IMG_1927

TEST Subaru Forester 2.0i XS Lineartronic – Žádný lesník, ale měšťák

6. 1. 2014 • Novinky, Subaru, Testy

motor: 80%

převodovka: 30%

podvozek: 85%

zpracování: 50%

praktičnost: 85%

Schopné SUV, které díky CVT přichází o to nejlepší

Verdikt:

Do redakce dorazila i poslední nabízená motorizace do Foresteru a to konkrétně atmosferický dvoulitrový boxer spřažen s bezestupňovou převodovkou CVT. Tato verze tak nějak nejlíp vystihuje, kam se Subaru se čtvrtou generací modelu Forester vydává. Řeknu to hned na začátku, pokud chcete Forestera, který bude fungovat v terénu, sáhněte po naftové verzi. Pro rychlé přesuny a řidičské zážitky tu máme turbobenzínovou šílenost XT, no a pokud chcete městské pohodlné auto, 2.0i je to správné. Alespoň od Subaru.

Oproti předchozí generaci udělal nový Forester správný krok v designu – krok zpátky. Křivky a umírněná přední maska nakopnutého rodinného kombíku byla nahrazena tím, čím se pyšnil Lesník dvě generace nazpátek. Ostře řezaná přední maska, která při pohledu tváří v tvář utváří dojem hranaté tlamy, jen střídmě zdobené chromem, vypadá sakra dobře a člověku by se chtěla až zamáčknout slza nad návratem starého parťáka. Agresivní sportovní elegance, tak nějak by se dal vzhled nového Foresteru shrnout.

forester3

Po usednutí dovnitř mé nadšení mírně opadá. Subaru si pořád jde svou cestou a absolutně ignoruje jakékoli trendy v posunu designu a zpracování interiérů. Ve srovnání s konkurencí jsou absolutně nekonkurenceschopné, ale nutno podotknout, že tady panuje dobrá atmosféra. Ergonomie je zvládnuta velmi dobře, vše je tam, kde má být a okamžitě po ruce. Skvělá je i pozice za volantem a tak po chvíli společného života vozidlu odpustíte nedokonalé zpracování a tvrdé laciné plasty. Pěkná je grafika displaye palubního počítače na vrcholu středového tunelu. Opět nepotěší fakt, že Subaru nechalo jeho ovládání pomoci tenkého kolíku uprostřed kapličky s budíky. Při manipulaci si buď zlomíte ruku a nebo nezatočíte a vybouráte se… Jinak však vypadá vše dobře, líbí se mi nová kulisa převodovky CVT, sedadla a třeba kaplička přístrojů.

Jakkoliv je zpracování interiéru rozporuplné, nelze mu upřít obrovský plus v podobě prostorových dispozic. Místa na zadních sedačkách je přehršel a to včetně prostoru na hlavu, kde se jasně podepisuje hranatý profil auta. Špatně na tom není ani kufr, tam kde segment SUV dost často bojuje s prťavými rozměry, nabízí Forester hned 505 litrů v základním postavení sedadel. Po jejich sklopení už je to dokonce 1573 litrů a rovná podlaha k tomu.

forester5

Subaru však nový Forester vybavilo vychytávkami, které známe z vrcholného modelu WRX STI a to konkrétně systémem SI-DRIVE. Jedná se o využívání tří různých charakteristik motoru, které ovlivňují jak dynamiku motoru, tak jeho spotřebu. Ve Foresteru se SI-DRIVE ovládá pomocí dvou tlačítek na volantu a volit můžete mezi inteligentním režimem a tím sportovním. Co každý z nich dělá, je určitě naprosto jasné. Nečekejte však, že druhý zmíněný udělá z auta plnohodnotný sporťák, to ani omylem. Druhou novinkou je systém X-MODE. Ten si bere informace z řídící jednotky motoru, řídící jednotky převodovky a stabilizačního systému. Pomáhá tak optimalizovat chování Symmetrical AWD na nezpevněných cestách a na kluzkých površích. Zvyšuje svornost, dodává točivý moment tam, kde je třeba a celkově zjednodušuje jízdu v terénu. Jeho součástí je také pomocník pro sjíždění svahů, který dokáže udržovat konstantní rychlost při jízdě z prudšího kopce bez nutnosti používat brzdový pedál. Jednoduše řečeno umožňuje jistější a spolehlivější jízdu bez ohledu na schopnosti řidiče.

O pohon se stará dvoulitrový benzínový boxer s výkonem 150 koní při 6200 ot./min a točivým momentem 196 Nm při 4200 ot./min. Třetí generace tohoto motoru přišla až po dlouhých 21 letech, kdy Subaru využívalo typ EJ. Nový FB20 používá delší zdvih pístů, což má za následek lepší průběh točivého momentu v pásmu nízkých až středních otáček. Dalšími výhodami nové konstrukce jsou nižší spotřeba a nižší emise. Motor s manuální převodovkou funguje brilantně, má krásný zvuk odkazující na vrcholné Imprezy z minulé dekády a nabízí i příjemnou dynamiku. Líbí se mi jeho reakce, ochota jít do otáček… teda líbili, v minulé generaci Foresteru, kde byl identický motor spjat s manuální převodovkou. U nyní testovaného vozu je totiž vše jinak.

