Test Subaru Forester e-Boxer: Tradiční recept v moderním podání
Pro Subaru začíná poměrně těžké období. Jde o značku, která lpí na tradicích a svém charakteru, a takoví jsou i její zákazníci. Ti očekávají motor typu Boxer, symetrický pohon všech kol a vysokou úroveň bezpečí. Pro automobilku tak vznikla velké výzva – zachovat si charakteristické rysy i s příchodem elektrifikace.
Byť to možná není na první pohled zřejmé, u nového Foresteru nezůstal kámen na kameni. Designově jde o jasnou evoluci tvarů předchozího modelu, nově se ale lesník tváří ještě o něco robustněji. Jsem rád, že Subaru nepodlehlo moderním trendům a neudělalo z Foresteru roztomilý kulaťoučký crossover do města, ale zachovalo mu drsnou tvář, která jasně říká, že je to parťák do nepohody. Tvary karoserie jsou i nadále přísně geometrické a dominuje jim výrazná přední maska, kterou doplňují světla s denním svícením ve tvaru protilehlých pístů motoru boxer. Společně s výrazněji tvarovanými blatníky to vypadá, že Forester prošel testosteronovou terapií. Daleko větší změny se odehrály u zadních partií. Zde je hmatatelný nový designový jazyk, který jsme mohli vidět například u konceptu nového Levorgu. Celá zadní partie je členitěji tvarovaná, a i zde tvar lamp odkazuje na ikonický boxer, který je se značkou nerozlučně spjat. Design je celkově svěžejší než u předchozí generace, přesto je auto velice snadno zařaditelné.
Zatímco u exteriéru šlo hlavně o takové důkladnější obrušování hran, interiér prošel daleko radikálnější změnou. Což rozhodně vítám, protože na něm byl v předchozí generaci nejvíc znát věk. Nově je v podstatě shodný s tím z Imprezy nebo XV. Palubní deska působí velice robustním dojmem, všude jsou dobře zvolené materiály a samotné zpracování je na skvělé úrovni. Subaru stále razí myšlenku, že každá důležitá funkce má mít své velké tlačítko – pod to bych se klidně podepsal – a nemusíte se tak bát, že veškeré ovládání bude probíhat skrze dotykové plochy. Ergonomie je povedená, není třeba dlouho lovit v zákoutích infotainmentu, a auto tak můžete ovládat v podstatě poslepu. Samotný infotainment je logický, svižný, a zvyknete si na něj opravdu rychle.
Mezi Japonskými výrobci je to světlá výjimka. Druhý displej (dnes pro Subaru již také typický) se nachází na vrchní části palubní desky a zastává funkci jakéhosi head up displeje, který vás informuje o nejdůležitějších věcech. Dozvíte se informace o spotřebě, o funkci systému EyeSight, nebo si můžete přepnut na terénní asistent. S tímto displejem se pojí jedna výrazná novinka. Tou je Drive Monitoring Systém (DMS). V „kšiltu“ nad displejem je ukryta kamera, která neustále sleduje řidiče a dává pozor, jestli dáváte pozor. Pokud se zakoukáte do mobilu po pár sekundách vás vyzve k tomu, abyste vrátili svoje oči na silnici, stejně tak pokud se dlouho koukáte jakýmkoliv jiným směrem než kupředu. Kamera si vás také umí zapamatovat a nastavit vám auto na míru. Do paměti si umí uložit až 5 řidičů, při nástupu vás rozpozná a nastaví vám sedadlo, zrcátka, klimatizaci a multimédia. Pokud si tedy v rodině auto střídáte, odpadá otravné přenastavování vozu při každé jízdě. Pokud máte strach z Velkého bratra, můžete být v klidu. Systém není připojen na internet, takže se data z vozu nikam nedostanou, popřípadě se dá celý vypnout stiskem tlačítka pod volantem s trochu Orwellovským symbolem oka.
Pozice za volantem je tak akorát vysoko, abyste měli přehled o dění okolo vás, ale ne tak moc, abyste si připadali, že z auta trčíte. Volant má ideální průměr i tloušťku, na jeho masivních ramenou je hodně tlačítek, takže to chce chvilku, než se zorientujete, ale pak to všechno začne dávat smysl. V kapličce přístrojů najdeme klasické analogové budíky a barevný displej palubního počítače – opět vše s ohledem na co nejmenší rušení řidiče. Sedačky jsou komfortní, dobře drží tělo, a díky rozšířené části v ramenou podepírají záda po celé délce. Co se mi ale líbí nejvíc je výtečný výhled z vozu. Auto je štědře prosklené a má velice tenké sloupky. Tohle je věc, která se z aut pomalu vytrácí. V nových autech si člověk připadá stále víc jak zákopu, a při jízdě musí stále častěji spoléhat na bdělost asistenčních systémů, protože ven zkrátka není dobře vidět. To naštěstí u Foresteru nehrozí.
