Test Subaru BRZ Final Edition: Poslední sbohem
Je to neuvěřitelné, ale Subaru BRZ už na českém trhu zahájilo svou devátou sezónu. Za tu dobu prošlo několika dílčími a jednou větší modernizací a stalo se u nás téměř podobnou legendou, jako před ním model WRX STI. Vždyť každý rok se v Česku prodává přibližně 50 kusů BRZ, což je téměř desetina všech prodejů v celé Evropě! Letos se ale příběh první generace uzavře nadobro.
K poslednímu dni roku 2020 se totiž vázal datum nejpozdější registrace auta s emisní normou EURO 6d-TEMP EVAP-ISC (DG) a do Evropy se tak oficiálně přestala dovážet současná generace modelu Subaru BRZ. Nezoufejte, ještě existuje několik šancí, jak se k tomuto autu dostat. Stále totiž probíhá doprodej skladových vozů a také rozlučkové edice s názvem Final Edition. Stejně jako před dvěma lety model WRX STI, také BRZ se se starým kontinentem rozloučí efektně.
Původně automobilka chtěla vyrobit sérii čítající 250 exemplářů, ale koronavirus a s ním spojené problémy přidal Final Edition na exkluzivitě, když počet kusů celé série klesl na 157. V rámci Evropy se jich do ČR dostalo nejvíce. Dokonce i do Německa šlo pouze 38, do Itálie 35 a do Švýcarska 15 exemplářů. Vůz vychází z nejvyšší výbavy Sport s koženými sedadly a cena BRZ Final Edition se všemi doplňky těsně překračuje hranici jednoho milionu korun. Dá se očekávat, že podobně jako v případě WRX STI Final Edition se vozy u dealerů dlouho neohřejí.
Není tajemstvím, že Final Edition používá téměř stejný recept jako předchozí limitka Spec.S. Hlavní roli tu hraje upravený podvozek s tlumiči Sachs a brzdy Brembo (vpředu čtyřpístkové, vzadu dvoupístkové). Dále také černá sedmnáctipalcová litá kola, která jsou o půl palce širší (17×7.5J, rozměr pneu zůstává 215/45 R17). Také je na výběr pouze ze dvou barev karoserie a to buď modrá WR Blue Pearl nebo černá Crystal Black Silica.
Uvnitř nalezneme vyhřívaná kožená sedadla ve speciálním provedení s modrou kůží Alcantara a obšití interiéru v téže barvě (sedadla, volant, řadící páka, páka ruční brzdy a čalounění dveří). Další změnou je obložení interiéru v leskle černé barvě namísto imitace karbonu. Decentní změny, ale interiér příjemně proměnily a vypadá to dobře. BRZ nezapře svůj věk, a tak nabídne především fantastický posed a skvělou řidičskou ergonomii. Nic vás tady nebude obtěžovat a nic na vás nebude pípat. Nemusíte pořád utírat dotykové plošky, nic. Tohle je čistě účelové řidičské auto po všech stránkách.
Jenže co ten motor? Ne, na ten se v případě limitované edice opět nesáhlo. Sedm let trvající kritika ve smyslu “vždyť to nejede a předjede mě kdejaká dieselová krabice” tedy může pokračovat. Dobře, akcelerace na stovku za 7,6 sekundy opravdu není ohromující, vlastně je dost podprůměrná. Čím více elektromobilů nebo absurdně výkonných hothatchů přichází na trh, tím pomalejší se tento sporťáček bude zdát. To nejde zpochybnit. Jenže, rychlost v přímce není vše a už vůbec vám to nezaručí zábavu za volantem. Dopřejme tedy věčným kritizátorům a majitelům rychlejších, ale bezmezně nudných, krabic dominantu alespoň v této disciplíně. Vždyť mnoho zábavy za volantem jinak nezažijí, že jo.