forester1

Je to dáno hlavně použitím automatické převodovky Lineartronic (CVT), pracující na principu variátoru. Ve skutečnosti při běžném použití tato převodovka není vůbec špatná a dynamiku vozu oproti manuálu snižuje jen určitým způsobem. Pocitově je to však skokový rozdíl, jelikož motor točí pořád stejně otáček a nárůst výkonu a zrychlení vozu není citelně znatelné. Zmizel i úžasný syrový zvuk boxeru, díky kterému jsem si jízdu v modelu s manuálem zamiloval. Docela dobrou náplastí pro sportovněji založené řidiče jsou však pádla pod volantem. Převodovka totiž disponuje šesti předvolenými rychlostními stupni, které můžete pomocí pádel řadit, a tak si užít motor i v klasickém režimu, kdy otáčky neustále běhají nahoru a dolů. Navíc řazení stupňů probíhá poměrně rychle a vy nemusíte při jízdě čekat věčnost, než se převodovka rozhodne zařadit nebo podřadit, s čímž jsem se setkal například u korejské konkurence. Při běžném jízdě tedy převodovka funguje dobře a jízda s ní je příjemně pohodlná.

forester4

Kromě jízdního projevu jako na skútru má automatická převodovka CVT další specifickou vlastnost, jež také naprosto zabíjí klasického ducha vozů Subaru, kterého si tak dlouho a pracně tato japonská značka budovala. Doba je, kvůli nutnosti snižovat spotřebu a emise, pro konstruktéry zlá, a to už se projevilo i u tohoto modelu. Pohon všech kol v kombinaci s převodovkou CVT totiž není řešen klasickým známým způsobem pomocí mezinápravového diferenciálu, ale pomocí spojky, která přenáší hnací sílu na zadní kola podle potřeby. Oproti „konkurenčnímu“ systému Haldex je to vždy alespoň několik procent momentu, který směřuje i na zadní nápravu, jízdní vlastnosti auta se však oproti klasické koncepci Symmetrical AWD znatelně zhoršily. Auto je v zatáčkách pod plynem více nedotáčivé, mnohem nervóznější, málo komunikativní i samotný grip je na nižší úrovni. Nicméně všechny zmíněné jízdní nedostatky CVT nepovažuji za žádný závažný problém vzhledem k zaměření a konečné využitelnosti, jelikož se samozřejmě zhoršily pouze jízdní vlastnosti vozu na limitu a denní použití tohoto vozu na limitu jistě žádný zákazník neplánuje. Při běžné jízdě je podvozek pohodlný, velmi dobře filtruje nerovnosti a v zatáčkách se nijak nepříjemně nenaklání. Ve své podstatě existuje jen málo podobných SUV, které mají stejně dobré jízdní vlastnosti na silnici. Je to klišé, ale Forester působí v zatáčkách jako sedan. Škoda té převodovky, dynamika by bez ní byla mnohem lepší!

Mimo zpevněné komunikace by se měl Forester cítit jako doma. Světlá výška 22 centimetrů, nájezdové úhly 25 a 26 stupňů. To vše jako by přímo volalo, že Forester se terénních hrátek rozhodně nebojí. A taky že ne. Opět je však problém v pohonném ústrojí. Vůz bez nejmenšího problému zvládne polní a lesní cesty, dokonce i mírný terén. V tom těžším mu však začne opět překážet převodovka CVT, která neumí adekvátně rozložit otáčky a točivý moment. Jeho hodnota 196 Nm. také neodpovídá tomu, že by se velkému autu chtělo šplhat do prudkých kopců. Jinak si však vůz ponechává slušný komfort a skvělou ovladatelnost i tady.

forester2

Forester v této specifikaci je tak vyloženě městským vozidlem, které vás v případě potřeby dopraví na chalupu. Na dálnici vás bude brutálně štvát hlasité vytáčení motoru s konstantním zvukem, chybějící dynamika a vysoká spotřeba. Testovaný model jezdil za nějakých 10,5 litrů kombinovaně, po dálnici 9 a to se člověk na 130 podíval jen občas. Pokud chcete univerzální Forester, který vyhoví ve všem a je také mnohem lepší, zvolte diesel s manuálem. Ten je o velký kus lepším autem.

Plusy:

  • dobře nastavený podvozek
  • prostupnost terénem
  • řízení
  • prostornost
  • praktičnost
  • pohon všech kol

Mínusy:

  • převodovka
  • zpracování interiéru
  • dotyková navigace
  • volnoběžný projev za studena
  • dynamika
  • spotřeba

Měření a technické údaje

Motor Subaru Forester 2.0i Lineartronic
Konstrukce plochý čtyřválec
Palivo benzín
Plnění atmosférické sání
Uložení vpředu podélně
Zdvihový objem (cm3) 1995
Vrtání x zdvih (mm) 84,0 x 90,0
Převodovka bezstupňová CVT
Poháněná kola všechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu 225/60 R17
Pneumatiky vzadu 225/60 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) 110 / 150 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm) 198 v 4200 ot./min.
0-100 km/h (s) 11,8
Nejvyšší rychlost (km/h) 192
Spotřeba paliva (l/100 km) 8,1 / 5,5 / 6,5
Objem nádrže (l) 60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4595
Šířka (mm) 1795
Výška (mm) 1735
Rozvor náprav (mm) 2640
Provozní hmotnost (kg) 1577
Celková hmotnost (kg) 2015
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 2000
Zavazadlový prostor (l) 505
Ceny
Základní cena modelu 679 000 Kč
Základní cena test. verze 719 000 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz