TEST Subaru Forester 2.0XT – Lesníků už bylo dost!
Na příchod čtvrté generace Subaru Forester a „znovuzrození“ jeho přeplňované verze pro evropský trh čekali netrpělivě nejen všichni příznivci značky Subaru, ale také i my v redakci. Loňský test předposlední generace Foresteru 2.0 XS jsme si totiž opravdu užili, a to nejen kvůli mysliveckému videu. První studenou sprchou bylo ale zjištění, že nový Forester 2.0XT bude pouze s automatickou převodovkou Lineartronic, která neudělala v jiných modelech nejlepší první dojem. Nicméně v Outbacku 2.5i si spravila reputaci, a tak bylo načase zahodit předsudky a vyzkoušet kam se jedno z nejlepších řidičských SUV posunulo.
Exteriér Foresteru čtvrté generace navazuje na designové prvky, které zavedl crossover XV a osobně si myslím, že se Subaru vydalo opravdu správným směrem. Už na první pohled je očividné, že karoserie opět narostla ve všech směrech, ovšem ostřejší rysy a hrany vytváří velmi dynamický dojem. Možná s lehkým zklamáním zmizel hlavní poznávací znak všech přeplňovaných verzí – sání na kapotě. Přívod chladícího vzduchu k intercooleru je řešen vstupem v horní části masky a tunelem pod kapotou, což je nyní trochu méně „cool“. Ostře řezaný přední nárazník s imitací otvorů pro chlazení brzd navozuje agresivní dojem. Nicméně tento nárazník najdete například i na naftovém Foresteru, a tak se tato nejsilnější verze designově liší, oproti ostatním „obyčejným“, pouze dvěma koncovkami výfuku a logem XT na pátých dveřích. Černé ochranné plasty spodních částí karoserie jsou praktické a evokují charakteristickou robustnost tohoto SUV.
Na Subaru se mi líbí, že po usednutí za volant kteréhokoliv modelu a nastavení sedadla do ideální pozice jsem prostě doma. Všechno je přesně tam kde má být, nic není potřeba zdlouhavě hledat ani nastavovat. Náš konkrétní vůz měl nižší stupeň výbavy, a to Comfort. Sice neoplýval přepychem, ale na druhou stranu mu kromě navigace nechybělo snad nic, co by běžný uživatel mohl v autě postrádat. Dvouzónová klimatizace, vyhřívaná sedadla, tempomat a spousta různých ukazatelů jízdní situace na multifunkčním displeji, zpracování měkčených i tvrdých plastů na výbornou, občas kůže a nějaká ta imitace hliníku. Zkrátka „Subarácká“ klasika, která výrazně nenadchne, ale je 100%-ně funkční. Příjemným zvýšením pohodlí je elektronické otvírání a zavírání pátých dveří. Přední sedadla nabízejí dostatek místa ve všech oblastech i pro postavy převyšující 190 cm. Prostor nad hlavou se zvětšil a sluneční clony jsou teď nekonečně dlouhé. Kožený volant s ideálně tlustým věncem výborně padne do ruky. Přepínání a mazání TRIPu A a B se bohužel stále ovládá přímo na přístrojovce, a tak je nutné natahovat se přes volant. Co mě vyloženě příjemně překvapilo, bylo zpracování řadící páky automatické převodovky. Kožená manžeta, měkká gumová hlavice a designové zpracování působí jako Picassovo dílo oproti dětské čmáranici, kterou představuje kompletně plastová a tvrdá řadička od Lineartronicu z vozů Outback a XV. Před řadičkou nově najdeme tlačítko od elektronického pomocníka X-Mode. Dostatek odkládacích prostor je už v podstatě samozřejmostí. S místem na zadních sedadlech je to stejné jako vepředu a na nedostatek si můžou stěžovat snad jen hráči basketbalu na steroidech. Dělená zadní opěradla mají kromě klasického i sklápění pomocí tlačítka přímo ze zavazadlového prostoru, čímž vznikne objem 1592 litrů. V nesklopeném uspořádání nabízí Forester v zavazadlovém prostoru litrů 488.
O pohon se konečně znovu stará dvoulitrový, turbem dopovaný, benzínový boxer s výkonem 240 koní při 5600 ot./min a točivým momentem 350 Nm při 2400-3600 ot./min. Motor s označením FA20 vychází z loňské atmosférické novinky FB20 a nyní je opatřen turbodmychadlem Twin Scroll. Oproti předchůdci 2.5XT se zvýšil výkon, prodloužila doba z nuly na 100 km/h, vyměkl průběh motoru a jeho charakteristický zvuk. Nyní je průběh pochopitelně lineárnější bez klasické „turbodíry“. Už neumí tak dobře překvapit nezasvěcené spolujezdce, ale to neznamená, že už není občas až nesmyslně rychlý. Motorový projev zkrátka dospěl. Obrovským skokem dopředu, díky nové konstrukci, je ale spotřeba. Že si necelých 1700 kg a 240 koní vystačí při běžném využívání se 7,4 l/100 km bych si dříve neuměl představit ani v nejbouřlivějších snech. Svůj podíl na tom má samozřejmě i konstrukční řešení pohonu všech kol spolupracující s převodovkou Lineartronic a systém SI-DRIVE. Každopádně starý dobrý Forester 2.5XT to pod 10 l/100 km moc neuměl. Při plynulé sportovní jízdě si motor řekne asi o litr více a s pedálem pevně na podlaze umí i 19 l/100 km, ale to není překvapením ani u většiny jiných a mnohem pomalejších vozů, takže je tento údaj naprosto irelevantní. V celkovém zhodnocení se nám podařilo u 2.0XT dosáhnout v testu lepší spotřeby než u Foresteru 2.0i s identickou převodovkou.
Pokud jste četli pozorně, možná Vás v předešlém textu zarazily dva výrazy. Mohlo by se zdát, že slovní spojení „řidičské SUV“ je naprostá hloupost a „nesmyslně rychlý“ do testu SUV vůbec nepatří, ale to by se muselo jednat o cokoliv jiného než Forester. Subaru už mnoho let přesvědčuje o tom, že dokáže své zkušenosti z rychlostních zkoušek implementovat i do zdánlivě obyčejných rodinných vozů. Nový Forester není žádnou výjimkou a dokazuje, že řídit SUV ve vysokých rychlostech nemusí být nutně hazard se životem, ale opravdová radost z jízdy. V zatáčkách drží skvěle a příkladně tlumí příčné nerovnosti. Okresky mu sedí, a to jak uskákané rozbité tak i ty, na které byl po 20-ti letech plácání děr lopatou položen nový koberec. Auto se vzhledem k celkové velikosti při rychlých průjezdech v zatáčkách pochopitelně naklání a díky vyššímu profilu pneumatik o rozměru 225/55 R18 je poddajnější, takže se dá dobře rovnat do zatáčky a vykrouží ji tak, jak požadujete. Chová se přesně tak, jak se Subaru má chovat, a v zatáčce je správně neutrální. Aby došlo k nedotáčivosti, musíte nájezdovou rychlost hodně přestřelit, a i tak se dá spousta situací napravit postupem „nepouštět plyn a ještě více utáhnout řízení“ a auto prostě zatočí. V dalších případech to za Vás vyřeší stabilizace. Příjemný je i účinek posilovače brzd, který je oproti starším verzím znatelně vyšší, a tak můžete auto krotit s větším klidem. Posilovač řízení je nastaven v ideálním kompromisu pro dostatečnou zpětnou vazbu, přesnost, ale i pohodlné manévrování v městské jungli. Světlá výška vozu 220 mm slibuje dobrou prostupnost terénem, a díky novému elektronickému pomocníkovi X-Mode se nemusíte obávat ani toho těžšího. X-Mode si bere informace z řídící jednotky motoru, řídící jednotky převodovky a stabilizačního systému. Pomáhá tak optimalizovat chování Symmetrical AWD na nezpevněných cestách a na kluzkých površích. Zvyšuje svornost, dodává točivý moment tam, kde je třeba a celkově zjednodušuje jízdu v terénu. Jeho součástí je také pomocník pro sjíždění svahů, který dokáže udržovat konstantní rychlost při jízdě z prudšího kopce bez nutnosti používat brzdový pedál. Jednoduše řečeno umožňuje jistější a spolehlivější jízdu bez ohledu na schopnosti řidiče.
Zmíněný systém SI-DRIVE je na našich stránkách už celkem notoricky známý z ikonického WRX STI, ale pro rychlou rekapitulaci připomenu, že se jedná o využívání tří různých charakteristik motoru, které ovlivňují jak dynamiku motoru, tak jeho spotřebu. Ve Foresteru se SI-DRIVE ovládá pomocí dvou tlačítek na volantu a režim Sport Sharp (S#) rozhodně není tak dramatický jako v „beSTIi“. Při zařazeném D využívá osm přednastavených rychlostních stupňů, kdežto režim Intelligent (I) a Sport (S) řadí, jak je u CVT očekávané, bezestupňově.
S převodovkou Lineartronic se částečně vytratil sportovní duch klasických Foresterů XT, nicméně vůz nám postupem času dospěl z chuligánského zvýšeného kombíku do plnohodnotného SUV, kde synonyma pro obyčejného mysliveckého pomocníka už nemají prostor. Od toho je tu Lada Niva a Suzuki Jimny. Je pohodlný, úsporný, výborný na dlouhé cestování, a pokud se budete snažit hledat jeho limity v zatáčkách, zjistíte, že občas až nepochopitelně rychlý!
Plusy
- výkon motoru
- jízdní vlastnosti
- komunikativní řízení
- režim X-Mode
- spotřeba
- vnitřní prostor
- objem zavazadlového prostoru
Minusy
- pouze automatická převodovka
- absence plnohodnotné rezervy
Základní cena vozu: 679.000,- Kč (2.0i, Active)
Základní cena testovaného vozu: 989.000,- Kč (2.0XT, Comfort Lineartronic)
Cena testovaného vozu: 990.500,- Kč (2.0XT, Comfort Lineartronic)
Technické údaje
Motor: | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 1998 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 177 / 5600 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 350 / 2400-3600 |
Převodovka: | Lineartronic |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 221 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 7.5 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 11.2 / 7.0 / 8.5 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 488 / 1592 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1682 / 428 |
Rozměr pneu: | 225/55 R18 |
Délka (mm): | 4595 |
Šířka (mm): | 1795 |
Výška (mm): | 1735 |
Rozvor (mm): | 2640 |
.
« TEST Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi – Budoucnost v přítomnosti Nissan odhalil novou generaci modelu Qashqai »