BRZ je auto pro radost, čisté a nefalšované řidičské potěšení. Nic víc od něj nečekejte. Budete se těšit z dobře trefeného meziplynu, z neustálého řazení velice přesné převodovky ve správných otáčkách. Tady nestačí hodit cihlu na plyn a akcelerovat. Toto auto vás nutí řídit a hlavně vyžaduje, abyste řídit uměli. Pedál spojky jde příjemně ztuha a kulisa manuální převodovky mě potěší už při prvním zařazení. Dráhy jsou krátké, přesné a opravdu tuhé. Hlavice je navíc převzatá z modelu WRX Sti, takže nemůže být jiná, než prostě skvělá. No a pak tu máme samotné řízení – dlouhá léta jsem nevěřil, že se jedná o elektronický posilovač, protože ve volantu jde cítit naprosto vše. Takový feedback a komunikativnost dříve nabízel jen mechanický posilovač sportovních značek. Tuhost řízení je také ukázková.
Všemu adekvátně sekunduje podvozek, který při rychlé jízdě nabízí skvělé reakce na pokyny volantu a také přilnavost, kdy za každé okolnosti drží všechna kola v pevném kontaktu se silnicí. Ve výsledku tak BRZ neodskakuje ani na špatném povrchu a i přes tuhé naladění nabízí dobrou filtraci nerovností. Rozdíl v podvozku Sachs je citelný zejména ve zvýšené tuhosti, menších náklonech a to vše při zachování ideálního vyvážení a neustálého kontaktu kol s vozovkou. Facelift také dostal lepší výztuhu karoserie a výsledkem je ještě lepší a přesnější sporťák… Tuto edici prostě chcete!
Zbývá však ještě jedna podstatná věc, kterou se tento vůz proslavil asi nejvíce – drifování! Zadní náhon, samosvor a motor vepředu se rovná ideální kombinaci házet zadkem kdekoli a kdykoli. Vždyť na celém vývoji auta se podílel legendární král driftu Keiichi Tsuchiya s cílem vytvořit důstojného nástupce původní Toyoty AE86 z 80. let.
V této disciplíně BRZ rozhodně nezklame, vlastně spíše překvapí, jak snadné je ji poslat bokem. S BRZ jsem jezdil bokem tak často a cítil se při tom tak samozřejmě, že jsem absolutně propadl jejímu kouzlu. Volantem jde krásně měnit úhel a díky bryskní reakci na plyn zase určovat délku. Prostě dokonalá souhra hlavních ovládacích prvků vozu! Já to auto miluji. Rychlá jízda tak vyžaduje velké soustředění, citlivé zacházení s plynovým pedálem a hlavně hledání správného okamžiku, kdy v zatáčce můžete opět akcelerovat. Co na tom, že jedete po okresce, máte pocit kdovíjaké rychlosti a tachometr ukazuje něco přes 100 km/h. Oproti sportovním předokolkám nemá BRZ šanci, jenže sportovní předokolky jsou ztělesněná nuda.
Má smysl psát něco více? Za deset let existence tohoto skvělého auta o něm bylo popsáno úplně vše. Sám jsem s ním najezdil desetitisíce kilometrů, do rukou se mi testovací kus BRZ nebo sesterské Toyoty dostával pravidelně každý rok. Za ty roky jsem nasbíral za jejich volantem nespočet zážitků, historek a také zkušeností. Je to jedno z aut, které profilovalo můj řidičský styl. Ať toto Subaru máte rádi nebo ne, jedno je jisté: Automobilový svět přichází o další ikonu, bez které budou naše silnice opět o kus chudší. Tak sbohem, budeš tady chybět.
Při vracení auta mi skoro ukápla slza. Pokud jste přemýšleli a váhali nad koupí tohoto stroje, přestaňte a jděte do prvního Subaru v okolí.
Plusy
– Jízdní vlastnosti
– Pozice za volantem
– Řízení
– Hravost a čitelnost podvozku
– Převodovka
– Zvuk
– Motor
– Sedadla
– Spotřeba
– Řízení
– Vzhled
Minusy
– Málo místa na zadních sedadlech
– Výkon v nižších a středních otáčkách
« Test Volkswagen Golf 2.0 TDi: Vesmírná loď s tradicí Jaguar se do roku 2025 stane plně elektrickou značkou »