Skoda Yeti IMG_1362

TEST Škoda Yeti Outdoor 1.8 TSI 4×4 DSG

20. 3. 2014 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 80%

Převodovka: 90%

Podvozek: 65%

Zpracování: 75%

Praktičnost: 70%

Lehce omlazený, lehce ovladatelný a lehce dražší

Verdikt:

Faceliftovaný Yeti prošel naší redakcí poměrně nedávno a dokonce i ve stejné výbavě Outdoor. Oproti dřívějšímu testu jsme však tentokrát dostali do rukou verzi s benzínovým motorem 1.8 TSI a automatickou převodovkou DSG. Jo a s bílým lakováním karoserie a černou střechou, více rozdílů už ale nenajdete, všechno ostatní se shoduje bezezbytku. Kolega Ondra svou testovací Yeti minule popsal velmi dobře, zájemci o podrobnosti tak prosím přejděte na jeho soupis a já se zde zaměřím jenom na odlišnosti a mé subjektivní pocity.

1

Co se designu týče, nemám moc co dodat. Facelift se povedl a drží se typických hodnot koncernu VW – žádné zbytečné výstřednosti a hokus-pokusy. Někomu to může připadnout nudné, na druhou stranu ale takový směr zajistí výdrž designu po spoustu let. Některé auta jiných automobilek zprvu vypadají perfektně, rychle se však okoukají a brzy morálně zastarají. Tohle se třeba u škodovek moc nestává a vyleštěný Yeti na tom bude podle mého názoru úplně stejně. Výstřednost v podobě velkých mlhových světlometů ustoupila konzervativnímu designu světlometů a celý předek tak působí mnohem učesanějším vzhledem.

Zadní partie a zbytek vozu zůstal skoro beze změn, snad až na pár prolisů a jinou grafiku zadních světel. Stejná litá kola se nabízela už u staršího provedení, stejně jako střecha lakovaná jinou barvou. Pořád to celému vozu sluší a působí velmi vyváženě i například přes zvýšený podvozek verze Outdoor.

2

Interiér bude připadat současným majitelům prvních verzí v podstatě identický, až na jiný volant, jehož odnože najdeme skoro ve všech modelech počínaje nejmenším Citigo. Zadní couvací kamera je vítaným přídavkem, i když se její obraz promítá na starou obrazovku navigačního systému Amundsen. Nový Columbus je sice k dispozici, příplatek okolo 40 000 Kč je ale trochu vysoký. Paradoxní plus chudého faceliftu je třeba praktická schránka na horní hraně palubní desky, nová Octavia o ni přišla v rámci úspor a dá se čekat že stejný osud ji čeká i v nové generaci Yetiho, zatím je tu nicméně s námi a nás to těší. Nic dalšího zde nestojí za popis, pořád jde o velmi kvalitně zpracovaný interiér s logicky rozmístěnými ovládacími prvky, trochu vyšším posazem za volantem a prakticky přizpůsobitelnými zadními sedadly.

5

Co vás určitě nejvíc zajímá je spojení přeplňovaného benzínového čtyřválce a automatické převodovky DSG. Motor dává maximálně 112 kW a 250 Nm a na malého Yetiho to bohatě stačí. Pohonná jednotka běží velmi tiše v celém rozsahu otáček a na palubě působí mnohem lépe než naftová v předchozím testovaném voze. Výkon jí nechybí a k překvapení mnohých ani není příliš nenažraná. Ve městě si sice vezme mezi 8 a 10 litry na 100 km, mimo něj ale není problém jezdit za sedm a i na dálnici se vejdete do osmi. Na přední nápravu nevyvíjí takové nároky jako diesel a díky lehčímu předku se s autem o něco lépe jezdí. Nehledě na delší životnost všech dílů nápravy, to ale platí pro všechny benzínové auta. Spojení s převodovkou je skoro bezchybné, jediným slabším místem jsou náhlé rozjezdy. Tam si umí převodová skříň občas trochu cuknout a párkrát možná nechtěně poskočíte vpřed prudčeji než by bylo zdrávo. Při rozjezdu prostě musíte na plynový pedál nejprve s citem a pak bude vše v pořádku. Jinak je řazení naprosto špičkové a čím rychleji jedete, tím je lepší. Postěžovat si musím na startování tlačítkem, které je za příplatek. Musíte ho držet po celou dobu startování, podobně jako když startujete normálně klíčem. Třeba v Octavii to jde krátkým stiskem, proč ne zde?

3

Podvozek je jako u většiny dalších SUV naladěn trochu více do tvrda a nepomůže tomu ani vyšší světlá výška oproti normální verzi. Zkrátka sedíte v autě do lehkého terénu a aby se zamezilo přílišným náklonům, museli inženýři sáhnout k tvrdším pružinám a tlumičům. Nevytřese z vás duši, ale k normálním osobním autům má daleko. V terénu oceníte vyšší světlou výšku a pohon všech kol. Systém Haldex se za ty roky podařilo vyladit do téměř bezchybného stavu a zadní nápravu umí sepnout ještě dřív než dojde k prokluzu té přední. Letošní zima sice jej nedovolila pořádně otestovat na sněhu, s mokrou trávou si však poradil bez problémů i při rozjezdu do kopce. Ke sjíždění kopců vám škodovka nadělila asistenta, který se postará o konstantní rychlost a zamezí zablokování kol a ztrátě kontroly nad vozidlem. Vy jenom držíte volant a nic jiného neřešíte.

4

Stojí tedy faceliftovaný Yeti za koupi? Těžká otázka, zajděte se na něj podívat a svezte se. Jestli se vám líbí tak ho kupte a budete spokojeni. Zvenku pořád nadělá parádu a uvnitř ničím neurazí, i když jsou zde už znát nějaké ty roky. Zarazit vás může pouze vysoká cena trochu vyvážená vyšší prodejní hodnotou po pár letech provozu. Zkrátka má své pro a proti, rozhodnutí je na vás.

Plusy

  • Kultivovaný motor
  • Velmi dobrá převodovka
  • Kvalitně zpracovaný interiér

Mínusy

  • Vysoká cena
  • Na interiéru jsou vidět roky
  • Tvrdší podvozek

 

První cena vozu 354 900 Kč (1.2 TSI Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 624 900 Kč (1.8 TSI Ambition)
Základní cena testovaného vozu 714 900 Kč (1.8 TSI DSG Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 883 000 Kč (1.8 TSI DSG Elegance)

 

Technické údaje

Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 112 / 4300 – 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 – 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9,8 / 6,6 / 7,8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 416 / 1580
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1505 / 620
Rozměr pneu: 225/50 R17

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz