TEST Škoda Yeti Outdoor 1.8 TSI 4×4 DSG
Faceliftovaný Yeti prošel naší redakcí poměrně nedávno a dokonce i ve stejné výbavě Outdoor. Oproti dřívějšímu testu jsme však tentokrát dostali do rukou verzi s benzínovým motorem 1.8 TSI a automatickou převodovkou DSG. Jo a s bílým lakováním karoserie a černou střechou, více rozdílů už ale nenajdete, všechno ostatní se shoduje bezezbytku. Kolega Ondra svou testovací Yeti minule popsal velmi dobře, zájemci o podrobnosti tak prosím přejděte na jeho soupis a já se zde zaměřím jenom na odlišnosti a mé subjektivní pocity.
Co se designu týče, nemám moc co dodat. Facelift se povedl a drží se typických hodnot koncernu VW – žádné zbytečné výstřednosti a hokus-pokusy. Někomu to může připadnout nudné, na druhou stranu ale takový směr zajistí výdrž designu po spoustu let. Některé auta jiných automobilek zprvu vypadají perfektně, rychle se však okoukají a brzy morálně zastarají. Tohle se třeba u škodovek moc nestává a vyleštěný Yeti na tom bude podle mého názoru úplně stejně. Výstřednost v podobě velkých mlhových světlometů ustoupila konzervativnímu designu světlometů a celý předek tak působí mnohem učesanějším vzhledem.
Zadní partie a zbytek vozu zůstal skoro beze změn, snad až na pár prolisů a jinou grafiku zadních světel. Stejná litá kola se nabízela už u staršího provedení, stejně jako střecha lakovaná jinou barvou. Pořád to celému vozu sluší a působí velmi vyváženě i například přes zvýšený podvozek verze Outdoor.
Interiér bude připadat současným majitelům prvních verzí v podstatě identický, až na jiný volant, jehož odnože najdeme skoro ve všech modelech počínaje nejmenším Citigo. Zadní couvací kamera je vítaným přídavkem, i když se její obraz promítá na starou obrazovku navigačního systému Amundsen. Nový Columbus je sice k dispozici, příplatek okolo 40 000 Kč je ale trochu vysoký. Paradoxní plus chudého faceliftu je třeba praktická schránka na horní hraně palubní desky, nová Octavia o ni přišla v rámci úspor a dá se čekat že stejný osud ji čeká i v nové generaci Yetiho, zatím je tu nicméně s námi a nás to těší. Nic dalšího zde nestojí za popis, pořád jde o velmi kvalitně zpracovaný interiér s logicky rozmístěnými ovládacími prvky, trochu vyšším posazem za volantem a prakticky přizpůsobitelnými zadními sedadly.
Co vás určitě nejvíc zajímá je spojení přeplňovaného benzínového čtyřválce a automatické převodovky DSG. Motor dává maximálně 112 kW a 250 Nm a na malého Yetiho to bohatě stačí. Pohonná jednotka běží velmi tiše v celém rozsahu otáček a na palubě působí mnohem lépe než naftová v předchozím testovaném voze. Výkon jí nechybí a k překvapení mnohých ani není příliš nenažraná. Ve městě si sice vezme mezi 8 a 10 litry na 100 km, mimo něj ale není problém jezdit za sedm a i na dálnici se vejdete do osmi. Na přední nápravu nevyvíjí takové nároky jako diesel a díky lehčímu předku se s autem o něco lépe jezdí. Nehledě na delší životnost všech dílů nápravy, to ale platí pro všechny benzínové auta. Spojení s převodovkou je skoro bezchybné, jediným slabším místem jsou náhlé rozjezdy. Tam si umí převodová skříň občas trochu cuknout a párkrát možná nechtěně poskočíte vpřed prudčeji než by bylo zdrávo. Při rozjezdu prostě musíte na plynový pedál nejprve s citem a pak bude vše v pořádku. Jinak je řazení naprosto špičkové a čím rychleji jedete, tím je lepší. Postěžovat si musím na startování tlačítkem, které je za příplatek. Musíte ho držet po celou dobu startování, podobně jako když startujete normálně klíčem. Třeba v Octavii to jde krátkým stiskem, proč ne zde?
Podvozek je jako u většiny dalších SUV naladěn trochu více do tvrda a nepomůže tomu ani vyšší světlá výška oproti normální verzi. Zkrátka sedíte v autě do lehkého terénu a aby se zamezilo přílišným náklonům, museli inženýři sáhnout k tvrdším pružinám a tlumičům. Nevytřese z vás duši, ale k normálním osobním autům má daleko. V terénu oceníte vyšší světlou výšku a pohon všech kol. Systém Haldex se za ty roky podařilo vyladit do téměř bezchybného stavu a zadní nápravu umí sepnout ještě dřív než dojde k prokluzu té přední. Letošní zima sice jej nedovolila pořádně otestovat na sněhu, s mokrou trávou si však poradil bez problémů i při rozjezdu do kopce. Ke sjíždění kopců vám škodovka nadělila asistenta, který se postará o konstantní rychlost a zamezí zablokování kol a ztrátě kontroly nad vozidlem. Vy jenom držíte volant a nic jiného neřešíte.
Stojí tedy faceliftovaný Yeti za koupi? Těžká otázka, zajděte se na něj podívat a svezte se. Jestli se vám líbí tak ho kupte a budete spokojeni. Zvenku pořád nadělá parádu a uvnitř ničím neurazí, i když jsou zde už znát nějaké ty roky. Zarazit vás může pouze vysoká cena trochu vyvážená vyšší prodejní hodnotou po pár letech provozu. Zkrátka má své pro a proti, rozhodnutí je na vás.
Plusy
- Kultivovaný motor
- Velmi dobrá převodovka
- Kvalitně zpracovaný interiér
Mínusy
- Vysoká cena
- Na interiéru jsou vidět roky
- Tvrdší podvozek
První cena vozu | 354 900 Kč (1.2 TSI Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 624 900 Kč (1.8 TSI Ambition) |
Základní cena testovaného vozu | 714 900 Kč (1.8 TSI DSG Elegance) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 883 000 Kč (1.8 TSI DSG Elegance) |
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1798 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 112 / 4300 – 6200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 250 / 1500 – 4500 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 192 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 9,8 / 6,6 / 7,8 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 416 / 1580 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1505 / 620 |
Rozměr pneu: | 225/50 R17 |
.