TEST SUBARU BRZ A/T – Samočinně bokem
Jsou auta, ve kterých se neodmítnete projet ani po několikáté během pár měsíců a mezi ně rozhodně patří i Subaru BRZ. Neváhal jsem ani zlomek sekundy, když mi toto auto nabídli k týdennímu testu a neodradilo mě ani to, že má automatickou převodovku. Jsem prostě zvědavý, jak si s nim BRZ poradí a hlavně toto auto naprosto zbožňuji. A to není veškerá změna, ještě tu jsou doplňky od divize STI a to nejen optické, i když těch je také spousta a upřímně z malého kupátka udělaly ještě o kus atraktivnější auto.
Jedná se o spodní spoiler nárazníku, boční prahové lišty, odtrhová hrana na křídle, spoiler na zadním nárazníku a nepřehlédnutelné sportovní koncovky výfuků. Ano, už standardní auto je má velké a tyto jsou ještě větší, tipovali by jste dle nich BRZ minimálně tisíc koní… Ale vypadají dobře a hlavně ještě více odlaďují zvuk plochého motoru, který je prostě a jednoduše návykový! A teď ta mechanika. Podvozek dostal flexibilní výztuhy, uložení všech ramen na unibalech, tužší tlumiče a třeba také rozpěrnou tyč. Výsledek je naprosto excelentní!
Koncepce vozu zaměřená na velmi nízké těžiště nedala moc prostoru konzervativnosti, a tak můžeme mluvit o opravdu povedeném designu. Boční pohled s nízkou, dlouhou kapotou, nafouklými blatníky, svažující se zádí a decentním křidélkem, které vypadá spíš jako odtrhová hrana, je na vlastní oči úchvatný. Dokonalou harmonii kazí pouze design sériových kol, který do všech stran křičí jako kazatel sebevražedné sekty: „Aftermarket je naše jediná cesta!“.
Po usednutí do interiéru obejme řidiče nepopsatelná sportovní atmosféra, kterou zprostředkovává dokonalá pozice za volantem, nízký posed hodný opravdového supersportu a výjimečná ergonomie. Sedáky poskytují výborné boční vedení a neunaví ani při delším cestování. Ruční brzda je nachystána hned po ruce a volant s tlustým věncem padne krásně do ruky. Občas někdo zmíní něco o levných plastech a otřesném rádiu… no a co!? Interiér nepostrádá vůbec nic, co by se vám ve voze této kategorie mohlo sebevíc hodit. Manuální klimatizace a obyčejné rádio na delší přesuny úplně stačí. V ostatních případech zbytečně přidává na hmotnosti, stejně jako zadní sedáky, kde prostě nikdo nikdy nebude chtít sedět, a ani vy tam nebudete chtít nikoho vozit. Osmihranné ovladače ventilace a kolébková tlačítka zdůrazňují zaměření na mechanickou přesnost. Objem zavazadlového prostoru je pro dva cestující naprosto dostačující, a po sklopení zadních sedáků se zde dá i pohodlně nocovat. Ano, to s nocováním byla ironie.
Motor je čtyřválcová dvoulitrová atmosféra typu Boxer, která díky přímému vstřikování D-4S produkuje výkon 200 koní při 7000 ot./min a točivý moment 205 Nm při 6400 až 6600 ot./min. Má vynikající odezvu na plynový pedál a chuligánsky syrový zvuk, který s rostoucími otáčkami příjemně graduje. Testovací GT86 měla mezi 3300 až 4500 ot./min znatelnou výkonovou díru a vzhledem k nízkému točivému momentu to ubíralo na jízdním projevu. V BRZ se nic podobného nekoná a motor táhne bez zaváhání od volnoběhu až ke svému maximu. Kombinovaná spotřeba se pohybuje kolem 8 l/100 km, dálnici umí tohle auto s lehkou nohou za 6 litrů!, a v plném nasazení jezdí zhruba za 13 l/100 km. Vím, že svoje dělá výborná aerodynamika a nízká hmotnost, ale na sportovní vůz s atmosférickým motorem jsou to skvělé hodnoty.
Od prvních kilometrů za volantem dává BRZ jasně najevo svoje dominantní stránky, kterými jsou hmotnost, až nepochopitelně komunikativní řízení a geniálně nastavený podvozek. Více chuti, ochoty a agility při změně směru jsem zažil snad už jen v MINI GP. Elektronický posilovač boří všechny zažité zvyklosti a možná i fyzikální zákony, protože BRZ má nejlepší řízení, jaké Subaru v posledních pěti letech použilo. Ano, je lepší než sériové řízení s hydraulickým posilovačem ve WRX STI. Má okamžitou odezvu, výborně tuhý chod a tolik citu, že pokud přejedete minci, víte, jestli byla nahoře panna nebo orel. Při jízdě dveřmi napřed působí snad telepaticky, a když správně dávkujete plyn, udělá auto přesně to, co si zamanete i bez nutnosti mnohaletého tréninku.
Podvozek je opravdu tuhý, ale dává vědět o každé sebemenší nerovnosti kultivovaným způsobem, nesnaží se z Vás vytřást duši, ani zhmoždit páteř na horších příčných nerovnostech. Je z něj cítit vysoká robustnost a fakt, že je nejsilnějším článkem vozu. Tady se STI příplatky ukázaly jako naprosto výborná volba a auto je díky ním ještě schopnější. Podvozek je teď ještě rychlejší, než motor a to není vůbec na škodu, právě naopak. Díky tomuto faktu můžete BRZ ždímat jako mokrou houbu a točit ji do úplného maxima. Zatáčky jdou projíždět s využitím plného výkonu a jediným limitem jsou gumy a jejich přilnavost. Sériové obutí z Priusu totiž moc nevydrží… Ano, další výkřik po aftermarketu pokud chcete jezdit rychlou stopu. Na drifty gumy za pár tisíc znamenají zase značku ideál. Chování BRZ na okresce je ucelenější a dokáže zůstat déle neutrální. Na špatném povrchu ho můžete držet více a déle pod krkem. Subaru zkrátka nezapře svou podvozkovou školu odkojenou na tratích rally, dokáže být na otevřené okresce opravdu pekelně rychlé, a při správném zacházení s volantem a plynovým pedálem se přetáčivost zádi dostavuje jen velmi zřídka.
A teď ten automat, na který všichni čekáte. Představa takto řidičského coupé s STI příplatky na podvozku a automatickou převodovkou je prostě děsivá a ano, také sem se toho bál. Nakonec jsem však příjemně překvapený! Převodovka řadí rychle, nedělá chyby a necuká. Vše probíhá naprosto hladce a efektivně. Navíc jde řadit pádly pod volantem a nebo pákou voliče. Ta má však řazení naopak a tak stejně budete využívat pádla. Odezva na ně je dobrá, občas je jen problém je nahmatat, třeba při driftování. Zde se však dostávám k jádru toho, čím mě nakonec ukecala, že tu má své místo – neodřadí, když nechcete! Prostě tam manuálně hodíte dvojku, plný plyn a už to drtíte bokem a motor si brnká o omezovač. Pokud jste někde četli nebo slyšeli opak, tak si redaktor zapomenul auto hodit do manuálního režimu. V něm totiž převodovka do řízení vůbec nekecá, nekecám!
Většina lidi si myslí, že BRZ je driftovací maniak a z každého udělá mistra série D1, jenže ono to tak jednoduché vůbec není. Autu totiž chybí krouťák dole a tak je třeba držet otáčky a s tím i rychlost. Drifty tak vyžadují řidičský skill, koule a pud sebezáchovy v režimu off. A nebo to chce uzavřený okruh, letiště a tak. Každopádně do kopce a v nízké rychlosti na dlouhé drifty zapomeňte. O to těžší je to s automatem, protože auto do driftu nemůžete nakopnout přes spojku. Jak už v dritu budete, oceníte samosvor a excelentní řiditelnost plynem.
Při čisté stopě si veškerou rychlost musíte zasloužit správnou prací s plynem, točením a stopou. Tohle auto není pro vidláky, kteří ve své X5 M najedou na dálnici, sešlápnou plynový pedál a snaží se vytlačit vše, co stojí v cestě. V BRZ musíte při řízení přemýšlet, maximalizovat spojení svých zkušeností s možnostmi vozu, a pak znovu přemýšlet, jak by se dal ten úsek projet rychleji. Chcete to zkoušet znovu a znovu. Okolní svět a problémy vás nezajímají, je to čistá radost za volantem, jsem bezmezně zamilován.
Plusy
- Jízdní vlastnosti
- Ovladatelnost
- Čitelný podvozek
- Motor a jeho spotřeba
- Vynikající řízení
- Automat nechává řidiči prostor
- Pohon zadních kol
- Pozice a atmosféra za volantem
- Vzhled vozu
Mínusy
- Design kol
- Nemám ho v garáži
Cena v základní výbavě: 849 000 Kč
Cena v testované výbavě: 955 592 Kč
Základní výbava: Šest airbagů, litá 17” kola, elektricky ovládaná okna, palubní počítač, xenonové světlomety, zadní diodové svítilny, automatická klimatizace, autorádio, bluetooth, přípojka USB, dálkově ovládané centrální zamykání, tempomat atd.
Výbava testovaného vozu: Metalický lak (+12.000,-), flexibilní výztuha podvozku (+ 13.423,-), podélná zadní ramena s unibalem (+ 5.989,-), sada zadních ramen s unibalem (+11.979,-), sportovní tlumič výfuku (+17.585,-), STI spoiler předního nárazníku (+9.583,-), STI boční prahové lišty (+15.572,-), STI spoiler zadního nárazníku (+8.386,-), STI Gurneyho klapka – odtrhová hrana na křídle (+4.170,-), flexibilní rozpěrná tyč (+7.905,-).
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Subaru BRZ AT |
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1998 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 147 / 7000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 205 / 6400 – 6600 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 210 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.2 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9.6 / 5.7 / 7.1 |
Emise CO2: | 223 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 243 / 330 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1328 / 372 |
Rozměr pneu: | 215/45 R17 |
« Peugeot 208 GTi 30th – nejradikálnější z vozů GTi Vaše auto – Mike a jeho Porsche 911 996 Turbo »