Test Subaru Legacy 3.0R Spec.B: Nejlepší auto, o kterém jste neslyšeli
Mezi námi se pohybuje řada výjimečných aut a nejde vždy nutně o supersporty. Stane se, že i šedá myš může ukrývat jedinečnou techniku a odkaz historie. Subaru Legacy 3.0R Spec.B je toho ideálním příkladem. Poklad sportovních vozů z Japonska, na který si dnes vzpomene málokdo. Pojďme si ho připomenout. Garantuji vám, že na konci článku budete mít zcela jiný pohled na tenhle na první pohled nenápadný rodinný kombík.
Pro plné pochopení testovaného auta se ale musíme vrátit v čase. Konkrétně do roku 1988, kdy vznikla divize Subaru Tecnica Internacional – už vám svítá? Ano, slavné označení STI. Japonský výrobce totiž chtěl změnit vnímání své image a dal tak dohromady tým, který měl světu dokázat, že Subaru dokáže vyrábět spolehlivá, robustní a rychlá auta. STI tak převzalo veškeré sportovní aktivity značky, a začalo hledat „oběť“, která by jim sloužila jako pokusný králík. A tím se stalo právě Legacy. Výsledkem práce byla verze RS RA (označení STI se objevilo na autech poprvé až v roce 1992) s výkonem až 179 kW. Takto upravené auto se začalo „předvádět“ v různých koutech světa, největší pozornost na sebe ale přitáhlo až pokořením světového rekordu v jízdě na 100.000 kilometrů. Legacy jelo nepřetržitě víc jak 18 dní, během nichž se stavělo pouze na doplnění benzínu a výměny oleje. Výsledek byla průměrná rychlost 223,34 km/h. Trvalo přes 15 let, než kdokoliv tento rekord značce se souhvězdím plejád sebral.
Později začalo STI spolupracovat s významnou britskou společností Prodrive a budoucnost značky začala dostávat obrysy. Legacy se mělo vydat na tratě rally. Subaru najalo v té době ještě neznámého skotského jezdce Colina McRae, který se velice rychle stal legendou. Automobilka tak začala sbírat první vavříny. Právě Legacy je to auto, které stálo u počátku legendárního tažení Subaru světovým šampionátem WRC, které vyneslo 5 titulů a 46 vítězství. Právě Legacy je to auto, kterému Subaru vděčí za pověst robustních vozů, které charakterizuje stálý pohon všech kol. Časem převzala štafetu závodního speciálu menší a mrštnější Impreza – automobilka ale na své počátky nezapomíná a jako upomínku představila verzi Legacy 3.0R Spec.B, která v sobě nese dědictví svých předků.
Člověk má při představování automobilových legend tendence trochu přehánět, aby přidal svým výrokům na dramatičnosti. Tady ale vskutku přehánět nebudu, když řeknu, že takové auto poznal svět v historii jen jednou. Jen si pojďme vypsat fakta. Základem se stal atmosférický šestiválcový Boxer, už to samo o sobě je poměrně unikátní. O přenos výkonu na silnici se stará permanentní pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem a zadním samosvorným diferenciálem typu Torsen. Spec.B dostalo do vínku také tužší podvozek s tlumiči Bilstein a byť se v základu dodával s líným automatem, já měl to štěstí, že jsem se dostal do vzácné varianty se šestistupňovým zkráceným manuálem, který pochází z Imprezy STI. Je to skutečně úžasná sbírka techniky. Taky extrémně vzácná: v České republice se nachází pouze 50 kusů v obou karosářských variantách, celosvětově se bavíme o jednotkách tisíc.
Subaru je obecně značka, která si zakládá především na technice a poslední slovo mají vždy inženýři. To se velice často podepisuje na jejich svérázném designu, který se dá jen u mála aut označit za pohledný. Legacy čtvrté generace je ale jednou z těch výjimek. Je to jednoduché, elegantní auto s atletickou sportovní karoserií, která i ve verzi kombi působí lehkonoze. Když se představilo jako novinka, byl jsem ještě de facto dítě a dodnes si vybavuji, jak úžasně na mě působila přední světla ve tvaru orlích očí nebo bezrámové dveře. Opravdu krásné auto. Z venku ale nic nenasvědčuje tomu, že před vámi stojí nejsportovnější varianta. Fandové značky si všimnou větších brzd (vepředu 316 mm, vzadu 290), ale jinak je to zcela nenápadné stvoření a to je součást jeho kouzla.
Ani uvnitř se zrovna nepřetrhne, aby prodalo svoje dynamické schopnosti. Nápovědou, že jde o Spec.B jsou opět jen maličkosti jako hliníkové pedály, sportovní volant MOMO s malým průměrem a v našem případě taky šestikvalt z STI. Jinak nic. Ani jedno logo, znáček, plaketka. Zkrátka úplný opak německé produkce, která se v podobných věcech vyžívá.
Na interiéru už samozřejmě věk poznáte. Především kvůli velké změti tlačítek a přehrávači na kazety. Stále je to ale elegantní a příjemné místo, kde trávit čas. Materiály jsou zvoleny opravdu dobře a je znát, že ve své době bylo Spec.B výrazně dražší než Impreza WRX STI – zkrátka vrchol nabídky. Plastové obložení sice už tu a tam zaskřípe, ale nic, co by se nedalo odpustit. Mírným zklamáním je řidičská pozice. Sedačky jsou sice komfortní až až, ale chybí jim výraznější boční vedení a sedí se zde příliš vysoko. Aspoň máte díky velkému prosklení parádní výhled kolem auta. Skvělé na něm je, že podobný nákup vám bez problémů doma projde, protože na první pohled jde o racionální volbu. Nenápadné kombi s obřím kufrem a spoustou místa pro vaše ratolesti. Nebudete tak muset obhajovat, že jste pořídili další stupidní sportovní hračku bez špetky praktičnosti. Přihoďte mezi argumenty ještě pohon všech kol a máte vyhráno. Poklidný řidič totiž nikdy nemusí odhalit skutečný potenciál auta a ono tak poslouží každé nátuře.
Součástí toho kouzla je ta fantastická věc, která vám naplocho vystřeluje šest pístů směrem od klikové hřídele. Atmosférický třílitr o výkonu 180 kW a 298 Nm je totiž geniální. A taky umí autem slušně hýbat. Legacy váží jen 1480 kilo. Stovka mu zabere 6.9 sekundy a rozjet se umí na 243 km/h. Teď ale pusťte všechny papírové údaje z hlavy, to je to poslední, co je u tohoto motoru důležité. Tady jde výhradně o projev a charakter. Motor je tak sametový a škrábe se otáčkovým spektrem tak hladce, že kdyby kabinu nevyplňoval nádherný zvuk, budete pochybovat, že pod kapotou motor vůbec je. Taky si doslova lebedí v otáčkách a díky lineárnímu charakteru vás bude bavit navštěvovat červené pole.
Svým charakterem jakoby kombinoval jemnost řadových šestiválců a ostrost těch vidlicových. Přičtěte k tomu úžasně nakřáplý zvuk a máte o zážitky postaráno. Naprosto jedinečný motor. Jak jsem již psal, je spojený se šestipňovým manuálem z Imprezy STI a s ním se nařadíte dosytosti, protože má tak krátké rychlosti, že z něj ruku skoro nesundáte. A ono to vůbec nevadí. Dovolí vám neustále setrvávat ve vysokých otáčkách a má příjemně mechanický krátký chod. Jen tedy není z těch nejpřesnějších. Při rychlých změnách (hlavně ze dva na tři) jsem se občas vážně bál, abych tam nevsadil „money-shift“. Chce se to tak dobře soustředit a nad řazením přemýšlet. Naprosto vynikající je ale spojka. Krátká, tuhá a skvěle nakalibrovaná. Všechny jednotlivé elementy pohonného ústrojí se propojují v dokonalý mechanický koncert, který dokáže i tu nejbanálnější cestu v řidičský zážitek. Projev boxeru a mechaničnost převodovky mi dokonce přišla charakternější než u BMW 330i, které beru asi jako nejbližší konkurenci.
Na silnici ale taky nezklame. Svoje rallyové geny rozhodně nezapře. Z podvozku je cítit, že byl naladěný spíš na horší cesty, než asfalt hladký jako sklo. Je pravda, že pro běžné denní ježdění jsou tlumiče Bilstein poměrně tuhé, ale není to až taková tragédie, aby se vám chtělo vystoupit. Musíte jen počítat s tím, že podvozek povrch vozovky vzorně kopíruje a krátké ostré nerovnosti se před vámi ani nebude snažit maskovat. Jakmile se ale do jízdy trochu ponoříte, zapomenete na to. Zaprvé mě velice mile překvapilo, jak auto působí (i přes svůj věk) tuze a přesně. Každý váš povel plní okamžitě a s jistotou. Taky je z něj cítit taková ta povědomá subarácká lehkost.
Přehozy mezi zatáčkami jsou tak intuitivní a fluidní. Legacy působí jak voda, která se bez odporu přelévá přes kameny. Jak zvyšujete tempo, skoro to působí jak kdyby se kolem vás auto neustále smrskávalo a i na hodně úzké okresce nepůsobilo nepatřičně. Vybral jsem si cesty na Křivoklátsku, které opovážlivě připomínají „erzety“ rally a během chvilky jsem se cítil jako opravdový závodník. Spec.B umí navodit skvělou atmosféru a při rychlé jízdě působí přívětivě a přátelsky. Chce, aby jste si to užili a nehází vám klacky pod nohy. Taky je neskutečně upřímné a komunikativní. Volant vám doslova šeptá do dlaní, co se děje s předními koly, do zadku vám od podvozku proudí množství informací, a vy tak v každé chvíli víte, co si ještě k autu můžete dovolit.
Na jistotě vám taky přidá stálý pohon všech kol, který je se Subaru neodmyslitelně spjatý. Legacy tak nikdy nemá nouzi o grip a na plyn můžete opravdu velice brzo. Díky Torsenu se navíc výkon na zadní nápravu rozlévá hezky rovnoměrně a auto tak vůbec není záludné. Skoro mě až mrzí, že mi vyšel tak hezký slunečný den, protože za horších podmínek (hlavně na sněhu) musí být tohle auto pohádkové.
Subaru Legacy 3.0R Spec.B je úžasné auto. Kombinace jedinečné techniky, odkazu historie a především nekonečná zásobnice řidičských zážitků. Motor je kouzelný, podvozek poddajný a jízda s ním se blíží skoro až meditaci. Vnímáte mechaničnost auta, užíváte si proud informací, které k vám směřují a soustředíte se jen na to, že jste. Čistá hlava, úsměv od ucha k uchu. Z tohoto na první pohled nenápadného kombíku se vyklubalo jedno z nejlepších svezení letošního roku. Budu na něj dlouho vzpomínat.
Subaru Legacy 3.0R Spec.B s manuální převodovkou je zapomenutý, ale velice vzácný odkaz na počátky Subaru v rally. Automobilce se podařilo stvořit auto, které přivede řidiče do nirvány, zároveň ale umí být praktickým parťákem na každý den.
« Test Lexusu RX 450h: Výjimečné SUV plné překvapení s jediným nedostatkem Ceny v bazarech stagnují, u dealerů a soukromníků rostou »