TEST ŠKODA YETI 2.0 TDI 4X4 – Partner na cesty za dobrodružstvím
Škoda Yeti – pro jednoho „český sen“, pro dalšího strach či velká neznáma. Tak asi na tyto dva hlavní tábory názorů se dělí pohledy českých řidičů. Tento ne zcela tradiční karosářský koncept byl světu mladoboleslavskou automobilkou představen v roce 2008. A záměr je zde zcela jasný – jde o doplnění nabídky o další model, který bude tentokrát plnohodnotně sloužit řidičům pro provoz na silnicích všech kategorií. V tomto testu se dozvíme, zda se to mladoboleslavským šípům povedlo.
Jak jsem již zmiňoval na začátku článku, tento model se svým uvedením na trh stal snad jedním z nejvíce diskutovaných za celou svou historii této české automobilky. Mnozí řidiči, kteří se staví na břeh kritiků tohoto modelu, si ho kolikrát i záměrně pletou s podobným modelem značky Škoda – modelem Roomster. Ten je však o něco více městským vozem, než testovaný dobrodruh Yeti a objektivně lze na první pohled nalézt několik markantních rozdílů dle kterých se v pojmenování rozhodně nespletete.
Naší redakcí testovaná „škodovka ve čtyřkolce“ měla opravdu slušnou výbavu a spoustu dalších nejen aktivních ovládacích prvků, které ještě v minulých modelech nebyly pro škodovku zcela typické. Při usednutí na místo řidiče nelze nezmínit několik příjemných překvapení. Za povšimnutí rozhodně stálo zpracování volantu. Jeho velikost i ergonomické výčnělky pro palce obou rukou jsou s doplněním o ovládání audio-sytému a počítače zcela bezchybné, což majitelé tohoto vozu zcela jasně ocení při střednědlouhých a dlouhých trasách, které Yeti při plné obsazenosti zvládá za necelých 7 litrů na sto kilometrů. Stejně tak se pochvale nevyhne ani skvělá funkce vyhřívaných sedaček s bočním vedením, které zcela ocení milovníci zimních radovánek.
Při obecném pohledu na jízdní vlastnosti škodovky v kombinaci asfalt/polní cesta jsem opět došel k alespoň pro mě překvapivému zjištění – pohon 4×4 a podvozek je velmi dobře sladěn. Asfaltové nerovnosti, respektive „pasti na mamuty“, které jsou na nás řidiče políčeny, Yeti zvládá velmi dobře a poradí si i na polňačce. A proto si po této stránce jméno sněžného muže určitě zaslouží.
Ovládání a zpracování tlačítek, kterých je voze při téměř plné výbavě na pováženou, je až na pár technických detailů též nadstandardní. Z detailů nemohu nezmínit ten, který nevím, zda si nemám brát osobně. Za celou dobu, co jsem měl vůz k dispozici, se mi nepovedlo synchronizovat můj smartphone se zařízením v autě. Oproti tomuto technickému nešvaru je však nutno zmínit perfektně zpracované hlasové ovládání, jehož možnosti končí snad až u otevření dveří a rozbalení červeného koberce při vystupování posádky. Skvělé vlastnosti a intuitivnost ovládání softwarového systému škodovky podtrhuje i její rychlá odezva, jež dostává naší automobilku do roviny světové konkurence.
A co se dá dále říci o interiéru vozu Yeti? Snad jen to, že tentokrát boleslavští designéři odvedli svou práci velmi pěkně – bravo chlapci, bravo.
A vnější pohled na tohoto „sněžného muže“ snad nechám za vás. Je až neuvěřitelné, jak tento model se specifikací viditelnou na fotkách níže, umí zaujmout veřejnost. Vyvýšená světlá výška, barevná kombinace s moderní bílou střechou a hliníkovým předním a zadním krytem podvozku je opravdu pro české publikum přitažlivá.
V celkovém hodnocení po zjištění všech rozhodujících faktů se toho „českým šípům“ nedá mnoho vytknout. Velmi těžce se hledají i softwarové nedostatky při ovládání počítače na středovém panelu, tak při testu jízdních vlastností. Yeti drží směr i rychlost i při vyšších, než povolených rychlostních limitech a na polní cestě a v lehkém terénu si taky umí poradit. Co se týče jeho hlučnosti, tak je až překvapivé jak skvěle se škodovka vypořádala s hlukem, který pro ně byl při rychlostech okolo 130km/h tak typický.
Jste- li tedy parta mladých lidí, či rodina, která ráda vyrazí za víkendovým dobrodružstvím mimo město, bude Yeti Vaším spolehlivým parťákem.
Plusy
– ovladatelnost vozu
– prostor za první řadou sedadel
– dobrý výhled z vozu
Mínusy
– menší zavazadlový prostor
– menší plocha sedadel
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1968 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 103 / 4200 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 320 / 1750 – 2500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 190 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 7.6 / 5.2 / 6.1 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 510 / 1760 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1545 / 545 |
Rozměr pneu: | 225/50 R17 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 4223 |
b) šířka (mm): | 1793 |
c) výška (mm): | 1691 |
d) rozvor (mm): | 2578 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1541 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1537 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 910 / 1090 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 470 / 810 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 1030 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 1020 |
k) šířka vpředu (mm): | 1430 |
l) šířka vzadu (mm): | 1420 |
délka sedáku vpředu (mm): | 490 |
délka sedáku vzadu (mm): | 480 |
výška opěradla vpředu (mm): | 640 |
výška opěradla vzadu (mm): | 630 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | ano |
« Maserati Quattroporte zachyceno při testování [video] Nissan X-Trail Platinum edition »