Test Subaru Impreza 2.0i-S. Vzor všem hatchbackům
Málokteré jméno rezonuje světem automobilismu s takovou silou, jako právě Impreza. Není snad nikdo, kdo by ho neznal. Jeho pouť započala před více než čtvrtstoletím a je vytesáno do historie veleúspěšným tažením světovým šampionátem Rally. No jo, ale před několika lety došlo k roztržení legendárního spojení jména Impreza a označení WRX STi. Může tak japonská novinka nadchnout řidiče, nebo upadne do šedé nudy evropských hatchbacků?
Bezpečný a bezpečnější
Bezpečnost je slovo, které se bude v příštích letech ve spojení se Subaru skloňovat ve všech pádech. Japonská automobilka má cíl stát se lídrem v této oblasti. Řidič tak dostane k dispozici armádu asistentů v čele se systémem EyeSight. Jedná se o systém preventivní bezpečnosti. Umí auto držet v jízdním pruhu, dodržuje zvolené rozestupy a neustále monitoruje dění kolem vozidla, v případě nouze je schopný i zabránit střetu s překážkou. Subaru na to jde ale trochu jinak. Nejdůležitějším prvkem bezpečnosti stále zůstává osoba za volantem a krom zmíněných chůviček dostává k dispozici auto se skvělými jízdními vlastnostmi. Impreza přijíždí na nové globální platformě, na kterou přejde zbytek modelové řady, která má dle vyjádření automobilky až o 70% vyšší tuhost než předešlá generace. Že to nejsou jen PR bláboly dokazuje historicky nejvyšší bodový zisk v nárazových testech v Japonsku, z testů Euro NCAP si také odnáší absolutní hodnocení. Teď už ale k samotnému autu.
Je to tady, den D nastal. V ruce dřímám masivní klíč a usmívá se na mě krásně červená Impreza. Tady skalní fanoušci prominou, ale design nikdy nebyl výsadou Subaru. Vlastně si myslím, že nikdo Subaru nekupoval kvůli designu. Přednosti této japonské značky jsou hlavně jízdní vlastnosti, bezpečnost a vyhlášená odolnost. Už první pohled naznačuje, že nezůstal kamen na kameni, protože – světe div se – nová Impreza je opravdu krásná. Ze všech úhlů vypadá parádně a je tak snad prvním zástupcem svého jména, který v době uvedení nevypadá jako několik let staré auto. Je svěží a neokoukaná, navíc se z ní nejspíš nestane masovka. Pokud tedy chcete vyčnívat z davu, bude to pro vás skvělá volba. Dejte si ale pozor při výběru barvy.
Například v tmavě modré hodně zanikne. Ale zpět k popisu exteriéru. Na přídi si berou veškerou pozornost dravčí oči v podobě adaptivních BiLED světlometů. Nárazník s výrazným lízátkem a ostře řezanými otvory pro mlhovky dává vzpomenout na sportovní historii značky. Prolisy, linoucí se přes celou kapotu, navazují na gril se souhvězdím Plejád ve znaku a dotváří tak sportovní vzhled. Výrazně tvarované blatníky přechází v linku táhnoucí se přes celý bok. Střecha se lehce svažuje k zádi a je zakončena hezkým křídlem. Zadní část vozu s úzkým oknem a dlouhými světly celou záď opticky rozšiřuje. I z tohoto pohledu se na Imprezu dívá hezky, jen zadní nárazník by zasloužil aspoň náznak difuzoru, nebo by nemusel skrývat výfuk. Pořád je to přeci Subaru. Možná to z fotek tak nevynikne, ale nová Impreza je opravdu hezké auto. Čím déle jsem ho měl, tím víc jsem o tom byl přesvědčený.
Jaké překvapení mě čekalo po usednutí za volant. Očekával jsem tvrdé povrzávající plasty stavěné na dlouholeté nešetrné zacházení. Namísto toho se přede mnou rozkládá palubní deska plná prvotřídních materiálů a ukázkové ergonomie. Celá palubka je pošita kůží, všechny materiály v dosahu jsou kvalitní. Jen trochu zamrzí lacině vyhlížející plast kryjící kapličku středového dispeje, který je hodně na očích. Naopak místo, kde se potkává karbonový dekor výplně dveří s hliníkem na palubní desce, vypadá skvěle. Přední sedadla jsou pohodlná a sedí se v nich dobře, při agresivnější jízdě vám však bude chybět výraznější boční vedení. Vzadu je místa tak akorát, jen vyšší postavy doplatí na svažující se střechu a budou koukat spíš do rámu dveří, než ven. Sedí se příjemně nízko, volant má opravdu široký rozsah nastavení. Dlouho jsem neseděl v autě s tak dobrou polohou za volantem. Samotný volant má malý průměr a skvěle se drží. Všechna tlačítka na něm jsou velká a jsou tak snadná k ovládání. Díky výše popsané tuhosti karoserie mohly sloupky projít redukční dietou a z auta je výborný výhled do všech směrů. Celý interiér je navržen podle osvědčeného receptu a nesnaží se zbytečně experimentovat.
Vzniklo tak ergonomicky skvělé pracoviště řidiče. Kaplička přístrojů ukrývá dva analogové budíky, mezi kterými sedí velký displej. Displeje tu nalezneme ještě dva. Ten větší slouží jako okno do duše palubního systému, který má svižné reakce a je geniálně intuitivní, vše naleznete hned a neodvádí pozornost od řízení. Ostatní výrobci by si měli vzít příklad z ovládání. Nejdůležitější prvky dostaly hardwarová tlačítka, a při jízdě je lze ovládat po slepu. Stejně tak je tomu u ovládání rádia a klimatizace, které dostalo klasické otočné knoflíky. Je to léty osvědčený sytém a mně se to takhle líbí. Poslední, třetí displej se nachází na palubní desce a supluje head-up displej. Umí zobrazit spoustu informací od údajů o ekonomice provozu, navigaci, funkci systému EyeSight, nebo i distribuci pohonu. Má hodně povedenou grafiku a jako hračičku mě potěšily takové detaily, jako miniatura auta, která bliká, svítí, zatáčí koly stejně, jako její reálná verze. Hloupost, ale potěší.
V námi testovaném exempláři se nacházel současný vrchol nabídky, a to zážehový dvoulitrový boxer o výkonu 115 kW a 196 Nm. Nejsou to zrovna hodnoty, ze kterých by fanoušek rychlé jízdy šel do kolen, nicméně Impreza není žádná brzda provozu – výkonu je tak nějak akorát. Jednotka se projevuje nebývalou kultivovaností a k řidiči nepouští absolutně žádné vibrace. Motor je spojen s převodovkou Lineatronic, která je kvůli propojení se sytémem EyeSight jedinou možností. Při běžné jízdě nechává motor převalovat těsně nad volnoběhem a v kabině tak panuje absolutní ticho. Ve spojení s lineárností převodovky bych jízdu přirovnal k jízdě s elektromobilem. Při ostřejším nasazení je znát, že si převodová skříň občas neví rady a při prudkém zrychlení nechává motor monotónně vrčet v konstantních otáčkách a to opravdu není nic příjemného pro uši. Motor má bohužel ve spojení s CVT převodovkou trochu větší apetit. Dlouhodobě se budete pohybovat lehce nad osmi litry, ve městě není problém podívat se přes deset. Naučíte-li se ní pracovat, časem jí od běžného automatu tolik nerozeznáte – já osobně bych dal cokoliv za manuál. Ten by se neobyčejně hodil ke schopnostem podvozku.
Podvozek je totiž to, co dělí automobilový svět na Imprezu a ty ostatní. Mé první svezení probíhalo asi takto: Vyhlédl jsem si zatáčku, vletěl do ní tak, jak mi jen pud sebezáchovy dovolil a Impreza jí projela, jak kdybych vezl plato vajec v kufru. No nic, zkusím to znovu. Opět stejné. Schopnosti podvozku jsou opravdu hodně daleko před motorem. Nad jeho genialitou mi zůstává rozum stát. Za většiny okolností je krásně komfortní, ale nepřipouští žádné náklony. Je úplně jedno, jestli jedete zrovna na suchu nebo mokru, jestli jedete po asfaltu, štěrku nebo blátě. Je jedno, jestli vám pod koly ubíhá dokonale hladká silnice, nebo rozmlácená okreska. Impreza se vždy drží zvolené stopy a každou zatáčku dovede projet takovou rychlostí, že veškerou konkurenci necháte za sebou. Od podvozku k vám navíc neustále proudí obrovské množství informací a vy tak vždy máte přehled o tom, co se děje.
Pro Subaru typický symetrický pohon všech kol, který také disponuje vektorováním točivého momentu, vám dá obří porci jistoty. Skvělé je taky řízení. Je neskutečně přesné a jízda je tak opravdový zážitek. Věřte mi, že se budete královsky bavit. Impreza je ten typ auta, se kterým si klidně půl hodiny zajedete jen kvůli tomu, že na cestě bude víc zatáček. V současné produkci budete hledat lepší podvozek těžko. Jízda s novou Imprezou je zážitek pro opravdové automobilové nadšence, kteří milují jízdu. Na internetu jsem narazil na výtky týkající se ceny. V našem případě 780,000 tisíc. To není málo, ale zkuste si nakonfigurovat Golf s pohonem všech kol – pořád se vám zdá cena tak vysoká? Navíc nedostanete ani zdaleka tak skvěle jezdící auto. Japonský interiér si s pověstnou německou precizností taky v ničem nezadá a klon svého auta rozhodně potkáte na každém rohu. Najednou Subaru dává zcela jiný smysl a dle mého je jeho cena opodstatněná. Lepší hatchback v současné běžné produkci nenajdete a jeho jízdní vlastnosti by měly být vzorem všem.
Do nové Imprezy jsem se po týdnu bezhlavě zamilovat. Je to auto, ke kterému si vytvoříte vztah. Nebude to jen tupý dopravní prostředek pro jízdu z A do B. Její největší výsadou jsou skvělé jízdní vlastnosti a geniální podvozek, který nemá obdoby. Nikdy se z ní nestane masovka, chcete-li se vymykat běžné automobilové šedi, je to volba číslo jedna. Trochu smutný jsem jen z převodovky, ale vše je o zvyku.
Plusy
Dokonalé jízdní vlastnosti
Vynikající jízdní komfort
Přehledná přístrojová deska i infotainment
Nadprůměrně prostorný interiér
Minusy
Projev variátoru žere dynamiku
Vyšší spotřeba
.
« Rakousko zvyšuje rychlost na dálnici. Chtějí tím snížit nehodovost a emise Takto vypadají “dieselové hřbitovy” plné vykoupených Volkswagenů z aféry Diesel Gate »