Dobrý výhled z vozu je samozřejmě jeden z nejdůležitějších prvků bezpečnosti. Na tu se Subaru extrémně zaměřuje a chce, aby jejich vozy byly těmi nejbezpečnějšími na planetě. Dalším pomocníkem je poslední generace systému EyeSight, který pomocí kamer neustále monitoruje dění kolem vozu. Byť nejsem fanda elektronických chůviček, tak musím říct, že EyeSight je naladěný tak jemně, že ho 99 % času vůbec nebudete vnímat. Stále je cítit, že automobilka bere za nejdůležitější prvek bezpečnosti samotného řidiče, a elektroniku tak nechá zasáhnout až v případě nejvyšší nouze. Systém jako takový pomáhá s adaptivním tempomatem, umí popojíždět v kolonách, nebo vám nedovolí rozjet se proti překážce. Oproti konkurenčním systémům má také senzory chytře ukryty za čelním sklem v aktivní ploše stěračů, takže se nemusíte bát, že vám nepříznivé počasí kamery zaslepí. Nová je také karoserie, která má oproti předchůdci daleko vyšší tuhost. A že to není jen plácání do větru dokazuje zisk plného počtu hvězd v nárazových testech: v Japonsku dokonce získal Forester rekordní skóre a stal se tak nejbezpečnějším vozem ve své kategorii. Pokud jde o zadní sedačky, tak zde je přebytek místa i pro dospělého. Díky velkému úhlu, do kterého se dají otevřít, se sem také velice dobře nastupuje. Kufr poté nabídne nějakých 500 litrů, takže pro rodinu místa víc, než dostatek.
Teď konečně přichází na přetřes nový elektrifikovaný pohonný systém. Subaru je Subaru, takže i tady si to udělalo po svém, a jejich e-Boxer tak nějak nezapadá do žádné kategorie hybridů. Jde o něco mezi mild hybridem, a full hybridem. Hlavní hnací sílu obstarává atmosferický dvoulitrový boxer o výkonu 150 koní a 194 Nm, kterému pomáhá malý elektromotor integrovaný přímo do převodovky, který přihodí dalších 17 koní a 66 Nm. To odpovídá mild hybridnímu řešení, jenže e-Boxer je vybaven ještě malou baterií a auto je schopno čistě elektrického pohybu, maximálně ale 1,6 kilometru. Elektrický systém tedy nemá sloužit k pohybu, spíš ulehčuje práci spalovacímu motoru. Křižovatku můžete pružně opustit na vlně elektřiny, aby se po chvíli přidal běžný motor. Stejně tak při pružném zrychlení nejdřív reaguje elektromotor a zlepšuje tak reakce vozu na povely plynu.
Čistě elektricky se Forester umí pohybovat maximálně rychlostí 40 km/h, avšak plachtit zvládá až do 80 km/h. Hlavním cílem elektrických členů je snižovat spotřebu v městském provozu, proto Subaru nepřistoupilo k větším bateriím a silnějšímu elektromotoru. Dalším důvodem je také zachování hmotnosti na rozumné úrovni. Celý elektrický systém přidal přibližně metrák, a je uložen v ose s motorem – nebylo tak nijak ovlivněno těžiště vozu. Motor je samozřejmě párován s CVT převodovkou Lineatronic se sedmi virtuálními rychlostmi. Psal jsem to už vícekrát, CVT je častým zdrojem kritiky lidí, kteří s tím nemají zkušenosti, ale v případě LineaTronicu se nemusíte bát. Naprostá většina řidičů by ji nerozeznala od běžného měničového automatu. Převodovka fungovala dobře, jen občas zazmatkovala, když se měla po plachtění na elektřinu připojit, a odměnila mě malým houpnutím. Pokud jde o spotřebu, hodně záleží, jak budete schopni využít „tlačné“ síly elektromotoru. Po městě se dá jezdit někde na hranici 7,5 litru, celkový průměr po týdnu ježdění mi vyšel o litr víc.
Jestli jste zastánci starých pořádků, tak vám nový Forester udělá radost. Hned na úvod totiž můžu říct, že elektrifikace nijak neovlivnila to, jak auto působí na silnici. Nemusíte se bát, že se stanete otroky hybridního systému a budete mu muset přizpůsobit jízdní styl. Celý systém pracuje spíš na pozadí a není potřeba nějak zásadně měnit svoje zvyky. Celkově je Forester laděn především s ohledem na maximální komfort. Na silnici se pohybuje tak nějak nenuceně, jemně se pohupuje, a nemá potřebu moc vás informovat o tom, v jakém stavu je vozovka pod koly. Výtečně si umí poradit se všemi druhy nerovností a jízda v něm je zkrátka relax. Díky výtečnému výhledu z kabiny a dobré manévrovatelnosti se cítí velice dobře i v centru města.
Mimo město zase oceníte dobré odhlučnění kabiny a jakousi lehkost pohybu. Forester totiž působí, jako by si opravdu užíval přepravu svých majitelů, jako by je chtěl potěšit, a přesouvá se s příjemnou přirozeností. Na okreskách vás v prvních pár kilometrech možná překvapí rozsah, v jakém dovolí odpružení karoserie pracovat – tohle auto se na dnešní poměry opravdu dost naklání. Ale žádný strach. Má to svoje meze, v určitou chvíli zaklekne, a dál už se nehne. A je až překvapivé, jak je podvozek přes svoji plavnost jistý. Ani nerovnosti v zatáčce ho nerozhodí. Díky příjemně nastavenému posilovači a pohotovému řízení tak je radost vydat se na zakroucené silnice. Jenže Forester nebyl stvořen jen k ježdění po silnici, je stále věrný svojí původní filozofii, a podrží vás v každé situaci. A k tomu mu pomáhá především nadstandardní světlá výška 22 centimetrů, symetrický pohon všech kol a vylepšený režim X-mode. Ten lze nově nastavit podle situace pro jízdu v blátě, sněhu nebo písku. Při aktivaci systému dáváte autu vědět, že vás nezajímá spotřeba ani zrychlení, ale potřebujete maximální podporu pro jízdu v terénu. Změní se tak odezva na plyn, aby auto reagovalo co nejjemněji a nedocházelo ke zbytečnému prokluzu, převodovka pouští více točivého momentu v nízkých otáčkách a řídící jednotka motoru se stará o to, aby krouťák nenarůstal skokově. Na vás už je potom jen volit cestu a podívat se na místa, kam by vás nenapadlo, že se autem kdy podíváte.
Upřímně, zkusil jsem Forester mimo silnici. Zkusil jsem to, na co jsem si nejvíc troufl, a přesto jsem měl pocit, že auto nezatěžuji ani z 50 %. Lesník si cestu terénem razí s takovou samozřejmostí a pohodou, až se člověku nechce věřit, že sedí v moderním SUV na silničních gumách. V reálných podmínkách mimo off roadové tratě bude opravdu těžké nachytat Forester na švestkách. Navíc pořád působí tak zatraceně robustně, že vlastně ani nemáte strach, že autu něco uděláte. Ba naopak, užívá si to. Tohle je přes všechny ty moderní vychytávky pořád starý dobrý Forester, který funguje skvěle všude a za každých okolností vám jistí záda.
Pro někoho dobrá, pro někoho špatná zpráva. Forester se s příchodem elektrifikace nijak výrazně nezměnil, a jeho charakter zůstal zachován společně s jeho klíčovými vlastnostmi. Stále jde o velice prostorné rodinné auto, které myslí na bezpečnost. Stále jde o perfektního parťáka, který vás díky symetrickému pohonu všech kol podrží za každé situace. A stále je v něm cítit poctivost a robustnost. Subaru za něj chce minimálně 900,000, v případě testovaného kousku o nějakých sto tisíc víc. Nový Forester je tak do jisté míry stále tím stejným autem, jen je nacpán moderní technikou a pohonným ústrojím, které uspokojí evropského byrokrata, ale nijak neomezí svého majitele.
Subaru Forester e-Boxer si dál razí vlastní cestu. Mezi moderními SUV zaujme robustností a dovednostmi mimo silnici. Na ní zase potěší komfortem a prostorným interiérem. Taky myslí na bezpečí, takže jde o příjemného rodinného parťáka.
Plusy
– Bezpečnostní výbava
– Nadprůměrné schopnosti v terénu
– Pocit robustnosti
– Komfort jízdy
Mínusy
– Omezená nabídka motorů
– Malá nádrž
« Test BMW C 400 GT BMW představuje X7 Dark Shadow Edition »