subaru-brz-2023-8

Test Subaru BRZ: Dokonalý sporťák ze staré školy s moderní technikou

15. 11. 2023 • Novinky, Sportovní vozy, Subaru, Testy

motor: 95%

převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 90%

radost z jízdy: 100%

Verdikt:

Českému dovozci Subaru se podařilo zahájit prodej nové generace BRZ na našem trhu. Můžete si tak oficiálně pořídit ryze sportovní vůz, který myslí čistě jen na požitky z jízdy. Ačkoli měly být počty kusů omezeny, nakonec importér vybojoval další stovky a o BRZ je nevídaný zájem. A já se vůbec nedivím, je to poslední auto svého druhu a navíc dokonalý sporťák kombinující modernu se starou školou.

Ale pojďme popořadě. Subaru BRZ je ryzí sportovní vůz s motorem vpředu a pohonem zadních kol, poháněný plochým motorem boxer. Co možná nejnižší uložení motoru maximalizuje jeho přirozené přednosti v podobě nízkého těžiště, malé hmotnosti a kompaktních rozměrů. Předchozí generace modelu byla jedním z vozů s nejníže umístěným těžištěm na světě, a právě tato vlastnost měla mimořádný vliv na jeho vynikající jízdní vlastnosti.

subaru-brz-2023-3

Nové BRZ bylo navrženo tak, aby poskytovalo ještě větší potěšení z jízdy, charakter jízdy jako se skutečným sportovním vozem a jako přídavek nově větší „klid mysli“. Novinka si klade za cíl každému svému řidiči poskytnout ještě intenzivnější potěšení z jízdy, a právě z tohoto důvodu prošlo ve všech svých oblastech důkladným vývojem. Druhá generace se zrodila v rámci společného vývojového projektu s Toyotou Motor Corporation a plně ctí společné cíle obou společností, spočívající ve výrobě stále lepších automobilů.

U minulé generace se nejvíce kritizoval motor, 200 koní bylo prostě leckomu málo a zejména mdlá výkonová křivka uprostřed spektra otáček tomu dále napomohla. Subaru se tak soustředilo především na motor, a tak je nové BRZ vybaveno 2,4litrovým plochým motorem. Zvětšením zdvihového objemu, zvýšenou účinností sání i výfuku, stejně jako snížením tření přináší tento motor o 15 % vyšší točivý moment než jeho předchůdce. Díky plynulému nárůstu otáček a rychlým reakcím na sešlápnutí plynového pedálu poskytuje motor intenzivnější akceleraci a jednoznačně vnímaný vyšší výkon. Vůz má nyní k dispozici 234 koní a 250 Nm. Díky tomu se podařilo vylepšit zrychlení z místa na 100 km/h o více než jednu sekundu na 6,3 sekundy. Nejvyšší rychlost BRZ s manuální převodovkou činí 226 km/h.

Dobře, akcelerace na stovku za 6,3 sekundy opravdu není ohromující a čím více elektromobilů nebo absurdně výkonných hothatchů přichází na trh, tím pomalejší se tento sporťáček bude zdát. To nejde zpochybnit. Jenže, rychlost v přímce není vše a už vůbec vám to nezaručí zábavu za volantem. Dopřejme tedy věčným kritikům a majitelům rychlejších, ale bezmezně nudných krabic dominantu alespoň v této disciplíně. Vždyť mnoho zábavy za volantem jinak nezažijí, že jo.

subaru-brz-2023-5

Nicméně rozdíl oproti minulé generace je to propastný. Výkon nyní narůstá lineárně a už v nízkých otáčkách motor táhne citelně lépe. Není zde žádné hluché místo a napříč celým spektrem otáček jednotka plynule zrychluje. BRZ je auto pro radost, čisté a nefalšované řidičské potěšení. Budete se těšit z dobře trefeného meziplynu, z neustálého řazení velice přesné převodovky ve správných otáčkách. Tady nestačí hodit cihlu na plyn a akcelerovat. Toto auto vás nutí řídit a hlavně vyžaduje, abyste řídit uměli. Skvělá je odezva na plyn, která je opravdu okamžitá.

