TEST Subaru Forester 2.0i Lineartronic – Dokonalý univerzál
Subaru Forester už je pěkně dlouhou dobu pojem. Od první generace se na něj hrne spousta chvály, avšak až do třetí generace se jednalo spíše o chlapské auto, než nějaké něžné SUV pro ženy. Čtvrtá generace má moderní vzhled, dobrou využitelnost ve městě i mimo něj a navzdory tomu neztratila nic ze své drsné povahy, díky které se nezalekne ani náročného terénu či kluzkého povrchu. S rokem 2016 přišel jemný facelift, jenž z Forestera udělal jedno z nejlepších aut kategorie – teď jezdí fantasticky kdykoliv, kdekoliv a s kýmkoliv.
Co, že je teda u MY2017 za novinky? Ke klasickým terénním tvarům přibyly líbivé detaily, které autu dodávají na exkluzivitě a eleganci. Největší viditelnou změnou je LED denní svícení ve tvaru C, které má svým tvarem připomínat, že pod kapotou je plochý agregát boxer. Zároveň tu najdeme i novinku v podobě natáčecích světlometů. V nárazníku jsou nově stříbrné lišty – ty poukazují na nízké těžiště. Mezi světlomety se usídlila revidovaná mřížka chladiče a zadní svítilny jsou sdružené.
V interiéru je pár novějších a moderněji působících drobností na palubní desce a volantu. To se ale pořád motáme jen kolem designových změn, které zas tak moc neznamenají. To hlavní se odehrálo v útrobách. Forester dostal více odhlučňovacích materiálů, optimalizováno bylo zavěšení – změnila se tuhost předních tlumičů a tření pístnice předních i zadních tlumičů, tuhost nápravnic, dorazů a stabilizátor si našel lepší místo. Málem bych zapomněl na jiný poměr řízení, jenž je teď rychlejší (z 15.5:1 na 14:1). Po vzhledové stránce je Forester prostě kočka a díky vylepšené technice by měl jezdit jako král své třídy. Je tomu ale opravdu tak?
Motorizace byly zachovány, pouze 2.0D Sport a 2.0i Exexutive už nelze pořídit s manuálem. K mání je tak dvoulitrová atmosféra zážehového původu s výkonem 110 kW, kterou v nabídce doplňuje XT s přeplňovaným čtyřválcem 177 kW. Vznětové motory zde mají pouze jednoho dvoulitrového zástupce 2.0D 108 kW. Všechny kromě řady XT a výše zmíněných, lze kombinovat s převodovkou manuální nebo s bezestupňovým Lineartronicem.
Nebudeme už dál chodit kolem horké kaše a konečně se vydáme brázdit české silnice, polňačky, mokré louky, ale i lesní cesty. Nastupování je příjemné a komfortní, což platí i o posazu a celkové pozici za volantem – výhled z Ferestera je vynikající do všech stran. Kabina je vzdušná a prostorná ve všech směrech, na nedostatek místa si nebudou stěžovat ani osoby zavalitější a vyšší postavy na zadních sedadlech. Materiály i čalounění nejsou na první pohled nic extra, působí lehce drsným, ale na druhou stranu kvalitním dojmem, nevadí mu se ušpinit. Cokoliv stačí jen přejet mokrou hadrou a vše je zase čisté. Zpracování je kvalitní, a to samé lze říct i o materiálech. Uvnitř to vypadá jako kus kvalitního auta, ne jako interiér kvalit hračky z Kinder vajíčka – tak dnes bohužel dost interiéru působí.
Jakkoliv vypadá vnitřek chlapsky a drsně, tak to vůbec neplatí o jízdních vlastnostech na silnici. Řízení je až příliš přeposilované, avšak přesné a rychlé. Podvozek je příjemně komfortní, jízda s CVT hladká a cestování po městě se stává naprosto pohodovou záležitostí, což se třeba o starších Subaru říct nedalo. To stejné platí i o okreskách a dálnicích. Forester čtvrté generace je skvělým autem na denní ježdění. Je tichý, pohodlný a příjemně se řídí.
Po jízdě ve městě a 300 kilometrech na dálnici jsem byl velmi mile překvapen, ale zároveň zklamán. Komfortní podvozky přece většinou ztrácejí přilnavost a jistotu při svižnější jízdě. Jenže jsem byl vedle, jak ta jedle. Můžete letět jak hovado a podvozek stále překypuje jistotou. Je jedno, zda jedete po novém asfaltu, rozbité silnici, štěrku nebo polní cestě – neuvěřitelné, že SUV může mít podvozek s tak vysokou mechanickou přilnavostí. To stejné platí i o jízdě na mokré vozovce – nějak mu více věříte a ono to funguje.
Pod kapotou testovaného vozu zpívá atmosférický boxer 2.0 l s výkonem 110 kW a točivým momentem 198 Nm. A co si budeme nalhávat, žádný sportovec to není. Pro výraznější zrychlení je potřeba motor pořádně vytočit a ani tak se nedočkáte většího zátahu – lehce pomůže ostřejší režim. Napovídá tomu i zrychlení z nuly na stovku za 11.8 sekundy. Pokud však nepotřebujete závodit a plyn nesešlápnete o víc jak dvě třetiny, dočkáte se příjemného zrychlení na potřebnou rychlost a udržovat ji už není žádný problém ani s více naloženým autem.
Maximální rychlost je 192 km/h, což je naprosto dostačující. Jízda s převodovkou Lineartronic je příjemná, jen je potřeba naučit se jemnou manipulaci s plynem kvůli ostrým reakcím v nižších rychlostech. Spotřeba je na stylu jízdy závislá mnohem víc, než u jiných aut. Lze jezdit za 8 litrů, ale při agresivnějším stylu není problém překročit 10. Můj týdenní průměr po normální, občas svižnější jízdě po okreskách, dálnici a městě, se ustálil na nějakých devíti litrech, což je na benzinové SUV této velikosti průměr.
A co v terénu? Zase fantazie. Světlá výška vozu 220 mm slibuje dobrou prostupnost terénem, a díky novému elektronickému pomocníkovi X-Mode se nemusíte obávat ani toho těžšího. X-Mode si bere informace z řídící jednotky motoru, řídící jednotky převodovky a stabilizačního systému. Pomáhá tak optimalizovat chování Symmetrical AWD na nezpevněných cestách a na kluzkých površích. Zvyšuje svornost, dodává točivý moment tam, kde je třeba a celkově zjednodušuje jízdu v terénu. Jeho součástí je také pomocník pro sjíždění svahů, který dokáže udržovat konstantní rychlost při jízdě z prudšího kopce bez nutnosti používat brzdový pedál. Jednoduše řečeno umožňuje jistější a spolehlivější jízdu bez ohledu na schopnosti řidiče.
Symetrický pohon všech čtyř kol funguje výborně a je jedno, s čím jsou pneumatiky zrovna v kontaktu. Sníh, bláto, mokrá tráva… Prostě jen dávkujete plyn, točíte volantem, čučíte kolem sebe a jedete. Forester dojede dál, než si troufne 95 % řidičů. Zastaví ho až opravdu těžký terén, kde nestačí světlá výška. Hlavně s ním nemáte ten nepříjemný pocit ze zvuků, které říkají, že se brzdy rozpadne, jak tomu často bývá u konkurence.
Kde se stala chyba? Ve všech odstavcích vlastně jen chválím a nic výrazně nehaním. Na bezestupňovou převodovku si zvyknete, řízení je sice příliš lehké, avšak přesné a rychlé a spotřeba jen lehce vyšší – zbytek je nadprůměrně povedený. Takže chyba se nestala nikde. Toto je konečně SUV, které je opravdovým zástupcem svojí kategorie a ne jen zvednutým hatchbackem či kombíkem. Proč? Umí to všude – na sněhu, mokru, suchu, v terénu… A tak to má být, ne?
Plus
Vynikající podvozek za všech okolností
Vzhled
Dosvit světlometů a možnost jejich natáčení
Komfort
Odhlučnění
Kvalitní zpracování a materiály
Mínus
Přeposilované řízení
Lehce vyšší spotřeba
« LEXUS spustil výrobu modelu LC pro evropské trhy Nová Audi A7 Sportback se ukáže na konci roku »