TEST Škoda Superb 2.0 TDi 110 kW
Třetí generace modelu Superb navazuje na úspěšnou historii vrcholného modelu značky ŠKODA a svým novým designem dokazuje emocionální sílu výrobce a uvádí přitom do sériové výroby tvary designové studie VisionC. Rozvor narostl o 80 mm a současně se přední převis zkrátil o 61 mm. Tato nová architektura dodává vozu na přitažlivosti a dynamice. Už teď nemám pochyb, že nový Superb bude absolutní hit a bestseller své třídy, vypadá totiž naprosto fantasticky.
Příď vozu vyzařuje sílu a sebevědomí. Výrazná maska chladiče, ostře řezané světlomety a níže protažená architektura přídě opticky přidávají vozu na šířce. Kapotu charakterizují výrazné prolisy. Eleganci vyzařuje i boční pohled. Úzké sloupky, ostře řezané linie oken a mírně se svažující střecha dodávají vozu dojem luxusního kupé a opticky jej prodlužují. Sebevědomá a mohutná je i záď. Také zde je kladen důraz na horizontální orientaci. Dvoudílné, široké a zároveň nízké zadní svítilny jsou standardně vybaveny technikou LED a samozřejmě se v nich uplatní typický světelný pruh ve tvaru písmene C. Zajímavým detailem koncových svítilen jsou elementy odkazující na český křišťál. Výrazným prvkem je i ostrý prolis pátých dveří.
Designové prvky exteriéru pak pokračují i ve zcela nově navrženém interiéru. Patří mezi ně zdůraznění horizontálních linií, díky kterým už tak velmi prostorný interiér navozuje ještě velkorysejší dojem. Subjektivní dojem mi jen kazí přílišná podobnost interiéru s menším modelem Octavia, ale to obecně není špatně, možná tu mohlo být jen více invence. Ve srovnání s konkurencí je design interiéru snad až příliš fádní. Tak, či onak, interiér je ergonomicky naprosto perfektní, zpracování je na úrovni a v ohledu prostornosti naopak konkurenci naprosto převyšuje. Sem tam se objeví levnější plast, ale není to nic hrozného.
Moc se mi líbilo ambientní podsvícení a atmosféra na palubě jako taková. Člověk se tu cítí dobře a pohodlně, vše je po ruce. Příjemný je i posed za volantem a samotné sedadla, která jsou velmi pohodlná. Posádka vzadu má už tradičně místa na rozdávání a v tomto ohledu Superb opět nemá konkurenci.
Celkový vzhled a provedení auta je v naprostém pořádku, Superb se mi opravdu líbí a v černé barvě je to velký elegán, ale jak jezdí? Testovaný model byl vybaven motorizací 2.0 TDi o výkonu 110 kW a s točivým momentem 340 N.m. Dle mého názoru se bude jednat o nejprodávanější variantu a také je to jedna z nejrozumnějších motorizací pro tento vůz. Motor totiž vyniká zcela dostačujícím výkonem, solidní dynamikou a velmi nízkou spotřebou. Ani jednou jsem si neřekl, že bych potřeboval více koní. To nejlepší ze sebe motor vydá od 2.000 otáček do 3.500, pak výkon lehce uvadne.
Svým projevem je to tradiční diesel od koncernu a ve své podstatě mu není, co vytknout. Od volnoběhu má menší turbodíru a v nízkých otáčkách a pod zátěží mí mírně hrubý zvukový projev a to je asi jediné, co by se dalo zlepšit. Na druhé straně jednotka ráda letí do otáček a má vcelku příjemnou odezvu na plyn. Její hlavní devíza je však spotřeba – po týdnu za volantem a nájezdu přes 2.000 km, řekněme s nadprůměrnými dynamickými nároky, se odběr paliva ustálil na 5.5 litrech. Když jsem zkoušel jet uvolněně a nenuceně, tak si Superb řekl o 4 litry paliva. A ne, nebrzdil jsem provoz a určitě by to šlo ještě za méně.
Jako dobrý parťák se ukázala i manuální převodovka, má tradičně příjemný chod, je přesná a netrpí žádnými neduhy. Trochu mě ale zlobila spojka, která zabírá ve velmi malém spektru a spolu s dlouhými převody občas auto přidusí a nebo naopak poskočíte kvůli nutnosti větší dávky plynu. Ano, je to o zvyku, ale sladění spojky, motoru a převodovky mi nepřišlo stoprocentní a určitě bych raději volil DSG, které by se k charakteru auta hodilo stejně více.
Podvozek pak dostal jasné zadání – maximální komfort. Vůz byl vybaven příplatkovými adaptivními tlumiči DCC, které odváděly výbornou práci a vždy jste si mohli najít ideální nastavení, podle aktuálního povrchu nebo chuti. Možná jen režim Comfort byl komfortní až moc a auto se zbytečně pohupovalo, tady bych určitě ubral. Superb však nabízí velmi dobrou ovladatelnost, stabilitu a pocitově se s ním jezdí jako s mnohem menším autem. Ve sportovním režimu podvozek citelně ztuhne a dovolí rychlejší průjezdy zatáčkami, ale sporťák se z něj samozřejmě nestane. Přilnavost je však velmi dobrá a zadní náprava navíc vykazuje známky řidičské zábavy – pokud odstavíte plyn, auto krásně utáhne stopu.
S novým Superbem se mi jezdilo vlastně o chlup lépe, než se sourozencem Passatem, který byl zbytečně pseudosportovní. Pochválit musím i celkové odhlučnění kabiny od okolních vlivů a podvozku, díky tomu je delší cestování radosti. Superb se v dálničním tempu cítí jako ryba ve vodě a vy si jen užíváte skvělých alcantarových sedadel a pohody na palubě. Nový Superb mě vážně potěšil, jako auto na každodenní jezdění je téměř bez chyby a moc příjemné, až se mi ho nechtělo vracet. A to myslím hovoří za vše.
Plusy
- Kultivovaný a úsporný motor
- Komfort podvozku
- Prostornost kabiny
- Chytré detaily ve voze
Minusy
- Levnější materiály v interiéru
- Pomalejší systém Start/stop
- Sladění motoru, pedálů a převodovky
Technické údaje | |
---|---|
Motor | Škoda Superb Combi 2.0 TDI |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1968 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 110 / 3500 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 340 / 1750 – 4000 |
Provozní vlastnosti | |
Maximální rychlost (km/h): | 218 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 8.9 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 4.9 / 3.8 / 4.2 |
Emise CO2: | 110 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 660 / 1950 |
Objem nádrže (l): | 66 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1505 / 640 |
Rozměr pneu: | 235/45 R 18 |
« Máte McLaren P1 GTR? Dostanete k němu Bruna Sennu! – video Mercedes-AMG C63 Coupe odhalen! »