Test Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 81 kW. Tři válce se snaží, ale…
Škoda nedávno modernizovala také Rapid, model vyplňující mezeru mezi Fabií a Octavií. Ten se však dočkal poměrně střídmějšího faceliftu, který ale dost změnil v použité technice a výbavě. Tím nejzásadnějším prvkem je vyřazení motoru 1.2 TSI a přechod na tříválcové jednotky 1.0 TSI ve dvou výkonnostních variantách. Zajímavostí je, že jen tu slabší z nich si můžete pořídit s převodovkou DSG.
Já si do testu vybral zlatý střed nabídky, tedy tříválec o výkonu 81 kW v provedení Spaceback a navíc doplněný o sportovní paket Monte Carlo. Celý vůz má však se sportovností pramálo společného. O tom ale později, začneme nejprve vzhledem.
Optické vylepšení je zvláště výrazné na přídi s nově řešeným nárazníkem a předními světlomety. Sem patří kromě markantní mřížky chladiče s 19 vertikálními lamelami v chromovaném rámečku i nové uspořádání hlavních a mlhových světlometů a také logo. Modifikované mlhové světlomety ve spodní části nárazníku jsou propojeny tenkou chromovanou lištou (standardně pro výbavový stupeň Style). Příď tak působí širším dojmem. Nechybí ani LED denní svícení integrované v hlavních světlometech a typické vnitřní žebrování. K dispozici jsou také kola z lehkých slitin v pěti nových designech.
Spaceback je v provedeních Style, Monte Carlo a Scoutline dodáván s prodlouženým sklem pátých dveří. Černě zbarvená krycí skla zadních svítilen, s pro značku Škoda typickým tvarem písmene C, propůjčují zadní části vozu ještě sportovnější vzhled. Černý prvek difuzoru a odrazky v nárazníku zdůrazňují horizontální členění. Na zádi se v podstatě změnila jen grafika světlometů a tvarování nárazníku.
Paket Monte Carlo pak hraje primárně na efekt – rámeček mřížky chladiče a kryty vnějších zpětných zrcátek jsou černé, stejně jako hrana předního a zadního spoileru a prahové lišty. V rámci standardní výbavy dostává vůz černá 16“ kola s broušeným obvodovým kruhem, na přání jsou v nabídce testována černá leštěná 17“ kola. Zadní boční okna a sklo pátých dveří jsou zatmavená, stejně tak zadní svítilny. Sportovní charakter ukazuje navíc černě lakovaný zadní difuzor. Monte Carlo navíc nabízí ve standardní výbavě bi-xenonové světlomety. Součástí paketu jsou tmavě zabarvené mlhové světlomety s integrovanou funkcí Corner.
Uvnitř se pak jedná o klasický recept, kde dostanete tříramenný sportovní volant potažený perforovanou kůží a červené ozdobné obšití. Ve stejném provedení je také hlavice řadicí páky, středová loketní opěra a loketní opěry ve dveřích. Řidič a spolujezdec sedí na sportovních sedadlech, která jsou potažena individuálními látkami v černo-červeném designu se šedými podélnými pruhy. Nástupní prahové lišty u předních dveří jsou ozdobeny nápisy Monte Carlo, černé koberce zase ozdobnými stehy. Na palubní desce podtrhuje sportovní pocit dekorační lišta s karbonovým vzhledem. Pedály jsou z ušlechtilé oceli. Sdružený panel přístrojů je stejně jako dříve podbarven výraznější grafikou.
Celkově platí velký posun v kvalitě zpracování interiéru a zlepšení ergonomie. Původní Rapid na tom byl v tomto ohledu docela špatně. Nyní je však výbava velmi solidní a kabina hezky udělaná. Škoda postupně Rapid proměnila v lifestylový model a změn v interiéru se událo opravdu hodně.
Jedná se o celý středový panel od navigačního systému přes ovládaní klimatizace až po tlačítka výhřevu sedadel. Rapid tak konečně působí dospělým dojmem a za mě funguje v tomto ohledu lépe, než Fabia. Potěší kvalitní a intuitivní informační systém, který stále patří k tomu nejlepšímu na trhu. Oproti Octavii však nečekejte skleněný zapuštěný design. Tady je to ještě ve starším duchu. V čem Spaceback vyniká oproti konkurenci je jednoznačně prostor pro posádku a množství odkládacích prostor.
Ačkoliv je hatchback oproti karosářské verzi liftback téměř o 18 cm kratší, nabízí v interiéru podobné pohodlí. S 65 mm nabízí vůz ve svém segmentu největší prostor před koleny a s 1 014 mm vpředu a 980 mm vzadu nejlepší prostor nad sedáky. Také objem zavazadlového prostoru 415 l, respektive 1 381 l se sklopenou zadní opěrou, patří k největším v této třídě. Nově zpracován byl také design výplní dveří, přístrojové desky a výdechů ventilace.
Od motoru 1.0 TSI v nejsilnější variantě jsem čekal zajímavé výkony, zejména v kombinaci s relativně lehkým hatchbackem, ale úplně jsem se nedočkal. Nejde o to, že by byl vůz vyloženě slabý nebo pomalý, ale působí dost ospale. O to více to pak vynikne v kontrastu se sportovním zevnějškem auta á la Monte Carlo. Když jsem stejný motor testoval v Octavii, líbil se mi. V Rapidu ale působí hlučně, vibruje a jen nuceně stoupá do otáček.
A že jej musíte točit! Předjíždění znamená o dva kvalty dolů, plný plyn a točit motor do červeného pole. Jinak auto dostatečně nerozpohybujete. Svižná jízda po okrskách vyžaduje správnou práci s převodovkou a opět držení vysokých otáček. Jakoby snad ani neměl turbo. Dost mi to připomíná staré atmosférické motory, které to nejlepší z principu vydávaly až nahoře. Přítomnost přeplňování naopak pocítíte v nižším spektru otáček, kde je značná turbo díra a vůz začne opravdu zrychlovat až nad dvěma tisíci otáček. Pochválit ale musím poměrně líbivý zvuk. Nechápejte to, že by byl motor špatný. Je relativně kultivovaný, hospodárný a dostatečně plynulý. Možná by jen chtěl lépe sladit s převodovkou, která má zbytečně dlouhé kvalty, což také projevu nepomáhá. Pro klidného řidiče a do města je zcela dostačující. Nesmíte však často jezdit naloženým autem, pak dynamika zmizí úplně.
A co spotřeba? Ta se ve městě pohybovala do 6 litrů, mimo něj klidně lehce pod 4. I při opravdu dynamické jízdě jsem nepřesáhl odběr 7 litrů paliva a to je dost slušné. Velmi mě zaujal podvozek. Je docela komfortní – pohodlnější než ve Fabii, o něco tvrdší než u Octavie a zároveň umí nabídnout dostatek přilnavosti i při rychlé jízdě. Dokonce si troufnu tvrdit, že Rapid má jeden z nejlepších podvozků, který dokáže Škodovka nabídnout, co se ovladatelnosti týče. Své na tom má i velmi nízká hmotnost, která lehce překračuje 1100 kilogramů. Podvozek je jistý na rozbitém i hladkém asfaltu a oproti konkurenci dokáže opravdové divy. Tak nějak auto působí dospěleji.
Řízení je koncernová klasika, což neznamená nic špatného, právě naopak. Je příjemně tuhé, volant padne hezky do rukou a řídit Rapid, stejně jakýkoliv jiný koncernový vůz, je naprostou pohodou. Dívám-li se na toto auto jako na spotřební zboží, nevidím v řízení absolutně žádný háček. Malou nevýhodou je nízko položená řadící páka – podobně jako u Fabie. Dráhy jsou krátké a přesné. Spojka jde hladce a s jízdou nebude mít problém ani úplný začátečník.
Škoda Rapid je jako celek povedené auto, které potěší na dálnici, okresce, ale i ve městě. Nejvíce bude vyhovovat někomu, kdo jezdí sám či ve dvou, občas potřebuje více místa a nechce se mu připlácet za větší Octavii. Samotné auto dává smysl, ”sportovní” výbava Monte Carlo stojí za zvážení – přeci jen je o něco dražší než klasika a reálný přínos je minimální. Pokud však častěji vozíte náklad nebo více cestujících, volte silnější 1.4 TSI. To platí i v případě, pokud vyžadujete dynamiku.
Plusy
Pořizovací cena
Kvalitní infotainment
Prostorný interiér
Nízká spotřeba
Podvozek
Minusy
Pouze manuál
Rušivé zvuky u těsnění bočních oken
Ospalý projev motoru
Dlouhé převody
Horší odhlučnění motoru
« Test Mercedes-AMG GT R. Vyzkoušeli jsme nejrychlejší Mercedes všech dob Test MINI Countryman D All4. Nově, lépe a hlavně zábavně »