TEST Škoda Rapid Spaceback 1.6 TDI
Oceněním Red Dot Design Award se nemůže chlubit jen tak ledajaké auto. Karosářská varianta Spaceback modelu Rapid od Škoda Auto ale to privilegium má a dle mého názoru zcela oprávněně. Zvláště pří pohledu zezadu a v kombinaci s paketem StylePLUS a žlutým lakem jde o opravdu pohledné auto. Přidejte k tomu ještě velká litá kola s tmavě lesklým lakováním a stojí před vámi krasavec, který okouzlil nejednoho designéra. Líbí se však i obyčejným lidem, což dokazují zvědavé pohledy kolemjdoucích a několik ukroucených krků. Rapida máme v redakci počtvrté, z toho podruhé jako Spaceback a poprvé s naftovým motorem pod kapotou. A rovnou v té nejvýkonnější verzi se 77 kilowaty v kombinaci s pětistupňovou převodovkou. Jak je uvedeno výše, vzhled výrazně vylepšuje výbava StylePLUS se střešním panoramatickým oknem jakoby prodlouženým až na zadní dveře.
Uvnitř vás uvítají „sportovní“ sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a jakýmsi náznakem bočního vedení. Nesedí se v nich vůbec špatně a interiéru dodávají trochu sportovního šmrncu. Volant převzatý z Octavie snad nemusíme nikomu představovat, najdete jej v téměř celém portfoliu škodovky. Zde je potažen kůží, stejně jako další prvky interiéru v rámci koženého paketu. Jinak si příliš mnoha rozdílů nevšimnete, palubní deska se nezměnila a stále je z poměrně lacině působících tvrdých plastů. Navigační systém by nutně potřeboval obměnu, té se ale dočkáme nejdříve s faceliftem. Dále to zde ozvláštňují praktické prvky typické pro tohoto výrobce, jmenujme například držák na multimediální přístroje nebo odpadkový koš umístitelný do boční přihrádky ve dveřích.
Vzadu je trochu více místa nad hlavou než v provedení liftback, hlavním bonusem pro cestující na zadní lavici je ale bezesporu strop. Respektive jeho provedení ve formě panoramatického střešního okna. To totiž zabírá v podstatě celou jeho plochu a nic mu na atraktivitě neubírá ani fakt, že nejde nijak otevírat či posouvat. U takto velké plochy je to celkem pochopitelné, praktické je i elektrické ovládání roletky. Ocenit musím výhled dozadu, takový přehled jsem neměl v autě už hodně dlouho. Zasloužil se o to hlavně prosklený D sloupek, opravdu příjemné řešení.
Kufr o objemu 415 litrů svými rozměry rozhodně nikoho neurazí, pod podlahou se skrývá ještě náhradní kolo a nechybí ani vyladěný síťový program. Po sklopení zadních sedadel se dostanete až na hodnotu přesahující 1300 litrů, s tím už odvezete i ledničku, nesmí ale být moc vysoká. A při zavírání kufru si dejte hodně záležet na použité síle, je potřeba máchnout opravdu silně, pokud jej chcete zavřít na jeden švih. Jinak se nevyhnete nutnému doražení a pravděpodobnému zašpinění ruky.
Nás ale na tomto autě nejvíc zajímá spojení vznětového přeplňovaného čtyřválce o objemu 1,6 litru s pětistupňovou převodovkou. Výkonnější varianta umístěná i do tohoto auta má maximální výkon 77 kW a kroutící moment 250 Nm. Existuje ještě o 11 kW slabší verze za docela znatelný cenový bonus, pokud jste tedy klidní řidiči, zkuste se poohlédnout po něm.
Po nastartování si tuto jednotku s benziňákem rozhodně nespletete. Hrubý chod a vibrace poukazují na horší odhlučnění a odtlumení od rázů, po zahřátí se to však znatelně zlepší. Útěchou vám může být spotřeba motoru. Při cestách po městě se vejdete do 5,5 litru na 100 kilometrů, na dálnici se vám při dodržování rychlostních limitů pravděpodobně nepodaří dostat přes 5 litrů a mimo město se budete motat okolo 4,5. Pětistupňová manuální převodovka má hodně dlouhou čtverku a pětku, po městě tak budete jezdit maximálně na trojku a mimo něj je i čtverka občas dlouhá. Řazení navíc není nijak extra přesné, koncern VW rozhodně umí lépe, tady to ale asi nebylo prioritou.
Jízdně je na tom Spaceback o něco lépe než liftback. Díky stavbě karoserie se tak už například na dlažebních kostkách nedočkáte rozdunění celého auta. Pořád ale jde o spíše tvrdší auto, zásluhu na tom ovšem určitě mají použitá sedmnáctipalcová kola. Pokud se ocitnete na asfaltové silnici lepší kvality, možná vás trochu překvapí velmi dobrá ovladatelnost vozu i v rychlostech velmi nelegálních. Problémem nejsou ani hrbatější zatáčky, ano zadní náprava má tendenci odskakovat, vzhledem k typu nápravy a těžkému motoru vpředu ale nejde o nic hrozného. Jízdní projev se výrazně zlepší po obsazení třemi a více osobami a nějakým tím nákladem.
Námi testovaný Rapid Spaceback 1.6 TDi se pohodlně přehoupl přes půl milionu korun, byla v něm ale téměř kompletní výbava a nejdražší motor, který si u nás asi moc zákazníků nenajde. Zdaleka nejoblíbenější jsou malé přeplňované benzínové jednotky a například taková 1.4 TSI by byla pravděpodobně i mou volbou. Špatné však nejsou ani slabší 1.2 TSI, testy najdete u nás na webu v obou karosářských variantách. Nejde samozřejmě o žádné trhače asfaltu, kultivovaný chod a přijatelná spotřeba ale spoustě lidí vyhovují.
Škodu Rapid Spaceback ve výbavě StylePLUS můžu doporučit lidem dbajícím na povedený design a netrápící každá koruna. Opravdu jde o pěkné auto, i když trochu trpí na omezenou možnost výbavy. Třeba takové bi-xenony by mu slušely opravdu moc, stejně jako sportovní verze RS. S tou však nepočítáme, s ohledem na to co potkalo Fabii se stejným přídomkem v přicházející generaci. Škoda.
Plusy
- Vzhled s výbavou StylePLUS
- Praktická řešení
- Nízká spotřeba
Mínusy
- Levně působící palubní deska
- Navigační systém
- Tvrdší podvozek
První cena vozu | 292 900 Kč (1,2 MPI/55 kW Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 413 900 Kč (1,6 TDI/77 kW Ambition) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 533 500 Kč (1,6 TDI/77 kW StylePLUS) |
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 77 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 250 / 1500 – 2500 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 190 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 10,3 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 4,9 / 3,5 / 4,0 |
Emise CO2: | 106 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 415 / 1380 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1260 / 535 |
Rozměr pneu: | 215/40 R 17 |
« BMW Z4 obdrželo steampunkovou úpravu od Carlex BMW i3 by mohlo dostat pohon na palivové články »