesel má objem 2 litry a pochopitelně mnohem vyšší točivý moment, čímž bez problémů maže výkonový deficit a vyšší hmotnost oproti benzínovému dvouapůllitru. Rozdíl 23 koní je v reálném provozu celkem zanedbatelný. Modernizovaný benzínový motor FB25 má oproti předchozí generaci lepší průběh točivého momentu už od nízkých otáček a dobrou odezvu na plyn, a tak v dynamice na asfaltu zaostává oproti dieselu jen lehce, exceluje ovšem v kultivovanosti a sametovém chodu. Kde ale propadá, a to zřejmě nikoho nepřekvapí, je spotřeba. Diesel se dokáže při běžném použití bez nutných kompromisů jízdy „na spotřebu“ pohybovat v rozmezích 6 až 7 l/100 km. Pokud ho člověk šetří, dá se s ním pohybovat ještě o litr níž, ale chtěl jsem alespoň jednou za testovací týden zjistit, kde má nádrž, takže jsem ho nešetřil. Na tyto hodnoty můžete s benzínem zapomenout. Rozmazlen spotřebou „nafťáku“ jsem se snažil s benzínem dosáhnout aspoň maximálních hodnot dieselu, ale nešlo to. Nejlepší spotřebu ukázala klidná jízda po dálnici o to 8 l/100 km. Kombinovaný provoz znamenal rozpětí 8,5 až 10,5 l/100 km a při „sportovní“ jízdě jsem radši spotřebu ani nezjišťoval. Už zde je jasné, že vyšší pořizovací náklady dieselu se velmi rychle vrátí.

x04

Po zkušenostech s různými variantami modelu XV, kdy vůz s převodovkou Linertronic měl propastně horší jízdní vlastnosti než vůz s převodovkou manuální, jsem očekával Déjà Vu. Diesel s klasickým mezinápravovým diferenciálem a vynikajícím šesti-rychlostním manuálem, jehož přesná kulisa je snad totožná s STi, je opravdu skvělé auto. Respektive si drží klasickou pozici vozu od značky Subaru, který patří ve své třídě v jízdních vlastnostech k těm nejlepším. Podvozek výborně tlumí nerovnosti a s nástrahami českých okresek se pere bez zaváhání a hlavně bez nepříjemných zvuků a ran. Navíc to, co si nechá líbit v zatáčkách, by mu mohli závidět i některé sportovní vozy. Outback umí být opravdu rychlý při zachování skvělé čitelnosti jízdy a limit, kdy dojde k nedotáčivosti, je vzhledem k hmotnosti přes 1600 kg a světlé výšce 200 mm opravdu daleko. Řízení je klasicky přeposilované, ale i tak poskytne nutný dostatek informací od předních kol. Velmi příjemným překvapením pak bylo zjištění, že benzínová verze s CVT je na tom při rychlé jízdě na asfaltu stejně jako diesel a podceňoval jsem ji naprosto zbytečně. Zde tedy můžu pouze chválit a obě auta spolu drží krok, dokud není 2.5i nucen zastavit u benzínky.

x05

Rozdíl v jízdních vlastnostech přišel v momentu, kdy jsem opustil asfalt a vydal se na nezpevněné komunikace. Pevná čtyřkolka doprovázející diesel s manuální převodovkou prostě je a vždy bude mnohem lepší než konkurenční elektronicky připojovatelné pseudopohony všech kol. Verze s převodovkou Lineartronic a systémem variabilního rozdělení točivého momentu se bohužel blíží té druhé variantě. Na nezpevněném podkladu, kde diesel s manuálem jede jako po kolejích, je benzín s CVT značně nervóznější a řidič nemá v chování zádi vozu stoprocentní jistotu. Vím, že Outback se žádných závodů na šotolině nebo sněhu účastnit nebude, ale Subaru si člověk kupuje kvůli tomu, že se na něj může spolehnout za každé situace. Lineatronic tuhle zásadní vlastnost snižuje. Jak už se bohužel stalo u běžných vozů zvykem, i přes vypnutí je ESP stále aktivní, dojde pouze k jeho omezení. Nicméně diesel je oproti benzínu nastavený o něco lépe, takže vám do určitých mezí dovolí i nějakou tu zábavu. Benzínový vůz kvůli systému pohonu všech kol jen tak lehce do zatáčky plynem nerozhodíte.

x06

Myslím, že závěr tohoto testu nepřekvapí a už z koncepce obou vozů jsem ho tušil dříve, než jsem si auta vůbec převzal. Outback s motorem 2.0D a manuální převodovkou si mě získal už od prvních metrů za volantem a je vozem, kterým bych chtěl jezdit denně do práce a na delší cestování. Outback s motorem 2.5i a převodovkou Lineartronic je pouze vozem, kterým jsem se rád svezl.

Plusy

  • jízdní vlastnosti
  • pohodlí
  • vnitřní prostor
  • objem zavazadlového prostoru
  • stálý pohon všech kol (2.0D)
  • čitelnost podvozku při vyšších rychlostech (2.0D)
  • spotřeba (2.0D)

 

Minusy

  • ovládání Tripu
  • čitelnost podvozku při vyšších rychlostech na nezpevněném povrchu (2.5i)

Základní cena vozu:                             899.000,- Kč (2.0D, Active)

Cena testovaného vozu:                     1.040.500,- Kč (2.0D, Executive)

 

Základní cena vozu:                             879.000,- Kč (2.5i, Active Lineartronic)

Cena testovaného vozu:                     1.020.500,- Kč (2.5i, Executive Lineartronic)

 

Technické údaje

Motor: 2.0D 2.5i
Typ motoru: Vznětový Zážehový
Válce / ventily: 4 / 16 4 / 16
Zdvihový objem (ccm): 1998 2498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600 127 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600-2400 235 / 4100
Převodovka: 6MT CVT
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 195 198
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.7 9.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5.2 / 5.9 10.1 / 6.1 / 7.6
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 526 / 1677 526 / 1677
Objem nádrže (l): 65 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1646 / 439 1607 / 433
Rozměr pneu: 225/60 R17 225/60 R17
Délka (mm): 4790 4790
Šířka (mm): 1820 1820
Výška (mm): 1605 1605
Rozvor (mm): 2745 2745
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz