Test Škoda Superb Scout 2.0 TSI 200 kW
Superb (stále ještě nedávno) prodělal facelift, který byl poměrně rozsáhlý. Upraveny byly světla (poprvé Matrix LED), maska i celý přední nárazník, a už tak povedené auto se povedlo příjemně omladit. Díky nové tváři působí Superb daleko sebevědoměji. Změny v zadní části se nesly v podobném duchu. Největší změnou jsou zmíněná přepracovaná LED světla, která nyní působí honosněji. Mezi další změny patří chromová linka přes celý kufr a taky chybějící znak na pátých dveřích – namísto něj je zde pouze nápis Š K O D A.
Varianta Scout má u značky dlouhou tradici, ale u modelu Superb se objevuje vůbec poprvé a dodávaný výlučně ve verzi kombi (pamětníci si možná vzpomenou, že druhá generace Superbu měla verzi Outdoor, což bylo v podstatě to samé). Scout sází na offroadový vzhled s robustními lemy karoserie, standardně dodávaným pohonem všech kol a paketem pro špatné cesty, který zahrnuje kryt pohonného ústrojí, kryty prahů a zvětšení světlé výšky o 15 mm. Vedle robustního předního a zadního nárazníku se vyznačuje i ližinami hliníkového designu a plastovými kryty podběhů, prahů a spodní části dveří. Střešní nosič a rámečky bočních oken jsou chromované, kryty vnějších zpětných zrcátek mají hliníkový design. Robustní vzhled podtrhují osmnáctipalcová hliníková kola Braga, volitelně nabízená i ve dvoubarevném provedení, nebo nová devatenáctipalcová dvoubarevná hliníková kola Manaslu.
Superb také konečně dostal pořádná světla: volitelné LED-Matrix. Tento inteligentní systém, který umožňuje jízdu s trvale zapnutými dálkovými světly, aniž by došlo k oslnění ostatních účastníků silničního provozu, byl dosud objednán pro 93 procent všech prodaných vozů.
Auto ve výbavě Scout bylo samozřejmě nacpáno všemi výbavovými lahůdkami, takže šlo o opravdu velice příjemné místo, kde trávit svůj čas. Ale ani přesto, že šlo o nejušlechtilejší verzi výbavy, bych Superb neoznačil vyloženě za luxusní vůz. Spíš takový příjemně domácký. Vše působí velice draze a hezky, ale nemáte pocit, že si před nástupem musíte sundat boty. Zpracování a zvolené materiály jsou výborné. Celkově je interiér Superbu velice povedený a působí opravdu solidně.
Ergonomie je samozřejmě také velice povedená. Tady už se léta nic nemění – a ani není potřeba. Jedinou výtku mám k plně dotykovému ovládání infotainmentu. Senzorová tlačítka po straně nemají vibrační odezvu, ani mezi nimi není žádná drážka, takže prst se nemá čeho chytit a při každé operaci musíte oči na chvíli pustit z vozovky, abyste si nepomačkali něco, co nechcete. Samotný systém je vcelku svižný a logický, jen by se mi líbilo, kdyby se ubralo na barvičkách. Třeba Passat má prostředí graficky střídmější, tudíž tolik neruší.
Pochválit musím sedadla. Výrazné boční vedení zabraňuje pohybu v zatáčkách, ale nijak netlačí. Sedadla výtečně podepírají, takže ani po téměř pětisetkilometrové cestě jsem nebyl nikde otlačený, ani jsem neměl žádnou větší potřebu se protáhnout. Velice dobrý je také výhled z vozu, ale nakonec si neodpustím jednu malou výtku. Tou je volant. Ano, má ideální průměr, dobře se drží a nenajdete na něm žádné hloupé zploštění, jen je škoda, že Superb nemá svůj vlastní. Vždyť stejný najdete i ve Fabii. Je to detail, ale právě detaily dělají v této kategorii největší rozdíly. Interiér Scoutu odlišují speciální lišty v dekoru dřeva, potahy sedadel mají specifický vzor s kontrastním prošíváním a na přání je k dispozici kombinace materiálu Alcantara® a kůže (na českém trhu dodávána standardně).
Zadní sedadla, královská disciplína Superbu již od první generace. Tolik místa před koleny nenabídne ani BMW 7, ani Mercedes třídy S. Taky mě potěšil fakt, že Škoda naslouchala kritice a zadní sedadla výrazně vylepšila. Druhé generaci byl vyčítán krátký sedák, který i přes velký prostor pro nohy dělal z dlouhých cest utrpení. V aktuální generaci je sedák již dostatečně dlouhý a sedadla příjemně drží tělo a jsou samozřejmě vyhřívaná. Z auta je cítit velké zaměření právě na zadní místa. V oknech jsou roletky, najdete zde USB C konektory (klasické USB je pouze vepředu) i plnohodnotnou 230V zásuvku. Díky největšímu objemu zavazadlového prostoru ve své třídě – 660 až 1950 litrů je možné přepravovat objemné outdoorové vybavení. Kromě toho je vůz s tažnou kapacitou 2200 kg ideální pro tažení přepravníků pro lodě či koně nebo obytných přívěsů.
Pod kapotou testovaného Superbu byla vrcholná motorizace. Zážehový motor 2,0 TSI dosahuje maximálního výkonu 200 kW (272 k) a jeho maximální točivý moment činí 350 Nm. Kromě pohonu na všechna kola je vůz standardně vybavený sedmistupňovou převodovkou DSG, systému Start-stop a rekuperací brzdné energie. Díky dodatečnému režimu Off-road ve volbě jízdního režimu Driving Mode Select podává vůz dobré výkony i mimo asfaltové cesty. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek DCC.
Motor dospěl s přechodem na novou emisní normu mnoha změn a oproti původní verzi ztratil 10 koní. Dostal také filtr pevných částic a mnoho softwarových i hardwarových úprav. Výkon je samozřejmě stále důstojný a vůz s ním umí být velmi rychlý, nicméně i zde se projevuje delší prodleva na zmáčknutí plynového pedálu, se kterou je třeba počítat a pracovat. Zejména při odjezdech z křižovatek, výjezdech ze zatáček nebo při plánování předjíždění. Nebýt tohoto, byl by motor bez chybičky. Potěší totiž velmi razantním zátahem, gradací výkonu a lahodným zvukem. Za běžných okolností je navíc naprosto tichý a kultivovaný. Do extrémně pohodlného Scoutu se hodí nejvíce, diesel takový klid neumí nabídnout. Spotřeba? Ta je přímo úměrná zvolenému jízdnímu stylu, běžně se dá v rámci předpisů pohybovat kolem 7,5 litrů. Ve městě počítejte spíše s 11 litry a pokud za to vezmete, může spotřeba přeskočit za dvacítku. Kombinovaně a tak nějak rozumně budete jezdit zhruba do 8,5 litrů, což není vůbec špatné. Převodovka DSG je klasikou, řadí dobře a rychle, nicméně občas si umí cuknout.
Nejvíce se mi líbil podvozek. Scout je zaměřený na komfort a jde mu to výsostně dobře. Pokud necháte na aktivním podvozku DCC sepnutý režim Comfort, připravte se na plavnou jízdu a příjemné pohupování. Budete se cítit jako na lodi. Ideálním kompromisem mi přišel režim Normal, který je stále velmi pohodlný, ale vůz se přestane tolik pohupovat, Ve Sportu vše samozřejmě ztuhne, radikálně se omezí náklony karoserie a Scout přestane filtrovat nerovnosti. Přišel mi v tomto voze úplně zbytečný a nepatřičný, protože vyšší světlá výška podvozku opravdu není receptem na rychlost v zatáčkách.
Za běžného provozu jsou poháněna pouze přední kola, pokud dojde ke ztrátě jejich trakce, převede elektronicky řízená hydraulická lamelová spojka páté generace během několika milisekund automaticky část hnacího momentu i na zadní kola. Hnací moment tak zůstane zachován a síla se bez přičinění řidiče dostane vždy tam, kde je jí zapotřebí. V případě potřeby směřuje až 90 procent hnací síly na zadní nápravu nebo až 85 procent na jediné kolo. Elektronická řídicí jednotka automaticky zasáhne už při minimálním rozdílu mezi otáčkami kol obou náprav. Zaznamenávají a zpracovávají se také informace jako otáčky motoru, poloha plynového pedálu, otáčky jednotlivých kol, úhel natočení volantu a příčné i podélné zrychlení. Při brzdění motorem, při nízkém zatížení nebo při normální jízdě v přímém směru směřuje naprostá většina hnacího momentu na přední nápravu.
Škoda Superb třetí generace je po čertech povedené auto. Poté, co prodělalo facelift je ještě o kousek lepší a sebevědomější. Výtečnému vnitřnímu prostoru sekunduje velice dobrý jízdní komfort a skvělá výbava. Pokud jde o verzi Scout, musím říct, že se jedná o mnohem lepší alternativu k SUV. Nabídne zvýšený podvozek, určitou propustnost mimo zpevněné cesty, ale mnohem lepší jízdní projev a komfort. Superb Scout je právem vlajkovou lodí české automobilky, jezdí totiž výborně.
Plusy
– Design
– Zpracování
– Komfort
– Spotřeba
– Silný motor
Minusy
– Prodleva na plynový pedál
« Maserati představilo nové kompaktní SUV Grecale Letošní BMW ///M Day hlásí největší setkání majitelů automobilů BMW M v ČR všech dob »