TEST Subaru BRZ Sport 2017 – Derivát sportovního vozu.
Je zajímavé sledovat osud kupátek od Toyoty a Subaru, které si svět vyprosil a teď se k nim příliš nemá. Přitom hlad byl obrovský a lidé po podobném autě toužili. Chtěli dostupnou zadokolku se samosvorem, kompaktními rozměry s karoserií coupé a atmosférickým motorem. A Japonci je opravdu stvořili, jenže asi ve špatné době, kdy jsou lidi zvyklí na tupá zátah turbodmychadel a neumějí správně pracovat s otáčkami. Jinak si totiž nedovedu představit, jak může někdo tvrdit, že 200 koní v relativně lehkém autě je málo. O tom ale později. Do dnešního testu se totiž dostala modernizovaná verze tohoto sporťáku, která přináší zajímavé změny.
Facelift se zaměřil na zdůraznění a podtržení sportovního vzhledu. Nová přední část proto vozu dává nižší a širší postoj a dynamičtější je také přepracovaná záď s nově navrženým křídlem. Jako vůbec první model Subaru nabídne BRZ kompletní LED světlomety – výkonné Bi-LED světlomety vpředu a kombinované LED svítilny vzadu. Nový je také design desetipaprskových hliníkových kol. Uvnitř vozu najdete zcela nové materiály, stejně jako výrazně vylepšený infoservis. Nové materiály a obšití na přístrojovém panelu i ve dveřích, nový design volantu s rozšířeným komfortem ovládání, multifunkční informační systém a nové audio s displejem o rozměru 6,2 palce.
Nový je i barevný displej před řidičem o úhlopříčce 4,2 palce včetně ukazatele sportovních parametrů (teplota chladicí kapaliny, oleje a palubní napětí, křivka točivého momentu a výkonu, maxima bočního i podélného zrychlení, časomíra, data z palubního počítače a další). Změnou prošly i materiály ve dveřích, na centrální konzoli, před spolujezdcem i v oblasti kolen. Zaujmou i kožené potahy sedadel kombinované s Alcantarou a vyšívaným logem BRZ, včetně vyhřívání sedadel.
Teď ale to důležitější – změny na dvoulitrovém plochém motoru boxer o výkonu 200 koní zahrnují modifikované ventily, přepracování vačkové hřídele, upravený blok válců nebo nové palivové čerpadlo Denso. Jiný tvar i materiál středního a posledního dílu výfuku zase má za cíl přinést ještě vetší odolnost vůči korozi a poškození. Zesílen byl blok motoru a třeba převodovka má zkrácený stálý převod na 4,3:1. Vůz dostal sofistikovanější zavěšení, přičemž změnou prošla například tuhost pružin nebo uložení ramen. Výsledek podtrhují také nově navržené tlumiče Sachs a celkově zesílená karoserie. Optimalizací v souvislosti s těmito změnami prošlo i mapování řídící jednotky elektrického řízení. Nový režim stabilizačního systému nazvaný TRACK dává řidiči větší kontrolu nad vozem a jeho nastavením.
V součtu se tak ve vozidle změnilo opravdu hodně a není to jen o líbivějším kabátku, který mimochodem vypadá úžasně. Jak už asi většina ví, tak BRZ má téměř nejnižší těžiště mezi sériovými vozy. Od toho se samozřejmě odvíjí i tvar karoserie, která působí dravě a oplývá skvělou aerodynamikou. Tu krásně doplňuje nárazník s velkým nádechem, agresivní světlomety a dlouhá kapota. Zboku zaujme nezvykle vzad umístěná kabina a posléze naštvaně působící záď s decentním křídlem a dvojicí obřích koncovek výfuku.
Uvnitř ze všech stran tryská sportovní atmosféra. Díky nízkému posedu, jako byste seděli v motokáře. Sedadla jsou parádní, maličký volant hezky padne do rukou a pedály se nachází hezky daleko, přesně tak, abych měl natažené nohy. Kvalita zpracování šla s faceliftem nahoru a zlepšila se i výbava. Stále to úplně není auto na cestování, ale konečně máte dotykové rádio, multifunkci a třeba vyhřívaná sedadla. Moc se mi líbí prošívání červenou nití a celkový design palubní desky. Evokuje to poctivé devadesátky, kdy sportovní vozy byly opravdu sportovní a minimalistické.
Pod kapotou je dvoulitrová atmosférická jednotka typu boxer, která dokáže vyprodukovat obligátní výkon 200 koní v 7000 otáčkách a točivý moment 205 Nm při 6400 otáčkách za minutu. Motor spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou od Lexusu, která však zdědila krátkou kulisu řazení ze skvělého WRX STI. Mezi zadními koly je klasický mechanický samosvorný diferenciál a o přenos výkonu se starají nezvykle úzké pneumatiky o šířce 215 milimetrů. Hmotnost je 1265 kilogramů (o 40 kg méně než dříve) a z nuly na stovku dokáže BRZ zrychlit za 7.6 sekundy a zastaví se na rychlostí 226 km/h. Oku lahodí i spotřeba, papírových 7.8 litrů na sto kilometrů totiž lze průměrně dosáhnout i v reálném světě, občas dokonce výrazně méně. Na dálnici umí tohle auto s lehkou nohou za 6 litrů a v plném nasazení jezdí zhruba za 13 l/100 km. Svoje dělá výborná aerodynamika a nízká hmotnost, ale na sportovní vůz s atmosférickým motorem jsou to skvělé hodnoty.
Po prvních ujetých kilometrech jsem nadšený z celkového projevu auta. Připadám si jako v přerostlé motokáře, na kterou dal někdo střechu. Karoserie je tuhá, dráhy řazení krátké a pedály pevné jako skála. Abych vás však vyvedl z omylu, vůbec není nepoužitelné pro každodenní ježdění, přesně naopak. Po pár set kilometrech si na něho zvykám tak, že mi vyhovuje s ním denně dojíždět do práce. BRZ dává jasně najevo svoje dominantní stránky, kterými jsou hmotnost, až nepochopitelně komunikativní řízení a geniálně nastavený podvozek. Samotná hodnota hmotnosti není papírově nijak oslnivá, nicméně v praxi je, díky velmi nízkému těžišti, radost s ní pracovat, přenášet ji ze strany na stranu a posílat auto do zatáček. Elektronický posilovač boří všechny zažité zvyklosti a možná i fyzikální zákony, protože BRZ má nejlepší řízení, jaké Subaru v posledních pěti letech použilo. Má okamžitou odezvu, výborně tuhý chod a tolik citu, že pokud přejedete minci, víte, jestli byla nahoře panna nebo orel.
Při jízdě dveřmi napřed působí snad telepaticky, a když správně dávkujete plyn, udělá auto přesně to, co si zamanete i bez nutnosti mnohaletého tréninku. Podvozek má naprosto optimální nastavení, aby dokázal přenést maximální množství informací. Je opravdu tuhý, ale dává vědět o každé sebemenší nerovnosti kultivovaným způsobem, nesnaží se z Vás vytřást duši, ani zhmoždit páteř na horších příčných nerovnostech. Je z něj cítit vysoká robustnost a fakt, že je nejsilnějším článkem vozu.
Subaru zkrátka nezapře svou podvozkovou školu odkojenou na tratích rally, dokáže být na otevřené okresce opravdu pekelně rychlé, a při správném zacházení s volantem a plynovým pedálem se přetáčivost zádi dostavuje je velmi zřídka. I na obyčejných cestovních pneumatikách s šířkou 215 mm nabídne skvělý grip. Naopak, pokud si představujete, že budete s BRZ driftovat jako na japonském touge, budete zklamáni. Na driftování v kopcích v bezpečných mezích mu zkrátka, na suchu, chybí točivý moment, a tohle potěšení není tak jednoduše dostupné, jak by se mohlo zdát.
Ano, všechno jde, když se chce, jenže občas to chce koule z oceli nebo velmi kvalitní pojistku. Pokud ale vezmete BRZ z úzkých kopců na rovinu nebo okruh techničtějšího charakteru, nikdy vás svou hravostí nepřestane bavit. Rozhození zádi pomocí volantu nebo clutch kicku není vůbec žádný problém a o zbytek už se postará samosvorný diferenciál. Po naučení správného dávkování plynového pedálu můžete jezdit bokem snad donekonečna, protože díky vynikající odezvě řízení a geniálnímu podvozku vždy přesně víte, co se s autem děje.
Atmosféra má okamžitou reakci a lineární nástup výkonu, který nepřestává až do 7300 otáček za minutu. I když se zdá 200 koní málo, tak je to naprosto dostačující výkon, jen si ho musíte kvalitně odvedenou prací s plynem a převodovkou zasloužit. Vše doprovází hrubý a pro boxery charakteristický zvuk doplněný o hukot setrvačníku a ostatních mechanických částí. Před první rychlou zatáčkou nechávám brzdy chladné a projíždím ji na vytočenou trojku, auto i navzdory úzkým pneumatikám drží stopu jako závoďák. Stačí jen umět využít potenciál atmosférického motoru, nízkého těžiště a parádního podvozku a máte o úsměv vystaráno na několik hodin dopředu. Dá se s ním geniálně učit rychlá jízda čistou stopou a můžete s ním často překonávat své hranice, které si s každým kilometrem posouváte o několik procent dál.
Je to jedno z posledních sportovních aut, které s vámi komunikuje nejen přes řízení, ale i přes sedadlo. Informace do vašeho těla vysílá každým svým detailem a je to doslova umělecké dílo. Takto skvostné stroje stvořené pro čirou radost už se moc nevidí, a je to škoda. Veškerou rychlost si musíte zasloužit správnou prací s plynem, řazením a ideální stopou. Tohle auto není pro vidláky, kteří ve své X5 M najedou na dálnici, sešlápnou plynový pedál a snaží se vytlačit vše, co stojí v cestě. V BRZ musíte při řízení přemýšlet, maximalizovat spojení svých zkušeností s možnostmi vozu, a pak znovu přemýšlet, jak by se dal ten úsek projet rychleji. Chcete to zkoušet znovu a znovu. Okolní svět a problémy vás nezajímají, je to čistá radost za volantem, jsem bezmezně zamilován.
Někdo může namítat, že cena okolo 800 tisíc korun je přehnaná, ale není tomu tak. Zamyslete se totiž, co za stejné peníze můžete mít. Vybavené hot-hatche jsou mnohem dražší a nenabídnou ani z poloviny tolik zábavy. A pokud to za volantem opravdu umíte, s BRZ nebudete mít problém se jich udržet. Navíc je tu velmi levná údržba a celkový provoz vozu. Vlastně mě nenapadá jediný důvod, proč byste si ho neměli koupit, leda byste chtěli surovější a agresivnější STI, za které však zaplatíte o několik set tisíc víc a servis vás vyjde několikanásobně dráž.
Plus
Jízdní vlastnosti
Ovladatelnost
Čitelný podvozek
Motor a jeho spotřeba
Vynikající řízení
Přesné řazení
Pohon zadních kol
Pozice a atmosféra za volantem
Vzhled vozu
Mínus
Nemám ho v garáži
« Proč není dostatečná mechanická nebo pouze elektronická bezpečnost vozidla? Šest zdravotnických záchranných služeb bude jezdit v elektromobilech BMW i3 »