TEST Škoda Superb Kombi 1.8 TSI
Faceliftovaná Škoda Superb doráží do redakce podruhé a tentokráte s benzinovou jednotkou 1.8 TSI pod kapotou. Inovace české limuzíny se dotkly především vnějšího designu a jen velmi zhola interiéru. Máme tady nový tvar všech světlometů ( konečně také Superb přichází s LED denním svícením ), přední masky a nárazníku a také toho zadního. Nechybí současné prolisy na víku kufru a to je vlastně vše. Uvnitř se inovace omezily na nový volant… Na interiéru jsou již znát nějaká ta léta a jeho stáří vynikne ještě více ve srovnání s novou Octávií. Například navigační a multimediální systém za tím v menší sestře vysoce zaostává jak funkcemi, tak například rychlostí reakcí. Středový panel a jeho grafika již také něco pamatují a my tak doufáme v co nejdřívější příchod nové generace, která snad přinese tolik žádaný krok vpřed. Nutno však uznat, že dílenské zpracování je tady naprosto prvotřídní a vše je z kvalitních materiálů.
Ve výbavě Elegance dostanete kompletně elektrická sedadla s širokým rozsahem nastavení (i paměťovou pozicí) a není tedy žádný problém najít si za volantem svou pohodlnou pozici. Sedí se v nich navíc skutečně pohodlně a zatím to vypadá i na úctyhodnou oporu boků a stehen. Kde konkurenci Superb nemá je prostor vzadu. Místa je tam naprosto neuvěřitelně a nechybí ani vyhřívání sedáků, záclonky, display pro klimatizaci a také slavný integrovaný deštník ve dvěřích. Jo a podpěrky nohou. Prostě opravdová limuzína se vším všudy.
Pasažéry nejen vpředu zaujala také panoramatická střecha, která svou prosklenou plochu končí až nad hlavou zadních cestujících. Tato střecha je pak rozdělena přesně v polovině malou lištou, po kterou se celá přední polovina dá naplno otevřít. Díky vysoké větrné cloně navíc nebude na zadní pasažéry foukat, a to ani při rychlosti 100 km/h. Velmi dobrý výhled z vozu pak umocňuje bezpečný pocit při rozjížďce a nyní je tedy už čas na sešlápnutí spojky a stisknutí tlačítka Start / Stop Engine.
Nastartování doprovází bravurní kultivovanost motoru 1.8 TSI a vynikající odhlučnění kabiny. Po uvedení motoru do chodu o něm tedy skoro ani nevíte. První sešlápnutí spojky jde velmi lehce a první převodový stupeň zapadne do své dráhy s patřičnou přesností. Já osobně jsem dosti vysazený na kvalitu řazení a musím přiznat, že mě Škodovky v tomto směru opravdu překvapují. Po chvilkovém motání se po našem hlavním městě ovšem zjišťuji obrovský nedostatek – 18-palcová kola, která nejsou v žádném případě ideální volbou v otázce pohodlí. Díky nízkoprofilovým pneumatikám (225/40) se přenáší do kabiny velmi výrazné, až nepříjemné rázy nejen zvukového charakteru ,a tudíž je pohodlí á la klasická Škoda Superb doslova rázem v tahu.
Osmnáctky sice vypadají na Superbu opravdu parádně, ale v tomto případě bych doporučoval si opět zaplatit za paket pro špatné cesty, který automaticky zmenší obutí o jeden palec. Když ve městě nějakou chvíli zůstaneme, 160 koňový agregát má dostatek dynamiky na vměstnání se do pruhu mezi ostatní vozy, a pokud dynamiku budete občas využívat, připravte se v městském provozu na spotřebu kolem 13-14 litrů. S opravdu velmi lehkou nohou se dá ale vejít nějakou tou desetinou i pod desetilitrovou hranici.
Konečně ale vjíždíme na dálnici směr Zlín a zde se ukáže přednost této vlajkové lodi. Dálnice vyloženě tomuto vozu svědčí a i když v rychlostech nad 160 km/h je stabilita v přímém směru dosti plovoucí, v rychlostech pod 150 km/h Vás skutečně nic obtěžovat nebude (tedy kromě klasického neduhu naší hlavní dálnice, který je díky 18” kolům o nějaký ten kus výraznější). Při předpisové rychlosti 130 km/h počítejte se spotřebou něco málo přes 8,5 litru, a pokud na to budete opravdu nějakou chvíli šlapat, Superb s touto benzínovou osmnáctistovkou si nebude bát říct o spotřebu přes 20 litrů. Pokud máte tedy nutkání na dálnici výrazně zrychlovat a předjíždět drtivou většinu provozu, bude zajisté lepší volbou 170 koňový motor 2.0 TDI.
Osobně mě však překvapilo to, že Superb s faceliftem obdržel lépe naladěný podvozek. Karoserie se nyní téměř nenaklání a auto drží stopu i v opravdu vysokých rychlostech. Nechci a nedělám z něj okreskovou zbraň, ale ta možnost jet rychle a užít si zatáčky tady prostě je. Grip je opravdu překvapivě dobrý. I řízení je skvělé – není sice uplně upovídané, ale má příjemný odpor a vůz na něj reaguje velmi poslušně. Ve spojení s přesnými dráhami manuální převodovky je jízda s tímto autem relativně zábavná. Jestli Vás zajímá spotřeba za celý týden ježdění, ta činila něco málo přes 11 litrů na 100 kilometrů jízdy. Podotýkám, že jsem se Superbem nejezdil zrovna jako motorista křesťan.
Superb rozhodně díky faceliftu dospěl a zbavil se několika chyb, roky jsou na něm ale znát a potřebuje co nejdříve přijít s novou generací. Octavia mu v několika věcech unikla, a proto ji musím doporučit všem těm, kteří nepotřebují nadbytek místa na zadních sedadlech a musí mít za každou cenu škodovku. I tak však Superb zůstává v několika ohledech ve své cenové kategorii bez konkurence.
Plusy
- kultivovaný chod motoru
- dynamika v přímém směru
- vnitřní prostor (obrovské plus pak pro samotný prostor na zadních sedadlech!)
- kvalita interiéru
- sound systém
- elegantní vzhled paketu Outdoor
- pohodlná sedadla
Mínusy
- pohodlí na 18” kolech
- parkovací senzory s nemožností stálého vypnutí
- nestabilní chování v přímém směru (pouze nad 160 km/h)
- systém stabilizace
- spotřeba benzínu
- reakce dotykového displeje
Technické údaje |
|
---|---|
Motor | Škoda Superb 1,8 TSI |
Typ motoru: | přeplňovaný zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1798 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 118 / 5000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 250 / 1500 – 4200 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 220 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.6 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 10.4 / 6 / 7.6 |
« Porsche chystá spoustu změn v portfoliu, dočkáme se Caymana GT4 Ford Mustang v Evropě od 24. května »