e

TEST Subaru Forester 2.0XT – Lesák na steroidech

6. 9. 2016 • Novinky, Subaru, Testy

Před pár týdny jsem se zakoukal do modernizovaného Subaru Forester, které plní snad všechny požadavky. Je hezké, příjemně se řídí, na silnici se chová jistě, umí být komfortní a uvnitř nabídne spoustu prostoru a honosné materiály. Jen cena je na první pohled vyšší, ale věřte mi, že toto auto si ji umí plně obhájit. Jenže teď přichází den, kdy atmosférický Forester obcházím obloukem a usedám za volant nejvýkonnější varianty 2.0XT. Už na prvních semaforech jsem s překvapením pořádně vytrestal Octavii RS a za městem letěl strašnou kudlu. Poté jsem doslova prolétl mokrou louku – bokem a v nedalekém lese snadno projel slušným terénem. Sakra, to auto je parádní!

Předtím, než budu pokračovat ve vychvalování jeho schopností, se ještě krátce mrkneme na to, v čem spočíval menší facelift pro modelový rok 2016 a čím se XT od standardní verze liší. Ke klasickým terénním tvarům přibyly líbivé detaily, které autu dodávají na exkluzivitě a eleganci. Největší viditelnou změnou je LED denní svícení ve tvaru C, které má svým tvarem připomínat, že pod kapotou je plochý agregát boxer. Zároveň tu najdeme i novinku v podobě natáčecích světlometů. Mezi světlomety se usídlila revidovaná mřížka chladiče a zadní svítilny jsou sdružené. V interiéru je pár novějších a moderněji působících drobností na palubní desce a volantu. To se ale pořád motáme jen kolem designových změn, které zas tak moc neznamenají. To hlavní se odehrálo v útrobách. Forester dostal více odhlučňovacích materiálů, optimalizováno bylo zavěšení – změnila se tuhost předních tlumičů a tření pístnice předních i zadních tlumičů, tuhost nápravnic, dorazů a stabilizátor si našel lepší místo. Málem bych zapomněl na jiný poměr řízení, jenž je teď rychlejší (z 15.5:1 na 14:1).

1a

Motorizace byly zachovány, pouze 2.0D Sport a 2.0i Exexutive už nelze pořídit s manuálem. K mání je tak dvoulitrová atmosféra zážehového původu s výkonem 110 kW, kterou v nabídce doplňuje XT s přeplňovaným čtyřválcem 177 kW. Vznětové motory zde mají pouze jednoho dvoulitrového zástupce 2.0D 108 kW. Všechny  kromě řady XT a výše zmíněných, lze kombinovat s převodovkou manuální nebo s bezestupňovým Lineartronicem.

XT se po vzhledové stránce liší především agresivnějšími nárazníky a celkově velmi dravě působící maskou. Uvnitř se nachází tlačítko Sport#, kterým lze zapnout sportovní režim, jenž nově přemapovaný – dokáže lépe využít výkon a řadí ve vyšších otáčkách. Oproti standardu je pozměněno i pár detailů na podvozku, ale pojďme kouknout na to nejdůležitější, a tím je pohonné ústrojí. Pod kapotou se nachází dvoulitrový čtyřválec boxer, jenž je obdařen velmi účinným přeplňováním a díky tomu produkuje solidní výkon 240 koní (177 kW) v 5600 otáčkách a krouťák 350 Nm při 2400 až 3600 otáčkách za minutu. S motorem spolupracuje převodovka Lineartronic a výkon posílá na silnici přes symetrický pohon všech čtyř kol. Hmotnost je okolo 1700 kilogragramů. Zrychlení z nuly na stovku zabere jen 7.5 sekundy a umí udělat až 221 km/h. Reálná spotřeba zůstává pod deseti litry na sto kilometrů, což je na velikost auta a silný motor v doprovodu pohonu všech čtyř kol slušný údaj. S lehkou nohou a trochou snahy lze dokonce dosáhnout i papírového průměru, který činí 8.5 litru.

