TEST Subaru Forester 2.0i XS – Táta od rodiny se závodními kořeny
Je zábavné, jak se aktuálně úspěšné automobilky ve světových soutěžích ohánějí v reklamních kampaních svými úspěchy z motorsportu. Připadá si snad řidič Touaregu jako Carlos Sainz, když díky hmotnosti a 20-ti palcovým „balónům“ zapadne na promáčené louce? Nebo užívá si někdo svou DS3 stejně jako Sebastian Loeb, když se v zimě na sněhu nerozjede do kopce? Pokud vypustím supersportovní náčiní, tak by se podle mě automobilky, které kdy dokázaly svou techniku z motorsportu použít do běžně prodávaných aut, daly spočítat na prstech jedné ruky, maximálně dvou. Nechci tady v žádném případě tvrdit, že s Foresterem se za volantem budete cítit jako Peter Solberg za dob největší slávy v SWRT, ale ten boxer a pohon Symmetrical AWD nemá do sebe jen něco, ale opravdu hodně.
Forester třetí generace byl na trh uveden v roce 2008. Od té doby ty nejdůležitější změny proběhly pouze pod kapotou, kdy v modelové řadě 2011 přibyl k modernímu motoru Boxer Diesel, který už jsme v redakci testovali a letos ještě testovat budeme, zcela nový zážehový boxer třetí generace s označením FB20. Exteriér zatím žádných zásadních designových změn nedoznal. Masce ubylo jedno žebro, boční blinkry se z blatníků přestěhovaly do zrcátek, ale ostatní poznávací designové prvky jako výrazné čelní světlomety, řezané hrany, zadní světla s průzračným vzhledem a svalnaté lemy podběhů vyjadřující smělý postoj tohoto SUV, zůstaly zachovány.
Na Subaru se mi líbí, že po usednutí za volant kteréhokoliv modelu a nastavení sedadla do ideální pozice jsem prostě doma. Všechno je přesně tam kde má být, nic není potřeba zdlouhavě hledat ani nastavovat. Jelikož nejsme v modelu s žádným sportovním zaměřením, musíme se pochopitelně smířit s horším bočním vedením vyhřívaných sedadel. Zato ale nabízejí dostatek místa ve všech oblastech i pro postavy převyšující 190 cm. Kožený volant s ideálně tlustým věncem výborně padne do ruky. Jedinou výtku k němu mám na vzhled střední části, která podle mě moc neladí s povedeným a funkčním designem palubní desky. Optitronová přístrojová deska před řidičem má prostorové zobrazování, které zvyšuje čitelnost a viditelnost. Poprvé jsem se s tímto zobrazením setkal ve WRX STi a vypadá to velice dobře. Co mě v interiéru lehce zklamalo, bylo přepínání a mazání TRIPu A a B, které se ovládá přímo na přístrojovce, a tak je nutné prostrkovat ruku volantem. Na druhou stranu je to jediná věc, kterou člověk přepíná, takže to nijak zvlášť neobtěžuje. Hodiny, průměrná nebo aktuální spotřeba a vnější teplota je zobrazena na informačním displeji nad středovým panelem. Audio soustava má 4.3″ barevný displej, na kterém se mimo jiné zobrazuje při couvání obraz ze zadní parkovací kamery. Samozřejmostí pro pohodlí posádky je dvouzónová klimatizace a dostatek odkládacích prostor. S místem na zadních sedadlech je to stejné jako vepředu a na nedostatek si bude stěžovat jen málokdo. Nepohodlné prostřední místo zadních sedadel obsahuje loketní opěrku a držák nápojů, takže delší cestování v pěti bych zrovna nedoporučoval. Dělená zadní opěradla mají kromě klasického i vychytané elektronické sklápění pomocí tlačítka přímo ze zavazadlového prostoru, čímž vznikne objem 1660 litrů. V nesklopeném uspořádání nabízí Forester v zavazadlovém prostoru objem 450 litrů a pod podlahou plnohodnotnou rezervu.
O pohon se tedy stará dvoulitrový benzínový boxer s výkonem 150 koní při 6000 ot./min a točivým momentem 198 Nm při 4200 ot./min. Třetí generace tohoto motoru přišla až po dlouhých 21 letech, kdy Subaru využívalo typ EJ. Nový FB20 používá delší zdvih pístů, což má za následek lepší průběh točivého momentu v pásmu nízkých až středních otáček. Dalšími výhodami nové konstrukce jsou nižší spotřeba a nižší emise. Skutečnost je taková, že i přes nepříliš oslnivé papírové hodnoty jde motor do otáček ochotně a hlavně má na rodinné SUV úžasný zvuk. Tato vlastnost s sebou ale nese problém zvýšené spotřeby. Ptáte se, jak může zvuk motoru zvyšovat spotřebu? Jednoduše, protože ta mechanická symfonie Vás bude nutit při každém rozjezdu nebo předjíždění držet pedál sešlápnutý mnohem déle, než jste ve skutečnosti potřebovali jen proto, aby jste si ji mohli užívat ještě o pár sekund déle. Tohle potěšení dieselová varianta v žádném případě nenabídne, a pokud se nechystáte na závody do vrchu, je i dynamika motoru naprosto dostačující. Při častějším dálničním provozu by nejeden řidič určitě ocenil i šestý rychlostní stupeň u manuální převodovky, ale Forester zkrátka není žádný dálniční křižník. Jestliže svůj temperament za volantem budete držet na uzdě, má motor do 3000 ot./min tichý chod, a hlavně se s ním dá jezdit za 8 l/100 km včetně dálničního provozu v rámci rychlostních limitů. To je na vůz, který má permanentně poháněny obě nápravy a váží 1555 kg opravdu dobrá hodnota. A pokud mu tu uzdu povolíte a budete si jízdu a horní pásmo otáček užívat mnohem častěji, tak se nedostanete o moc dál než na nějakých 10 l/100 km.
