subaru brz exterior (24)

TEST Subaru BRZ – Stále na vrcholu

17. 11. 2015 • Novinky, Subaru, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 80%

Praktičnost: 60%

. Veškerou rychlost si musíte zasloužit správnou prací s plynem, řazením a ideální stopou. Tohle auto není pro vidláky, kteří ve své X5 M najedou na dálnici, sešlápnou plynový pedál a snaží se vytlačit vše, co stojí v cestě. V BRZ musíte při řízení přemýšlet, maximalizovat spojení svých zkušeností s možnostmi vozu, a pak znovu přemýšlet, jak by se dal ten úsek projet rychleji. Chcete to zkoušet znovu a znovu. Okolní svět a problémy vás nezajímají, je to čistá radost za volantem, jsem bezmezně zamilován.

Verdikt:

Subaru BRZ prodělalo mírný facelift a konečně se tak našel důvod si jej znova půjčit do testu. Nezastírám, že využívám každé příležitosti, kdy je možné se v tomto stroji znova projet. Víte, na trhu už neexistuje mnoho aut zaměřených na puristický řidičský zážitek a dokonalou ovladatelnost. Jasně, jsou tu málosériové stroje jako Caterham nebo Lotus, ale to už je jiná cenová kategorie. U Subaru BRZ máte standardní záruku, plnohodnotný značkový servis v každém větším městě a navíc je tento sporťák cenově dostupný. Vlastně mě napadá jen Mazda MX-5, auto o tolik jiné, ale svou filozofií přeci jen tolik podobné.

A co je nově? Auto dostalo ploutvičku místo klasické antény a ehmmm, to je vše. Z nabídky zmizela základní verze bez samosvoru a s osekanou výbavou. Vůbec se tomu nedivím, koupit si BRZ bez “špéry” mohl jen blázen!

Koncepce vozu zaměřená na velmi nízké těžiště nedala moc prostoru konzervativnosti, a tak můžeme mluvit o opravdu povedeném designu. Boční pohled s nízkou, dlouhou kapotou, nafouklými blatníky, svažující se zádí a decentním křidélkem, které vypadá spíš jako odtrhová hrana, je na vlastní oči úchvatný. Dokonalou harmonii kazí pouze design sériových kol, který do všech stran křičí jako kazatel sebevražedné sekty: „Aftermarket je naše jediná cesta!“.

brz4

Když se detailně zadívám na přední pohled BRZ vs. GT86 napadá mě pár otázek bez střízlivých odpovědí. První je „proč“ a druhá „co konkrétně“ brali v Toyotě za drogy, že dokázali přední nárazník a světla zprznit tak, že má v určitém úhlu pohledu vystrašený mločí výraz? Když jsem měl možnost osobně se seznámit s GT86, přišla mi oslňující a úžasná. Teď s odstupem času a opadnutí euforie z obou dvou srovnávám a jdou krásně vidět detaily, které nahrávají BRZ do karet. Tím hlavním je správně otočený lichoběžníkový otvor pro chladící vzduch a ostřeji řezané hrany. Svalnaté zádi dominují dvě obrovské koncovky výfuku a velký difuzor.

Po usednutí do interiéru obejme řidiče nepopsatelná sportovní atmosféra, kterou zprostředkovává dokonalá pozice za volantem, nízký posed hodný opravdového supersportu a výjimečná ergonomie. Sedáky poskytují výborné boční vedení a neunaví ani při delším cestování. Ruční brzda je nachystána hned po ruce, řazení pákou, resp. převodovkou z STI, je čistá radost a volant s tlustým věncem padne krásně do ruky. Občas někdo zmíní něco o levných plastech a otřesném rádiu… no a co!?

brz1

Interiér nepostrádá vůbec nic, co by se vám ve voze této kategorie mohlo sebevíc hodit. Manuální klimatizace a obyčejné rádio na delší přesuny úplně stačí. V ostatních případech zbytečně přidává na hmotnosti, stejně jako zadní sedáky, kde prostě nikdo nikdy nebude chtít sedět, a ani vy tam nebudete chtít nikoho vozit. Osmihranné ovladače ventilace a kolébková tlačítka zdůrazňují zaměření na mechanickou přesnost. Objem zavazadlového prostoru je pro dva cestující naprosto dostačující.

Motor je dobře známá čtyřválcová dvoulitrová atmosféra typu Boxer, která díky D-4S produkuje výkon 200 koní při 7000 ot./min a točivý moment 205 Nm při 6400 až 6600 ot./min. Má vynikající odezvu na plynový pedál a chuligánsky syrový zvuk, který s rostoucími otáčkami příjemně graduje. Motor táhne bez zaváhání od volnoběhu až ke svému maximu. Kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem 8 l/100 km, dálnici umí tohle auto s lehkou nohou za 6 litrů!, a v plném nasazení jezdí zhruba za 13 l/100 km. Svoje dělá výborná aerodynamika a nízká hmotnost, ale na sportovní vůz s atmosférickým motorem jsou to skvělé hodnoty.

brz2

Od prvních kilometrů za volantem dává BRZ jasně najevo svoje dominantní stránky, kterými jsou hmotnost, až nepochopitelně komunikativní řízení a geniálně nastavený podvozek. Samotná hodnota hmotnosti udávaná výrobcem, tedy 1305 kg, není papírově nijak oslnivá, nicméně v praxi je, díky velmi nízkému těžišti, radost s ní pracovat, přenášet ji ze strany na stranu a posílat auto do zatáček. Více chuti, ochoty a agility při změně směru jsem zažil snad už jen v MINI GP. Elektronický posilovač boří všechny zažité zvyklosti a možná i fyzikální zákony, protože BRZ má nejlepší řízení, jaké Subaru v posledních pěti letech použilo. Ano, je lepší než sériové řízení s hydraulickým posilovačem ve WRX STI. Má okamžitou odezvu, výborně tuhý chod a tolik citu, že pokud přejedete minci, víte, jestli byla nahoře panna nebo orel.

Při jízdě dveřmi napřed působí snad telepaticky, a když správně dávkujete plyn, udělá auto přesně to, co si zamanete i bez nutnosti mnohaletého tréninku. Podvozek má naprosto optimální nastavení, aby dokázal přenést maximální množství informací. Je opravdu tuhý, ale dává vědět o každé sebemenší nerovnosti kultivovaným způsobem, nesnaží se z Vás vytřást duši, ani zhmoždit páteř na horších příčných nerovnostech. Je z něj cítit vysoká robustnost a fakt, že je nejsilnějším článkem vozu.

brz7

Subaru zkrátka nezapře svou podvozkovou školu odkojenou na tratích rally, dokáže být na otevřené okresce opravdu pekelně rychlé, a při správném zacházení s volantem a plynovým pedálem se přetáčivost zádi dostavuje je velmi zřídka. I na obyčejných cestovních pneumatikách s šířkou 215 mm nabídne skvělý grip. Naopak, pokud si představujete, že bude s BRZ driftovat jako na japonském touge, budete zklamáni. Na driftování v kopcích v bezpečných mezích mu zkrátka na suchu chybí točivý moment, a tohle potěšení není tak jednoduše dostupné, jak by se mohlo zdát.

Ano, všechno jde, když se chce, jenže občas to chce koule z oceli nebo velmi kvalitní pojistku. Pokud ale vezmete BRZ z úzkých kopců na rovinu nebo okruh techničtějšího charakteru, nikdy vás svou hravostí nepřestane bavit. Rozhození zádi pomocí volantu nebo clutch kicku není vůbec žádný problém a o zbytek už se postará samosvorný diferenciál. Po naučení správného dávkování plynového pedálu můžete jezdit bokem snad donekonečna, protože díky vynikající odezvě řízení a geniálnímu podvozku vždy přesně víte, co se s autem děje.

brz5

A to je ta pravá podstata věci, důvod vzniku BRZ, tolik opěvovaný návrat ke kořenům. Veškerou rychlost si musíte zasloužit správnou prací s plynem, řazením a ideální stopou. Tohle auto není pro vidláky, kteří ve své X5 M najedou na dálnici, sešlápnou plynový pedál a snaží se vytlačit vše, co stojí v cestě. V BRZ musíte při řízení přemýšlet, maximalizovat spojení svých zkušeností s možnostmi vozu, a pak znovu přemýšlet, jak by se dal ten úsek projet rychleji. Chcete to zkoušet znovu a znovu. Okolní svět a problémy vás nezajímají, je to čistá radost za volantem, jsem bezmezně zamilován.

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Ovladatelnost
  • Čitelný podvozek
  • Motor a jeho spotřeba
  • Vynikající řízení
  • Přesné řazení
  • Pohon zadních kol
  • Pozice a atmosféra za volantem
  • Vzhled vozu

Mínusy

  • Design kol
  • Nemám ho v garáži
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz