DSC_0448

TEST Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 DSG

20. 3. 2013 • Škoda, Novinky, Testy

Minulý rok jsme Vám přinesli test prvního Yetiho v tehdy nejsilnější dieselové motorizaci a nyní se vracíme, abychom pro vás otestovali další verzi. Terénu chtiví Peterhanselové českých písečných dun bouchněte ‘‘šáňo‘‘! Český off roadový sen právě dorazil do naší redakce vybaven nejsilnější dieselovou motorizací kombinovanou s dvouspojkovým automatem DSG a pohonem všech kol, jenž zajišťuje systém HALDEX 4té generace. Hliníková kola jsou samozřejmostí a proto snad jediným zklamáním pro skalní fanoušky škodovky může být měděná metalíza námi testovaného modelu.

Exteriér

Vzhled Yetiho asi není nutné představovat, jelikož se jedná o jeden z designově nejkontroverznějších modelů, jenž hodně konzervativní škodovka za posledních pár let působení představila široké veřejnosti. Yeti je charakteristický svým značně širokým rozchodem, nadprůměrnou světlou výškou, krátkými převisy a krychlovitě vyhlížející zádí připomínající mnohé crossover modely koncernu VW. O to větším překvapením je pak zjištění, že tato škodovka sdílí platformu se svým slavnějším příbuzným a to jmenovitě s Octavií. Jasným poznávacím znamením Yetiho jsou kruhové mlhovky zařezané do hlavních světlometů, což byl dle mého názoru mistrovský tah škodovky. Poloha mlhovek propůjčuje přídi vozu velmi neotřelý vzhled a v kombinaci s plastovým nárazníkem alá Audi Allroad je jasným poznávacím znamením Yetiho.

test_yeti3

Dalším poznávacím prvkem, který rozhodně potěšil mé srdce, je velmi zajímavá nízká linie bočních oken, která dělá z auta opravdové SUV a maže tím počáteční pocit evokující dodávku. Při přesunu k zadní partii ale bohužel přichází zklamaní. Vypadá to, jako kdyby designéři po počáteční euforii z povedeného designu přední části trochu vyhořeli a v záchvatu paniky před blížícím se termínem odevzdání dostali spásný nápad, a to ‘‘opajcovat‘‘ zadní část z modelu Roomster Scout. To, dle mého názoru, nebylo zrovna nejmoudřejší rozhodnutí a je to právě zadní část auta, která ubírá Yetimu na celkové neotřelosti.

Interiér

Po otevření dveří už zde máme klasickou škodovku. Přístrojovou kapličku z Octavie a Superbu snad nemusím ani představovat, stejně tak jako navigační systém, ovládací prvky radia a klimatizace. Interiér jako celek působí velmi vzdušným dojmem, jak na šířku tak i na výšku. A i ti z nás, jejichž výška značně atakuje magickou cifru dvou metrů, nemají problém si do auta pohodlně nastoupit. Problém ovšem přichází hned po usednutí do sedáku. Prostor, který byl v tomto modelu dedikován nohám řidiče a spolujezdce je značně úzký, což je zapříčiněno širokým středovým tunelem.

test_yeti2

Tento fakt v kombinaci s naprosto otřesnými sedáky způsobují, že v Yetim se za volantem budete citít jak na prkýnku veřejných záchodků na vlakovém nádraží maloměsta. Co však v interiéru musím hodnotit velice pozitivně je fakt, že celá přístrojová deska i s přilehlými komponenty jsou z měkčeného plastu a smazávají tak pocit levnosti. Pohled do zadu nám pak nabízí zadní sedadla posazená o 20 mm výš disponující chytrým systémem sklápění a posunování. Jedinou výhradu bych zde měl snad jen k velmi úzkému prostřednímu sedáku. Zavazadlový prostor je pak značně menší než by se u takového vozu mohlo zdát. To je ovšem daň za celkový velký vnitřní prostor pro cestující. Objem zavazadelníku se dá ovšem zvětšit po sklopení zadních sedáků. Interiér Yetiho se drží obecného trendu nasazeného koncernem VW, a tak by se dal na závěr shrnout jednou větou. Nenadchne, ale ani neurazí!

Motor a Jízda

Jak jsem již zmínil v úvodu článku, pod kapotou našeho horala bije dvoulitrový dieselový čtyřválcový agregát dopovaný turbodmychadlem. Výkon 103 kW a točivý moment 350 Nm dostupný již od 1700 ot/min poskytuje Yetimu dostatečnou sílu se vypořadat jak s jízdou v terénu tak i v běžném městském provozu. Chod motoru ihned po nastartování je poměrně tvrdý, ovšem vše se spraví jakmile se zahřeje. V samotné kabině lze pocítit lehké vibrace ve volnoběžných otáčkách, což bych bezesporu připsal absenci vyvažovací hřídele, jenž dozajista padla heslu ‘‘levněji a lépe‘‘, které se stalo novodobým trendem v celém automotive. Motor se nechá vytáčet vcelku bez protestů, ovšem po překročení hranice 3000 ot/min umírá a je třeba změnit převodový stupeň. Jednou z věcí, co bych určitě koncernu vytknul, je celkové naladění agregátu.

Turbo ‘‘efekt‘‘ je zde značně citelný, což může být způsobeno ne příliš inteligentní regulací turbodmychadla. Automatická převodovka DSG tento fakt do jisté míry eliminuje, ale rozhodně bych čekal, že zátah a projev motoru bude obecně plynulejší. Ovšem to v čem motor exceluje je spotřeba. Zde si zaslouží jednotka opravdu pochvalu a i přes větší světlou výšku a aerodynamický odpor, jenž Yeti na cestě klade, si v průměru motor nevzal víc jak 6,2 l/100 km. Pokud pomineme otřesný ‘‘posez‘‘ za volantem je obecně jízda v Yetim příjemná. Díky trochu tužšímu naladění podvozku se auto do zatáček přehnaně nenaklání a jde vidět, že i systém HALDEX má za sebou nějáký ten vývoj, protože zadní náprava nečeká až na problémy a připojuje se téměř okamžitě. Kabina Yetiho je velmi příjemně odhlučněná a ani při rychlostech přesahující naše dálniční limity se zde lidé mohou pohodlně bavit. Mimo silnici se Yeti chová překvapive sebejistě. Krátké převisy a slušné stínění podvozku slibují vcelku solidní zážitek.

test_yeti4

Co ovšem trochu kazí řidiči radost z jízdy v terénu, je světlá výška vozu. Ta se zdá býtí nadprůměrnou v normálním provozu, ale po příjezdu do terénu se velmi rychle projeví její limitující faktory. Nicméně, jak se nám v praxi potvrdilo, Yeti projede kde co, a ikdyž nejsem velkým zastáncem pseudo pohonů 4×4, tak musím říci, že HALDEX zde odvádí velmi dobrou práci a dostane Yetiho z většiny problémů. Když k tomu navíc přidáte asistent sjíždění ze svahu a off road režim stabilizace podvozku, umožnující větší prokluz kol v terénu, máte tu auto slibující slušný zážitek z jízdy po nezpevněné vozovce.

Závěr

Závěrem by se slušelo říct, že škodovce se povedlo po dlouhé době udělat poměrně zábavné a univerzální auto, které vyčnívá z obecného koncernového stereotypu, což dovolím si říci, je také jeden z důvodů, proč na Yetiho v našich luzích a hájích bohužel moc ‘‘nenatrefíte‘‘.

Plusy:

  • Originální vzhled
  • Vnitřní prostornost
  • Výhled z vozu
  • Stabilita a ovladatelnost
  • Pohon všech kol
  • Schopnosti v terénu
  • Úsporný motor

Mínusy:

  • Vysoká podlaha zavazadelníku
  • Pozice za volantem
  • Ceny vyšších výbav
Technické údaje
Motor Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 – 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.2 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 510 / 1760
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1545 / 545
Rozměr pneu: 225/50 R17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz