Test Subaru Impreza 2.0 e-Boxer: Vládce horských serpentín
Tak jak se elektrifikace šíří napříč všemi značkami jako mor, nevyhnula se ani modelu doslova ikonickému. Subaru Impreza. Tohle auto si svoje jméno vybudovalo už pěkných pár let zpět a dodnes je schopno vyvolat mokré sny u generací středního věku. Bylo vždy synonymem sportovnosti a s jasně kladeným důrazem na zážitek z jízdy. Jak moc se Impreza změnila a co jí z řidičského zážitku zbylo a co je nenávratně ztraceno? Zabil ji definitivně přidaný elektropohon, nebo je schopná pořád vyvolat za volantem emoce?
Drobný facelift provází příchod hybridní Imprezy zejména s lehce pozměněným předním nárazníkem. Více do široka je roztažený zejména prostor kolem mlhovek s novými chromovými lištami, určitými drobnými změnami prošla i LED světla s pozměněným denním svícením a změnám neušly ani zadní lampy, které navazují na styl v přední části a také se snaží Imprezu opticky rozšířit LED světly ve tvaru písmene C.
Koho Impreza nezaujme na první pohled zvenčí, měl by se podívat dovnitř, protože tady se značka chce pochlubit maximálně. Asi proto, že prodejci přepokládají, že hybridní Impreza bude hlavně pro fajnšmekry, nabízí tento model jen ve dvou nejvyšších výbavách Active a Executive+. Můj testovací kousek byl právě ve druhé jmenované a tudíž nejvyšší výbavě. Osobně se mi líbí politika Subaru, kdy máte v dané výbavě jasně dané věci, výbavou je prošpikováno absolutně všechno a za nic moc už prostě připlatit nejde. Nehledejte tady žádné chytáky, jako že pokud se vám budou líbit nějaké věci navíc a začnete zaškrtávat v ceníku, dostanete se na dvojnásobnou cenu. Tady je toho buď prostě hodně a nebo totální nálož. To je sympatické. Jedinou vyjímkou je pak příplatek za metalický lak.
Tak jak Impreza srší výbavou ve verzi Executive+, nenechali zde od Subaru co se týká inetriéru rozhodně nic náhodě. Všude na vás čiší luxus a vše se nese v hypermoderním a sportovním stylu. Obložení dveří kombinující kůži a karbon a jemnou kůží potažené anatomické sedačky doplňuje sportovní multifunkční volant padnoucí velmi dobře do ruky a na středovém panelu vévodící 8“ displej infotainmentu. Další mnou oblíbenou vychytávkou je pak bezklíčový přístup do vozu a startování. Vždycky si pak už těžko zvykám na auta, který takovýto systém ještě nemají a musím pořád klíč někde lovit.
Je zajímavostí, že ač nemá Impreza o nic menší sportovní ambice jako její bratr značky Levorg, její boční vedení je méně výrazné a sedačky mělčí. Nic jim to ale rozhodně neubírá ze své pohodlnosti. Sedadla je možné nastavit elektricky až v osmi směrech a svojí ideální pozici si hledám okamžitě. Posez jde nastavit poměrně nízko, což mám rád a kontakt s Imprezou je pak pro řidičský zážitek dokonalý. Osobně mě mile potěšil prostor na zadních sedadlech, kterému jsem tak úplně nevěřil, ale nakonec mě i s mojí výškou 190ti cm přesvědčil o tom, že bych v Impreze vydržel i několikahodinové svezení vzadu. Jednak se do ní velmi dobře nastupuje a sedadlům není defakto co vytknout.
Po pohodlném usednutí za volat a oživení Imprezy je pak dalším markantem to, že na vás chrlí informace hned 3 displeje. Jeden před volantem, druhý pak na vrcholu středního panelu a třetí klasický mezi výdechy ventilace, kde byste ho hledali především. Všechny 3 displeje mají povedenou grafiku a rychlou odezvu, ale na to co chcete zrovna zobrazit si budete muset trochu zvyknout. Hlavní 8“ displej Subaru Starlink je na ovládání pohodlný a na doteky reaguje okamžitě. Zbývající dva pak ovládám na volantu a potřebuji pár minut na to, abych si nastavil vše co zrovna chci. Po krátkém seznámení si ale vychutnávám nepřeberné množství informaci, které je na sebe Impreza schopná prásknout a hračičky potěší to jak mají o momentální náladě Imprezy všechny informace.
Impreza ale nedává důraz jen na technologické hračičky, ale obrovský důraz je zde kladen i na bezpečnost posádky. Standartně montovaný systém EyeSight je patrný již na první pohled zepředu a nemůžete si nevšimnout dvou kamer vedle vnitřního zpětného zrcátka, které bdí na vše před vámi a v případě nouze se vám budou snažit zachránit zadek. Nejen že jsem si mohl několikrát vyzkoušet, že to funguje naprosto skvěle, ale také vám to ušetří vysvětlování na oddělení dopravních nehod. Každý totiž občas něco přehlédne. A není nic lepšího, než si to vyzkoušet na vlastní kůži. Nejen na elektronické vychytávky byl ale v Subaru kladen důraz. Zvýšení tuhosti se dostalo i karoserii a podvozku. Toto Subaru uvádí v několika segmentech jako podélná tuhost ohybu, tuhost podvozku, tuhost náprav atd. Říkáte si že zlepšením o pár procent se každý rád pochlubí? Ale kdeže. Subaru se v těchto měřených hodnotách podařilo zlepšení mezi 70-100%. A to je vážně skvělá práce! Logicky to pak muselo s armádou airbagů a vylepšenými předepínači pásů vyústit v to nejlepší hodnocení Euro NCAP.
Motorově je Impreza zajímavá. Je to vlastně ta nejdůležitější novinka. Tak jak stále přísnější emisní normy donutili i ostatní výrobce alespoň k částečné elektrifikaci, Subaru se tomu samozřejmě nevyhnulo také. A jak že vlastně tuto technologii Subaru zvládlo? Ve výsledku na výbornou s malým bonusem navíc. Celý systém pohonu je přinejmenším zajímavý už tím, že elektrický doping dostal už tak dost osobitý boxer. Není ale hybrid jako hybrid. Dost těžko bych se rozhodoval kam Imprezu vlastně zařadit. Nechová se totiž jako klasický mild-hybrid, který vás jen odpíchne na elektriku z křižovatky nebo vypne motor při plachtění, ale nechová se ani jako hybrid, který umí upalovat čistě na elekřinu i 130 po dálnici.
Impreza má totiž netradičně lithium-iontové baterie s napětím 118V, zatímco většina ostatních výrobců používá baterie s napětím 48V. Taková vychytávka Impreze dovoluje rozjezdy na delší vzdálenost čistě na elektřinu, popojíždění v koloně, nebo parkování. Elektromotor je vtipně zabudován přímo do převodovky CVT Lineartronic a tu dokáže nadopovat maximálním výkonem 13,5kW. Když tomu připočteme charakterního boxera, dostaneme se na kombinovaný výkon 110kW. Převodovku CVT jsem chválil už v modelu Levorg a je pravdou, že z tohoto typu převodovek udělali v Subaru obrovský pokrok. Motor zbytečně nenechává kvílet ve vysokých otáčkách a pracuje maximálně efektivně a hladce. Tahle trojka – převodovka CVT, boxer a elektromotor dodávají Impreze dostatečnou dávkou dynamiky a pohodlí.
Menší výtku si zaslouží jen potřeba citlivého dávkování plynu na rozjezdech. Pokud se vám nepodaří s plynovým pedálem jemná prácička, přechod z elektrického rozjezdu na spalovací pohon je doprovázen mírným cuknutím. Hold charakterní boxer nepřichází na scénu jen tak. Je to prostě pan Někdo. Jeho projev je v nižších a středních otáčkách velmi kultivovaný. Nejvíc začne ale svůj původ projevovat ve vyšších otáčkách, kde začne být jeh zvuk krásně jadrný a tam se mi líbí nejvíc. Celý testovací týden si pak řekl o 8,5 litru Naturalu, ale práci lehkou neměl. Věřím, že jízda pod 8 litrů mu problém dělat nebude. Měl jsem totiž to štěstí, že už v době testu byl na pár místech republiky sníh. Sice jsem za ním musel cestovat až do Špindlerova mlýna, ale legendární Subaří pohon 4×4 ještě navíc v ikonickém modelu Impreza si o to vyloženě říkal. Krkonoše nezklamaly a Impreza už vůbec ne. Stejně jako dodnes vzpomínám na podvozek Subaru Levorg, byl bych rád, kdyby se ostatní výrobci poučili i u Imprezy jak se podvozky dělají.
Nepotřebuje žádné nastavitelné tlumiče které mají každý 3 řídící jednotky, vede k nim sto kabelů a jeden je aspoň za kilo, ale v Subaru prostě u podvozku někdo přemýšlí a testuje. Impreza se chová naprosto komfortně. Když vymetete pořádnou díru, tak vám nevypadne volant z ruky, ale jakmile jí začnete brát v zatáčkách u huby, nestačíte se divit jak nemožné je jí dostat na suché silnici na hranice gripu. Pokud se pak dostanete stejně jako já do zasněžených Krkonošských serpentin, je nekonečným blahem prodriftovat několik kilometrů v kuse s naprostou jistotou a čitelností. Impreza je podvozkově tak dokonalé auto, že by měla být základní výbavou ve školách smyku. Pravdou ale je, že kdo by si na Imprezu zvykl a zkusil něco podobného v jiném autě, zmuchlané plechy by na sebe nenechaly dlouho čekat.
Subaru je v tomto ohledu nejen s Imprezou ale třeba i s Levorgem skutečně někde jinde. Jediné co mě mrzí je, že se do Imprezy nedá zvolit motor o výkonu alespoň 300 koní, protože pak by se její potenciál dal využít teprve naplno. Podvozek na to rozhodně má. Celý testovací den jsme pak zakončili v hotelu zasněženého Špindlu. Než jsme k němu však vyjeli, vyzkoušeli jsme Imprezu křížem krážem po těch nejpříkřejších ulicích horského střediska, které se tu dají najít. Záměrné zastavování v těch nejprudších svazích a opětovné rozjezdy Subaří čtyřkolku nedokázaly rozhodit. Nám nezbývalo než se dloubat v nose, užívat si hor v sedačce ležmo, a děkovat zemi vycházejícího slunce. A jaké bylo moje přání po ukončení testu? Víc sněhu a ještě jednou Imprezu!
Plusy
– Neuvěřitelný podvozek
– Vynikající pohon 4×4
– Přesné řízení
– Skvělé brzdy
Mínusy
– Nutná jemná práce s plynem při přechodu elektro-spalovací pohon
« Test BMW M2 CS: To nejlepší z Mnichova Koronavirus loni připravil český trh o 90.000 ojetin, ceny rostly »