U Foresteru modelové řady 2008 jsem zezačátku slýchal názory, že oproti předchozí generaci podvozkově vyměkl, a stalo se z něj obyčejnější auto. Pokud na tom bylo něco pravdy, tak se to postupem času podařilo odstranit, ale i tak jsem si řekl, že zjistím, jak je na tom modelová řada 2012 oproti předchozí generaci a půjčil jsem si na den Forester 2.5 XT 2006. Skutečnost je taková, že “dvatisícedvanáctka” nevyměkla ani trochu, v zatáčkách drží pořád skvěle a oproti staršímu bráchovi lépe tlumí nerovnosti, takže je jízda celkově pohodlnější. Řízení je po vzoru většiny nových vozů přeposilované, ale i tak poskytuje dostatečnou zpětnou vazbu a přesnost. Světlá výška vozu 215 mm slibuje dobrou prostupnost terénem a díky vynikajícímu pohonu všech kol a redukci se nemusíte obávat ani toho těžšího. Omezením v terénu Vám můžou být, kromě řidičských schopností, snad jen silniční pneumatiky, protože jinak má Forester limity docela daleko. Při běžné jízdě po silnici i mimo ni za všech možných povětrnostních podmínek se zkrátka mnoho takových situací, kdy by jste se s Foresterem dostali do úzkých, nenajde.
Po celém světě jezdí spousta obyčejných a nezajímavých vozů, které jsou používány pouze jako dopravní prostředek z bodu A do bodu B bez jakýchkoliv emocí. Podle mě člověk, který se rozhodne koupit si automobil v autosalonu Subaru, to má v hlavě dobře srovnané. Ví, co od auta chce, co od něj očekává, a rozhodně si nepřišel pro podobný nudný dopravní prostředek a je úplně jedno jestli má 20 nebo 60 let a jestli si začal vybírat z katalogu model Forester nebo WRX STi, takže je potřeba se i na tento vůz podívat jako na pravověrné a zábavné Subaru a ne jen jako na obyčejné rodinné SUV. Takže ESP Off, podřadit o dva stupně a jdeme na to. Okresky sedí Foresteru výborně a to jak uskákané rozbité tak i ty, na které byl po 20-ti letech plácání děr lopatou položen nový koberec. Auto se vzhledem k celkové velikosti při rychlých průjezdech v zatáčkách pochopitelně naklání a díky vyššímu profilu pneumatik o rozměru 225/55 R17 je poddajnější, takže se dá dobře rovnat do zatáčky a vykrouží ji tak, jak požadujete. Chová se přesně tak, jak se Subaru má chovat, a v zatáčce je správně neutrální. Aby došlo k nedotáčivosti, musíte nájezdovou rychlost hodně přestřelit, a i tak se dá spousta situací napravit postupem „nepouštět plyn a ještě více utáhnout řízení“ a auto prostě zatočí. V dalších případech to za Vás vyřeší stabilizace. Příjemný je i účinek posilovače brzd, který je oproti starším verzím znatelně vyšší, a tak můžete auto krotit s větším klidem. Zábavnost Foresteru v zatáčkách je vzhledem k výkonu motoru a zaměření vozu opravdu vysoká a vykouzlí Vám úsměv na rtech kdykoliv si to budete přát.
Největší zásluhu na tom všem má samozřejmě motor boxer s nízkým těžištěm, zmíněný pohon všech kol a velmi dobře naladěný podvozek. Toto jsou přesně ty věci, o kterých jsem mluvil v úvodu. Léty propracovaná a ověřená kvalitní technika, díky které budou vozy Subaru vždy vyčnívat z řady. Za cenu 709 000 Kč dostanete dobře vybavené rodinné SUV, které splní většinu vašich požadavků a co je hlavní, můžete se spolehnout, že Vás nikde nenechá.
Plusy
- jízdní vlastnosti
- stálý pohon všech kol
- spotřeba
- vnitřní prostor
- objem zavazadlového prostoru
Minusy
- pouze 5 stupňů u manuální převodovky
Základní cena vozu: 589.000,- Kč (2.0 X, Trend)
Základní cena testovaného vozu: 709.000,- Kč (2.0 XS, Comfort)
Cena testovaného vozu: 711.000,- Kč (2.0 XS, Comfort)
Technické údaje
Motor: | |
Typ motoru: | Zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (ccm): | 1995 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 198 / 4200 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 185 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.4 / 6.4 / 7.5 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 450 / 1660 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1555 / 460 |
Rozměr pneu: | 225/55 R17 |
Délka (mm): | 4560 |
Šířka (mm): | 1780 |
Výška (mm): | 1700 |
Rozvor (mm): | 2615 |
« Akční video Ferrari F12 Berlinetta [video] Špionážní fotky Jaguaru F-Type R! »