Snímek 055

TEST SsangYong Korando – Znovuzrození

20. 3. 2012 • Novinky, SsangYong, Testy

Korejská značka SsangYong vyvolává mezi lidmi širokou škálu emocí, jedni ji vůbec neznají, druzí ji nemají zrovna v oblibě a najdou se tací, co na svůj vůz SsangYong nedají dopustit. Tyto rozdílné pohledy na značku pramení především ze starších modelů. Bylo zde například SUV Musso, designově rozporuplné MPV Kyron, nebo bytelné a léty prověřené Korando. Právě Korando se během minulého roku vrátilo na český trh a my  jsme měli tu čest, vůz řádně vyzkoušet v týdenním testu.

Počátky SsangYongu Korando sahají až do roku 1983, kdy se zrodilo jako off-road, velmi podobný tehdejšímu Jeepu CJ-7. Po dlouhých třinácti letech, v roce 1996 přišla na řadu nová generace, která se v Evropě proslavila pohonným ústrojím vypůjčeným od Mercedes-Benz. Tato verze se v některých částech světa stala natolik populární, že se dodnes vyrábí v ruské továrně TagAZ.

Nicméně zpět k nejnovější generaci vyráběné od roku 2010. Již na první pohled si nové Korando jasně polepšilo, co se týče designu. SsangYong neponechal nic náhodě a k navrhování vozu přizval italského návrháře Giorgetta Giugiara, ten vozu vštípil moderní design, se kterým se Korando, může bez zaváhání zařadit do segmentu Crossover vedle zavedených rivalů jako jsou například Hyundai ix35 nebo KIA Sportage. Vůz i přes svoje kompaktní rozměry, působí robustním dojmem a pryč jsou také časy designových výstřelků. Vše je na svém místě a je zde vidět spousta dobře odvedené práce mezi jednotlivými generacemi. Dobře působí elektricky sklopná zrcátka, která jsou k dispozici u nejvyšší výbavy.

I interiér se vymyká stereotypům okolo značky. Sice strohý, ale dobře zpracovaný interiér je prostorný a přehledný. Ovládacích prvků zde není přespříliš a ty, co se zde nacházejí, jsou ergonomicky dobře umístěné. Jediná věc, kterou z hlediska ergonomie hodnotím záporně je pouze jedno tlačítko pro ovládání palubního počítače. Tím jde cyklovat pouze jedním směrem a režimů není zrovna málo. Škoda je v interiéru absence měkčených plastů, celá palubní deska je tak pokrytá plasty tvrdými. Ty sice nejsou tolik příjemné na dotek, ale na druhou stranu kvalitní slícování zamezuje jakémukoliv vrzání nebo nepříjemným zvukům. V námi testované verzi Executive jsou zde k dispozici příjemná vyhřívaná kožená sedadla s elektricky nastavitelným sedadlem řidiče. Dostatek prostoru je nejen vepředu, ale i vzadu. Na prostornost zadních sedadel bohužel značně utrpěl kufr, který má objem 468 litrů. Alespoň že po sklopení zadních sedadel vznikne velký prostor bez hran, kam lze naložit předměty až o délce cca 150 cm.

Aktuálně se Korando nabízí s jedním jediným motorem, ten by ovšem měl pokrýt potřeby drtivé většiny zájemců. Jedná se o dvoulitrový turbodiesel s velmi slušným výkonem 175 koní a kroutícím momentem 360 Nm. Jeho výkon je dělen na všechna čtyři kola s upřednostňováním přední nápravy. Pro případ jízdy těžším terénem nebo při námraze, je zde možnost elektronicky uzamknout středový diferenciál a rozdělit tak výkon poměrem 50/50 na přední a zadní nápravu až do rychlosti 40 km/h.

Motor je k diferenciálu propojen šestistupňovou automatickou převodovkou. Ta je bohužel největším problémem auta, jedná se o klasický měničový automat, se kterým SsangYong v době dvouspojkových převodovek nebo moderních měničů poměrně výrazně zaspal konkurenci. Převodovka dlouze řadí, navíc mnohdy ve chvílích, kdy si to řidič nepřeje, nebo naopak odmítá řadit, když je motor dostatečně vytočený a řidič čeká na další rychlostní stupeň. O nic lépe na tom není ani ruční řazení, které je možno uskutečňovat přepínačem na řadící páce nebo tlačítky zepředu na volantu. Každé přeřazení je dílem zhruba jedné a půl vteřiny, která se zdá být nekonečná. Tyto vlastnosti bohužel dost škodí jinak silnému motoru. Ten umí okolo 2000 otáček velmi pěkně zatáhnout, a kdyby se velká část jeho výkonu neztratila v měniči převodovky, byla by příjemná i spotřeba, která se v tomto případě ustálila na hodnotě okolo 9,5 litru na sto kilometrů. Motoru tedy nelze příliš vytýkat – snad jen vyšší mechanický hluk, který se občas přenáší do kabiny.

Co na voze jistě ocení každý je dobře nastavený a kvalitně odhlučněný podvozek. I přes jeho spíše tužší charakteristiku se při jízdě po městě nepřenáší do interiéru příliš hluku a vibrací. Díky výšce vozu máte dobrý přehled o dění kolem podpořený ještě nadprůměrně velkými bočními zrcátky. Při proplétání se městem pomůže také řízení vybavené elektronickým posilovačem. Překvapivě dobře funguje Korando i mimo město, na dálnici navzdory rozměrnému předku karoserie není v kabině přehnaný aerodynamický hluk a vůz se poklidně pohupuje na hrbolech silnice. Na okreskách trochu chybí odezva od volantu, která se ztrácí právě kvůli posilovači řízení s elektromotorem. I přesto se auto chová v zatáčkách poměrně neutrálně až do chvíle, kdy se začne projevovat nedotáčivost způsobená těžkým dieselovým motorem vpředu. Vzhledem k pohonu všech kol se však nejedná o nic záludného a vůz se poměrně rychle rovná do přímého směru.

Když shrnu všechny vlastnosti nového Koranda, je nutno uznat že se inženýři SsangYongu opravdu snažili a jejich píle je znát snad na všech částech vozu. Překvapivě dobře působí exteriér i interiér vozu, dobrý je motor i přes jeho větší hlučnost a tužší podvozek funguje na výbornou. Bohužel testované variantě je nutno vytknout automatickou převodovku, která dost kazí dojmy z motoru a zvyšuje spotřebu vozu. Za sebevědomou cenu 669 tisíc dostanete slušně vybavený a dobře zpracovaný vůz, který se rozhodně nemusí stydět postavit konkurenci.

Plusy:

  • prostornost interiéru
  • podvozek
  • výkonný motor
  • odhlučnění podvozku

Minusy:

  • převodovka
  • spotřeba
  • hlučnost motoru

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 129 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 3000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 12
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 6.3 / 7.5
Emise CO2: 199
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor (l): 486
Objem nádrže (l): 57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1692 / 750
Rozměr pneu: 225/60 R18
Délka (mm): 4410
Šířka (mm): 1830
Výška (mm): 1675
Rozvor (mm): 2650
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz