Test Subaru Impreza 2.0i e-Boxer: Lék na moderní problémy
Žít ve stínu úspěšnějších sourozenců nikdy není med. Své o tom ví Subaru Impreza, která ve stínu úspěšnějšího Subaru XV těžícího z oblíbenosti SUV, prakticky zmizela z povědomí veřejnosti. Rozhodně to ale neznamená, že nestojí za pozornost. Ba naopak, tohle auto umí elegantně vyřešit hned několik problémů dnešního automobilového světa.
Impreza prošla omlazením. Poznal by to ale asi jen zarytý fanda značky, protože se nic zásadního nezměnilo. V podstatě se jen rozšířila paleta nabízených barev, příď doznala lehkého uhlazení a přibyla přední kamera. Osobně mi minimum změn vůbec nevadí, poslední generace Imprezy mi vždy přišla jako velká sympaťačka a příliš novot by bylo spíš k horšímu. Kořeny designu sahají někam do devadesátých let (to píšu jako pozitivum), kdy byla auta jednodušší a upřímnější. Jen se na ní podívejte. Žádné komplikované linky, žádné agresivní nárazníky, falešné průduchy nebo výfuky. Je opravdu svěží jednou na silnici vidět auto, které je upřímné a netváří se pořád nakvašeně. V testované bílé barvě navíc vypadá opravdu elegantně.
Pár změn se odehrálo i uvnitř, ale i tady jde spíš o drobnou evoluci než revoluci. Nejviditelnější změnou je světlé čalounění, které vypadá skvěle a rovnou se mi chce říct, že při pořízení Imprezy je to povinnost. Celému interiéru dává prémiovější nádech. Další změnou – už méně viditelnou – je změna materiálů. Celé auto je zase o kousek měkčí a příjemnější na dotek. Prakticky všechny kontaktní plochy jsou měkčené nebo potažené kůží. Kabina působí opravdu kvalitně. Samotné zpracování je taky bez výtky.
Zbytek interiéru je už klasika – a to je dobře. Žádného dotykového šílenství se tady bát nemusíte. Nejdůležitější funkce mají své velké tlačítko a vy se tu tak hned cítíte jako doma. Čím víc aut přechází na celodotykové ovládání, tím více si uvědomuji, že klasické čudlíky jsou v podstatě nenahraditelné. Uživatelská přívětivost fyzického ovladače zkrátka na míle převyšuje velké dotykové plochy, na které se musíte dívat i kvůli těm nejjednodušším operacím. Tady je na dotyk jen hlavní obrazovka infotainmentu StarLink. Ten je jednoduchý, velice svižný, logický a svojí práci odvádí dobře. Samozřejmostí je podpora Apple CarPlay a Android auto. Nad hlavní obrazovkou ještě najdeme menší kapličku, která supluje head-up displej. Tady si můžete zobrazit nejdůležitější informace jako spotřebu, zapnuté asistenty, teplotu oleje a vody nebo navigaci.
Kaplička přístrojů je pak naprostá klasika – dva analogové budíky a barevný počítač. Těžko tomu něco vytknout. Podávané informace jsou dobře čitelné a neodvádí vaší pozornost. Přiznám se ale, že bych tady už uvítal digitální štít. Svoboda, kterou digitální budíky dávají díky širokým možnostem konfigurace, mě prostě baví.
Z pohledu prostoru je na tom auto taky velice dobře. Vepředu nebudou mít problém ani dlouháni. Pozice za volantem je výtečná, sedačky jsou velice pohodlné (byť bych ocenil výraznější boční vedení) a pro Subaru tradičně – z auta je fantastický výhled. Snad žádná jiná značka neposkytuje tak perfektní přehled o dění kolem auta. Díky tomu je jízda s ním bezpečnější a zároveň si nepřipadáte jako v kobce.
Ani vzadu si nemohu stěžovat na prostor. Se svými 190 centimetry mám před koleny ještě rezervu – dokonce i nad hlavou by se ještě našel centimetr až dva. I tady potěší komfort sedadel a dobrý výhled. Ocenil bych ale alespoň jedno USB nebo 12V zásuvku. Pokud jde o kufr, ten je spíš průměrný. V základu nabízí lehce přes 300 litrů, po složení sedadel něco přes 1200. Taky zde chybí háčky na nákup. Má ale pravidelný tvar, takže každý litr využijete.
Pod kapotou se nachází čtyřválcový dvoulitrový boxer doplněný o hybridní jednotku. Motor samotný ze sebe tlačí 110 kW a 194 Nm. Což z Imprezy vážící přes 1.5 tuny rozhodně nedělá sprintera, ale zároveň si nemyslím, že by byla nějak zásadně podmotorovaná. Výkon se na silnici samozřejmě přenáší přes všechny čtyři kola. Při denním používání mi koně rozhodně nescházely. Narovinu ale přiznávám, že bych v nabídce nějaký menší turbomotor viděl rád. Především kvůli lepší pružnosti. Podvozek Imprezy by si s vyšším výkonem poradil levou zadní. Subaru se to snaží dohánět systémem e-Boxer, což je jejich název pro hybrid a jako vše ostatní – Subaru si ho udělalo zcela po svém. Technicky je to něco mezi full hybridem a mild hybridem. Systém se skládá z malého elektromotoru, který má asi 16 koní a 66 Nm a 118V baterie umístěné nad zadní nápravou.
Impreza je schopná pohybovat se do 40 kilometrů v hodině čistě elektricky, maximálně ale ujede jen necelé dva „zcela čisté“ kilometry. Hlavním úkolem systému je pomáhat autu s rozjezdy a fungovat jako jakýsi „boost“, zlepšovat reakce na povely plynu a tím snižovat spotřebu. Jako uživatel o si jeho funkce téměř nevšimnete, což je rozhodně plus. Motor (nebo motory) se vždy pojí s CVT převodovkou LinearTronic. Díky ní se auto pohybuje naprosto sametově. Sladění motoru a převodovky je tak vydařené, že většinu času ani o jednom z nich nevíte. Pokud jde o spotřebu, tak testované auto nemělo najeto ještě ani tisíc kilometrů, je tedy brzy hodnotit. Ale XV, se kterým jsem v létě absolvoval dovolenou, se dlouhodobě drželo jen těsně nad sedmi litry. Věřím tedy, že s lehčí a aerodynamičtější Imprezou by neměl být problém pohybovat někde kolem šesti.
Kdysi patřila Impreza mezi královny rally a dodnes její jméno trochu zavání dobrodružstvím. Nějaké divočiny za volantem by ale měly být to poslední, co vás bude motivovat k nákupu. Dnes jde především o skvělé auto na každý den, příjemnou společnici a balzám na nervy. To, co mi na ní učarovalo nejvíc, je klid a plynulost, s jakou se přesouvá. Pohonné ústrojí je odladěné tak skvěle, že při běžné jízdě neexistuje cukání, vibrace nebo hluk od motoru. Jen se dotknete plynu a auto se prostě pohybuje. Ale s takovou ladností, jakou by jí mohly závidět i elektromobily. Podvozek navíc umí vykouzlit špičkový komfort a prodírání městem najednou přestane být tak iritující záležitostí. Klid a vyrovnanost auta se na vás začne ihned přenášet. Od podvozku se ani nedočkáte žádných pazvuků. Odhlučnění je na velice dobré úrovni, takže ani jízda po kostkách vám Zen nerozhodí. Vážně těžko lovím v paměti auto, se kterým bych se dokázal tak uvolnit a vyrelaxovat. Sebejistotě ve městě samozřejmě taky přidává dobrá manévrovatelnost a zmiňovaný perfektní výhled z auta.
Ale nemusíte se omezovat jen na město. I na dálnici je skvělá. Někde kolem 140 se sice začne ozývat lehký svist větru kolem střešního okna, ale nejde o žádnou tragédii. Impreza taky předvádí velice dobrou směrovou stabilitu a ve svém pruhu sedí naprosto klidně. Pochválit musím ještě adaptivní tempomat. Ten spolupracuje s kamerami systému EyeSight a podle všeho má auto velice dobrý přehled o tom, co se kolem děje. Nezmatkuje, zpomaluje zcela přirozeně a při zrychlování se nebojí trochu víc polechtat plynový pedál.
Osobně mě ale dost zajímalo, jestli v ní ještě zůstalo něco z působivého soutěžního rodokmenu. Sjel jsem tedy na zatočené okresní cesty, mapu motoru přepnul do „Sportu“, se kterým přichází ještě jedna novinka omlazené Imprezy: e-Active shift control. Auto je vybavené senzorem přetížení, díky kterému auto pozná, že projíždíte zatáčkou a automaticky drží vyšší otáčky, aby bylo na výjezdu připraveno vyrazit. Jak jsme si řekli, nejde o žádného trhače asfaltu a pokud je pro vás tlačení do sedačky povinnou podmínkou zábavy za volantem, tak tady nepochodíte. K úsměvu na tváři vede ale i víc cest a Impreza se vydala cestou ovladatelnosti. Podvozek sice postrádá deset možností nastavení tuhosti, ale vůbec to nevadí.
To jediné, které tu je, je totiž správné. Podvozek Imprezy je zástupcem klasické japonské školy. Při nájezdu do zatáčky se tedy nebojí naklonit, jakmile ale zaklekne, drží a je naprosto stabilní. Drobné náklony karoserie vám navíc pomáhají číst přenosy hmotnosti. Auto je tak příjemně čitelné. A především úžasně agilní. S radostí mění směr, ze zatáčky do zatáčky skáče jako zajíc a předvádí obrovskou stabilitu a neutralitu. Podvozek dokonale kopíruje asfalt a vůbec mu nevadí ani horší povrch. Nemá tendence odskakovat, ani se svážet po nerovnostech. Zkušenosti z rychlostních zkoušek jsou tu stále znát. Podvozek je jedním slovem kouzelný. Balanc mezi komfortem a schopnostmi na okreskách je vynikající. Stejně tak řízení. To je tak akorát rychlé, příjemné navážené a v rukách působí naprosto přirozeně. Auto ho ochotně poslouchá a je přesné. Tohle je prostě radost řídit a i přes skromný výkon umí potěšit řidiče.
Subaru Impreza je trochu zvláštní auto a určitě nebude pro každého. Pokud si k ní ale najdete cestu, budete jí milovat. Teď ale zpět na začátek. Uvedl jsem, že řeší několik moderních problémů, jakých? Tím prvním je, že se skvěle řídí. Což dnes platí pro spoustu aut. Impreza ale nepůsobí takovým studeným neosobním dojmem. Tohle je auto, ke kterému můžete mít vztah. Taky to nepřehání s dotykovým ovládáním a od prvního nastoupení se tady cítíte jako doma. Jako další výrazné plus beru přítomnost pohonu všech kol v základní výbavě. V době, kdy je problém sehnat i SUV s pohonem všech kol, je to u hatchbacku opravdu milé překvapení. Pak je tu bezpečnost. Impreza absolutně zářila v nárazových testech a patří k nejlépe hodnoceným autům vůbec. Taky je zde systém EyeSight, jehož stereo kamery neustále monitorují dění před autem a jsou vždy připraveny zasáhnout.
Nejen, že je to jeden z nejlépe odladěných bezpečnostních systémů a nemusíte se u něj bát neustálých falešných výstrah, on je především součástí standardní výbavy. Nemusíte tak zbytečně připlácet za bezpečnostní asistenty. No a perla na závěr. Problém s dodáváním automobilů se dotkl i Subaru. České zastoupení ale stihlo Imprezy objednat včas a jsou nyní skladem. Na nic tak nemusíte čekat, nebo dělat kompromisy. Vyberete si auto a odjedete s ním. Základní cena startuje na 600.000, testované auto v plné výbavě pak vyjde na 900. Pokud hledáte auto pro menší rodinu, které je bezpečné, v základu nabídne automat i čtyřkolku a zároveň vám vykouzlí úsměv na tváří při každé jízdě, možná byste měli zauvažovat o zarezervování testovací jízdy.
Plusy
– Prostorný interiér
– Skvělý podvozek
– Vždy se čtyřkolkou
Mínusy
– Průměrný kufr
– Malá nádrž
« Kontrolky na palubní desce mohou včas odhalit zásadní problém Reklamní trik značky Atomium nebo opravdu hit letošních Vánoc? »