TEST Škoda Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG
Oceněním Red Dot Design Award se nemůže chlubit jen tak ledajaké auto. Karosářská varianta Spaceback modelu Rapid od Škoda Auto ale to privilegium má a dle mého názoru zcela oprávněně. Zvláště pří pohledu zezadu a v kombinaci s paketem StylePLUS a rudým lakem jde o opravdu pohledné auto. Přidejte k tomu ještě velká litá kola s černým lesklým lakováním a stojí před vámi krasavec, který okouzlil nejednoho designéra. Líbí se však i obyčejným lidem, což dokazují zvědavé pohledy kolemjdoucích a několik ukroucených krků. Jak je uvedeno výše, vzhled výrazně vylepšuje výbava StylePLUS se střešním panoramatickým oknem jakoby prodlouženým až na zadní dveře.
Uvnitř vás uvítají „sportovní“ sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a jakýmsi náznakem bočního vedení. Nesedí se v nich vůbec špatně a interiéru dodávají trochu sportovního šmrncu. Volant převzatý z Octavie snad nemusíme nikomu představovat, najdete jej v téměř celém portfoliu škodovky. Zde je potažen perforovanou kůží, stejně jako další prvky interiéru v rámci koženého paketu. Škoda postupně Rapid proměnila v lifestylový model a změn v interiéru se událo od posledního testovaného kusu opravdu hodně a to přitom Rapid oficiálně žádný facelift nedostal, zvenčí je stále identický.
Uvnitř se však změnil vlastně celý středový panel od navigačního systému ( konečně je tam současný jako ve Fabii a Octavii ) přes ovládaní klimatizace až po tlačítka výhřevu sedadel. Rapid tak konečně působí dospělým dojmem a za mě funguje v tomto ohledu lépe, než již zmíněna Fabia. Navíc disponuje větším vnitřním prostorem ve všech směrech.
Vzadu je trochu více místa nad hlavou než v provedení liftback, hlavním bonusem pro cestující na zadní lavici je ale bezesporu strop. Respektive jeho provedení ve formě panoramatického střešního okna. To totiž zabírá v podstatě celou jeho plochu a nic mu na atraktivitě neubírá ani fakt, že nejde nijak otevírat či posouvat. U takto velké plochy je to celkem pochopitelné, praktické je i elektrické ovládání roletky. Ocenit musím výhled dozadu, takový přehled jsem neměl v autě už hodně dlouho. Zasloužil se o to hlavně prosklený D sloupek, opravdu příjemné řešení.
Kufr o objemu 415 litrů svými rozměry rozhodně nikoho neurazí, pod podlahou se skrývá ještě náhradní kolo a nechybí ani vyladěný síťový program. Po sklopení zadních sedadel se dostanete až na hodnotu přesahující 1300 litrů, s tím už odvezete i ledničku, nesmí ale být moc vysoká. A při zavírání kufru si dejte hodně záležet na použité síle, je potřeba máchnout opravdu silně, pokud jej chcete zavřít na jeden švih. Jinak se nevyhnete nutnému doražení a pravděpodobnému zašpinění ruky.
Nás ale na tomto autě nejvíc zajímá spojení benzínového přeplňovaného čtyřválce o objemu 1.4 litru s šesttistupňovou automatickou převodovkou DSG se dvěma spojkami. Výkonnější varianta umístěná i do tohoto auta má maximální výkon 92 kW a kroutící moment 200 Nm.
Po nastartování potěší maximální kultivovanost benzínového motoru a po rozjetí zase jeho chuť po otáčkách, hladká akcelerace a fantastická odezva na plyn. DSG v kombinaci s tímto sametovým motorem řadí naprosto bezchybně a práci automatu nemáte šanci pocítit – tak hladce to probíhá. Převodovka za celý týden ani jednou nezaváhala nebo škubla. Motor má také velmi příjemný zvukový projev a jeho výkon je více, než dostačující. Co potěší ale nejvíce je spotřeba. Rapid s tímto motorem kombinovaně jezdil za 7 litrů a to se jednalo především o městský provoz a dynamické jezdění po okreskách a dálnicích.
Musím to napsat opět znova – v dnešní době bych do podobných aut naftu nevolil nikdy. Ta ma smysl až od SUV. TSI totiž funguje o tolik lépe, že mu rozdíl ve spotřebě nějakých maximálně dvou litrů rádi odpustíte. Zejména i díky nižší pořizovací ceně a servisním nákladům. Benzín je prostě benzín.
Jízdně je na tom Spaceback o něco lépe, než liftback. Díky stavbě karoserie se tak už například na dlažebních kostkách nedočkáte rozdunění celého auta. Pořád ale jde o spíše tvrdší auto, zásluhu na tom ovšem určitě mají použitá sedmnáctipalcová kola. Pokud se ocitnete na asfaltové silnici lepší kvality, možná vás trochu překvapí velmi dobrá ovladatelnost vozu i v rychlostech velmi nelegálních. Problémem nejsou ani hrbatější zatáčky. Zásluhu na tom opět má i lehký benzínový motor nad přední nápravou. Auto tak krásně a ochotně zatáčí, je dlouho neutrální a je radost s ním jezdit. Opravdu! Tohle auto se prostě výrazně zlepšilo.
Škodu Rapid Spaceback ve výbavě StylePLUS a s motorem 1.4 TSI můžu doporučit lidem dbajícím na povedený design a neřešící každou korunu. Opravdu jde o pěkné a výborně jezdící auto.
Plusy
- Vzhled s výbavou StylePLUS
- Praktická řešení
- Nízká spotřeba
- Fantastický motor
- Jízdní vlastnosti
- Prostornost
- DSG
Mínusy
- Tvrdší podvozek
« Aston Martin DB5 aneb jak investovat 20 milionů Maserati oficiálně odhaluje Levante – Cayenne má problém »