TEST Subaru Forester 2.0i-L – Všude doma

1e

Posed za volantem je vyšší a nabízí skvělý výhled do všech stran. Sedadla s perforovanou kůží jsou komfortní, ale neuškodilo by jim masivnější boční vedení. Volant skvěle padne do rukou a ergonomie je, no, japonská. Evropan bude chvíli hádat, kde se co nachází, ale po chvíli zvyku už nebude mít s ničím problém. Jen informační systém by si zasloužil rychlejší procesor a trochu doladit, občas reaguje pomalu a zmatečně. Vpředu i vzadu je dostatek místa ve všech směrech a i zavazadelník nabízí slušný objem 505 litrů či 1592 litrů se sklopenými sedadly. Použité materiály na první pohled nejsou ničím zajímavé, ale po osahání zjišťuji, že jsou kvalitní, honosné a z velké části dobře zpracované. Pár chybiček se najde při zkoumání detailů, protože občas se objeví odkrytá ocelová část nějaké konstrukce, ale na to už jsme si u Subaru zvykli.

Komfortní společník na denní ježdění

Ačkoliv Subaru byly v dřívějších dobách spíše pracanti, než vozy na denní ježdění, tak v posledních letech je tomu zcela jinak. Forester má lehké řízení, komfortní podvozek a dobrou manévrovatelnost, takže jízdu s ním si zamilují i ženy. K tomu všemu přidejte velkou kabinu, slušný kufr, skvělý vzhled a máte parádní auto na ježdění do práce. Převodovka necuká, motor je dobře odhlučněný a jediným mínusem ve městě je spotřeba, která se těžko sráží pod deset litrů. Chvíli zvyku chtějí i přehnaně ostré reakce na plynový pedál, při parkování ze začátku  skáčete jako koza.

Na okreskách mimo město je Forester krásně ovladatelný a jistotou překypuje i na mokru či sněhu. Naopak na dálnici se projevuje komfortní podvozek, avšak odhlučnění je při rychlostech nad 130 km/h spíše průměrné. Pochvalu si zaslouží natáčecí xenonové světlomety doplněné o LED technologii pro denní svícení – svítí výborně a pracují velmi rychle.

1d

Sleeper na klikaté silnici

Kde jinde využít potenciál tak silného motoru, než na pořádné okresce? Tlačítkem na volantu volím režim Sport#, plynový pedál seznamuji s podlahou a nestačím se divit. Lineartronic okamžitě dostane motor do ideálních otáček a auto s pořádnou chutí po každém metru asfaltu upaluje jako o život. Zátah je opravdu nečekaný a na rovinkách dokáže zesměšnit spousty tunerů v nějakých tříbarevných popelnicích ověšených obsahem krabice Lego. V zatáčkách je auto dobře ovladatelné, ale stále je znát vyšší těžiště a měkčí podvozek, což na výkonnosti v zatáčkách znatelně ubírá. Ale i tak v dané kategorii za stejnou sumu moc podobně rychlých SUV nenajdete. Uvítal bych komunikativnější řízení, které je až příliš přeposilované. Překvapením jsou solidní brzdy a už ne tak lahodná spotřeba, která klasicky u přeplňovaného boxeru při rychlé jízdě stoupá až ke hvězdám.

X-Mode – Ani mimo silnici se neztratí

Symetrický pohon všech čtyř kol funguje výborně, doplňuje ho sytém X-Mode a je jedno, s čím jsou pneumatiky zrovna v kontaktu. Sníh, bláto, mokrá tráva… Prostě jen dávkujete plyn, točíte volantem, čučíte kolem sebe a jedete. Forester dojede dál, než si troufne 95 % řidičů. Zastaví ho až těžký terén, kde nestačí světlá výška. Hlavně s ním nemáte ten nepříjemný pocit ze zvuků, které říkají, že se brzdy rozpadne, jak tomu často bývá u konkurence.

1b

Vynikající výsledek

Ano, Subaru Forester XT má příliš přeposilované řízení a najdete na něm pár dalších malých chybiček. Ale auto je tak výborně sladěné jako celek, že ani za cenu 1 059 000 Kč moc přímé konkurence nemá. Zvládá všechno, a ne jen průměrně, ale velmi povedeně. Dálnice, město, okresky, rychlou jízdu i terén… Přivítejte nejuniverzálnější SUV kategorie!

Plus

Vynikající podvozek za všech okolností

Vzhled

Dosvit světlometů a možnost jejich natáčení

Komfort

Kvalitní zpracování a materiály

Mínus

Přeposilované řízení

Lehce vyšší spotřeba

1c

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz