Test Škoda Rapid Spaceback Scoutline 1.6 TDi
Oceněním Red Dot Design Award se nemůže chlubit jen tak ledajaké auto. Karosářská varianta Spaceback modelu Rapid od Škoda Auto ale toto privilegium má a dle mého názoru zcela oprávněně. Zvláště pří pohledu zezadu s proskleným víkem kufru a pistáciovým lakem jde o opravdu pohledné auto. Přidejte k tomu ještě paket Scoutline a stojí před vámi krasavec, který okouzlil nejednoho designéra. Líbí se však i obyčejným lidem, což dokazují zvědavé pohledy kolemjdoucích a několik ukroucených krků. Scoutline je chytrý tah, jak využít potenciál modelu Rapid ještě více. V dnešní době crossovery a SUV frčí, tak proč na ně neodkazovat alespoň drobnými úpravy na exteriéru.
Rapid s tímto paketem opravdu nezískává terénní schopnosti, dokonce nemá ani pozměněnou světlou výšku a pohon všech kol. Vše je jen optické vylepšení, kdy na karoserii přibyla řada prvků po vzoru úspěšného modelu Octavia Scout. Na autě je tedy nové oplastování nárazníků, prahů, plasty jsou i na krajích blatníků a nechybí velká kola nebo stříbrné kryty zrcátek. Výsledek? Auto vypadá opravdu dobře a Rapidu to velmi sluší. Je vcelku zajímavé, kam až se tento model umí vyprofilovat.
Jeho život začal jako nástupce Octavie Tour – tedy levný model, který měl vyplnit mezeru mezi novou Octavií a Fabií. Ve firmách tak jezdí spoustu holátek a zejména první rok výroby znamenal laciné provedení a nekvalitní interiér. Jenže pak Škoda vytvořila Rapidu druhou osobnost a především model Spaceback pak má být jakousi stylovou Škodovkou pro mladou klientelu, případně pro lidi, kteří chtějí originálně vypadající auto a nevadí jim cena v kategorii Octávie. Scoutline pak tuto notu podtrhuje úplně nejvíc a testovaný model se díky příplatkům vyšplhal na 610.000 Kč, kde se blíží už i základnímu Superbu.
Interiér
Uvnitř vás uvítají pohodlná sedadla s náznakem bočního vedení. Nesedí se v nich vůbec špatně a interiéru dodávají trochu sportovního šmrncu. Volant převzatý z Octavie snad nemusíme nikomu představovat, najdete jej v téměř celém portfoliu škodovky. Škoda postupně Rapid proměnila v lifestylový model a změn v interiéru se událo od posledního testovaného kusu opravdu hodně a to přitom Rapid oficiálně žádný facelift nedostal, zvenčí je stále identický.
Uvnitř se však změnil vlastně celý středový panel od navigačního systému (konečně je tam současný jako ve Fabii a Octavii) přes ovládaní klimatizace, až po tlačítka výhřevu sedadel. Rapid tak konečně působí dospělým dojmem a za mě funguje v tomto ohledu lépe, než Fabia. Navíc disponuje větším vnitřním prostorem ve všech směrech.
Vzadu je trochu více místa nad hlavou než v provedení liftback, hlavním bonusem pro cestující na zadní lavici je ale bezesporu strop. Respektive jeho provedení ve formě panoramatického střešního okna. To totiž zabírá v podstatě celou jeho plochu a nic mu na atraktivitě neubírá ani fakt, že nejde nijak otevírat či posouvat. U takto velké plochy je to celkem pochopitelné, praktické je i elektrické ovládání roletky. Ocenit musím výhled dozadu, takový přehled jsem neměl v autě už hodně dlouho. Zasloužil se o to hlavně prosklený D sloupek, opravdu příjemné řešení.
Kufr o objemu 415 litrů svými rozměry rozhodně nikoho neurazí, pod podlahou se skrývá ještě náhradní kolo a nechybí ani vyladěný síťový program. Po sklopení zadních sedadel se dostanete až na hodnotu přesahující 1300 litrů, s tím už odvezete i ledničku, nesmí ale být moc vysoká. A při zavírání kufru si dejte hodně záležet na použité síle, je potřeba máchnout opravdu silně, pokud jej chcete zavřít na jeden švih. Jinak se nevyhnete nutnému doražení a pravděpodobnému zašpinění ruky.
Jízda
Nás ale na tomto autě nejvíc zajímá spojení nejsilnějšího nabízeného dieselu a manuální převodovky. Výkonnější varianta umístěná i do tohoto auta má maximální výkon 85 kW a kroutící moment 250 Nm. Po nastartování si tuto jednotku s benziňákem rozhodně nespletete. Hrubší chod a vibrace poukazují na horší odhlučnění a odtlumení od rázů, po zahřátí se to však znatelně zlepší. Rozhodně vás však potěší spotřeba motoru. Při cestách po městě se vejdete do 5,5 litru na 100 kilometrů, na dálnici se vám při dodržování rychlostních limitů pravděpodobně nepodaří dostat přes 5 litrů a mimo město se budete motat okolo 4,5.
Pětistupňová manuální převodovka má hodně dlouhou čtverku a pětku, po městě tak budete jezdit především na trojku. Kulisa se zlepšila a nyní Rapid nabídne velmi příjemný a přesný chod řazení. Líbilo se mi řízení, je přesné, lehké a auto na něj reaguje ochotně, tady není co vytknout.
Jízdně je na tom Spaceback o něco lépe než liftback. Pořád ale jde o spíše tvrdší auto, zásluhu na tom ovšem určitě mají použitá sedmnáctipalcová kola. Pokud se ocitnete na asfaltové silnici lepší kvality, možná vás trochu překvapí velmi dobrá ovladatelnost vozu i v rychlostech velmi nelegálních. Problémem nejsou ani hrbatější zatáčky. Zásluhu na tom opět má i relativně lehký motor nad přední nápravou. Auto tak krásně a ochotně zatáčí, je dlouho neutrální a je radost s ním jezdit. Opravdu! Tohle auto se prostě výrazně zlepšilo.
S Rapidem jsem absolvoval cestu do Itálie, konkrétně jsem ujel celých 1600 kilometrů a překvapilo mě, jak univerzální toto auto umí být. Motor je ideální na dlouhé cesty, podvozek je komfortní a přitom nabídne i ochotu zatáčet. Spotřeba se za celou dobu nepřehoupla přes 4.5 litrů a to jsem auto vážně nedržel v legálních rychlostech. Bál jsem se, že Rapid nebude na dlouhé cesty vhodný, ale ve své podstatě nabídl stejný cestovní komfort jako větší Octavia a rozhodně je na cestování vhodnější, než ještě užší a interiérově stísněná Fabia.
Škodu Rapid Spaceback s paketem Scoutline tak můžu doporučit lidem dbajícím na povedený design a netrápící každá koruna. Opravdu jde o pěkné auto, za kterým se spousta lidí ohlédne. Navíc nabídne dospělé jízdní vlastnosti, praktický a prostorný interiér a kvalitní zpracování.
Plusy
Vzhled
Praktická řešení
Nízká spotřeba
Motor
Jízdní vlastnosti
Prostornost
Mínusy
Tvrdší podvozek
Vysoká cena
« LEGO Porsche 911 GT3 RS v životní velikosti – To je sen každého kluka! Mazzanti Millecavalli – 1000 koní, stovka za 2.7 sekundy a 402 km/h »