TEST Škoda Superb 2.0 TSI 206 kW 4×4 DSG – Nejlepší z nejlepších
Jak já jsem se těšil. Škoda Superb je se všemi motory skvělé auto, a tak jsem se nemohl dočkat testu nejsilnější benzínové motorizace 2.0 TSI. To auto je v Česku velký pojem, a tím pádem by mělo útočit až na vrchol kategorie. Uvidíme, jestli přeplňovaný čtyřválec dokáže nahradit atmosferický 3.6 V6 z minulé generace.
Ostré linky, spousta zajímavých prolisů, odkazy na český křišťál, moderní diodové světlomety, mohutná příď a všudypřítomná šířka vozu… Jo, vypadá prostě dobře! Dále můžeme pokračovat krásnými 18′ palcovými koly, líbivou šedou metalízou apod. Nejvýkonnější model navíc uchvátí chromovanými doplňky a dvěma koncovkami výfuku. Oproti konkurenci působí majestátněji a prémiověji.
Interiér je jednoduchý a přehledný. Moderní ostré linky, podsvícení interiéru LED-páskem, na němž lze nastavit jednu ze čtyř barev. Zaujme velká dotyková obrazovka informačního systému a příplatkové audio Canton, které výborně přehraje Vaši oblíbenou muziku. Dotykové ovládání je příjemné, ale pouze na pěkné silnici, na méně kvalitním povrchu zvolíte raději otočný ovladač, jenž je bohužel umístěn daleko na straně spolujezdce. Materiály jsou na svou kategorii kvalitní a z velké části měkčené. Sedadla potěší svým komfortem a zároveň příjemnou látkou a dobrým bočním vedením. Sečteno podtrženo, moc chyb uvnitř vozu nenajdete a pokud budete opravdu pečliví, tak sem tam objevíte lacinější materiál, ale to už bychom chtěli od auta do milionu korun moc.
Pod kapotou se nachází čtyřválcový dvoulitr TSI, který produkuje velmi slušný výkon 206 kW v 5600 ot./min. a točivý moment 350 Nm v 1700-5600 ot./min. Přilnavost a komfort zajišťují nové adaptivní tlumiče DCC se třemi možnostmi nastavení: Comfort, Normal a Sport.
Nasedám do auta, nechávám jízdní režim Comfort a Superb se zážehovou jednotkou nezklamal. Je mnohem kultivovanější, tišší a příjemnější, než Čechy milované vznětové TDI, a to nemluvím o nižší pořizovací ceně a ceně náhradních dílů (nepočítám naši vrcholnou motorizaci). Podvozek DCC krásně žehlí všechny nerovnosti a zamilujete si jej, v režimu Comfort je však bohužel až moc houpavý a po přejetí větších nerovností byste časem mohli dostat mořskou nemoc. Nejlepším kompromisem je režim Normal, který zvládá vše na jedničku. Na dlouhých cestách po dálnicích jsem nejvíc uvítal vzdušnost a šířku kabiny, kdy auto působí opravdu robustně.
Pak tu máme šetistupňovou převodovku DSG, která mě u benzínových Škodovek vždy trochu zklamala a přijde mi, že ji nedokáží naladit stejně příjemně, jako v naftových variantách. Většinu času je to v pořádku, ale jakmile je hustý provoz nebo zácpa, občasnému cuknutí se nevyhnete. Chce to prostě cvik a předvídat, co převodovka udělá a poté podle toho přidávat či ubírat plyn, hlavně jemně.
Nejvíce mě překvapil sportovní režim, při kterém adaptivní tlumiče ztuhnou a převodovka zostří své reakce. Očekával jsem, že to povede jen k nepohodlné uskákané jízdě, ale chyba. Auto drží a nerozhází jej ani větší nerovnosti. Podvozek nechá auto zajít velmi daleko a i na klikaté okresce budete velmi rychlým řidičem. Očekávaná nedotáčivost přijde až daleko za limitem schopností většiny z Vás a náhon na všechna čtyři kola přes Haldex spojku funguje taktéž brilantně. Rovnou Vám můžu říct, že kolega v Octavii RS230 nám nestačil a Superb se vzdaloval v zatáčkách a na rovinách hrál úplně jinou ligu.
Nejvíce mu ale sluší dálnice a dlouhé pěkné okresky, kde si Vás bude hýčkat pohodlnou jízdou. Řízení je příjemné a dokonce má i slušnou zpětnou vazbu. A spotřeba? Já měl průměr nějakých 9 l/100 km, ale jezdil jsem svižně, takže dlouhodobých 8 l/100 km nebude problém. Pokud však na dálnici rádi překročíte rychlost 150 km/h a budete využívat dynamiku motoru, tak se pod 10 litrů na sto nedostanete. Ale s tím se přece u takového auta počítá a za ten kultivovaný chod a masivní zátah to opravdu stojí.
Nový Superb s nejsilnějším zážehovým čtyřválcem TSI je fakt něco a ve své kategorii nemá konkurenci. Je prostorný, pohodlný, kultivovaný, skvěle se řídí a dokáže být sakra rychlý, BRAVO!
Plus
Silný a kultivovaný motor
Podvozek
Praktičnost
Komfort
Interiér
Vzhled
Mínus
V některých situacích cukající převodovka
Vyšší spotřeba
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1700 – 5600
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 6 / 7.1
Emise CO2: 165
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 625 / 1760
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 675
Rozměr pneu: 235/45 R 18
« Genesis G90 vyfocen! LaFerrari vs. P1 vs. 918 vs. Veyron SS vs. Huayra – video »