Nová karoserie využívá poznatky a postupy získané při vývoji Globální platformy Subaru, mezi něž patří konstrukce integrovaného rámu s extrémně tuhou podlahou nebo technologie lepených spojů, to přispělo ke zvýšení odolnosti přední části vůči ohybu v příčném směru o 60 % a k 50% nárůstu torzní tuhosti. Tužší karoserie zlepšuje odezvu řízení, přináší lepší ovladatelnost a dokonalejší přilnavost v zatáčkách. Použití hliníku na střechu, přední blatníky a kapotu minimalizovalo nárůst hmotnosti způsobený větším motorem a zdokonalením konstrukce karoserie, která zajistí ještě vyšší úroveň bezpečnosti při různých typech nárazu. Provedené úpravy přinášejí také ještě lepší rozložení hmotnosti a další snížení těžiště, což jsou vlastnosti dále zlepšující agilitu vozu.

Vnější design nechám na vás. BRZ však dospělo a vypadá opravdu dobře. Je o trochu širší a nižší, což pomohlo navodit dojem opravdového kompaktního sporťáku. Přeci jen předchozí generace vypadala spíš jako hračka. Interiér se nese v tradičním minimalistickém stylu, ale byly výrazně vylepšeny materiály a odhlučnění, stejně jako moderní výbava. Jednoduchá horizontálně orientovaná palubní deska a nízký štítek kryjící digitální přístroje přinášejí lepší výhled a umožňují lepší soustředění na řízení.

subaru-brz-2023-4

Díky kombinaci 8palcového barevného displeje a segmentového LCD displeje pomáhá digitální přístrojový panel řidiči intuitivně a rychle rozpoznat důležité informace. A to ve všech možných podmínkách od každodenního používání až po sportovní jízdu. Výrazně tvarované sportovní sedadlo s pevnými bočnicemi přináší nejen přesné informace o pohybu karoserie vozu, ale současně minimalizuje únavu řidiče. Ergonomie je fantastická a vše je přesně tam, kde to očekáváte.

Uvnitř vozu najdete zcela nové materiály, stejně jako výrazně vylepšený infoservis. Nové materiály a obšití na přístrojovém panelu i ve dveřích, nový design volantu s rozšířeným komfortem ovládání, multifunkční informační systém a nové audio s displejem. Nový je i displej před řidičem o včetně ukazatele sportovních parametrů (teplota chladicí kapaliny, oleje a palubní napětí, křivka točivého momentu a výkonu, maxima bočního i podélného zrychlení, časomíra, data z palubního počítače a další). Změnou prošly i materiály a veškeré ovládací prvky. I když je na první pohled architektura podobná minulé generaci, vše je nové, lepší a kvalitnější.

subaru-brz-2023-12

Jdeme jezdit. Volant má příjemnou tloušťku věnce a přesně padne do rukou, stejně jako krátká a kulatá řadička s chirurgicky přesnými dráhy. Mimochodem výrobce zapracoval na převodovce a už jde řadit bez obtíží i se studeným olejem (stará generace řadila za studena velmi obtížně). První přidání a poslání plynu k podlaze mě překvapuje. Auto jde zběsile za plynem, má okamžitou odezvu a výkon příjemně graduje celým spektrem. Hurá, mdlé střední pásmo je pryč! BRZ letí do otáček, nabírá na rychlost a vydává u toho velmi sympatický zvukový doprovod.

Vyrážím vpřed městu a BRZ se zde cítí překvapivě dobře. Není ucukané a také nijak nepříjemně tvrdé. Podvozek bych spíše definoval jako příjemně tuhý. Ideální světlá výška nebrání přejezdům příčných zpomalovacích prahů. No a pak tu máme samotné řízení – dlouho jsem nevěřil, že se jedná o elektronický posilovač, protože ve volantu jde cítit naprosto vše. Takový feedback a komunikativnost dříve nabízel jen mechanický posilovač sportovních značek. Tuhost řízení je také ukázková.

Přede mnou se otevírá klikatá silnička, přepínám stabilizaci do sportovního dynamického módu a posílám plyn na podlahu. Už nemusíte čekat, než se motor dostane do vyššího spektra, ale stále musíte adekvátně pracovat s manuální převodovkou. Nová generace sice odpouští špatné řazení více, ale pořád platí, že je to atmosféra a musíte tedy motor točit a mít na výjezdu správné otáčky a převodový stupeň. Všemu adekvátně sekunduje podvozek, který při rychlé jízdě nabízí skvělé reakce na pokyny volantu a také přilnavost, kdy za každé okolnosti drží všechna kola v pevném kontaktu se silnicí. Ve výsledku tak BRZ neodskakuje ani na špatném povrchu a i přes tuhé naladění nabízí dobrou filtraci nerovností. Cítit lze i výrazně tužší karoserii, která přidává na agilitě a navíc se vůz vůbec nenaklání. To, jak poslouchá na povely od volantu je prostě návyková věc.

subaru-brz-2023-8

V zatáčkách zjišťuji, že hravost a agilita autu nejen zůstala, ale je ještě lepší. Z podvozku, řízení i řazení jde cítit čistá mechaničnost a je to nádhera. Nutno podotknout, že s vyšším výkonem a rychlostí narostla i náročnost na řidiče. Novou generaci už tak snadno neurvete, má více přilnavosti na obou nápravách a přetáčivý smyk si budete muset zasloužit správnou prací s hmotností a plynem. To ale není na škodu, BRZ teď bude mnohem použitelnější na čistou stopu a tím i rychlejší. Jen ta zábava se posunula trochu výš, co se dostupnosti týká. Ale pořád tam je a je jí spousta. S autem můžete kroužit nekonečné drifty s úsměvem od ucha k uchu. Lepší jsou i brzdy a řízení je ještě strmější a auto na něj ihned reaguje. Tohle je prostě dospělý sportovní vůz se vším všudy!

Zadní náhon, samosvor a motor vepředu se rovná ideální kombinaci házet zadkem kdekoli a kdykoli. S BRZ jsem jezdil bokem tak často a cítil se při tom tak samozřejmě, že jsem absolutně propadl jeho kouzlu. Volantem jde krásně měnit úhel a díky bryskní reakci na plyn zase určovat délku. Prostě dokonalá souhra hlavních ovládacích prvků vozu! Já to auto miluji.

Dříve to byla nervózní neposeda. Teď je to seriózní sporťák.  Na přední i zadní nápravě se používají kotoučové brzdy s odvětráváním o průměru 294, resp. 290 mm. Součástí standardní výbavy jsou řídicí systémy brzd – ABS, brzdový asistent, systém řízení trakce, systém kontroly stability vozu, asistent pro rozjezd v kopci, jakož i systém signalizace nouzového brzdění.

subaru-brz-2023-2

Takže tak. Za své peníze si nekoupíte jen lepší a modernější design a interiér. Celé auto jako celek je o několik levelů dál a stává se z něj seriózní sportovní náčiní s větší škálou využitelnosti než dříve. Bravo!

V úvodu jsem řekl, že BRZ se musí držet pod krkem, pořádně a bez servítek! To je věc, která mě na tomto autě snad baví nejvíce. Pro někoho skromný výkon může být zklamáním, ale opravdový řidič ocení, že s tímto Subaru se musí naučit jezdit, poznávat ho a zdokonalovat i své řidičské dovednosti. Nemá tupý turbomotor, kde je výkon přístupný všem a hned. Je to vůz, který si budete každý den vychutnávat víc a víc. Každá vyjížďka na vaši oblíbenou trasu bude výzvou, zda-li budete tentokrát rychlejší. BRZ vás naučí pracovat s otáčkami, se správným dávkováním plynu a také práci se stopou, přenosem váhy a v neposlední řadě z vás vytvoří mistra driftu.

subaru-brz-2023-1

MY23 BRZ se v České republice prodává v konfiguraci 2.4l s šestistupňovou manuální či automatickou převodovkou v jedné výbavové úrovni s možností designového paketu STI uvedeného jako příslušenství. Ten obsahuje speciálně vyvedené koberečky STI, hlavici řadící páky, přední, zadní a boční spojlery a spojler víka zavazadelníku. S manuální převodovkou vás vyjde na  1 030 000 Kč včetně DPH a za automat si připlatíte 50 000 Kč. Paket STI přijde na dalších 60 500 Kč.

Plusy

– Jízdní vlastnosti
– Pozice za volantem
– Řízení
– Hravost a čitelnost podvozku
– Převodovka
– Zvuk
– Motor
– Sedadla
– Spotřeba
– Řízení
– Vzhled

Minusy

– Málo místa na zadních sedadlech

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz