TEST SUBARU OUTBACK 2.0d CVT
Outback je v redakční garáži už téměř stálicí, měli jsme tady snad úplně všechny verze, které existují a nyní jsme to uzavřeli tou nejzajímavější – dieselovou motorizaci spojenou s bezestupňovou převodovkou CVT. Vlastně je to úplná technická novinka, protože tohle spojení je premiérové v celém automobilovém průmyslu. Mimo to Outback doznal i pár kosmetických změn pro rok 2014. Testovaný model byl ještě navíc vybaven paketem Cross Line, který Subaru v České republice nabízí zdarma. V hodnotě 65.000 Kč dostanete robustní střešní ližiny s nastavitelnými příčníky, drsné a výraznější boční prahy, šedé lakování kol, zatmavená přední světla a černou masku chladiče. A musím uznat, že to takto Outbacku náramně sluší, dostává takový sportovnější a agresivnější akcent.
Na Subaru mám velmi rád jejich ergonomii. Ať sedím ve sportovním modelu nebo rodinném crossoveru, po nastavení ideální pozice jsem prostě „doma“ a za volantem se cítím opravdu dobře. Testovaný vůz má výbavový stupeň Executive. Změnou u modelového roku 2014 je přesunutí tlačítka parkovací brzdy na středový tunel za řadící páku. Jelikož nesedím v modelu s žádným sportovním zaměřením, musím se pochopitelně smířit s horším bočním vedením sedadel. Zato ale nabízejí dostatek místa ve všech oblastech i pro postavy převyšující 190 cm a jsou dostatečně pohodlná při delším cestování. Také musím pochválit jejich vyhřívání, které je příjemně nastaveno a nemá v úmyslu vás připéct k sedáku, jako například koncernové vozy už při nejslabším nastavení.
Kožený volant s ideálně tlustým věncem výborně padne do ruky a optitronová přístrojová deska před řidičem s prostorovým zobrazováním má výbornou čitelnost. Kritiku si opět neodpustím u přepínání a mazání TRIPu A a B, které se ovládá přímo na přístrojovce, a tak je nutné se natahovat přes volant. Pěkný je volič automatické převodovky Lineartronic s pádly pod volantem. Audio soustava má 4.3″ barevný displej, na kterém se mimo jiné zobrazuje při couvání obraz ze zadní parkovací kamery. Nastavení některých funkcí navigace bylo pro mě opět malým soubojem, ale už si na sebe postupně začínáme zvykat. Samozřejmostí pro pohodlí posádky je dvouzónová klimatizace a dostatek odkládacích prostor. S místem na zadních sedadlech je to stejné jako vepředu a na jeho nedostatek nemůže nikdo s konfekční velikostí „spodků“ ani pomyslet. Dělená zadní opěradla mají kromě klasického i sklápění pomocí páky přímo ze zavazadlového prostoru, čímž vznikne objem 1677 litrů. V nesklopeném uspořádání nabízí Outback objem 526 litrů zavazadlového prostoru a dokáže tedy pojmout opravdu hodně.
Dvoulitrový naftový plochý motor poskytuje výkon 110 kW a 350 Nm. V dnešní době, ne zcela typický boxer, nabízí svou absencí vyvažovací hřídele snížení vlivu třecích sil a spotřeby. Naopak však vzrostla citlivost a reakce na plyn, což je žádoucí, pokud jste rádi řidiči se svižným tempem jízdy. Diesel se dokáže při běžném použití bez nutných kompromisů jízdy „na spotřebu“ pohybovat v rozmezích 6 až 7 l/100 km. Pokud ho člověk šetří, dá se s ním pohybovat ještě o litr níž, ale chtěl jsem alespoň jednou za testovací týden zjistit, kde má nádrž, takže jsem ho nešetřil. V ostrém režimu si řekl o nějakých 11 litrů maximálně, takže dobré.
Po zkušenostech s různými variantami modelu XV, kdy vůz s převodovkou Linertronic měl propastně horší jízdní vlastnosti, než vůz s převodovkou manuální, jsem očekával Déjà Vu. Diesel s klasickým mezinápravovým diferenciálem a vynikajícím šesti-rychlostním manuálem, jehož přesná kulisa je snad totožná s STi, je opravdu skvělé auto. Respektive si drží klasickou pozici vozu od značky Subaru, který patří ve své třídě v jízdních vlastnostech k těm nejlepším. Podvozek výborně tlumí nerovnosti a s nástrahami českých okresek se pere bez zaváhání a hlavně bez nepříjemných zvuků a ran. Navíc to, co si nechá líbit v zatáčkách, by mu mohli závidět i některé sportovní vozy. Outback umí být opravdu rychlý při zachování skvělé čitelnosti jízdy a limit, kdy dojde k nedotáčivosti, je vzhledem k hmotnosti přes 1600 kg a světlé výšce 200 mm opravdu daleko. Řízení je klasicky přeposilované, ale i tak poskytne nutný dostatek informací od předních kol. Velmi příjemným překvapením pak bylo zjištění, že verze s CVT je na tom při rychlé jízdě na asfaltu stejně jako manuál a podceňoval jsem ji naprosto zbytečně.
Rozdíl v jízdních vlastnostech přišel v momentu, kdy jsem opustil asfalt a vydal se na nezpevněné komunikace. Pevná čtyřkolka doprovázející diesel s manuální převodovkou prostě je a vždy bude mnohem lepší, než elektronicky připojovatelné pseudopohony všech kol. Verze s převodovkou Lineartronic a systémem variabilního rozdělení točivého momentu se bohužel blíží té druhé variantě. CVT verze totiž připojuje zadní nápravu pomocí lamelové spojky a Outback tak přichází o nejzásadnější argument proti konkurenci. Na nezpevněném podkladu, kde diesel s manuálem jede jako po kolejích, je verze s CVT značně nervóznější a řidič nemá v chování zádi vozu stoprocentní jistotu. Vím, že Outback se žádných závodů na šotolině nebo sněhu účastnit nebude, ale Subaru si člověk kupuje kvůli tomu, že se na něj může spolehnout za každé situace. Lineatronic tuhle zásadní vlastnost snižuje. Jak už se bohužel stalo u běžných vozů zvykem, i přes vypnutí je ESP stále aktivní, dojde pouze k jeho omezení.
CVT, neboli Linertronic, je s dieselovým motorem spjat velmi dobře a oproti benzínové variantě doznal mnoha změn. Má například upravený měnič točivého momentu, silnější přemosťovací spojku a řetěz mezi kužely má kvůli vibracím vznětového motoru zkrácenou rozteč. Vyššímu točivému momentu se přizpůsobilo také složení převodového oleje. Změnil se i celkový rozsah převodů a zkrátil se stálý převodový poměr. Ve výsledku se tak jedná o velmi příjemné a plynulé svezení. Je to prostě vůz na pohodlné cestování s jistotou toho, že Vás nenechá ve štychu. Ze všech kombinací CVT a motorů se mi toto spojení líbí nejvíce. Převodovka má přednastavené virtuální stupně a tak omezuje konstantní zvuk. Reakce na plyn jsou docela ostré a auto okamžitě vyletí vpřed. Vyžaduje to trochu tréninku a opatrnosti zejména při parkování nebo popojíždění v koloně. Po sžití s ovládáním je to ale naopak velmi příjemné a Outback dokáže jet svižně, i když plyn jen lehce šimráte.
Subaru Outback je skvělý vůz jako celek. Vypadá dobře, je pohodlný, praktický a velmi komfortní. Dvoulitrový diesel boxer je také výborný a ojedinělý motor s příjemným projevem a nástupem výkonu. CVT je kontroverzní, ale po letech ladění a ve spojení s tímto motorem funguje, jako nikdy dříve. Největší problém je pak cena a ztráta argumentu v podobě stálého pohonu všech kol. Tuto variantu prostě musíte chtít nebo potřebovat. Jinak mi nezbývá, než Vám doporučit výborný model s manuální převodovkou.
Plusy
- Spotřeba
- Změny chování převodovky v závislosti na jízdním stylu
- Stabilita v zatáčkách, minimální boční náklony
- Prostorný interiér
- Zpětná vazba řízení, přesné reakce
- Světlá výška překonává většinu SUV
- Záruka 5 let, nebo 200.000 km
Minusy
- Vyšší základní cena
- Ovládání palubního počítače
- Chybí denní svícení
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Subaru Outback Diesel CVT |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1998 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 3600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 350 / 1600 – 2400 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 195 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.6 / 5.6 / 6.3 |
Emise CO2: | 166 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 526 / 1677 |
Objem nádrže (l): | 65 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1699 / 431 |
Rozměr pneu: | 225/45 R17 |
Cena v základní výbavě: 1 079 000 Kč
Cena v testované výbavě: 1 079 000 Kč
Základní výbava:Xenonové světlomety se samočinným vyrovnáváním výšky, mlhovky, elektricky sklopitelná zpětná zrcátka s vyhříváním, dešťový senzor, litá 17” kola, elektrické střešní okno, vyrovnání světlé výšky na zadní nápravě, kožený volant, interiér, sedadla a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední sedadla s vyhříváním, dělení zadních opěradel 3:2 s polohováním, sklápění zadních opěradel tlačítkem ze zavazadlového prostoru, elektrické ovládání oken, bezklíčkové centrální zamykání a startování, dvouzónová klimatizace, navigační systém SD a audiosystém s Dolby Prologic 1-CD, šest reproduktorů, ovládání audia na volantu, bluetooth, vstup AUX a AV, parkovací kamera, multiinformační displej, tempomat, stabilizační systém, hill holder, elektronická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení, stálý pohon všech kol, šest airbagů, uchycení dětské sedačky Isofix, opravná sada na pneumatiky.
.« Chrysler dává Viperu dočasnou stopku TEST Škoda Yeti Outdoor 1.8 TSI 4×4 DSG »