TEST Subaru Forester 2.0XT – Lesák na steroidech
Před pár týdny jsem se zakoukal do modernizovaného Subaru Forester, které plní snad všechny požadavky. Je hezké, příjemně se řídí, na silnici se chová jistě, umí být komfortní a uvnitř nabídne spoustu prostoru a honosné materiály. Jen cena je na první pohled vyšší, ale věřte mi, že toto auto si ji umí plně obhájit. Jenže teď přichází den, kdy atmosférický Forester obcházím obloukem a usedám za volant nejvýkonnější varianty 2.0XT. Už na prvních semaforech jsem s překvapením pořádně vytrestal Octavii RS a za městem letěl strašnou kudlu. Poté jsem doslova prolétl mokrou louku – bokem a v nedalekém lese snadno projel slušným terénem. Sakra, to auto je parádní!
Předtím, než budu pokračovat ve vychvalování jeho schopností, se ještě krátce mrkneme na to, v čem spočíval menší facelift pro modelový rok 2016 a čím se XT od standardní verze liší. Ke klasickým terénním tvarům přibyly líbivé detaily, které autu dodávají na exkluzivitě a eleganci. Největší viditelnou změnou je LED denní svícení ve tvaru C, které má svým tvarem připomínat, že pod kapotou je plochý agregát boxer. Zároveň tu najdeme i novinku v podobě natáčecích světlometů. Mezi světlomety se usídlila revidovaná mřížka chladiče a zadní svítilny jsou sdružené. V interiéru je pár novějších a moderněji působících drobností na palubní desce a volantu. To se ale pořád motáme jen kolem designových změn, které zas tak moc neznamenají. To hlavní se odehrálo v útrobách. Forester dostal více odhlučňovacích materiálů, optimalizováno bylo zavěšení – změnila se tuhost předních tlumičů a tření pístnice předních i zadních tlumičů, tuhost nápravnic, dorazů a stabilizátor si našel lepší místo. Málem bych zapomněl na jiný poměr řízení, jenž je teď rychlejší (z 15.5:1 na 14:1).
Motorizace byly zachovány, pouze 2.0D Sport a 2.0i Exexutive už nelze pořídit s manuálem. K mání je tak dvoulitrová atmosféra zážehového původu s výkonem 110 kW, kterou v nabídce doplňuje XT s přeplňovaným čtyřválcem 177 kW. Vznětové motory zde mají pouze jednoho dvoulitrového zástupce 2.0D 108 kW. Všechny kromě řady XT a výše zmíněných, lze kombinovat s převodovkou manuální nebo s bezestupňovým Lineartronicem.
XT se po vzhledové stránce liší především agresivnějšími nárazníky a celkově velmi dravě působící maskou. Uvnitř se nachází tlačítko Sport#, kterým lze zapnout sportovní režim, jenž nově přemapovaný – dokáže lépe využít výkon a řadí ve vyšších otáčkách. Oproti standardu je pozměněno i pár detailů na podvozku, ale pojďme kouknout na to nejdůležitější, a tím je pohonné ústrojí. Pod kapotou se nachází dvoulitrový čtyřválec boxer, jenž je obdařen velmi účinným přeplňováním a díky tomu produkuje solidní výkon 240 koní (177 kW) v 5600 otáčkách a krouťák 350 Nm při 2400 až 3600 otáčkách za minutu. S motorem spolupracuje převodovka Lineartronic a výkon posílá na silnici přes symetrický pohon všech čtyř kol. Hmotnost je okolo 1700 kilogragramů. Zrychlení z nuly na stovku zabere jen 7.5 sekundy a umí udělat až 221 km/h. Reálná spotřeba zůstává pod deseti litry na sto kilometrů, což je na velikost auta a silný motor v doprovodu pohonu všech čtyř kol slušný údaj. S lehkou nohou a trochou snahy lze dokonce dosáhnout i papírového průměru, který činí 8.5 litru.
TEST Subaru Forester 2.0i-L – Všude doma
Posed za volantem je vyšší a nabízí skvělý výhled do všech stran. Sedadla s perforovanou kůží jsou komfortní, ale neuškodilo by jim masivnější boční vedení. Volant skvěle padne do rukou a ergonomie je, no, japonská. Evropan bude chvíli hádat, kde se co nachází, ale po chvíli zvyku už nebude mít s ničím problém. Jen informační systém by si zasloužil rychlejší procesor a trochu doladit, občas reaguje pomalu a zmatečně. Vpředu i vzadu je dostatek místa ve všech směrech a i zavazadelník nabízí slušný objem 505 litrů či 1592 litrů se sklopenými sedadly. Použité materiály na první pohled nejsou ničím zajímavé, ale po osahání zjišťuji, že jsou kvalitní, honosné a z velké části dobře zpracované. Pár chybiček se najde při zkoumání detailů, protože občas se objeví odkrytá ocelová část nějaké konstrukce, ale na to už jsme si u Subaru zvykli.
Komfortní společník na denní ježdění
Ačkoliv Subaru byly v dřívějších dobách spíše pracanti, než vozy na denní ježdění, tak v posledních letech je tomu zcela jinak. Forester má lehké řízení, komfortní podvozek a dobrou manévrovatelnost, takže jízdu s ním si zamilují i ženy. K tomu všemu přidejte velkou kabinu, slušný kufr, skvělý vzhled a máte parádní auto na ježdění do práce. Převodovka necuká, motor je dobře odhlučněný a jediným mínusem ve městě je spotřeba, která se těžko sráží pod deset litrů. Chvíli zvyku chtějí i přehnaně ostré reakce na plynový pedál, při parkování ze začátku skáčete jako koza.
Na okreskách mimo město je Forester krásně ovladatelný a jistotou překypuje i na mokru či sněhu. Naopak na dálnici se projevuje komfortní podvozek, avšak odhlučnění je při rychlostech nad 130 km/h spíše průměrné. Pochvalu si zaslouží natáčecí xenonové světlomety doplněné o LED technologii pro denní svícení – svítí výborně a pracují velmi rychle.
Sleeper na klikaté silnici
Kde jinde využít potenciál tak silného motoru, než na pořádné okresce? Tlačítkem na volantu volím režim Sport#, plynový pedál seznamuji s podlahou a nestačím se divit. Lineartronic okamžitě dostane motor do ideálních otáček a auto s pořádnou chutí po každém metru asfaltu upaluje jako o život. Zátah je opravdu nečekaný a na rovinkách dokáže zesměšnit spousty tunerů v nějakých tříbarevných popelnicích ověšených obsahem krabice Lego. V zatáčkách je auto dobře ovladatelné, ale stále je znát vyšší těžiště a měkčí podvozek, což na výkonnosti v zatáčkách znatelně ubírá. Ale i tak v dané kategorii za stejnou sumu moc podobně rychlých SUV nenajdete. Uvítal bych komunikativnější řízení, které je až příliš přeposilované. Překvapením jsou solidní brzdy a už ne tak lahodná spotřeba, která klasicky u přeplňovaného boxeru při rychlé jízdě stoupá až ke hvězdám.
X-Mode – Ani mimo silnici se neztratí
Symetrický pohon všech čtyř kol funguje výborně, doplňuje ho sytém X-Mode a je jedno, s čím jsou pneumatiky zrovna v kontaktu. Sníh, bláto, mokrá tráva… Prostě jen dávkujete plyn, točíte volantem, čučíte kolem sebe a jedete. Forester dojede dál, než si troufne 95 % řidičů. Zastaví ho až těžký terén, kde nestačí světlá výška. Hlavně s ním nemáte ten nepříjemný pocit ze zvuků, které říkají, že se brzdy rozpadne, jak tomu často bývá u konkurence.
Vynikající výsledek
Ano, Subaru Forester XT má příliš přeposilované řízení a najdete na něm pár dalších malých chybiček. Ale auto je tak výborně sladěné jako celek, že ani za cenu 1 059 000 Kč moc přímé konkurence nemá. Zvládá všechno, a ne jen průměrně, ale velmi povedeně. Dálnice, město, okresky, rychlou jízdu i terén… Přivítejte nejuniverzálnější SUV kategorie!
Plus
Vynikající podvozek za všech okolností
Vzhled
Dosvit světlometů a možnost jejich natáčení
Komfort
Kvalitní zpracování a materiály
Mínus
Přeposilované řízení
Lehce vyšší spotřeba
« První informace o Audi A5 Sportback a RS5 – Víme, jak budou vypadat! Škoda Kodiaq dostane až 280 koní – Takto by mělo vypadat Monte Carlo a RS »